Kolej - co i jak?
Moderatorzy: kartonwork, kierownik
Szelmek, to nie może być S1a, bo w E1 wyraźnie stoi, że:
Zresztą Kierownikowi chodziło o ten fragment z Wikipedii:
a pokazany semafor stoi na Widzewie, Łódź, centralna Polska.Sygnał S1a jest stosowany na szlakach Warszawa Wschodnia - Warszawa Centralna i Warszawa Centralna - Warszawa Zachodnia.
E1, zał.1, pkt.2.2
Zresztą Kierownikowi chodziło o ten fragment z Wikipedii:
Niestety, to dalej nie rozwiązuje problemu, gdyż semafor ze zdjęcia ma trzecią komorę od dołu czerwoną.Na niektórych stacjach używa się wciąż semaforów sześciokomorowych (o układzie lamp: pomarańczowa, czerwona, pomarańczowa, zielona, biała, zielona), które pozwalają wyświetlić tylko niektóre z podanych sygnałów. (...)
to moze byc zaszlosc. Za E1 wyd. 1958: semafor 6 komorowy, swiatla od gory : pomaranczowe-czerwone-pomaranczowe-zielone-biale-zielone
To ze na zdjeciu czerwone jest trzecie z dolu moze wynikac albo z innej kolejnosci (pomaranczowe-zielone-pomaranczowe-czerwone-zielone-biale - wyswietlane sygnaly sa takie same), albo przy jakiej modernizacji ulozyli lampy wedlug 5 komorowego, zostawiajac szosta wolna bo im sie nie chcialo zdejmowac.
To ze na zdjeciu czerwone jest trzecie z dolu moze wynikac albo z innej kolejnosci (pomaranczowe-zielone-pomaranczowe-czerwone-zielone-biale - wyswietlane sygnaly sa takie same), albo przy jakiej modernizacji ulozyli lampy wedlug 5 komorowego, zostawiajac szosta wolna bo im sie nie chcialo zdejmowac.
A tak jeszcze apropos kombinacji kolei i silników odrzutowych:
i cała stronka warta obejrzenia, choć może bardziej pasuje do wątku o pociągach pancernych:
http://www.aeroimage.com/Railroad.htm
i cała stronka warta obejrzenia, choć może bardziej pasuje do wątku o pociągach pancernych:
http://www.aeroimage.com/Railroad.htm
Dwa pytanka kolejowe:
- na semaforach powtarzających wiszą tabliczki określające za pomocą kresek ich numer, tzn. odległość od semafora "właściwego"; ilość tych kresek rośnie czy maleje jadąc w kierunku tego semafora? i ile może być max. tych semaforów powtarzających, tylko trzy, oznaczone: I, II, III czy więcej?
- czasami na torze widzi się takie pomalowane na czerwono ustrojstwo. to jest jakiś hamulec, blokada? i czy to jest rzecz montowana na stałe w danym miejscu?
- na semaforach powtarzających wiszą tabliczki określające za pomocą kresek ich numer, tzn. odległość od semafora "właściwego"; ilość tych kresek rośnie czy maleje jadąc w kierunku tego semafora? i ile może być max. tych semaforów powtarzających, tylko trzy, oznaczone: I, II, III czy więcej?
- czasami na torze widzi się takie pomalowane na czerwono ustrojstwo. to jest jakiś hamulec, blokada? i czy to jest rzecz montowana na stałe w danym miejscu?
1. Semafory powtarzające:
http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/sign_info.php#asp
Semafory powtarzające ustawia się pomiędzy semaforem a odnoszącą się do niego TO lub przed semaforem wyjazdowym. Zadaniem SP jest poinformowanie o sygnale na semaforze świetlnym lub kształtowym, który z wymaganej odległości (zabudowania stacyjne, ukształtowanie terenu, ciasne łuki, wykopy) może być niewidoczny dla maszynisty. SP podają takie same sygnały jak TO świetlne, uzupełnione światłem białym. W razie potrzeby można zastosować ich więcej niż 1, ale nie więcej niż 3. W takich przypadkach powinny być one zaopatrzone we wskaźniki umieszczone na masztach pod sygnalizatorem z naniesionymi cyframi rzymskimi I, II lub III, wskazujące kolejność tych sygnałów od semafora, do którego się odnoszą.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sygna%C5%8 ... aj%C4%85cy
2. Wykolejnica
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wykolejnica
http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/sign_info.php#asp
Semafory powtarzające ustawia się pomiędzy semaforem a odnoszącą się do niego TO lub przed semaforem wyjazdowym. Zadaniem SP jest poinformowanie o sygnale na semaforze świetlnym lub kształtowym, który z wymaganej odległości (zabudowania stacyjne, ukształtowanie terenu, ciasne łuki, wykopy) może być niewidoczny dla maszynisty. SP podają takie same sygnały jak TO świetlne, uzupełnione światłem białym. W razie potrzeby można zastosować ich więcej niż 1, ale nie więcej niż 3. W takich przypadkach powinny być one zaopatrzone we wskaźniki umieszczone na masztach pod sygnalizatorem z naniesionymi cyframi rzymskimi I, II lub III, wskazujące kolejność tych sygnałów od semafora, do którego się odnoszą.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sygna%C5%8 ... aj%C4%85cy
2. Wykolejnica
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wykolejnica
Dzięki, kierowniku. Nie wpadłbym na to, że tak dokładne opisy SRK są w Wikipedii. Choć wykolejnicy bym i tak nie znalazł bo nie wiedziałem, jak się to urządzenie nazywa.
Jeszcze jedna kolejowa sprawa mnie nurtuje, a mianowicie malowanie na obrzeżach kół wagonów i lokomotyw (czterech?) białych pasków. Jak się domyślam służy to możliwości oceny wizualnej, czy koła się nie zablokowały, tak? Ale te paski występują chyba w niewielkiej ilości wagonów? Od czego zależy, że jedne wagony je mają, a inne nie, to tylko dobra wola i chęci personelu remontowego?
Jeszcze jedna kolejowa sprawa mnie nurtuje, a mianowicie malowanie na obrzeżach kół wagonów i lokomotyw (czterech?) białych pasków. Jak się domyślam służy to możliwości oceny wizualnej, czy koła się nie zablokowały, tak? Ale te paski występują chyba w niewielkiej ilości wagonów? Od czego zależy, że jedne wagony je mają, a inne nie, to tylko dobra wola i chęci personelu remontowego?