[Relacja] Lokomotywa spalinowa GLS-30 + walorka.
Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork
[Relacja] Lokomotywa spalinowa GLS-30 + walorka.
Siemanos.
Oj jak ja już dawno nic nie robiłem, aż wstyd się przyznać. Na swoje usprawiedliwienie mam chyba tylko to, że w międzyczasie udało mi się przeprowadzić na stałe do Szczecina oraz wyremontować nowe mieszkanie. Swoją drogą cholernie tęskni mi się za rodzinnym Słupskiem.
Od czasu wydania przez MODELIKA modelu wąskotorowej lokomotywy spalinowej GLs30, opracowanej przez naszego Kolegę Kierownika, miałem na nią wielką ochotę. Sam nie wiem dlaczego, ale ma w sobie coś dziwnego co mi się bardzo podoba. Analogicznie do modelu Freudensteina, którego popełniłem jakiś czas temu planuję zrobić ten model najpierw jako „surówkę”, a potem się zobaczy. Docelowo chciałbym zmajstrować jakąś ciekawą mini dioramkę, ale czas pokaże co mi z tego wszystkiego wyjdzie. W swoich zmaganiach posiłkuję się różnymi zdjęciami znalezionymi w sieci, które ukazują szczegóły konstrukcyjne tej maszyny. Na początek tradycyjnie okładka ... oraz dwie przykładowe fotki oryginału.
Jak zwykle w tego typu modelach pracę swoją zacząłem od wykonania ostoi, czyli głównego elementu, na którym cały pojazd jest zbudowany. Wszystkie elementy podklejane tekturką o grubości 1,0 mm podkleiłem tekturką piwną, co zdecydowanie uprościło mi proces wycinania. Większość widocznych krawędzi bocznych została oklejona paskami kartonu, pomalowana Caponem oraz wyszlifowana na gładko. Po malowaniu powinno w miarę dobrze wyglądać.
Poniżej kilka zdjęć pokazujących detale, które, na podstawie zdjęć starałem się maksymalnie zdetalizować. Zapewne nie wszystko wykonałem tak jak należy, ale dzięki temu może następny model będzie jeszcze lepszy. Pododawałem sporo różnej maści śrubek, wzmocnień i różnych innych duperelków. Tym razem chciałbym swój model pobrudzić, więc nie muszę bardzo mocno dbać o jakieś drobiazgi, w razie czego zawsze będzie można dołożyć „piasku”.
Zapraszam do wpisywania wszelkich uwag na temat mojego modelu oraz komentarzy bieżących postępów prac. Z chęcią przygarnę jakieś foto pokazujące wygląd łańcucha do łączenia lokomotywki z kolebami, ponieważ to co zrobiłem to trochę SF i moje domysły, bo nie znalazłem żadnego zdjęcia pokazującego ten element. Trzpień mocujący łańcuch jest ruchomy, także bez problemu mogę to jeszcze podmienić.
Oj jak ja już dawno nic nie robiłem, aż wstyd się przyznać. Na swoje usprawiedliwienie mam chyba tylko to, że w międzyczasie udało mi się przeprowadzić na stałe do Szczecina oraz wyremontować nowe mieszkanie. Swoją drogą cholernie tęskni mi się za rodzinnym Słupskiem.
Od czasu wydania przez MODELIKA modelu wąskotorowej lokomotywy spalinowej GLs30, opracowanej przez naszego Kolegę Kierownika, miałem na nią wielką ochotę. Sam nie wiem dlaczego, ale ma w sobie coś dziwnego co mi się bardzo podoba. Analogicznie do modelu Freudensteina, którego popełniłem jakiś czas temu planuję zrobić ten model najpierw jako „surówkę”, a potem się zobaczy. Docelowo chciałbym zmajstrować jakąś ciekawą mini dioramkę, ale czas pokaże co mi z tego wszystkiego wyjdzie. W swoich zmaganiach posiłkuję się różnymi zdjęciami znalezionymi w sieci, które ukazują szczegóły konstrukcyjne tej maszyny. Na początek tradycyjnie okładka ... oraz dwie przykładowe fotki oryginału.
