Kolej - co i jak?

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
Prince28

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Prince28 »

Widzę, że ostatni post jest z przed ponad pół roku bez odpowiedzi :( Ale zaryzykuję pytanie:
Zastanawia mnie malowanie SM-42. Na czole lokomotywy są jeden, lub dwa pasy w kształcie "V". Czy to jakies oznaczenie? Bo nie sądzę aby to była dekoracja.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Kto był w wojsku to wie... sierżant, starszy sierżant...
A na poważnie:
Lokomotywy są źródłem potencjalnego zagrożenia. Stąd zaczęto malować ich czoła w sposób zwracający uwagę. Na przykład S-200 ma z przodu pasy ukośnie, bez ich "łamania". Wiele lokomotyw ma (miało) żółte czoła. Ale też każdy chce, by lokomotywa była ładna. Stąd "V" na czole. Większość lokomotyw SM42 na kolei ma dwie takie krokiewki (a nawet trzy), lokomotywy SU42, SP42 mają jedną. Również lokomotywy przemysłowe SM42 (Ls800) mają jedną. Nie jest to jednak regułą. W ostatnich czasach wiele z nich uzyskuje malowanie zupełnie inne, firmowe. Przepisy nie nakazują ani nie zakazują malowania "V".
Awatar użytkownika
Marek S.
Posty: 309
Rejestracja: pn cze 28 2004, 15:14
Lokalizacja: Grabówka

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek S. »

nie wiem czy to już było, znalazłem to przypadkowo na stronie Instytutu Energetyki
http://hobby.ien.com.pl/kolej/
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Założyłem kiedyś ten wątek żeby w nim można było znaleźć to, czego nieraz długo szukamy. W temacie o budowie Px-a kilku kolegów wyraziło chęć bliższego poznania mechanizmów parowozu.
Zadawajcie pytania - nawet jeśli nie będę znał na wszystkie odpowiedzi to spróbuję ich szukać.

Najpierw jednak przypomnę (już to było) kilka adresów:

Budowa parowozu : http://dlok.de/

http://www.parowozy.best.net.pl/index.php?id=technika

Tutaj można pobrać animacje wyjaśniające zasadę pracy rozrządu pary:

http://www.tcsn.net/charlied/

(u dołu strony, w każdej animacji można bawić się suwaczkami i sterować tym wirtualnym parowozem)

Miłej zabawy !

A tu animacja od kolegi Lycka z forum Martela:

Obrazek
pyro4u

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pyro4u »

Jeżeli będą jakieś problemy kolejowe to również z chęcią pomogę, na tyle ile będę w stanie.
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Właściwe kierownik pokazał link do potężnego narzędzia:
Valve Gear jest fragmentem większego projektu grupy brytyjskich i australijskich pasjonatów kolejnictwa słynących ze swoich parowych (!) modeli.
Pakiet umożliwia zaprojektowanie (!!!) całego stawidła od strony mechanicznej. Posiada nawet ciekawą wizualizację diagramu Zeunera do liczenia wydajności silnika w zależności od parametrów suwaka :shock:

Tak więc to nie jest jakaś tam zabaweczka poglądowa :D

A skoro już jesteśmy przy programach kolejowych, czy ktoś pamięta to:
http://www.jbss.de/
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kolej - co i jak?

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

Że zacytuję pierwszy post z tego wątku:
kierownik pisze:...są co prawda fora stricte kolejowe - ale tam czasem jest głupio zadać jakieś banalne pytanie...
A mi się nasunęło takie pytanie: dlaczego lokomotywy elektr. (mam na mysli lokomotywy pracujące w jednym systemie zasilania) mają dwa odbieraki prądu (pantografy)? Czy to względy bezpieczeństwa - w razie awarii jednego jest "zapasowy" czy może jakiś inny powód?
pyro4u

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pyro4u »

Dwa odbieraki stosowane są by zmniejszyć prąd płynący przez pałąk i drut trakcjny przy rozruchu lokomotywy ciągnącej ciężki skład, ale może również służyć jako awaryjny gdy jeden jest uszkodzony.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Można by to sprecyzować że chodzi o przepływ prądu przez styk pantografu i drutu. Ostatniej zimy (chyba gdzieś koło Rybnika?) lokomotywa się przyspawała pantografem do drutu i zablokowała ruch na linii.
Jest zasadą że prąd jest czerpany przez tylny pantograf w kierunku jazdy.
Drugi podnosi się przy małych prędkościach, przy dojeżdżaniu do składu, na manewrach.
Awatar użytkownika
Pulemiot
Posty: 55
Rejestracja: pt sie 19 2005, 13:11
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pulemiot »

Nie chciałem pakować się w wątek kol. Precyzyjnego, ale intryguje mnie kwestia ułożenia kół w parowazach.

Otóż, czy zasada, że "prawe" wyprzedzają "lewe" o ćwierć obrotu dotyczy tylko maszyn dwusilnikowych, czy również parowozów trzysilnikowych (trzeci silnik umieszczony wewątrz ostoi, napędzający wykorbioną oś)?

Mam jeszcze jedno - mam nadzieję, że nie całkiem głupie pytanie. Podczas klejenia sprężarki do Tkp30 pooglądałem sobie różne zdjęcia takich sprężarek umiesznoych na Okz32 lub Tkt48. Zauważyłem, że niemalże identyczne sprężarki stanowiły wyposażenie niemieckich parowożów. Czy to przypadek, czy też sprężarki były budowane na licncji/sprowadzane z Niemiec?

pozdrawiam
Pulemiot
powrót do źródeł
ODPOWIEDZ