Most kolejowy
Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork
- nebucadneccar
- Posty: 74
- Rejestracja: ndz lip 24 2011, 18:12
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Co powiesz w takim razie na temat tych mostów? :
http://foto.recenzja.pl/Forum-album_sho ... 67349.html
http://v3.nonxt3.c.bigcache.googleapis. ... _counter=1
Nie to, że nie masz racji bo fakt faktem, że kwadrat nie musi być zbyt stabilny. Ale te dwa przykłady mostów (pierwsze z brzegu w necie) nie mają takich wzmocnień a jednak istnieją i to w rzeczywistości. Co więcej były (lub są) używane. Ale chyba dorobię kilka wzmocnień.
http://foto.recenzja.pl/Forum-album_sho ... 67349.html
http://v3.nonxt3.c.bigcache.googleapis. ... _counter=1
Nie to, że nie masz racji bo fakt faktem, że kwadrat nie musi być zbyt stabilny. Ale te dwa przykłady mostów (pierwsze z brzegu w necie) nie mają takich wzmocnień a jednak istnieją i to w rzeczywistości. Co więcej były (lub są) używane. Ale chyba dorobię kilka wzmocnień.
- nebucadneccar
- Posty: 74
- Rejestracja: ndz lip 24 2011, 18:12
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Gotowych szyn jeszcze nie ma, ale mocowania szyn do podkładów jak najbardziej :-)
Manufaktura Modelarska
Akcesoria do modeli kolejowych 1:25, 1:45 http://www.mariomodelario.eu
Nity, śruby, nakrętki, wydruki 3D
Akcesoria do modeli kolejowych 1:25, 1:45 http://www.mariomodelario.eu
Nity, śruby, nakrętki, wydruki 3D
Hej.nebucadneccar pisze:Chętnie zawsze wysłucham cennych uwag.
To jeszcze ja ciutkę pomarudzę - co prawda 10 lat temu zmieniłem branżę i po mostach już tylko jeżdżę, ale jeszcze coś pamiętam ;P
Zwróć uwagę, że konstrukcja mostu jest albo nitowana albo spawana.
Zasadniczo nie ma mostów o konstrukcji mieszanej - dospawywane bywają co najwyżej wzmocnienia.
Więc jeżeli planujesz most nitowany to TYLKO z profili walcowanych otwartych (tj teowniki, dwuteowniki, ceowniki, kątowniki itp - ŻADNYCH SPAWANYCH PROFILI ZAMKNIĘTYCH)
Chyba że logikę historyczną wysyłasz w kosmos - co Ci jak najbardziej wolno.
A'ha... są mosty kratownicowe otwarte, czyli takie, które nie posiadają górnego wiązania (przekrój poprzeczny nie jest kwadratem a literą U). Mają wtedy nieco inaczej skonstruowaną (usztywnioną) część jezdniową (a właściwie pod-jezdniową). Ale to tak na marginesie.
Pozdrowionka
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.
- nebucadneccar
- Posty: 74
- Rejestracja: ndz lip 24 2011, 18:12
- Lokalizacja: Kołobrzeg
OK, więc proszę wytłumacz mi jak jest skonstruowany ten most:
http://v3.nonxt3.c.bigcache.googleapis. ... _counter=1
Bo ja wnioskuję, że wiele elementów głównych jest zrobionych z profili zamkniętych które muszą być spawane lub ciągnione (przy czym ta druga opcja przy tej skali raczej nie wchodzi w grę). Może się mylę ale w tym moście połączono właśnie te dwie technologie.
Zresztą mailowo rozmawiałem z pewnym użytkownikiem tego forum który też zajmuje się mostami i rozważaliśmy ten sam problem. Uważał tak jak Ty ale przyznał, że takie konstrukcje SĄ. Inna sprawa, że dzisiaj już się nie stosuje tej technologii.
