[R] Su-22 Fitter z MM-a
Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork
[R] Su-22 Fitter z MM-a
Nie wytrzymałem.
Samolot Su-22 powstał w wyniku fascynacji skrzydłem o zmiennej geometrii, Ideą, która przyświecała konstruktorom, było osiągnięcie dobrej charakterystyki startu lądowania z dużą prędkością maksymalną. Całkowicie rozłożone skrzydło zapewnia znaczną siłę nośną niezbędną podczas startu i lądowania, a po całkowitym złożeniu dawało niewielki współczynnik oporu umożliwiający osiągnięcie bardzo dużej prędkości. Później okazało się, że skrzydło o zmiennej geometrii ma także inne zalety: pozwala zwiększyć zasięg samolotu oraz jego zwrotność dzięki wykorzystaniu pośrednich położeń płata.
Na początku 1974 r. samoloty Su-20 zostały zakupione przez Polskę jako pierwsze u nas samoloty o zmiennej geometrii skrzydeł. Łącznie w Polsce latało 21 samolotów tego typu. Samoloty te zostały wycofane z uzbrojenia w 1997 r. Dalszy rozwój samolotu Su-20 (Su-1 7) polegał na instalowaniu nowych systemów uzbrojenia i wyposażenia. W 1980 r. ruszyła produkcja seryjna najbardziej zaawansowanej wersji Su-17M4, na eksport nazwanej Su-22M4 (w NATO „Fitter K”). Dwumiejscowym samolotem szkolno-bojowym, przeznaczonym do treningu pilotów Su-22 jest Su
-22UM3K (w NATO „Fitter G”). Zastosowanie bojowe poprzednich wersji samolotu byto mocno ograniczone przez stare urządzenia nawigacyjne i celownicze. Dla Su
-22M4 opracowano system nawigacyjno-celowniczy PrNK-54 z komputerem pokładowym Orbita. Przed lotem do komputera wprowadza się współrzędne obiektu ataku, po czym samolot może automatycznie być wyprowadzony nad cel i zrzucić bomby bez potrzeby kontaktu wzrokowego pilota z celem. Samolot otrzymał także stację laserową Klon, umożliwiającą zastosowanie precyzyjnych rakiet kierowanych laserem. Polska użytkuje Su-22M4 i Su-22UM3K od 1984 r. Są one podstawowymi samolotami uderzeniowymi naszego lotnictwa, przeznaczonymi do zwalczania celów naziemnych. Większość z tych samolotów ma resurs pozwalający na użytkowanie ich do 2010 roku. Obecnie firmy rosyjskie, izraelskie i francuskie oferują modernizację Su-22 polegającą na założeniu nowej awioniki (komputera pokładowego, kabiny, być może także radaru) i nowego uzbrojenia klasy powietrze-ziemia i powietrze-powietrze.
DANE TECHNICZNE
Długość całkowita -19,1 m
Rozpiętość -10,02-13,656 m
Wysokość -5,129 m
Pow. skrzydeł-34,45-38,49 m2
Masa startowa normalna 1-6400 kg
Masa startowa max -19500 kg
Masa własna - 10640 kg
Prędkość max -1850 km/h
Prędkość max. przy ziemi 1-350 km/h
Pułap -15200 m
Zasięg na dużej wysokości -2300 km
Zasięg na małej wysokości -1400 km
Zasięg z dodatkowym zbiornikiem paliwa -2550 km
Załoga — jeden pilot
ZESPOŁ NAPĘDOWY — jeden silnik turboodrzutowy AL-21 F
-3 o ciągu z dopalaniem 109,8 kN (11200 kG).
UZBROJENIE STAŁE - dwa działka NR-30 kal. 30 mm z zapasem 80 naboi.
