[G] Spitfire Mk VIII Grey Nurse-Bobby Gibbes, Eduard 1/48

inne techniki modelarskie - plastik, żywica, drewno itd.

Moderatorzy: kartonwork, Edmund_Nita, Tempest

Awatar użytkownika
laszlik
Posty: 2066
Rejestracja: pn cze 07 2004, 1:42
Lokalizacja: WAW
x 111

[G] Spitfire Mk VIII Grey Nurse-Bobby Gibbes, Eduard 1/48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: laszlik »

Witam po dłuższej chwili skrytoklejstwa.
W końcu coś mi się udało, więc chciałbym przedstawić świeżo ukończony, a właściwie wymęczony model.
Zestaw Eduarda z serii Profi Pack nr 8284 w skali 1/48, w malowaniu W/Cdr Roberta Gibbesa Holenderskie Indie Wschodnie, rok 1945, tak przynajmniej wynika z instrukcji.
Pozwoliłem sobie jedna na drobne ustępstwo a mianowicie małą rekinią paszczę zastąpiłem dużą, gdyż nawet w instrukcji jest wzmianka o tym że co najmniej dwa rodzaje rekinich paszcz były malowane na tym samolocie, i nawet na jednym zdjęciu w sieci widać kącik tej dużej paszczy, ale nie można jednoznacznie stwierdzić czy była ona taka sama (wątpię) jak ta, której użyłem w swoim modelu. Taka jest i tak już zostanie. Zawsze marzyłem o Spicie w tym malowaniu z wielkimi zębami i swego dopiąłem.
Sam model spasowany bardzo dobrze, niewiele można mu zarzucić poza niepotrzebnym rozpołowieniem górnego maskowania silnika ale z tym sobie poradziłem bez większego problemu, spoiny nie widać.
Niestety budowa tego modelu byłą dla mnie jednym wielkim pasmem klęsk i pokornego i mozolnego wygrzebywania się z tarapatów.
Nie było to winą modelu tylko mojej niewiedzy i nieuwagi przy budowie. Nie chcę się rozpisywać w szczegółach o tym, niemniej jednak dostałem szkołę pokory dla plastiku, na szczęście w tym rodzaju modelarstwa bardzo wiele można poprawić, lub poprawiać kilkukrotnie, jak to było w przypadku odrapań na napływach skrzydło-kadłub, które musiałem dwukrotnie zmywać wraz z całą farbą do żywego plastiku i malować wszystko od nowa. O połamanych i naprawianych detalach już nawet nie chcę wspominać.
Nie było i nie będzie prawdziwej relacji z budowy od początku do końca. Nie mam na to czasu. Pokażę jednak kilka wybranych zdjęć warsztatowych, głównie tego czego nie widać na zdjęciach z galerii końcowej

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Nie jestem w stanie pokazać wszystkich zdjęć z budowy, bo musiałbym wkleić ich tu ponad tysiąc. Przejdźmy zatem gładko do galerii końcowej.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Słowo podsumowania.
Model malowany farbami Mr. Hobby, kolory kamo według instrukcji malowania z zestawu czyli:
-H330 Dark Green 86381
-C362 Ocean Grey
-H302 Green FS34092
-H335 Meium Sea Grey.
Jeżeli chodzi o zmiany w kolorach, to tylko Green FS34092, który pokrywa tylną część kadłuba został trochę zróżnicowany przez lokalne przyciemnienia i psikanie gdzie nie gdzie koloru H330 Dark Green 86381 żeby trochę bardzie go postarzeć.
Wszystkie washe, zacieki i brudy to farby olejne 502 Abteilung.
Mieszanie trzech koorów; Czarny, Raw Umber i Light Flesh Tone, w różnych proporcjach daje mi wystarczające pokrycie na wszystko czego potrzebuję do ubrudzenia samolotu.
Jasny osad od spalin na kadłubie też robiłem mieszanką Raw Umber i Light Flesh nanoszoną aerografem. Z kolei ciemne okopcenia to mieszanka Raw Umber i Black.
Jeżeli chodzi o dodatki z poza pudła to wykorzystałem żywiczne koła od Eduarda i żywiczne drzwiczki kokpitu także Eduarda.
Golenie podwozia wzbogacone o przewody hydrauliczne i nieco uplastycznione we własnym zakresie.
Słyszałem opinie że lepiej nie malować aerografem przy użyciu farb olejnych bo się coś tam niby zapycha, ale ja problemu nie stwierdziłem a metodę polecam.

