[relacja] Bf-109E-4 KA 2/2007

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
messer
Posty: 731
Rejestracja: śr maja 28 2003, 21:35
Lokalizacja: Piaseczno
x 35

[relacja] Bf-109E-4 KA 2/2007

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: messer »

Nie wytrzymałem i wziąłem na warsztat najnowsze "dziecko" Pana Halińskiego. W końcu wypadałoby, żebym skleił jakąś 109-tkę :)

Budowę modelu rozpocząłem zgodnie z kolejnością klejenia podaną w instrukcji, czyli od kabiny pilota. Postaram się ją delikatnie zwaloryzować, na tyle ile potrafie, co mi się podoba i na co mam dowody w postaci dokumentacji.
Na tablicy przyrządów dorobiłem dwie dźwignie otwierania podwozia; dolna dźwignia to dźwignia awaryjnego otwierania podwozia. Bocznym dźwigniom ręcznej pompy filtra paliwa dorobiłem z wikolu gałki i pomalowałem na odpowiedni kolor.
A teraz kilka zdjęć z tego etapu budowy:
Obrazek Obrazek Obrazek

Niestety, nie wiem czy to tylko u mnie, ale dwustronny druk do końca się nie udał, zauwazyłem to przy wycicnaniu elementów 1b, czyli dźwignie ręcznej pompy. Dla przykładu z tego samego arkusza element 27a -widać to wyraźnie patrząc na linię cięcia nożem.
Obrazek
Awatar użytkownika
messer
Posty: 731
Rejestracja: śr maja 28 2003, 21:35
Lokalizacja: Piaseczno
x 35

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: messer »

Po roku wstawiam co nieco do zapomnianej relacji. Ogólnie brak czasu i inne zajęcia spowodowały, że dopiero niedawno powróciłem do budowy tego Mesia. Niestety nie wykonałem całej dokumentacji fotograficznej, prezentuje tylk 3 zdjęcia z budowy kabiny i sklejony już cały kadłub. Obecnie rozpoczynam budowę skrzydła, co sygnalizuję zdjęciem ze sklejonym szkieletem. Odnośnie budowy modelu do tego etapu uwag brak. W zasadzie jak się opanuje podstawy budowy modeli ze stajni Pana Halińskiego, to budowa każdego biegnie dość intuicyjnie i szybko jak na tak skomplikowany model.
Następne zdjęcie z budowy pewnie nie wcześniej jak za miesiąc.

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
punto
Posty: 70
Rejestracja: ndz lut 24 2008, 14:25
Lokalizacja: Leżajsk

Re: [relacja] Bf-109E-4 KA 2/2007

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: punto »

Ja też sklejam ten model i muszę powiedzieć że nie tylko ten element jest żle wydrukowany w moim modelu jest duzo więcej przesunięć jeżeli chodz i częsci drukowane z obu stron!
Awatar użytkownika
messer
Posty: 731
Rejestracja: śr maja 28 2003, 21:35
Lokalizacja: Piaseczno
x 35

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: messer »

Miało być za miesiąc, wyszło znów jakieś pół roku... Niestety jestem zmuszony rozpocząć budowę 109-tki od nowa. Poprzednia, podczas październikowego remontu mieszkania, podczas przenoszenia przez osobę niepowołaną została przygnieciona trochę za ciężkim pudełkiem. Dobrze że chociaż szkielet skrzydeł miałem oddzielnie i będę mógł go wykorzystać w dalszej budowie.
A skoro budowę modelu zacząłem od nowa, zatem pora na prezetancję. Na razie mam wykonaną kabinę pilota, powienien w zasadzie teraz brać się za część silnikową ale postanowiłem już teraz przykleić do kabiny celownik i owiewkę kabiny - wydaje mi się, że w na tym etapie budowy będzie to łatwiejsza czynność niż manewrowanie później całym kadłubem. W kabinie od siebie poza gałkami dodałem sprzączki pasów i przewód instalacji tlenowej.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
messer
Posty: 731
Rejestracja: śr maja 28 2003, 21:35
Lokalizacja: Piaseczno
x 35

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: messer »

Pora zakończyć relację. Trwało to trochę zbyt długo, ale od momentu zakończenia budowy skrzydeł model dał mi trochę w kość. Nie dość, że zużyłem dwie wycinanki, to jeszcze nie jestem zadowolony z końcowego efektu. Wyjątkowo nie wyszły mi chłodnice podskrzydłowe, jak również miałem sporo problemów z prawidłowym uformowaniem i sklejeniem rur wydechowych. W końcu stwierdziłem, że rury w takiej postaci całkowicie mi nie odpowiadają i posłużyłem sie rurami z Me-109T. Swoją drogą zauważyłem w innych relacjach z budowy tego modelu, że w większości przypadków rury wydechowe nie wychodziły innym modelarzom szczególnie "ładnie". Do swoich nieszczęść zaliczyłbym jeszcze miejscami nieudany retusz i przede wszystkim - owiewka kabiny. Z rozpędu przed przyklejeniem zapomniałem wyczyścić ją od środka z różnych śmieci i moich odcisków. Kiedy zorientowałem się o co chodzi było już za późno. Mam tylko nadzieje, że kolejny Mesio ze stajni AH wyjdzie mi zdecydowanie lepiej. Na koniec tradycyjna galeria:

ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazek

ObrazekObrazekObrazekObrazek

ObrazekObrazekObrazekObrazek

ObrazekObrazekObrazek

Model na koniec pokryłem dwowa warstwami lakieru w sprayu - najpierw połysk, potem matowy.
rowin
Posty: 624
Rejestracja: wt kwie 13 2004, 16:33
Lokalizacja: Lublin/Waw
x 85

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rowin »

A mi się podoba!!! Fakt są niedociągnięcia, ale który model ich nie posiada :)

Cieszy, że udało Ci się go dokończyć po tak długim czasie, wiem po sobie że to cholernie trudne! Ale GRATULUJE samozaparcia i efektu końcowego!

Czekam na kolejnego mesia tylko w szybszym tempie :)

pozdrawiam!
Awatar użytkownika
laszlik
Posty: 2068
Rejestracja: pn cze 07 2004, 1:42
Lokalizacja: WAW
x 112

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: laszlik »

Niedociągnięć o których piszesz, jakoś specjalnie nie widać na tych zdjęciach. Model wygląda bardzo przyzwoicie. Jedyne co rzuca mi się w oczy, to chyba zbyt duże szczeliny pomiędzy płatem a krawędziami natarcia klap. Na pewno tak powinno być?
Ale i tak bardzo efektowny model. Gratuluję ukończenia.
-Dziadku, ruskie w kosmos poleciały!
-Wszystkie?
-Nie, dwóch tylko.
-To co mi d... zawracasz!?

ZŁO SQUAD
ODPOWIEDZ