Jak zwykle w tego typu modelach pracę swoją zacząłem od wykonania ostoi, czyli głównego elementu, na którym cały pojazd jest zbudowany. Wszystkie elementy podklejane tekturką o grubości 1,0 mm podkleiłem tekturką piwną, co zdecydowanie uprościło mi proces wycinania. Większość widocznych krawędzi bocznych została oklejona paskami kartonu, pomalowana Caponem oraz wyszlifowana na gładko. Po malowaniu powinno w miarę dobrze wyglądać.
Poniżej kilka zdjęć pokazujących detale, które, na podstawie zdjęć starałem się maksymalnie zdetalizować. Zapewne nie wszystko wykonałem tak jak należy, ale dzięki temu może następny model będzie jeszcze lepszy. Pododawałem sporo różnej maści śrubek, wzmocnień i różnych innych duperelków. Tym razem chciałbym swój model pobrudzić, więc nie muszę bardzo mocno dbać o jakieś drobiazgi, w razie czego zawsze będzie można dołożyć „piasku”.
Zapraszam do wpisywania wszelkich uwag na temat mojego modelu oraz komentarzy bieżących postępów prac. Z chęcią przygarnę jakieś foto pokazujące wygląd łańcucha do łączenia lokomotywki z kolebami, ponieważ to co zrobiłem to trochę SF i moje domysły, bo nie znalazłem żadnego zdjęcia pokazującego ten element. Trzpień mocujący łańcuch jest ruchomy, także bez problemu mogę to jeszcze podmienić.
Pozdrawiam wszystkich cieplutko - Niech karton będzie z Wami !!!
W pracy robię TO, a w domu TO. This is my OCCUPATION
W pracy robię TO, a w domu TO. This is my OCCUPATION
Witaj
A ja mam takie pytanie. Czy te lokomotywki (podwozie) w rzeczywistości budowane były z płyt pancernych. Tektura 1 mm plus dwie warstwy po 0.25. W rzeczywistości daje to 37.5 mm grubości. Może po zdjęciach nie widzę skali i się mylę ... naprostuj mnie, jak trzeba :-)
Szukałem fotek GLS, ale straszna posucha.
Miłej pracy i pozdrawiam.
A ja mam takie pytanie. Czy te lokomotywki (podwozie) w rzeczywistości budowane były z płyt pancernych. Tektura 1 mm plus dwie warstwy po 0.25. W rzeczywistości daje to 37.5 mm grubości. Może po zdjęciach nie widzę skali i się mylę ... naprostuj mnie, jak trzeba :-)
Szukałem fotek GLS, ale straszna posucha.
Miłej pracy i pozdrawiam.
Ol49;Cid21;Od2;Px48;Coalbrookdale Loc. - R. Trevithicka; Tyn6 - modele ukończone.
W modelarstwie nie ma dróg na skróty. Może być albo dobrze, albo źle!!!
W modelarstwie nie ma dróg na skróty. Może być albo dobrze, albo źle!!!
Niki, w oryginale płyta podłogowa ma tylko 15mm grubości, dlatego że zastosowano balasty na czołownicach. To dało producentowi oszczędność stali Bo każda lokomotywa musi coś ważyć dla unikania poślizgów.
Np. lokomotywa SM42 z silnikiem zmienionym na rumuński bądź niemiecki serii "396" musi być dobalastowana do masy 72 ton.
Co do materiałów o GLS30:
http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=456008
http://www.centrax.cba.pl/details.php?i ... 3337af666f
http://www.interlok.info/GLS30.htm
http://feldbahn.forumieren.com/t2410-po ... elei-kotla
http://www.retrotraktor.pl/forum/viewth ... ad_id=2929
http://750mm.pl/index.php?topic=1749.0
jest nawet filmik:
http://www.youtube.com/watch?v=u-yz4izvpcw
Jedna stoi sobie w Zabrzu na terenie skansenu górniczego "Królowa Luiza".
Np. lokomotywa SM42 z silnikiem zmienionym na rumuński bądź niemiecki serii "396" musi być dobalastowana do masy 72 ton.