I to chyba tyle co mogę powiedzieć.
Jeżeli czegoś nie dpowiedziałem to na wszystkie ewentualne pytania chętnie odpowiem.

Najlepszego.
-Dziadku, ruskie w kosmos poleciały!
-Wszystkie?
-Nie, dwóch tylko.
-To co mi d... zawracasz!?

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2146
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 149

Re: [G] Spitfire Mk VIII Grey Nurse-Bobby Gibbes, Eduard 1/48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Super to wygląda – gratulacje!
Chociaż to inna bajka niż karton. Próbowałem (przed 100 laty chyba) się raz w plastiku i pamiętam, że największym dla mnie wyzwaniem było malowanie – dlatego nigdy więcej do tego nie wróciłem.
Podziwiam (i nieco zazdroszczę) modelarzom, którzy potrafią żonglować airbrushem!
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1264
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 40

Re: [G] Spitfire Mk VIII Grey Nurse-Bobby Gibbes, Eduard 1/48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

Gratki, ukończenie modelu jest sukcesem samym w sobie.
Zdecydowanie australijskie malowanie Spitów to dla mnie topka, zaraz po maltańskim.
Co do modelu, to nie ma się do czego przywalić, robi!
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Awatar użytkownika
bestialsko
Posty: 268
Rejestracja: sob lut 20 2010, 16:23
Lokalizacja: Kraków
x 109

Re: [G] Spitfire Mk VIII Grey Nurse-Bobby Gibbes, Eduard 1/48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bestialsko »

TAK, u mnie też nr 1 ze wszystkich malowań Spitów.
Podoba się.
Pzdr.
BES.
Awatar użytkownika
greatgonzo
Posty: 292
Rejestracja: pt lis 30 2007, 22:45
Lokalizacja: Giżycko
x 12

Re: [G] Spitfire Mk VIII Grey Nurse-Bobby Gibbes, Eduard 1/48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: greatgonzo »

Najchętniej widziałbym jak budujesz plastikowy model z wykorzystaniem kartonowego skillu. Jednym słowem scratch :).
Potencjał modelarski w oczywisty sposób jest dużo większy niż zaprezentowany model. Skądinąd bardzo fajny. Błędów merytorycznych, z tych 'na pierwszy rzut oka' zauważyłem ledwie jeden. Dotyczy materacyka na oparciu fotela - nie rzuca bardzo się w oczy.
Awatar użytkownika
jhradca
Posty: 1090
Rejestracja: pt cze 11 2004, 12:04
Lokalizacja: Kraków
x 21

Re: [G] Spitfire Mk VIII Grey Nurse-Bobby Gibbes, Eduard 1/48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jhradca »

A ja widziałbym chętnie, jak budujesz kartonowy z wykorzystaniem plastiku😜. Ale fakt spit pięknie wykonany i malowanie fajne. Czy on rzeczywiście miał kadłub od spodu tak mocno obrzygany olejem ?
Awatar użytkownika
gk
Posty: 2869
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 819

Re: [G] Spitfire Mk VIII Grey Nurse-Bobby Gibbes, Eduard 1/48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

laszlik pisze: pn cze 24 2024, 13:49 Witam po dłuższej chwili skrytoklejstwa.
Przyczajony tygrys, ukryty smok :haha:

Model :spoko:

Proszę o uzupełnienie zdania:
Przetarcia do alu na skrzydłach przy kabinie robiłem w ten sposób, że ............... .
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1086
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 148

Re: [G] Spitfire Mk VIII Grey Nurse-Bobby Gibbes, Eduard 1/48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

Co jak co, ale walki na końcowych zdjęciach absolutnie nie widać.

Piękny model, świetne malowanie.

Spit MK VIII z Pacyfiku i MK XIV z griffonem, to takie moje małe papierowe, spitowe marzenia...

