budowa U.S.S. SARATOGA CVA-60 Fly Model Nr.72
Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork
budowa U.S.S. SARATOGA CVA-60 Fly Model Nr.72
Witam wszystkich
Zapraszam do relacji wszystkich którzy są zainteresowani tym modelem i nie tylko.
Model zacząłem sklejać kilka lat temu lecz go nie skończyłem z powodu przerwy w sklejaniu jaka pojawia się u wielu modelarzy. Kilka miesięcy temu postanowiłem ze jednak wrócę do sklejania modeli lecz nie zacznę sklejać nic nowego ale skaczę to co zacząłem kiedyś. Wybór był oczywisty „SARATOGA”
Chciałem przedstawić zdjęcia już gotowego modelu lecz to jeszcze trochę potrwa więc postanowiłem zrobić relacje z dokończenia modelu. Która mam nadzieje potrwa jeszcze kilka miesięcy.
Jednym z powodów dla którego powstaje ta relacja jest ogólny problem ze zdobyciem odpowiedniej dokumentacji do modelu. Postanowiłem wiec ze relacja będzie też zbiorem dokumentacji. Nie jestem żadnym specjalistą odnośnie lotniskowców wiec wszystkie moje uwagi co do modelu opieram tylko i wyłącznie na własnej analizie zebranych zdjęć i opisów, toteż wszelkie uwagi są mile widziane
Na początek kilka przydatnych linków:
http://www.navsource.org/archives/02/60.htm -opis, zdjęcia
http://navysite.de/cvn/cv60.htm -opis, zdjęcia
http://navysite.de/cvn/cv60deploy.htm -samoloty kiedy i jakie
http://www.carrierbuilders.net/articles ... -60_WA.htm - dużo zdjęcia, okręt tuz przed wycofaniem
http://www.history.navy.mil/nan/backiss ... issues.htm -magazyn o lotnictwie marynarki wojennej usa "Naval Aviation News" w wersji .pdf (wystarczy wybrać interesujący nas numer)
http://www.navy.mil/allhands.asp?x=search -magazyn o marynarce wojennej usa "All Hands" w wersji .pdf (wystarczy wybrać interesujący nas numer)
Krótka historia okrętu, (źródło informacji: Morze Statki Okręty nr.11 - Lotniskowce Class Forrestal Kitty Hawk )
USS SARATOGA CVA-60, CV-60
- 14.04.1956r. Wcielenie do służby Przydzielona zostaje do 2 Floty , stacjonując w Mayport na Florydzie.
- 18.08.1956r. – pierwszy rejs, rejs szkoleniowy w pobliżu Kuby. Po zakończeniu rejsu w październiku trafia do stoczni celem usunięcia usterek – zostaje tam do lutego 1957r.
- 03.09.1957r. - 22.10.1957r. - wyrusza przez Atlantyk do Norwegii (ćwiczenia NATO „Strikeback”) (grupa lotnicza CVG-7)
- 01.02.1958r. - 06.12.1967r. – operuje na morzu Śródziemnym w składzie 6 Floty, grupa lotnicza na okręcie CVG-3, będąc w jej składzie w czasie Kryzysu Libańskiego.
- 23.02.1961r. – w jednym z kotłów wybuchł pożar, spowodowany wyciekiem paliwa –zginęło 7 marynarzy. Okręt przeszedł naprawy w Atenach i wrócił do rutynowych działań.
- Zimą 1963/1964 - okręt przebywał w stoczni na rutynowym przeglądzie. Wymieniono stacje radiolokacyjne lotniskowca AN/SPS-12 i AN/SPS-8A na AN/SPS-43 i AN/SPS-30. Według niektórych źródeł już wówczas zdjęto przednią grupę dział kal.127mm, nie montując innego uzbrojenia, jednak według innych źródeł zrobiono to dopiero pięć lat później.
- Od stycznia do listopada 1968r. – kolejny poważny remont, w czasie którego zmieniono uzbrojenie okrętu demontując przednią grupę dział i montując wyrzutnię Mk25 „Sea Sparrow”(z prawej strony przedniej części kadłuba) Po remoncie ponownie wróciła na Morze Śródziemne.
- W wiosnę 1971r. - ćwiczenia NATO „Magic Sword II” na Morzu Północnym.
- 11.04.1972r. - 13.02.1973r. – udział w operacjach przeciwko Wietnamowi, służąc w tym czasie w składzie 7 Floty Pacyfiku.