Co do materiałów o GLS30:
http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=456008
http://www.centrax.cba.pl/details.php?i ... 3337af666f
http://www.interlok.info/GLS30.htm
http://feldbahn.forumieren.com/t2410-po ... elei-kotla
http://www.retrotraktor.pl/forum/viewth ... ad_id=2929
http://750mm.pl/index.php?topic=1749.0
jest nawet filmik:
http://www.youtube.com/watch?v=u-yz4izvpcw
Jedna stoi sobie w Zabrzu na terenie skansenu górniczego "Królowa Luiza".
Witaj
Dziękuję Janku za podpowiedzi i materiały. Widocznie słabo szukałem.
Swoim pytaniem chciałem Astrze delikatnie przemycić taką myśl, że skoro model prosty i walorka, to może warto budować ten model trzymając się wymiarów rzeczywistych.
No i dla pełnej upierdliwości jeszcze jedno pytanie. W jakim celu budujesz ten model jako surówkę?
Wybacz, że tak z Nowym Rokiem się czepiam, ale zawsze to ciekawiej i ktoś może jeszcze tu pozagląda
Pozdrawiam
Dziękuję Janku za podpowiedzi i materiały. Widocznie słabo szukałem.
Swoim pytaniem chciałem Astrze delikatnie przemycić taką myśl, że skoro model prosty i walorka, to może warto budować ten model trzymając się wymiarów rzeczywistych.
No i dla pełnej upierdliwości jeszcze jedno pytanie. W jakim celu budujesz ten model jako surówkę?
Wybacz, że tak z Nowym Rokiem się czepiam, ale zawsze to ciekawiej i ktoś może jeszcze tu pozagląda
Pozdrawiam
Ol49;Cid21;Od2;Px48;Coalbrookdale Loc. - R. Trevithicka; Tyn6 - modele ukończone.
W modelarstwie nie ma dróg na skróty. Może być albo dobrze, albo źle!!!
W modelarstwie nie ma dróg na skróty. Może być albo dobrze, albo źle!!!
Jeszcze dla Czarka. System sprzęgu zależy od profilu toru w danym zakładzie. Jeżeli lokomotywka ciągnie ładowne koleby zawsze pod górę - mogą być łańcuchy. Wtedy nie zachodzi niebezpieczeństwo zgniatania łańcucha między poszczególnymi czołownicami. Jeżeli już, to wyłącznie trójogniwowy, środkowe ogniwo krótkie, służące praktycznie jako zawias.
Jeżeli profil toru jest bardziej skomplikowany - sprzęg w postaci płaskownika z dwoma otworami. Działa jak sztywny hol w samochodach. Problemem jest wtedy gubienie sprzęgów - pamiętam wiaderka takich w naszej ciegielni
Przy kolebach innej konstrukcji sprzęg bardziej przypomina tradycyjny. Ale wtedy koleba ma dwa niby-zderzaki, najczęściej są nimi wystające podłużnice ramy.
http://www.gkw.pl/images/rudy023.jpg
http://www.ssb.strefa.pl/mitor/debica/debica9.jpg
http://www.nmld.nl/index.php?page=pictu ... 649&lan=de
http://www.themt.de/grossbild/feldbahn/20051231-0653
http://www.buchhorsterwaldbahn.de/fahrz ... loren.html
Jeżeli profil toru jest bardziej skomplikowany - sprzęg w postaci płaskownika z dwoma otworami. Działa jak sztywny hol w samochodach. Problemem jest wtedy gubienie sprzęgów - pamiętam wiaderka takich w naszej ciegielni
Przy kolebach innej konstrukcji sprzęg bardziej przypomina tradycyjny. Ale wtedy koleba ma dwa niby-zderzaki, najczęściej są nimi wystające podłużnice ramy.
http://www.gkw.pl/images/rudy023.jpg
http://www.ssb.strefa.pl/mitor/debica/debica9.jpg
http://www.nmld.nl/index.php?page=pictu ... 649&lan=de
http://www.themt.de/grossbild/feldbahn/20051231-0653
http://www.buchhorsterwaldbahn.de/fahrz ... loren.html
Siemanos.