W zakresie możliwość wyboru plastiki mają niezaprzeczalną przewagę nad kartonami.
Awatar użytkownika
laszlik
Posty: 2066
Rejestracja: pn cze 07 2004, 1:42
Lokalizacja: WAW
x 111

Re: [G] Spitfire Mk VIII Grey Nurse-Bobby Gibbes, Eduard 1/48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: laszlik »

Dzięki Panowie. Miło mi że model się podoba.
Sikor, dokładnie tak. Ukończenie czegokolwiek jest samo w sobie sukcesem. Na tym etapie życia tak to wygląda.
jhradca pisze: wt cze 25 2024, 12:59 Czy on rzeczywiście miał kadłub od spodu tak mocno obrzygany olejem ?
Jhradca, nie mam pojęcia czy ten akurat był obrzygany czy nie. Nie da się takich rzeczy stwierdzić z całą pewnością gdy dostępne są dwa lub trzy zdjęcia prawdziwego egzemplarza z czasów działań bojowych.
Tak to wygląda, że w kwestii weatheringu modeli z tamtych czasów, jest spora dowolność i raczej własna interpretacja oraz opieranie się o zdjęcia innych egzemplarzy gdzie dane ślady eksploatacji są jakkolwiek widoczne.
Tutaj oparłem się o zdjęcie innego Spita w ujęciu od spodu, gdzie ślady wycieku oleju z silnika były mniej więcej podobnie widoczne. Nie wiem czy kolorystycznie to się zgadza bo zdjęcie było czarno białe. Robię co mogę , tak jak mi się wydaje i tak jak umiem a umiem raczej jeszcze wciąż niewiele.

Grzesiu, przetarcia na skrzydłach do alu robiłem tak że.... Finalnie namalowałem je aerografem.
Próbowałem zrobić to jak prawdziwy PRO, ale wyszło jak PRU... :haha:
PRO zeszlifowują wierzchnią farbę drobną szmatką ścierną na mokro, docierając powoli do warstwy alu, ale ja dotarłem od razu do warstwy plastiku... :haha:
Tak czy siak, musiałem to naprawić, więc postanowiłem że spróbuję delikatnie aerografem psiknąć w te miejsca Mr. Hobby C8, na bardzo małym ciśnieniu, najmniejszym możliwym strumieniem. Jakoś to nawet wyszło i nie najgorzej wygląda.
A odrapania na samym napływie skrzydło-kadłub na liniach łączenia paneli, chyba drapałem wykałaczką... Chyba... :haha:
Panowie, wszystkim Wam wielkie dzięki za pozytywny koment. :spoko:
Cieszę się odbiorem modelu, szczególnie że tak jak pisałem, jego klejenie było walką. Jeden krok do przodu kosztował mnie przeważnie trzy kroki wstecz. Jeszcze dużo nauki przede mną w tej materii, ale staram się i robię co mogę. Modele w tej skali traktuje raczej jako pole do nauki malowania (pierwszy raz malowałem kamo od wężyków pattafix'u) i nanoszenia efektów niż wierne oddawanie rzeczywistości 1:1. Oczywiście staram się za daleko nie odjechać i trzymać się w miarę możliwości chociażby instrukcji ale z założenia dopuszczam pewne uproszczenia i kompromisy.
Dzięki.
-Dziadku, ruskie w kosmos poleciały!
-Wszystkie?
-Nie, dwóch tylko.
-To co mi d... zawracasz!?

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3232
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 101

Re: [G] Spitfire Mk VIII Grey Nurse-Bobby Gibbes, Eduard 1/48

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

Nie wnikam w merytorykę tylko w estetykę i podoba mi się ten model.

A co do patafixu to zamiast niego polecam blu tack'a.

Ja jak już coś zamaskuję to potem leży to kilka lat w pudełku w szafie i ostatnio wyjąłem takie tam kartoniki tym patafixem przyklejone do większego kawałka tektury w celu ich malowania no i zostały po nim tłuste plamy. Po blu tack'u nie powinny choć na kartonie tego nie próbowałem ale patafix po kilku miesiącach że o latach nie wspomnę robi się taki jakiś szklisty a raczej tłusty na powierzchni a w przypadku blu tack'a nie zaobserwowałem takiego zjawiska.
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
ODPOWIEDZ