![Obrazek](http://images2.fotosik.pl/105/100c11282fa6537c.jpg)
zdjęcie dzięki uprzejmości Krzysztofa Sawickiego www.antylameriada.net
Plany budowy modelu lokomotywy tej chyba najbardziej charakterystycznej na PKP serii zrodziły się wraz z przeczytaniem
artykułu o elektrowozach typu 4E i 303E w "Świecie Kolei" 9/2002 i 10/2002. Okazja nadarzyła się dzięki niezastąpionemu ubottowi, który onegdaj opublikował skany części dokumentacji technicznej od lokomotyw typu 303E: Uwaga, nowy link! http://plany.zonk.pl/eu07/eu07.zip
Nieocenioną pomocą okazały się zdjęcia wnętrza i mało dostępnych miejsc EU07 autorstwa Jacka Jastrzębskiego: http://jastrzab.lhs.pl
Geneza lokomotyw EU07 sięga roku 1959, kiedy to w warsztatach English Electric Co. powstały pierwsze egzemplarze lokomotyw EU06 zgodnie ze specyfikacją poznańskiego COBiRTK. Były to lokomotywy średniej mocy o układzie osi Bo'Bo' (po 2 napędzane w 2 wózkach) przeznaczone do ciągnięcia zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Wraz z partią 20 "anglików" kupiono także licencję na ich konstrukcję, a rodzimej produkcji podjął sie PAFAWAG. Dla lokomotyw typu 4E opuszczających wrocławską fabrykę stworzono nową serię - EU07. Do połowy lat 70 wyprodukowano 240 maszyn tego typu. Od 1977 rozpoczęto budowę dwuczłonowej wersji tychże lokomotyw - ET41, typ 203E. Gdy popyt na towarowe jamniki się skończył powrócono do budowy lokomotyw EU07 jednak z pewnymi modyfikacjami w konstrukcji pochodzącymi jeszcze z typu 203E (samonośne nadwozie, zmiany w instalacji NN), stąd zmiana typu na 303E. Numercja tychże dla odróżnienia od typu 4E zaczyna się od 301. Produkcję przejęły poznańskie zakłady Cegielskiego - łącznie wyprodukowano 242 "cegiełki". Obecnie część lokomotyw w trakcie naprawy głównej otrzymuje przekładnie o mniejszym przełożeniu dla zwiększenia żywotności silników. Tworzą one odrębną już serię maszyn EP07.
Model będzie przedstawiał lokomotywę nr 353 z lokomotywowni Łódź Olechów (ot, taki lokalny patriotyzm
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)