Stoi na stacji lokomotywa... czyli świat małej kolei.

inne techniki modelarskie - plastik, żywica, drewno itd.

Moderatorzy: kartonwork, Edmund_Nita, Tempest

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
BoBo
Posty: 47
Rejestracja: śr sty 28 2004, 10:18
Lokalizacja: Kołobrzeg

Stoi na stacji lokomotywa... czyli świat małej kolei.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: BoBo »

Witam serdecznie :)
Chciałbym przedstawić relację z powstawania światu małej kolei w koszalińskiej modelarni.
Przed rozpoczęciem śledzenia relacji proszę zapoznać się z ogólnymi warunkami śledzenia relacji (poniżej). :twisted:

Ogólne warunki śledzenia relacji z budowy makiety.

§ 1
Niniejsza relacja przedstawia proces budowy makiety kolejowej w skali 1:120 (TT).

§ 2
Głównym wykonawcą makiety jest autor relacji (BoBo). Wykonawca korzysta z pomocy modelarzy skupionych wokół modelarni przy Klubie Osiedlowym „Bałtyk” Koszalińskiej Spółdzielni mieszkaniowej „NA SKARPIE”.

§ 3
Inwestorem przedstawianej w relacji inwestycji jest brat głównego wykonawcy. Po wykonaniu, makieta przechodzi na własność inwestora. O docelowym miejscu zainstalowania i późniejszych losach makiety decydować będzie wyłącznie inwestor.

§ 4
Makieta przedstawia wyimaginowany świat powstały w wyobraźni inwestora i głównego wykonawcy, z uwzględnieniem pomysłów pozostałych wykonawców wymienionych w punkcie 2.

§ 5
Przedstawiona makieta jest tworem typu „tort” – NIE JEST więc „prawdziwą” makietą kolejową – nie jest to makieta modułowa

§ 6
W czasie budowy makiety nie są zachowane normy ustalone dla makiet kolejowych, a odnoszące się do:
- ścisłego odwzorowania otaczającej rzeczywistości;
- zachowania kątów rozjazdów;
- zachowania kątów nachylenia wzniesień;
- wymaganych długości torów na odcinkach dojazdowych i międzystacyjnych oraz przy rozjazdach;
- prawideł szlaku kolejowego (w tym oznakowania);
- promieni łuków szlaku torowego;
- doboru taboru do realiów historycznych (epoki) oraz geograficznych („narodowość” taboru);
- inne.

§ 7
Jeżeli nie odpowiadają Ci założenia przyjęte do realizacji makiety wymienione w punktach 4, 5, 6 to proszę, nie komentuj tego publicznie i nie próbuj udowadniać wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą (lub na odwrót). Modelarstwo przede wszystkim jest hobby, które bawi, a to makieta temu służy. Ma to być zabawka do puszczania pociągów „w kółko”.

§ 8
Jeżeli uważasz, że techniki wykonania zastosowane przez wykonawcę są błędne lub znasz lepsze techniki wykonania poszczególnych elementów, to proszę zaprezentuj je w tej relacji
– na pewno ktoś skorzysta z tej wiedzy.
§ 9
Wykonawcy oraz inwestor nie ponoszą odpowiedzialności za zdarzenia losowe związane z zarażeniem bakcylem budowy makiety kolejowej w wyniku oglądania niniejszej relacji, takie jak:
- drenaż portfela przy zakupach elementów do budowy makiety i taboru;
- zmniejszenie powierzchni mieszkalnej wywołane zajęciem miejsca przez makietę kolejową;
- barkiem czasu dla rodziny oraz innymi konfliktami z rodziną wynikłymi z budowy makiety;
- inne.

§ 10
Wykonawca i inwestor nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne „gorące” dyskusje wywołane niniejszą relacją z budowy makiety typu „tort”. W szczególności odnosi się to do punktu 7.

§ 11
Relacja prowadzona będzie w sposób nieregularny.

§ 12
Ze względu na bardzo małą ilość światła dziennego w modelarni oraz brak możliwości wyniesienia makiety na światło dzienne, większość zdjęć prezentowanych w niniejszej relacji wykonywana będzie przy sztucznym świetle. Autor relacji serdecznie przeprasza za obniżoną jakość zdjęć.

§ 13
Autor relacji i wykonawca makiety w jednej osobie zastrzega sobie prawo do pominięcia niektórych etapów budowy lub przedstawienie etapów budowy niechronologicznie.

§ 14
Niski poziom wykonywanej makiety wynika z faktu, że jest to pierwsza makieta wykonywana przez wykonawcę. Wykonawca uczy się dopiero technik stosowanych do budowy makiety.

§ 15
Jeżeli nie zgadzasz się z zapisami warunków śledzenia relacji to natychmiast opuść niniejszą relację. Jeżeli natomiast akceptujesz przedstawione warunki to autor życzy miłej lektury.



cdn...
pozdrawiam

BoBo
Awatar użytkownika
BoBo
Posty: 47
Rejestracja: śr sty 28 2004, 10:18
Lokalizacja: Kołobrzeg

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: BoBo »

Teraz słów kilka o samej makiecie i jej. genezie. Pomysł budowy makiety kolejowej kołacze się w głowie chyba każdego dzieciaka, który bawi się kolejkami elektrycznymi. A jeżeli jeszcze gdzieś taką makietę zobaczy to zapada decyzja o budowie. Często jednak decyzję taką weryfikuje życie, bo nagle okazuje się, że brak miejsca na makietę, brak możliwości sfinansowania tego przedsięwzięcia itp. Tak też było w przypadku inwestora i wykonawcy. Dopiero po kilkunastu latach od pierwszej myśli o budowie makiety jej realizacja stała się możliwa. Po wygospodarowaniu miejsca na strychu domu oraz zebraniu taboru, a przede wszystkim funduszy na rozpoczęcie budowy zapadła decyzja o budowie. Stało się to już jakiś czas temu, ale z przyczyn obiektywnych relacja trafia na forum dopiero teraz.

Podstawowe założenia do makiety są następujące:
- układ torów typu zamkniętego, a więc pociągi będą jeździć w kółko;
- przedstawienie różnych obszarów, a więc: miasto, wioska, lasy, rzeka;
- na makiecie koniecznie musi znaleźć się rzeczka, most i tunel;
- niezbędnym elementem makiety jest lokomotywownia wachlarzowa z obrotnicą.
- i wiele innych, które zostaną opisane w trakcie relacji.

Ogólny rzut makiety wraz z wymiarami prezentuje poniższy rysunek. Ze względu na to, że układ torowy został narysowany na papierze pakowym w skali 1:1 i w trakcie budowy makiety ulega zmianom, to ogólny zarys układu torów przedstawię w najbliższej przyszłości (jak tylko przeniosę to na formę komputerową).

Obrazek

Ze względu na rozmiary budowa makiety została podzielona na dwa etapy. Każdy etap to jeden bok litery L. jako pierwszy realizowany jest etap zaznaczony kolorem zielonym. W sumie makieta składa się z ośmiu segmentów. Podział taki wynika z uwzględnienia ewentualnego transportu makiety. Każdy z modułów ma wymiary 70*105 cm lub 80*105 cm.
W dalszej części relacji przedstawiona zostanie konstrukcja przykładowego segmentu.

cdn...
pozdrawiam

BoBo
ODPOWIEDZ