*[Relacja/Kolej] Od2 Parowóz dziadka

Zakończone relacje i galerie gotowych modeli.

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

Awatar użytkownika
Rosynant
Posty: 131
Rejestracja: pn lip 17 2006, 18:43
Lokalizacja: Mysłowice
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Rosynant »

Witam!
Ja w sprawie Pn12, bo też mam na punkcie tej lokomotywy bzkia. Kierowniku czy ta "monografia" to nie jest przypadkiem austryjacjka książka o tejże właśnie konstrukcji? Bo narazie jedyne co mam to dużo zdjęć maszyny z Widenia i artykuły z Młodego Technika i ze Świata Koleji.
Awatar użytkownika
Pulemiot
Posty: 55
Rejestracja: pt sie 19 2005, 13:11
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pulemiot »

uboottd pisze:Faktycznie, ino modele... czyzby nie uchowalo sie nic ?
JessssssT!:
Obrazek


Następnie egzemplarz o wdzięcznej nazwie "Schwalbe" Link do strony z opisem maszyny:
http://www.laenderbahn.info/goe/lok/goel09.htm

Ale nie wiemy, którego P4 buduje kierownik. Na razie wszystko wskazuje na pewne podobieństwo do maszyny JUPITER:

http://www.laenderbahn.info/goe/lok/goel13.htm


Obrazek

lub Neptun:
http://www.laenderbahn.info/goe/lok/index.htm

A wszystko pewnie jest dokładnie opisane w monografii:
Obrazek

P.
powrót do źródeł
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Jeszcze jest taka fotka zamieszczona przez Batonusa
http://img32.imageshack.us/my.php?image ... k129pj.jpg
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Pomimo upału staram się jednak budować dalej. Nie jest to łatwe ;-)
Powoli montuję elementy napędu i sklejam kocioł. Z tyłu kotła będzie dużo "kółeczek" - to nie nity, ale gniazda zespórek. Wklęsłe. Poszycie jest więc podwójne, żeby można było wierzchnią warstwę podziurawić.
Na walczaku zamontowałem coś jakby zawór bezpieczeństwa "Ramsbottom". drzwi dymnicy wypukłe, kształtowane na kuli.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Dziś przyjrzałem się dokładnie zalinkowanym tu zdjęciom. Wnioski: maszyna o dźwięcznej nazwie "Schwalbe" to seria P4.1 - na PKP oznaczona jako Od1 . Pozostałe to P4.2 - ale z wczesną armaturą lub bez niej. Na okładce monografii jest parowóz najbardziej zbliżony.

Doszedłem do tego po jednym szczególe: Od2 posiadały po prawej stronie dymnicy (obok komina) sporych rozmiarów zawór w obudowie, sterowany cięgnem z budki. Właśnie tym zaworem maszynista mógł wpuścić chwilowo parę do lewego cylindra, kiedy tłoki stanęły w martwym punkcie.
uboottd
Posty: 267
Rejestracja: pn lut 16 2004, 0:57
x 3

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: uboottd »

Znaczy w poszyciu kotla byly przetloczenia do dostepu do zesporek ? Bo chyba nie jezdzil ten parowoz bez poszycia na stojaku, a jakos nie widze powodu dla ktorego zesporki mialy by byc na trwale polaczone z poszyciem... Chyba ze to jeszcze cos innego ? Zreszta na zdjeciach albo tego nie widac albo juz tego nie ma (oprocz jednego na ktorym to cos tam niby jest... - zdjec modeli nie licze) - no chyba ze jest to wyretuszowane.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Ciekawe pytanie Ubottd. Sam byłem zafrapowany tym wgłębieniami. Konsultowałem się poprzez redakcję KMiD z "fachmanami". Doszliśmy do tego , że:
W parowozach P4.2 (jak w wielu) zespórki nie miały lekko. Często je wymieniano - poważna praca. Więc wiele tych maszyn zyskało poszycia niejako przystosowane do łatwiejszej wymiany zespórek. W poszyciu porobiono otwory i pozaślepiano je wklęsłymi, wbijanymi kapslami.
Na przedstawionym zdjęciu modelu ROCO widać nawet, że identyczne otwory wykonano w ostoi.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Kleimy dalej. Dodam tylko, że sponsorem oświetlenia parowozu jest PKN ORLEN ;-)
Ustrojstwo na stojaku kotła to lubrykator. Blacha ryflowana z firanki nie wygląda najgorzej.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Mariusz Kita
Posty: 194
Rejestracja: pt sty 06 2006, 15:13
Lokalizacja: czestochowskie

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mariusz Kita »

Kierowniku,model piekny,ale podziwiam Twoje tempo klejenia zwlaszcza ze to model od podstaw....
Obrazek
Awatar użytkownika
Rosynant
Posty: 131
Rejestracja: pn lip 17 2006, 18:43
Lokalizacja: Mysłowice
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Rosynant »

Witaj Kierowniku!
Mam pytanie. Czy pokrętła w kabinie i przy zaworach kotłowych są wykonane z drutu czy z kartonu?
ODPOWIEDZ