- 30.06.1972r. – zmieniono oznakowanie lotniskowca na CV-60.
- 09.1974r. - 10.1980r .– ponownie skierowany na Morze Śródziemne.
- 10.1980r. - 02.1083r. – remont SLEP. Zamontowano nowe stacje radiolokacyjne SPS-48 i SPS-49 w miejsce starych SPS-43, SPS-30 SPS-58. Uzbrojenie zostało uzupełnione o trzy zestawy „Vulcan Phalanx” Mk 15, jednocześnie wymieniono Mk25 „Sea Sparrow” na Mk29 „Sea Sparrow”(nowsza wersja rakiet).
- Od 1983r. grupa bojowa CVW-17
- 04.1986r. – lotniskowiec brał udział w operacji „Eldorado Canyon” przeciwko Libii.
- Prawie cały 1988r. przegląd w stoczni.
- 07.08.1990r. – 27.03.1991r. - lotniskowiec brał udział w operacji „Desert Shield” i Desert Storm” (wojna w Iraqu)
- 1992r. – lotniskowiec brał udział w operacji „Southern Watch” (wymuszenie strefy bez lotów nad południowym Irakiem)
- początek 1994r. - lotniskowiec brał udział w operacji „Deny Flight” ” (wymuszenie strefy bez lotów nad byłą Jugosławią)
- 20.08.1994r. – wycofanie ze służby
Standardowo okładka:
Co do samego modelu raczej nie można mieć większych uwag wszystko raczej pasuje i dobrze się klei.
Model ma niestety szereg wad pierwsza i podstawowa to spore różnice w kolorystyce poszczególnych arkuszy w efekcie model ma kilka odcieni szarego jak i kilka odcieni czerwonego poszycia dna. różnice nie są jakieś tragiczne i całość nawet wygląda nie najgorzej - poza kilkoma wyjątkami!
Drugim problemem jest całkowicie ograniczona instrukcja (która praktycznie nic nie mówi) i rysunki montażowe (których jest za mało, niema pokazanych wielu ważnych elementów do których przydały by się)
Kilka fotek na stan obecny
Zapraszam do relacji wszystkich którzy są zainteresowani tym modelem i nie tylko.
Model zacząłem sklejać kilka lat temu lecz go nie skończyłem z powodu przerwy w sklejaniu jaka pojawia się u wielu modelarzy. Kilka miesięcy temu postanowiłem ze jednak wrócę do sklejania modeli lecz nie zacznę sklejać nic nowego ale skaczę to co zacząłem kiedyś. Wybór był oczywisty „SARATOGA”
Chciałem przedstawić zdjęcia już gotowego modelu lecz to jeszcze trochę potrwa więc postanowiłem zrobić relacje z dokończenia modelu. Która mam nadzieje potrwa jeszcze kilka miesięcy.
Jednym z powodów dla którego powstaje ta relacja jest ogólny problem ze zdobyciem odpowiedniej dokumentacji do modelu. Postanowiłem wiec ze relacja będzie też zbiorem dokumentacji. Nie jestem żadnym specjalistą odnośnie lotniskowców wiec wszystkie moje uwagi co do modelu opieram tylko i wyłącznie na własnej analizie zebranych zdjęć i opisów, toteż wszelkie uwagi są mile widziane
Na początek kilka przydatnych linków:
http://www.navsource.org/archives/02/60.htm -opis, zdjęcia
http://navysite.de/cvn/cv60.htm -opis, zdjęcia
http://navysite.de/cvn/cv60deploy.htm -samoloty kiedy i jakie
http://www.carrierbuilders.net/articles ... -60_WA.htm - dużo zdjęcia, okręt tuz przed wycofaniem
http://www.history.navy.mil/nan/backiss ... issues.htm -magazyn o lotnictwie marynarki wojennej usa "Naval Aviation News" w wersji .pdf (wystarczy wybrać interesujący nas numer)
http://www.navy.mil/allhands.asp?x=search -magazyn o marynarce wojennej usa "All Hands" w wersji .pdf (wystarczy wybrać interesujący nas numer)
Krótka historia okrętu, (źródło informacji: Morze Statki Okręty nr.11 - Lotniskowce Class Forrestal Kitty Hawk )
USS SARATOGA CVA-60, CV-60
- 14.04.1956r. Wcielenie do służby Przydzielona zostaje do 2 Floty , stacjonując w Mayport na Florydzie.