No to pozwolicie, że się (za przeproszeniem) ustosunkuję
niki68 ---> Wzoruję się na wycinance z Modelika oraz kilkunastu fotkach znalezionych w sieci oraz literaturze. W życiu tej maszyny na oczy nie widziałem, więc co do grubości płyt nawet nie próbowałem ingerować w projekt, zrobiłem jak nakazał Autor No posucha z fotkami tego GLs'a w sieci, że masakra, ale co tam jakoś detale da się dostrzec.
kierowniku ---> Dzięki za wyjaśnienia, jednak poczytać mądre słowa w swojej relacji to Bezcenne™ Dzięki za fotki i filmik. Na tych fotkach fajnie widać zwrotnicę na 600mm torze, przyda się. Masz może jakąś wiedzę czy w moich okolicach są gdzieś użytkowane wąskotorówki 600 mm ?? Chodzi mi o trójkąt Szczecin-Piła-Słupsk ?? No może maksymalnie do 50 km od niego ... może bym się przejechał na wiosnę i podpatrzył to i owo.
niki68 ---> E tam zaraz upierdliwości ... znam gorsze Gdybym miał jakieś dokładne plany to może i tak, ale, że nie mam, a jedynym wzorcem proporcji i wymiarów poszczególnych elementów jest opracowanie Kierownika, to tego się będę trzymał jak "Biblii"
Dlaczego buduję model jako surówkę ?? A no tylko dlatego, że bardzo lubię sobie porysować w Corelu elementy modeli, to taki trening, a poza tym mam o wiele większą niezależność od Autora opracowania. Z poszczególnymi częściami opracowania mogę sobie robić co mi się podoba, dodawać, odejmować, przebudowywać poszczególne elementy na podstawie dostępnych zdjęć. Ogólnie mam z tego dodatkową frajdę
kierowniku ---> No wielkie dzięki o to mi właśnie chodziło. Teraz to ja już wiem jak te nieszczęsne sprzęgi zrobić. Fajnie, że jest ktoś kompetentny, kto chce pomóc laikowi Teraz to nawet wiem gdzie moja lokomotywka jeździ Zdecydowanie "lokomotywka ciągnie ładowne koleby zawsze pod górę" i tej wersji się trzymajmy ...
No to do następnego.
No to pozwolicie, że się (za przeproszeniem) ustosunkuję
niki68 ---> Wzoruję się na wycinance z Modelika oraz kilkunastu fotkach znalezionych w sieci oraz literaturze. W życiu tej maszyny na oczy nie widziałem, więc co do grubości płyt nawet nie próbowałem ingerować w projekt, zrobiłem jak nakazał Autor No posucha z fotkami tego GLs'a w sieci, że masakra, ale co tam jakoś detale da się dostrzec.
kierowniku ---> Dzięki za wyjaśnienia, jednak poczytać mądre słowa w swojej relacji to Bezcenne™ Dzięki za fotki i filmik. Na tych fotkach fajnie widać zwrotnicę na 600mm torze, przyda się. Masz może jakąś wiedzę czy w moich okolicach są gdzieś użytkowane wąskotorówki 600 mm ?? Chodzi mi o trójkąt Szczecin-Piła-Słupsk ?? No może maksymalnie do 50 km od niego ... może bym się przejechał na wiosnę i podpatrzył to i owo.
niki68 ---> E tam zaraz upierdliwości ... znam gorsze Gdybym miał jakieś dokładne plany to może i tak, ale, że nie mam, a jedynym wzorcem proporcji i wymiarów poszczególnych elementów jest opracowanie Kierownika, to tego się będę trzymał jak "Biblii"
Dlaczego buduję model jako surówkę ?? A no tylko dlatego, że bardzo lubię sobie porysować w Corelu elementy modeli, to taki trening, a poza tym mam o wiele większą niezależność od Autora opracowania. Z poszczególnymi częściami opracowania mogę sobie robić co mi się podoba, dodawać, odejmować, przebudowywać poszczególne elementy na podstawie dostępnych zdjęć. Ogólnie mam z tego dodatkową frajdę
kierowniku ---> No wielkie dzięki o to mi właśnie chodziło. Teraz to ja już wiem jak te nieszczęsne sprzęgi zrobić. Fajnie, że jest ktoś kompetentny, kto chce pomóc laikowi Teraz to nawet wiem gdzie moja lokomotywka jeździ Zdecydowanie "lokomotywka ciągnie ładowne koleby zawsze pod górę" i tej wersji się trzymajmy ...
No to do następnego.
Pozdrawiam wszystkich cieplutko - Niech karton będzie z Wami !!!
