Kolej - co i jak?
Moderatorzy: kartonwork, kierownik
Niezła jazda - produkcja parowozów jeszcze na przełomie lat 80/90. Można coś więcej w tym temacie, może jakąś fotkę? To były konstrukcje własne czy "zapożyczone"? Swoją drogą to zastanawiałem się niedawno czy przy obecnym stanie techniki, technologii i materiałoznawstwie można by było wyprodukować całkiem sprawny parowóz tam gdzie paliwo drogie a elektryfikacja trudna lub dla celów militarnych...
Jestem kompletnym laikiem kolejowym, ale pamiętam fascynację w dzieciństwie parowozami, która to odżyła niedawno dzięki modelom Angrafu.
Paweł
Jestem kompletnym laikiem kolejowym, ale pamiętam fascynację w dzieciństwie parowozami, która to odżyła niedawno dzięki modelom Angrafu.
Paweł
Wydaje mi się, że całkowita sprawność parowozu nigdy nie będzie za duża.
Owszem można używając najnowszej technologii zrobić lekki a wytrzymały szkielet czy kocioł - ale za lekki nie może być, bo nie miałby dużego uciągu - ślizgałby się.
Ale nie jesteś w stanie znacząco zmienić wydajności przemiany energii - czyli poprawić sprawności przekazywania energii.
To takie moje szybkie przemyślenia - sądzę, że Kierownik będzie w stanie uściślić to co napisałem.
Owszem można używając najnowszej technologii zrobić lekki a wytrzymały szkielet czy kocioł - ale za lekki nie może być, bo nie miałby dużego uciągu - ślizgałby się.
Ale nie jesteś w stanie znacząco zmienić wydajności przemiany energii - czyli poprawić sprawności przekazywania energii.
To takie moje szybkie przemyślenia - sądzę, że Kierownik będzie w stanie uściślić to co napisałem.
O ile gdzieś mnie pamięć nie pokićkała to w 1997r. zbudowano mocno podrasowany BR52 specjalnie do obsługi Orient Expresu - z tego co pamiętam to miał od podstaw przeliczony układ napędowy i zdaje się całkiem rozbudowaną elektronikę pokładową. Zdaje się nawet ktoś twierdził, że dzięki komputerowemu nadzoru nad procesem spalania sprawność podskoczyła na tyle, że lokomotywa stała się konkurencyjna dla przeciętnego diesla.
http://www.skyrocket.de/locomotive/steam_exots.htm
Nie moge znależć lepszego info (było też o tym w ktorymś Świecie Kolei), a niestety fotki w środku nie działaja
Update:
Wygląda że parowozy są dalej produkowane:
http://www.internationalsteam.co.uk/tra ... modern.htm
http://www.skyrocket.de/locomotive/steam_exots.htm
Nie moge znależć lepszego info (było też o tym w ktorymś Świecie Kolei), a niestety fotki w środku nie działaja
Update:
Wygląda że parowozy są dalej produkowane:
http://www.internationalsteam.co.uk/tra ... modern.htm
Chwilę pogrzebałem w smietniku pamięci i przypomniała mi się nazwa typu QJ potem lekkie googlanie i coś takiego
http://www.railography.co.uk/info/cn_st ... les/qj.htm
Jak widać zakończenie produkcji w 1988
Pociągi w ruchu planowym są ciągnięte do tej pory przez te parowozy.
teraz wiesz o co googlać :-)
http://www.railography.co.uk/info/cn_st ... les/qj.htm
Jak widać zakończenie produkcji w 1988
Pociągi w ruchu planowym są ciągnięte do tej pory przez te parowozy.
teraz wiesz o co googlać :-)
Wszyscy chcą Twego dobra, nie daj go sobie odebrać,
Są tacy, którzy nadal chcą budować lokomotywy (polecam wszelkie podstrony, m.in. o zaawansowanej technologicznie przebudowie Kriegsloka.
http://www.5at.co.uk/
P.
http://www.5at.co.uk/
P.
powrót do źródeł
może o to chodziło:uboottd pisze:O ile gdzieś mnie pamięć nie pokićkała to w 1997r. zbudowano mocno podrasowany BR52 specjalnie do obsługi Orient Expresu - z tego co pamiętam to miał od podstaw przeliczony układ napędowy i zdaje się całkiem rozbudowaną elektronikę pokładową. Zdaje się nawet ktoś twierdził, że dzięki komputerowemu nadzoru nad procesem spalania sprawność podskoczyła na tyle, że lokomotywa stała się konkurencyjna dla przeciętnego diesla.
http://www.5at.co.uk/52-8055.html
powrót do źródeł
Linka do wytwórcy tego "nowoczesnego" parowozu podałem na tej stronie wątku.
Parowozy w Szwajcarii są ciągle produkowane!
Chińczycy kilka lat temu wyprodukowali kilka dużych "Mikado" dla New York Central. Niestety - jeden zatonął wraz ze statkiem. Wówczas NYC zleciło remont jednego "antyka", który dołączył do tych nowych - razem hulają ku uciesze turystów. Dodam, że Chińska oferta była niezwykle atrakcyjna finansowo...
Parowozy w Szwajcarii są ciągle produkowane!
Chińczycy kilka lat temu wyprodukowali kilka dużych "Mikado" dla New York Central. Niestety - jeden zatonął wraz ze statkiem. Wówczas NYC zleciło remont jednego "antyka", który dołączył do tych nowych - razem hulają ku uciesze turystów. Dodam, że Chińska oferta była niezwykle atrakcyjna finansowo...
Dzięki za linki, tyle wiedzy, że będę musiał wziąć nadgodziny (net mam tylko w pracy).
Fajne są te maszynki QJ, takie mocno amerykańskie, bałem się że współczesny parowóz będzie obły i "nieparowozowy" a tu takie ładne coś.
Kierowniku, oczywiście, pamiętam tę część wątku, ale chodziło mi nie tyle o remont czy renowację, co najczęściej jest jednorazowym "wybrykiem", tylko czy jeszcze ktoś wierzy w sens "zabawy z parą" i inwestuje w to pieniądze i czas.
Pozdrawiam, Paweł
Fajne są te maszynki QJ, takie mocno amerykańskie, bałem się że współczesny parowóz będzie obły i "nieparowozowy" a tu takie ładne coś.
Kierowniku, oczywiście, pamiętam tę część wątku, ale chodziło mi nie tyle o remont czy renowację, co najczęściej jest jednorazowym "wybrykiem", tylko czy jeszcze ktoś wierzy w sens "zabawy z parą" i inwestuje w to pieniądze i czas.
Pozdrawiam, Paweł