- 18.08.1956r. – pierwszy rejs, rejs szkoleniowy w pobliżu Kuby. Po zakończeniu rejsu w październiku trafia do stoczni celem usunięcia usterek – zostaje tam do lutego 1957r.
- 03.09.1957r. - 22.10.1957r. - wyrusza przez Atlantyk do Norwegii (ćwiczenia NATO „Strikeback”) (grupa lotnicza CVG-7)
- 01.02.1958r. - 06.12.1967r. – operuje na morzu Śródziemnym w składzie 6 Floty, grupa lotnicza na okręcie CVG-3, będąc w jej składzie w czasie Kryzysu Libańskiego.
- 23.02.1961r. – w jednym z kotłów wybuchł pożar, spowodowany wyciekiem paliwa –zginęło 7 marynarzy. Okręt przeszedł naprawy w Atenach i wrócił do rutynowych działań.
- Zimą 1963/1964 - okręt przebywał w stoczni na rutynowym przeglądzie. Wymieniono stacje radiolokacyjne lotniskowca AN/SPS-12 i AN/SPS-8A na AN/SPS-43 i AN/SPS-30. Według niektórych źródeł już wówczas zdjęto przednią grupę dział kal.127mm, nie montując innego uzbrojenia, jednak według innych źródeł zrobiono to dopiero pięć lat później.
- Od stycznia do listopada 1968r. – kolejny poważny remont, w czasie którego zmieniono uzbrojenie okrętu demontując przednią grupę dział i montując wyrzutnię Mk25 „Sea Sparrow”(z prawej strony przedniej części kadłuba) Po remoncie ponownie wróciła na Morze Śródziemne.
- W wiosnę 1971r. - ćwiczenia NATO „Magic Sword II” na Morzu Północnym.
- 11.04.1972r. - 13.02.1973r. – udział w operacjach przeciwko Wietnamowi, służąc w tym czasie w składzie 7 Floty Pacyfiku.
- 30.06.1972r. – zmieniono oznakowanie lotniskowca na CV-60.
- 09.1974r. - 10.1980r .– ponownie skierowany na Morze Śródziemne.
- 10.1980r. - 02.1083r. – remont SLEP. Zamontowano nowe stacje radiolokacyjne SPS-48 i SPS-49 w miejsce starych SPS-43, SPS-30 SPS-58. Uzbrojenie zostało uzupełnione o trzy zestawy „Vulcan Phalanx” Mk 15, jednocześnie wymieniono Mk25 „Sea Sparrow” na Mk29 „Sea Sparrow”(nowsza wersja rakiet).
- Od 1983r. grupa bojowa CVW-17
- 04.1986r. – lotniskowiec brał udział w operacji „Eldorado Canyon” przeciwko Libii.
- Prawie cały 1988r. przegląd w stoczni.
- 07.08.1990r. – 27.03.1991r. - lotniskowiec brał udział w operacji „Desert Shield” i Desert Storm” (wojna w Iraqu)
- 1992r. – lotniskowiec brał udział w operacji „Southern Watch” (wymuszenie strefy bez lotów nad południowym Irakiem)
- początek 1994r. - lotniskowiec brał udział w operacji „Deny Flight” ” (wymuszenie strefy bez lotów nad byłą Jugosławią)
- 20.08.1994r. – wycofanie ze służby
Standardowo okładka:
Co do samego modelu raczej nie można mieć większych uwag wszystko raczej pasuje i dobrze się klei.
Model ma niestety szereg wad pierwsza i podstawowa to spore różnice w kolorystyce poszczególnych arkuszy w efekcie model ma kilka odcieni szarego jak i kilka odcieni czerwonego poszycia dna. różnice nie są jakieś tragiczne i całość nawet wygląda nie najgorzej - poza kilkoma wyjątkami!