UZBROJENIE PODWIESZANE:
do 4000 kg na ośmiu punktach podwieszenia, dodatkowo dwie rakiety pow.-pow. R-60 do samoobrony. Rakiety kierowane pow.-ziernia Ch-25 o konstrukcji modułowej (wymienna głowica kierowana radiem, laserem lub przeciwradiolokacyjna), laserowe Ch-29L, telewizyjne Ch-29T i inne. Bomby o wagomiarze do 500 kg, rakiety niekierowane z mieszaniną zapalającą, zasobniki działkowe.
Prezentowany model samolotu Su-22 z numerem burtowym 3715 od 16 listopada 2003 r. stacjonuje w 40. Eskadrze Lotnictwa Taktycznego Swidwiń.
Nie wiedziałem że one jeszcze są w użyciu
Model jest już wstępnie lakierowany sprayem. Kleił go będę na jedną wręgę z tym że wręga będzie dopasowywana do sklejonego poszycia. Dodatkowo będzie ono podklejane brystolem, do tego celu posłuży mi klej polimerowy do styropianu co by nie było krowich żeber.
Myślę że jeszcze trochę zwaloryzuję kabinę.
Dzisiaj nie mogłem się powstrzymać i zrobiłem pierwsze dwa segmenty
KLON klejony BCG bez podklejek, później jeszcze go wyobliłem lekko.
Na razie łączenia wyszły w porządku, ale tymczasowo budowę przerywam aż do skończenia m11, wiem jak wychodzą modele robione "na kolanie" .
To cześć
Samolot Su-22 powstał w wyniku fascynacji skrzydłem o zmiennej geometrii, Ideą, która przyświecała konstruktorom, było osiągnięcie dobrej charakterystyki startu lądowania z dużą prędkością maksymalną. Całkowicie rozłożone skrzydło zapewnia znaczną siłę nośną niezbędną podczas startu i lądowania, a po całkowitym złożeniu dawało niewielki współczynnik oporu umożliwiający osiągnięcie bardzo dużej prędkości. Później okazało się, że skrzydło o zmiennej geometrii ma także inne zalety: pozwala zwiększyć zasięg samolotu oraz jego zwrotność dzięki wykorzystaniu pośrednich położeń płata.
Na początku 1974 r. samoloty Su-20 zostały zakupione przez Polskę jako pierwsze u nas samoloty o zmiennej geometrii skrzydeł. Łącznie w Polsce latało 21 samolotów tego typu. Samoloty te zostały wycofane z uzbrojenia w 1997 r. Dalszy rozwój samolotu Su-20 (Su-1 7) polegał na instalowaniu nowych systemów uzbrojenia i wyposażenia. W 1980 r. ruszyła produkcja seryjna najbardziej zaawansowanej wersji Su-17M4, na eksport nazwanej Su-22M4 (w NATO „Fitter K”). Dwumiejscowym samolotem szkolno-bojowym, przeznaczonym do treningu pilotów Su-22 jest Su
-22UM3K (w NATO „Fitter G”). Zastosowanie bojowe poprzednich wersji samolotu byto mocno ograniczone przez stare urządzenia nawigacyjne i celownicze. Dla Su
-22M4 opracowano system nawigacyjno-celowniczy PrNK-54 z komputerem pokładowym Orbita. Przed lotem do komputera wprowadza się współrzędne obiektu ataku, po czym samolot może automatycznie być wyprowadzony nad cel i zrzucić bomby bez potrzeby kontaktu wzrokowego pilota z celem. Samolot otrzymał także stację laserową Klon, umożliwiającą zastosowanie precyzyjnych rakiet kierowanych laserem. Polska użytkuje Su-22M4 i Su-22UM3K od 1984 r. Są one podstawowymi samolotami uderzeniowymi naszego lotnictwa, przeznaczonymi do zwalczania celów naziemnych. Większość z tych samolotów ma resurs pozwalający na użytkowanie ich do 2010 roku. Obecnie firmy rosyjskie, izraelskie i francuskie oferują modernizację Su-22 polegającą na założeniu nowej awioniki (komputera pokładowego, kabiny, być może także radaru) i nowego uzbrojenia klasy powietrze-ziemia i powietrze-powietrze.
