Kolej - co i jak?

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Ad.1 Zasada wyprzedzania o 90 stopni dotyczy również parowozów trzy- i czterosilnikowych z wykorbionymi osiami. Ilustruje to rysunek ze strony
http://www.zss.pl/~moto/transkol_lok_par.htm

Obrazek

Ad.2 Rzeczywiście sprężarki są podobne, nieraz te same. Lwią część armatury parowozowej (w tym sprężarki) produkowała np.firma KNORR i w sporej ilości przypadków armatura produkowana w Polsce była oparta na jej licencji.
Osprzęt KNORR stopniowo u nas wycofano (nie do końca) -w jego miejsce zastosowano armaturę OERLIKON (producenci: Fablok Chrzanów, ZNTK Radom).
Funkcjonują u nas jeszcze inne systemy, jak np. DAKO (czeski) czy MATROSOW (rosyjski).
Czasem rodzi to problemy - w uproszczeniu powiem, że np.tabor z hamulcem DAKO wolniej luzuje klocki i nie należy go mieszać w składach z Oerlikonem.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Na wielu parowozach (również polskich i niemieckich) były stosowane całe układy ze sprężarkami WESTINGHOUSE. Znalazłem coś takiego:
http://www.grandscales.com/downloads/index.html
pyro4u

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pyro4u »

Witam.
Jeżeli Kierownik może to z chęcią dowiedziałbym się więcej na temat hamulca matrosow. Jest on zainstalowany w TEM2 i stąd moja ciekawość.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Każdy układ hamulcowy w lokomotywie to z grubsza rzecz biorąc sprężarka, przewody, zbiorniki, zawory (główny - maszynisty i pomocniczy), klapa Ackermanna (czyli zawór nagłego hamowania), nieco automatyki i sterowania.
Wymienione wcześniej systemy wywodzą się od hamulca Westinghouse (nie ma powietrza - hamulec trzyma). Różnice to niuanse konstrukcyjne których zwykły człowiek nie obejmie umysłem. Na przykład zawór rozrządczy to kilkadziesiąt tłoczków, sprężynek, zapadek, dysz, prowadnic itd. W każdym systemie inne - i to jest ta różnica.
A to wnętrze Tamary z kranami matrosowa podczas naprawy:
Obrazek
pyro4u

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pyro4u »

Dzięki bardzo.
Co do wnętrza to wiem jak wygląda, bo akurat mamy taką na hali. Czeka na nowy blok z tulejami :usmiech:
Awatar użytkownika
Pulemiot
Posty: 55
Rejestracja: pt sie 19 2005, 13:11
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pulemiot »

Wielkie dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Oczywiście jak zwykle, gdy dowiadujemy się czegoś nowego to konsekwencją jest jeszcze więcej pytań, więc uważnie sudiuję załączone materiały. Jeszcze raz dzięki.

P.
powrót do źródeł
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

pyro4u pisze:akurat mamy taką na hali
My też, ale jedna już poza halą

Obrazek
pyro4u

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pyro4u »

Piękne malowanie, jaki to przewoźnik (z loga podejrzewam jakiś koncern chemiczny).

I jeszcze pytanie do Kierownika takie mocno techniczne:
dlaczego w TEM2 filtr powietrza dolotowego do turbo-sprężarki jest nawilżany w oleju ??

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Przewoźnik to Lotos Kolej.

Odnośnie filtrów: na początku drogi powietrza do cylindra zawsze jest filtr. Kiedyś były tylko filtry siatkowe nawilżane olejem - czyli tzw.mokre. Później wymyślono wymienne wkłady papierowe.
Do dnia dzisiejszego w pojazdach wyczynowych stosuje się filtry mokre - ale w takim przypadku trzeba go często płukać, po prostu dbać. Od tego są teamy serwisowe. Filtr papierowy jest bezobsługowy, nie wymaga wiedzy technicznej - za to silnik z takim mniej wyciąga.
Lokomotywa TEM2 ma jeszcze wojenne korzenie - prostota konstrukcji nie jest zatem bez znaczenia. Przy dochowaniu reżimów przeglądowych taki system filtracji zapewnia jej wysoką wydajność.
Awatar użytkownika
paulusx
Posty: 21
Rejestracja: sob sty 29 2005, 13:37
Lokalizacja: Wyszków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: paulusx »

A ja mam zupełnie inne pytanie: kiedy został wyprodukowany ostatni parowóz na świecie?
ODPOWIEDZ