Drugim problemem jest całkowicie ograniczona instrukcja (która praktycznie nic nie mówi) i rysunki montażowe (których jest za mało, niema pokazanych wielu ważnych elementów do których przydały by się)
Kilka fotek na stan obecny
Ostatnio zmieniony pn kwie 21 2008, 15:40 przez karas81, łącznie zmieniany 4 razy.
witam
chcąc wyjaśniać pewne kwestię będę często wskazywał błędy jakie powstały przy budowie mojego statku (najczęściej wynikające z niewiedzy)
na początek chcę wyjaśnić pewną kwestie na jaką zwrócił mi znajomy po obejrzeniu zdjęć dokładnie chodziło o dno statku gdzie stwierdził że jest strasznie pofalowane na tych zdjęciach a w realu tego nie widać
zgadza sie dno jest pofalowane ponieważ gdy je kleiłem nie miałem jeszcze takiej wiedzy żeby umiejętnie usztywnić je (stosując dodatkowy karton czy piankę itp.) więc postanowiłem wykonać je w standardzie (nawet nie wiedziałem wtedy że tak to się nazywa - to było naprawdę dawno temu) czyli bez żadnych wzmocnień. efektem jest to ze z upływem czasu trochę się pozapadało, gdzieś indziej odgniótł się szkielet itd.
a na zdjęciach widać to wyraźniej ponieważ - światło... (nie będę tego tłumaczył bo to bez sensu )
czyli podsumowując każdy kto chce wykonać ten statek musi bezwzględnie usztywnić kadłub
chcąc wyjaśniać pewne kwestię będę często wskazywał błędy jakie powstały przy budowie mojego statku (najczęściej wynikające z niewiedzy)
na początek chcę wyjaśnić pewną kwestie na jaką zwrócił mi znajomy po obejrzeniu zdjęć dokładnie chodziło o dno statku gdzie stwierdził że jest strasznie pofalowane na tych zdjęciach a w realu tego nie widać
zgadza sie dno jest pofalowane ponieważ gdy je kleiłem nie miałem jeszcze takiej wiedzy żeby umiejętnie usztywnić je (stosując dodatkowy karton czy piankę itp.) więc postanowiłem wykonać je w standardzie (nawet nie wiedziałem wtedy że tak to się nazywa - to było naprawdę dawno temu) czyli bez żadnych wzmocnień. efektem jest to ze z upływem czasu trochę się pozapadało, gdzieś indziej odgniótł się szkielet itd.
a na zdjęciach widać to wyraźniej ponieważ - światło... (nie będę tego tłumaczył bo to bez sensu )
czyli podsumowując każdy kto chce wykonać ten statek musi bezwzględnie usztywnić kadłub
dla ciekawych przebiegu całej historii http://www.uss-saratoga.com/./saratoga6.pdf niestety w j.angielskim
Jaka to wersja?
jest to pytanie na które trzeba odpowiedzieć na początku ponieważ autorzy modelu tego nie zrobili
po przyjrzeniu sie zdjęciom statku i modelowi można stwierdzić ze musi to być model statku z 1956-58 roku
wybrałem najlepsze zdjęcia które pokazuję statek w wersji, którą według mnie przedstawia model. Fotki pochodzą z różnych stron wymienionych wcześniej - jest to wygląd statku z pierwszych lat służby.
Najbardziej interesujące nas zdjęcia to między rokiem 1956-1963 (pierwszy poważny remont) - niestety nie jest ich za wiele (zwłaszcza jeśli chodzi o szczegóły)
pewnym rozwiązaniem są też zdjęcia z późniejszych lat oraz fotki innych lotniskowców Klasy Forrestal:
USS FORRESTAL CVA-59
USS RANGER CVA-61
USS INDEPENDENCE CVA-62 (tego nie polecam za dużo różnic)
Jaka to wersja?
jest to pytanie na które trzeba odpowiedzieć na początku ponieważ autorzy modelu tego nie zrobili
po przyjrzeniu sie zdjęciom statku i modelowi można stwierdzić ze musi to być model statku z 1956-58 roku
wybrałem najlepsze zdjęcia które pokazuję statek w wersji, którą według mnie przedstawia model. Fotki pochodzą z różnych stron wymienionych wcześniej - jest to wygląd statku z pierwszych lat służby.
Najbardziej interesujące nas zdjęcia to między rokiem 1956-1963 (pierwszy poważny remont) - niestety nie jest ich za wiele (zwłaszcza jeśli chodzi o szczegóły)
pewnym rozwiązaniem są też zdjęcia z późniejszych lat oraz fotki innych lotniskowców Klasy Forrestal:
USS FORRESTAL CVA-59
USS RANGER CVA-61
USS INDEPENDENCE CVA-62 (tego nie polecam za dużo różnic)
Ostatnio zmieniony pn kwie 21 2008, 16:00 przez karas81, łącznie zmieniany 2 razy.