DANE TECHNICZNE
Długość całkowita -19,1 m
Rozpiętość -10,02-13,656 m
Wysokość -5,129 m
Pow. skrzydeł-34,45-38,49 m2
Masa startowa normalna 1-6400 kg
Masa startowa max -19500 kg
Masa własna - 10640 kg
Prędkość max -1850 km/h
Prędkość max. przy ziemi 1-350 km/h
Pułap -15200 m
Zasięg na dużej wysokości -2300 km
Zasięg na małej wysokości -1400 km
Zasięg z dodatkowym zbiornikiem paliwa -2550 km
Załoga — jeden pilot
ZESPOŁ NAPĘDOWY — jeden silnik turboodrzutowy AL-21 F
-3 o ciągu z dopalaniem 109,8 kN (11200 kG).
UZBROJENIE STAŁE - dwa działka NR-30 kal. 30 mm z zapasem 80 naboi.
UZBROJENIE PODWIESZANE:
do 4000 kg na ośmiu punktach podwieszenia, dodatkowo dwie rakiety pow.-pow. R-60 do samoobrony. Rakiety kierowane pow.-ziernia Ch-25 o konstrukcji modułowej (wymienna głowica kierowana radiem, laserem lub przeciwradiolokacyjna), laserowe Ch-29L, telewizyjne Ch-29T i inne. Bomby o wagomiarze do 500 kg, rakiety niekierowane z mieszaniną zapalającą, zasobniki działkowe.
Prezentowany model samolotu Su-22 z numerem burtowym 3715 od 16 listopada 2003 r. stacjonuje w 40. Eskadrze Lotnictwa Taktycznego Swidwiń.
Nie wiedziałem że one jeszcze są w użyciu
Model jest już wstępnie lakierowany sprayem. Kleił go będę na jedną wręgę z tym że wręga będzie dopasowywana do sklejonego poszycia. Dodatkowo będzie ono podklejane brystolem, do tego celu posłuży mi klej polimerowy do styropianu co by nie było krowich żeber.
Myślę że jeszcze trochę zwaloryzuję kabinę.
Dzisiaj nie mogłem się powstrzymać i zrobiłem pierwsze dwa segmenty
KLON klejony BCG bez podklejek, później jeszcze go wyobliłem lekko.
Na razie łączenia wyszły w porządku, ale tymczasowo budowę przerywam aż do skończenia m11, wiem jak wychodzą modele robione "na kolanie" .
To cześć
Przyjemność powinno się mierzyć stopniem realizacji zamierzeń, panie Liang
- Krzysiek D
- Posty: 92
- Rejestracja: pn sty 22 2007, 16:31
- Lokalizacja: Dębica
Zrobiłem segment nr 3 i od niego zaczynam wzmacnianie kartonem. Przy tak dużym modelu jedna warstwa papieru to raczej mało, poza tym model jest sztywniejszy.
Przed segment nr 5 zrobiłem przed montażem kabiny którą niedługo zrobię i wnęki która jest już zamontowana ( zastanawiam się nad jej zdemontowaniem i waloryzacją, dlatego nie ma zdjęć).
Wszystkie szpary są szpachlowane cyjanopanem żeby nie było wydać szczelin(oryginał nie ma tam łączeń) potem tylko delikatne przeszlifowanie i lakier.
Pytania uwagi? Piszcie.
Przed segment nr 5 zrobiłem przed montażem kabiny którą niedługo zrobię i wnęki która jest już zamontowana ( zastanawiam się nad jej zdemontowaniem i waloryzacją, dlatego nie ma zdjęć).
Wszystkie szpary są szpachlowane cyjanopanem żeby nie było wydać szczelin(oryginał nie ma tam łączeń) potem tylko delikatne przeszlifowanie i lakier.
Pytania uwagi? Piszcie.
