Kolej - co i jak?
Moderatorzy: kartonwork, kierownik
Kto był w wojsku to wie... sierżant, starszy sierżant...
A na poważnie:
Lokomotywy są źródłem potencjalnego zagrożenia. Stąd zaczęto malować ich czoła w sposób zwracający uwagę. Na przykład S-200 ma z przodu pasy ukośnie, bez ich "łamania". Wiele lokomotyw ma (miało) żółte czoła. Ale też każdy chce, by lokomotywa była ładna. Stąd "V" na czole. Większość lokomotyw SM42 na kolei ma dwie takie krokiewki (a nawet trzy), lokomotywy SU42, SP42 mają jedną. Również lokomotywy przemysłowe SM42 (Ls800) mają jedną. Nie jest to jednak regułą. W ostatnich czasach wiele z nich uzyskuje malowanie zupełnie inne, firmowe. Przepisy nie nakazują ani nie zakazują malowania "V".
A na poważnie:
Lokomotywy są źródłem potencjalnego zagrożenia. Stąd zaczęto malować ich czoła w sposób zwracający uwagę. Na przykład S-200 ma z przodu pasy ukośnie, bez ich "łamania". Wiele lokomotyw ma (miało) żółte czoła. Ale też każdy chce, by lokomotywa była ładna. Stąd "V" na czole. Większość lokomotyw SM42 na kolei ma dwie takie krokiewki (a nawet trzy), lokomotywy SU42, SP42 mają jedną. Również lokomotywy przemysłowe SM42 (Ls800) mają jedną. Nie jest to jednak regułą. W ostatnich czasach wiele z nich uzyskuje malowanie zupełnie inne, firmowe. Przepisy nie nakazują ani nie zakazują malowania "V".
nie wiem czy to już było, znalazłem to przypadkowo na stronie Instytutu Energetyki
http://hobby.ien.com.pl/kolej/
http://hobby.ien.com.pl/kolej/
Założyłem kiedyś ten wątek żeby w nim można było znaleźć to, czego nieraz długo szukamy. W temacie o budowie Px-a kilku kolegów wyraziło chęć bliższego poznania mechanizmów parowozu.
Zadawajcie pytania - nawet jeśli nie będę znał na wszystkie odpowiedzi to spróbuję ich szukać.
Najpierw jednak przypomnę (już to było) kilka adresów:
Budowa parowozu : http://dlok.de/
http://www.parowozy.best.net.pl/index.php?id=technika
Tutaj można pobrać animacje wyjaśniające zasadę pracy rozrządu pary:
http://www.tcsn.net/charlied/
(u dołu strony, w każdej animacji można bawić się suwaczkami i sterować tym wirtualnym parowozem)
Miłej zabawy !
A tu animacja od kolegi Lycka z forum Martela:
Zadawajcie pytania - nawet jeśli nie będę znał na wszystkie odpowiedzi to spróbuję ich szukać.
Najpierw jednak przypomnę (już to było) kilka adresów:
Budowa parowozu : http://dlok.de/
http://www.parowozy.best.net.pl/index.php?id=technika
Tutaj można pobrać animacje wyjaśniające zasadę pracy rozrządu pary:
http://www.tcsn.net/charlied/
(u dołu strony, w każdej animacji można bawić się suwaczkami i sterować tym wirtualnym parowozem)
Miłej zabawy !
A tu animacja od kolegi Lycka z forum Martela:
Właściwe kierownik pokazał link do potężnego narzędzia:
Valve Gear jest fragmentem większego projektu grupy brytyjskich i australijskich pasjonatów kolejnictwa słynących ze swoich parowych (!) modeli.
Pakiet umożliwia zaprojektowanie (!!!) całego stawidła od strony mechanicznej. Posiada nawet ciekawą wizualizację diagramu Zeunera do liczenia wydajności silnika w zależności od parametrów suwaka
Tak więc to nie jest jakaś tam zabaweczka poglądowa
A skoro już jesteśmy przy programach kolejowych, czy ktoś pamięta to:
http://www.jbss.de/
Valve Gear jest fragmentem większego projektu grupy brytyjskich i australijskich pasjonatów kolejnictwa słynących ze swoich parowych (!) modeli.
Pakiet umożliwia zaprojektowanie (!!!) całego stawidła od strony mechanicznej. Posiada nawet ciekawą wizualizację diagramu Zeunera do liczenia wydajności silnika w zależności od parametrów suwaka
Tak więc to nie jest jakaś tam zabaweczka poglądowa
A skoro już jesteśmy przy programach kolejowych, czy ktoś pamięta to:
http://www.jbss.de/
Re: Kolej - co i jak?
Że zacytuję pierwszy post z tego wątku:
A mi się nasunęło takie pytanie: dlaczego lokomotywy elektr. (mam na mysli lokomotywy pracujące w jednym systemie zasilania) mają dwa odbieraki prądu (pantografy)? Czy to względy bezpieczeństwa - w razie awarii jednego jest "zapasowy" czy może jakiś inny powód?kierownik pisze:...są co prawda fora stricte kolejowe - ale tam czasem jest głupio zadać jakieś banalne pytanie...
Można by to sprecyzować że chodzi o przepływ prądu przez styk pantografu i drutu. Ostatniej zimy (chyba gdzieś koło Rybnika?) lokomotywa się przyspawała pantografem do drutu i zablokowała ruch na linii.
Jest zasadą że prąd jest czerpany przez tylny pantograf w kierunku jazdy.
Drugi podnosi się przy małych prędkościach, przy dojeżdżaniu do składu, na manewrach.
Jest zasadą że prąd jest czerpany przez tylny pantograf w kierunku jazdy.
Drugi podnosi się przy małych prędkościach, przy dojeżdżaniu do składu, na manewrach.
Nie chciałem pakować się w wątek kol. Precyzyjnego, ale intryguje mnie kwestia ułożenia kół w parowazach.
Otóż, czy zasada, że "prawe" wyprzedzają "lewe" o ćwierć obrotu dotyczy tylko maszyn dwusilnikowych, czy również parowozów trzysilnikowych (trzeci silnik umieszczony wewątrz ostoi, napędzający wykorbioną oś)?
Mam jeszcze jedno - mam nadzieję, że nie całkiem głupie pytanie. Podczas klejenia sprężarki do Tkp30 pooglądałem sobie różne zdjęcia takich sprężarek umiesznoych na Okz32 lub Tkt48. Zauważyłem, że niemalże identyczne sprężarki stanowiły wyposażenie niemieckich parowożów. Czy to przypadek, czy też sprężarki były budowane na licncji/sprowadzane z Niemiec?
pozdrawiam
Pulemiot
Otóż, czy zasada, że "prawe" wyprzedzają "lewe" o ćwierć obrotu dotyczy tylko maszyn dwusilnikowych, czy również parowozów trzysilnikowych (trzeci silnik umieszczony wewątrz ostoi, napędzający wykorbioną oś)?
Mam jeszcze jedno - mam nadzieję, że nie całkiem głupie pytanie. Podczas klejenia sprężarki do Tkp30 pooglądałem sobie różne zdjęcia takich sprężarek umiesznoych na Okz32 lub Tkt48. Zauważyłem, że niemalże identyczne sprężarki stanowiły wyposażenie niemieckich parowożów. Czy to przypadek, czy też sprężarki były budowane na licncji/sprowadzane z Niemiec?
pozdrawiam
Pulemiot
powrót do źródeł