W pracy robię TO, a w domu TO. This is my OCCUPATION
W pracy robię TO, a w domu TO. This is my OCCUPATION
Siemanos.
Ostatnio powstały kółka. Nie ma sensu się nad nimi jakoś mocno rozpisywać, ponieważ w gotowym modelu w zasadzie to ich wcale nie będzie widać. Konstrukcja podwozia skutecznie je zasłania.
Patrząc na zdjęcia oryginału postanowiłem podzielić budkę sterowniczą na dwie części, które docelowo zostaną połączone prawie kątownikiem. Podłogę wykleiłem fragmentami taśmy do owijania palet w budowlance. Fajnie się to w sumie sklejało. Wewnątrz znajduje się jakaś skrzynia, na coś, piorun wie na co, ale gdzieś tam na fotkach ją było trochę widać.
Górna część budki została wyposażona w ramki i przygotowana do montażu okienek, ale to dopiero w fazie malowania. Teraz trzeba popracować nad dachem i może jakimiś innymi duperelkami. Oczywiście na tyle na ile czas mi pozwoli.
Do następnego ...
Ostatnio powstały kółka. Nie ma sensu się nad nimi jakoś mocno rozpisywać, ponieważ w gotowym modelu w zasadzie to ich wcale nie będzie widać. Konstrukcja podwozia skutecznie je zasłania.
Patrząc na zdjęcia oryginału postanowiłem podzielić budkę sterowniczą na dwie części, które docelowo zostaną połączone prawie kątownikiem. Podłogę wykleiłem fragmentami taśmy do owijania palet w budowlance. Fajnie się to w sumie sklejało. Wewnątrz znajduje się jakaś skrzynia, na coś, piorun wie na co, ale gdzieś tam na fotkach ją było trochę widać.
Górna część budki została wyposażona w ramki i przygotowana do montażu okienek, ale to dopiero w fazie malowania. Teraz trzeba popracować nad dachem i może jakimiś innymi duperelkami. Oczywiście na tyle na ile czas mi pozwoli.
Do następnego ...
Pozdrawiam wszystkich cieplutko - Niech karton będzie z Wami !!!
W pracy robię TO, a w domu TO. This is my OCCUPATION
W pracy robię TO, a w domu TO. This is my OCCUPATION
Siemanos.
Skoro obudowa przedziału akumulatorów jest za mała to domyślam się, że za płytka, bo szerokość i wysokość "ściągnąłem" z okrywy zewnętrznej. Jakiej mniej więcej szerokości powinna być to skrzynka ??
Teraz drugie pytanie, skoro "dostęp od zewnątrz" znaczy na skrzynce od środka budki nie ma śrubek, zwykła, gładka skrzynka ??
No i ostatnie (w tym odcinku) pytanie. Na jaki kolor (najczęściej) było malowane wnętrze budek w GLs-kach ???
Skoro obudowa przedziału akumulatorów jest za mała to domyślam się, że za płytka, bo szerokość i wysokość "ściągnąłem" z okrywy zewnętrznej. Jakiej mniej więcej szerokości powinna być to skrzynka ??
Teraz drugie pytanie, skoro "dostęp od zewnątrz" znaczy na skrzynce od środka budki nie ma śrubek, zwykła, gładka skrzynka ??
No i ostatnie (w tym odcinku) pytanie. Na jaki kolor (najczęściej) było malowane wnętrze budek w GLs-kach ???
Pozdrawiam wszystkich cieplutko - Niech karton będzie z Wami !!!
W pracy robię TO, a w domu TO. This is my OCCUPATION
W pracy robię TO, a w domu TO. This is my OCCUPATION
Wymiary w rzucie pionowym na pewno odpowiadają wymiarom samochodowej 12-tki z małym zapasikiem. Czy gładka absolutnie to nie wiem. Może śrubki, mocujące półki na akumulatory (chyba dwa, jeden nad drugim).
Wnętrza wszelkich, najprzeróżniejszych pojazdów malowano niemal zawsze na szaro, jasnoszaro (chyba że tramwaj lub autobus )
Wnętrza wszelkich, najprzeróżniejszych pojazdów malowano niemal zawsze na szaro, jasnoszaro (chyba że tramwaj lub autobus )