Przyjemność powinno się mierzyć stopniem realizacji zamierzeń, panie Liang
Zrobiłem kolejne dwa segmenty ale jeszcze ich nie łączyłem z pozostałymi. Na razie zająłem się delikatnym szlifowaniem łączeń żeby jeszcze bardziej je ukryć:
Ale niestety różnice w odcieniach i braki koloru to utrudniają. Model polakieruje jeszcze raz, na końcu, w tym celu kupię półmatowego humbrola i tu chciałbym się dowiedzieć trochę więcej o technice jego nakładania.
Jakby ktoś miał zdjęcia wnęk podwozia i kabiny byłbym wdzięczny, a na googlach to nic ciekawego nie ma. W wycinance są za płaskie i chciałbym je troszkę uplastycznić.
PS. Wyjeżdżam na wakacje i wrócę gdzieś w czwartek.
Ale niestety różnice w odcieniach i braki koloru to utrudniają. Model polakieruje jeszcze raz, na końcu, w tym celu kupię półmatowego humbrola i tu chciałbym się dowiedzieć trochę więcej o technice jego nakładania.
Jakby ktoś miał zdjęcia wnęk podwozia i kabiny byłbym wdzięczny, a na googlach to nic ciekawego nie ma. W wycinance są za płaskie i chciałbym je troszkę uplastycznić.
PS. Wyjeżdżam na wakacje i wrócę gdzieś w czwartek.
Przyjemność powinno się mierzyć stopniem realizacji zamierzeń, panie Liang
Jak zabrałem się do tego wnętrza to nie wychodził mi tak jak chciałem , zostawię to w standardzie najwyżej dodam kilka przycisków. Na dodatek dałem ciała przy łączeniu od spodu jest duża szpara:
jest jeszcze z boku trochę mniejsza ale tą da się poprawić, z tą większą też spróbuję.
jest jeszcze z boku trochę mniejsza ale tą da się poprawić, z tą większą też spróbuję.
Przyjemność powinno się mierzyć stopniem realizacji zamierzeń, panie Liang
Ehh...
Myślę że chyba na razie sobie odpuszczę klejenie tego olbrzyma. Powód? Na łączeniach poszycia powyłaziły szpary pomimo najlepszych starań, jedynie ostatni segment wygląda dobrze. Poza tym taki jakiś pusty...
Model tak mnie zdołował że zacząłem dłubać coś innego, coś w czym nie będzie szpar.
Kiedyś na pewno do niego wrócę, z 2 metrów nie wygląda tak tragicznie, trochę szpachlowania szlifowania. Może się uda go jeszcze wyprowadzić, na razie nie mam serca do niego.
...Ehh
Pa!
Myślę że chyba na razie sobie odpuszczę klejenie tego olbrzyma. Powód? Na łączeniach poszycia powyłaziły szpary pomimo najlepszych starań, jedynie ostatni segment wygląda dobrze. Poza tym taki jakiś pusty...
Model tak mnie zdołował że zacząłem dłubać coś innego, coś w czym nie będzie szpar.
Kiedyś na pewno do niego wrócę, z 2 metrów nie wygląda tak tragicznie, trochę szpachlowania szlifowania. Może się uda go jeszcze wyprowadzić, na razie nie mam serca do niego.
...Ehh
Pa!
Przyjemność powinno się mierzyć stopniem realizacji zamierzeń, panie Liang
Nie mówiłem że nie chce sklejać tylko że przerywam sklejaniwe na jakiś czas. Na pewno nie mam zamiaru zaczynać większego modelu, za kilkanaście dni pewnie nad nim siądę bo chcę zacząć pewien pojazd jeszcze przed rokiem szkolnym. Te szpary bo po budowie BRDMa wydawały mi się olbrzymie
Przyjemność powinno się mierzyć stopniem realizacji zamierzeń, panie Liang
Prosba
Wiam mam malutka prosbe do ciebie czy mogl bys mi wyslac skany instukcji do SU-22 fitter bo gdzies ja zawieruszylem prosze ;D
krzysiekkasa@wp.pl
moj mail
krzysiekkasa@wp.pl
moj mail