prace naprawcze uszkodzonego dna okrętu dobiegły końca wiec model został obrócony do właściwej pozycji
skoro jest widać pokład to chce zaznaczyć ze nie powinien on być płaski jak deska (jak u mnie) powinien na końcu mieć skos
dość dużą różnice miedzy modelem a statkiem można zauważyć w śrubach napędowych i sterach
w modelu są dwie śruby cztero-łopatowe i dwie pięcio-łopatowe i jeden ster
natomiast w statku sę cztery śruby pięcio-łopatowe i dwa stery
na pierwszych dwóch "Saratoga" "Ranger" "Independence":
ja wykonałem wszystkie śruby pięcio-łopatowe (lecz błędnie przykleiłem łopaty w jedną stronę , powinny być dwie w lewo i dwie w prawo) i zostałem przy jednym sterze -taki kompromis
zrobiłem też wały napędowe w kolorze metalu lecz wydaje mi sie ze powinny być czerwone (oryginalny kolor w wycinance)
na podstawie zdjęć dorobiłem też spodnią stronę wind które w wycinance zostały całkowicie pominięte nie są jeszcze skończone brakuje małych elementów które łączą windę z linami do opuszczania ich
na zdjęciu porównanie do "uss ranger cva-61" (najlepiej było widać)
dorobiłem też kotwice bo ta z wycinanki była kiepska
a teraz zajmę sie wykonaniem małych "pudełeczek" i relingów
skoro jest widać pokład to chce zaznaczyć ze nie powinien on być płaski jak deska (jak u mnie) powinien na końcu mieć skos
dość dużą różnice miedzy modelem a statkiem można zauważyć w śrubach napędowych i sterach
w modelu są dwie śruby cztero-łopatowe i dwie pięcio-łopatowe i jeden ster
natomiast w statku sę cztery śruby pięcio-łopatowe i dwa stery
na pierwszych dwóch "Saratoga" "Ranger" "Independence":
ja wykonałem wszystkie śruby pięcio-łopatowe (lecz błędnie przykleiłem łopaty w jedną stronę , powinny być dwie w lewo i dwie w prawo) i zostałem przy jednym sterze -taki kompromis
zrobiłem też wały napędowe w kolorze metalu lecz wydaje mi sie ze powinny być czerwone (oryginalny kolor w wycinance)
na podstawie zdjęć dorobiłem też spodnią stronę wind które w wycinance zostały całkowicie pominięte nie są jeszcze skończone brakuje małych elementów które łączą windę z linami do opuszczania ich
na zdjęciu porównanie do "uss ranger cva-61" (najlepiej było widać)
dorobiłem też kotwice bo ta z wycinanki była kiepska
a teraz zajmę sie wykonaniem małych "pudełeczek" i relingów
Ostatnio zmieniony pn kwie 21 2008, 16:07 przez karas81, łącznie zmieniany 2 razy.
następna część do poprawienia w wycinance jest to coś takiego
a to w rzeczywistości wygląda tak
i tu moja prośba do wszystkich, czy może ktoś widział tą część zaprojektowaną lepiej w jakimś innym modelu lub może ktoś robił coś takiego i może mi doradzić jak to wykonać ja jakoś nie mam na to dobrego pomysłu
a to w rzeczywistości wygląda tak
i tu moja prośba do wszystkich, czy może ktoś widział tą część zaprojektowaną lepiej w jakimś innym modelu lub może ktoś robił coś takiego i może mi doradzić jak to wykonać ja jakoś nie mam na to dobrego pomysłu
Ostatnio zmieniony czw sty 10 2008, 12:23 przez karas81, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 156
- Rejestracja: śr sty 25 2006, 12:21
- Lokalizacja: Zakopane/Bxl
Podejrzewam, ze nie jest to wielki element, wiec może warto spróbować też innego sposobu, bo podejrzewam, ze sklejanie tego tak, jak w pokazanym fragmencie Sartogi tez nie da zadowalających rezultatów jak ktoś nie ma krasnoludków do pomocy . Ja bym wyciął tylko te boczne powierzchnie, nakleił na tekturę tak, żeby grubość była odrobinkę większa niż finalna grubość elementu, zeszlifował pod kątem jak mówi boczny przekrój skleił razem, oszlifował i wyretuszował krawędź... ewentualnie zasklepił górną cześć, żeby wyglądało jak oryginał. Wydziobanie tego Olfą w tekturze da chyba lepszy efekt niż sklejanie z listków...
Ostatnio zmieniony sob sty 06 2007, 14:33 przez robal, łącznie zmieniany 1 raz.