W Bitwie o Anglię która toczyła się pomiędzy 10 lipca a 31 października (drugiej daty nie jestem do końca pewien bo piszę to wszystko z głowy)
brały udział 4 podstawowe samoloty myśliwskie trzech stron konfliktu (nie należy pomijać krótkiego epizodu włoskiego na Fiatach CR.32 swoją droga to W. Urbanowicz miał jednego na kocie o ile mnie pamięć nie myli)
Wracając do samej bitwy
Bf-109E-1 do
E-7 największa liczbowo to wersje
E-3 i
E-4 po stronie niemieckiej
Hawker Hurricane Mk.IA, IIA i IIB oraz
Supermarine Spitfire Mk IA(najwięcej w tej wersji oraz
IB, IIA i IIB
oraz po stronie włoskiej
Fiat CR.32 i nieliczne
Macchi MC.200
Odnośnie nomenklatury angielskiej to przez cały okres wojny do określania typów (tzw. Mk- Mark) używano cyfr rzymskich, literami po cyfrach określano wariant uzbrojenia. Poza tym istniały jeszcze trzy rodzaje odnośnie przeznaczenia samego płatowca a mianowicie
F- wersja podstawowa myśliwska najliczniejsza i najbardziej uniwersalna o rozpiętości płata 11,23m
LF - wersja przeznaczona na niski pułap o zredukowanej rozpiętości do bodajże 9,48m ale pewności nie mam
HF - wersja wysokościowa o zwiększonej rozpiętości wariant występujący najrzadziej przeważnie z indeksem
PR. (zwiad fotograficzny)
Następnie dopiero po wojnie w 1946 albo w 1940 Ministerstwo lotnictwa zdecydowało się na zastąpienie oznaczeń wariantów z cyfr rzymskich na arabskie
Następnie należało by się zająć samym malowaniem Twego spitfire'a, a mianowicie schemat prezentowany przez ciebie zarówno znaków przynależności państwowej jak i samego kamuflażu nie ma nic wspólnego z okresem Bitwy o W. Brytanię. Ten schemat kolorystyczny zwany typem ofensywnym (dającym lepsze "maskowanie na tle kanału La Manche oraz w powietrzu) a składający się z barw
OG- Ocean Gray,
DG- Dark Green, na powierzchniach górnych oraz
MSG- Medium Sea Gray został wprowadzony rozkazem z dnia
15 sierpnia ale roku 1941. gdy konieczne stało się lepsze maskowanie samolotów wykonujących misje nad kanałem i Północną Francją. Do tego dnia stosowano schemat malowania
DG- Dark Green +
DE- Dark Eartch na powierzchniach górnych oraz kombinację kilku schematów na powierzchniach dolnych
1.
S- Sky
Schematy
Night- Day i
Night-Day Aluminium
2.
S- Sky +
B- Black (50%-50%), (60%-40%) tzn. iż samolot na spodzie kadłuba i płata oraz stateczników był pomalowany w połowie czarną i błękitną(niebo) farbą lub tylko jedno skrzydło było czarne reszta Sky
3. w wariancie tym powierzchnie dolne były malowane jak dla wersji 2 z tą różnicą iż kolor Sky zastąpiono farbą W- White
4. schemat
N-D-A Night-Day-Aluminium polegał na pomalowaniu tylko powierzchni skrzydeł w schemacie Night-Day, a pozostałej tj. spodu silnika , ogona i stateczników farbą
A- Aluminium
Były to tzw. schematy defensywne malowania maskującego RAF mające na celu ukrycie samolotów na tle ziemi oraz szybkie rozpoznanie maszyn własnych przez artylerię p-lot gdy już znają się w powietrzu.
Z kolei co do oznaczeń przynależności państwowej
Zastosowane prze ciecie znaki są to znaki typu
A używane po zakończeniu wojny na wszystkich powierzchniach.
w czasie wojny dwukrotnie nastąpiła zmiana malowania znaków na kadłubach i płatach samolotów RAF (pomijam krótki epizod malowania FinFlasha na sterze kierunku "po francusku" a nie na stateczniku pionowym na maszynach przydzielonych do Brytyjskiego Korpusu Ekspedycyjnego)
A więc zaczynamy
Jakoś w połowie 1939 r na wszystkich powierzchniach na samolotach myśliwskich stosowano znaki typu
B (takie jak obecnie) a następnie zmieniono ten schemat pozostawiając je tylko na powierzchniach górnych płata, na powierzchniach dolnych stosowano znaki typu
A takie jak na Twoim modelu, natomiast na powierzchniach bocznych typ
A1 takie jak A tylko z żółtą obwódką tej samej co pozostałe kręgi szerokości na stateczniku malowano wspomnianego FinFlasha takiego jak i u Ciebie.
następnie po 15 sierpnia wydano rozporządzenie o zmianie kamuflażu obięło ono również znaki rozpoznawcze a mianowicie znaki tylu
A i
A1 zostały zastąpione znakami typu
C i
C1 o zmniejszonych szerokościach kolorów żółtego i białego w typach
A i
A1 oraz FinFlashu podyktowane to było tym iż pola te w szerokiej formie w rozetach znacznie ułatwiały celowanie pilotom Luftwaffe.
Model ogólnie jest w porządku gdyby nie kilka drobnych szczegółów takich jak te dziwne ślady okopceń.
Poza tym na płatach masz namalowane pasy szybkiego rozpoznania stosowane w czasie wojny w Korei (więc ja bym tego Mietka patrz Messersmitt Bf-109 zastąpił raczej jakimś Jak-iem 9P albo Iłem dziesiątym)
I na sam koniec Twój Spit jest wersją z silnikiem
Griffon w czasie Bitwy o Anglię latały wersje tylko oparte o
Merliny, Griffoony były dopiero na deskach kreślarskich ;)
i to chyba było by na tyle mego przydługawego wywodu
Pozdrawiam
Kilka fotek coby była jasność
Schemat defensywny
Schemat ofensywny wersja podstawowa
oraz niski pułap w ofensywnym kamuflażu
I jeszcze wersja z Griffonem chyba Mk.XIV
![Obrazek](http://images23.fotosik.pl/88/60195d7d44c22e55m.jpg)
Idealnie widoczny schemat barwny
tak jak tutaj na tej dziewiątce z Merlinem
Po przejrzeniu literatury wychodzi mi na to iż ten Spit nie służył w Korei tylko stacjonował w Hong Kongu a żeby uniknąc niepotrzebnych pomyłek związanych z wojną toczącą się "za miedzą" to i stąd te Koreańskie Invasion Stripes
Tutaj na Hawker'ze Sea Fury Australijskiej Marynarki Wojennej
![Obrazek](http://images28.fotosik.pl/88/de8e25e03aba64e7m.jpg)
Czym sie różni rosyjski żołnierz od Amorka???...
Zupełnie niczym... Jest tak samo goły,bosy ale uzbrojony po zęby...
a strzelając do Ciebie mówi, że to z miłości