Poza tym wszystkim to mój pierwszy most i powiedzmy, że to wielki eksperyment. Nie tylko pod względem projektowym ale też wykonania. Już zacząłem sklejać pierwsze elementy i napotykam na błędy które popełniłem. Kolejny most na pewno będzie lepiej oddawał rzeczywistość (wspominałem już o tym)
http://v3.nonxt3.c.bigcache.googleapis. ... _counter=1
Bo ja wnioskuję, że wiele elementów głównych jest zrobionych z profili zamkniętych które muszą być spawane lub ciągnione (przy czym ta druga opcja przy tej skali raczej nie wchodzi w grę). Może się mylę ale w tym moście połączono właśnie te dwie technologie.
Zresztą mailowo rozmawiałem z pewnym użytkownikiem tego forum który też zajmuje się mostami i rozważaliśmy ten sam problem. Uważał tak jak Ty ale przyznał, że takie konstrukcje SĄ. Inna sprawa, że dzisiaj już się nie stosuje tej technologii.
Poza tym wszystkim to mój pierwszy most i powiedzmy, że to wielki eksperyment. Nie tylko pod względem projektowym ale też wykonania. Już zacząłem sklejać pierwsze elementy i napotykam na błędy które popełniłem. Kolejny most na pewno będzie lepiej oddawał rzeczywistość (wspominałem już o tym)
- nebucadneccar
- Posty: 74
- Rejestracja: ndz lip 24 2011, 18:12
- Lokalizacja: Kołobrzeg
No i prace ruszyły. Nie bez problemów ale do przodu. Oto element główny:
Sorry za "stołowe" tło ale ten dźwigar ma ponad 1m długości! Dokładnie 1059mm.
reszta elementów:
i razem zestawione:
Wykonanie tego długiego elementu wcale nie było takie proste. Przede wszystkim nie można stosować klejów wodnych bo cała konstrukcja się skręca i wypacza. Dopiero za trzecim razem udało mi się osiągnąć zadowalający efekt. Aczkolwiek to jeszcze nie to, przydały by się tu elementy cięte laserowo. Cały ten element będzie podlegał jeszcze szpachlowaniu i malowaniu, zresztą jak cały model. Teraz pora na zastrzały i górną belkę. No i czas zacząć robić nity!
Sorry za "stołowe" tło ale ten dźwigar ma ponad 1m długości! Dokładnie 1059mm.
reszta elementów:
i razem zestawione:
Wykonanie tego długiego elementu wcale nie było takie proste. Przede wszystkim nie można stosować klejów wodnych bo cała konstrukcja się skręca i wypacza. Dopiero za trzecim razem udało mi się osiągnąć zadowalający efekt. Aczkolwiek to jeszcze nie to, przydały by się tu elementy cięte laserowo. Cały ten element będzie podlegał jeszcze szpachlowaniu i malowaniu, zresztą jak cały model. Teraz pora na zastrzały i górną belkę. No i czas zacząć robić nity!
No to będzie kawał mostu.
Co do szyn i torów w skali 1:22,5 (G) to produkuje je między innymi firma PIKO.
Tor prosty o długości 1200 mm (Piko 35209) - kosztuje trochę ponad 100PLN
Można też kupić same szyny o długości 3000 mm (Piko 35250) - kosztują trochę ponad 70 PLN za sztukę. Tylko pocztą da się chyba wysłać tylko kawałki do 2 metrów i sklep w którym tę szynę znalazłem zaznacza że trzeba ją pociąć.
Do skali 1:25 szyny powinny pasować bez problemu ale tor jest troszkę za szeroki.
Co do szyn i torów w skali 1:22,5 (G) to produkuje je między innymi firma PIKO.
Tor prosty o długości 1200 mm (Piko 35209) - kosztuje trochę ponad 100PLN
Można też kupić same szyny o długości 3000 mm (Piko 35250) - kosztują trochę ponad 70 PLN za sztukę. Tylko pocztą da się chyba wysłać tylko kawałki do 2 metrów i sklep w którym tę szynę znalazłem zaznacza że trzeba ją pociąć.
Do skali 1:25 szyny powinny pasować bez problemu ale tor jest troszkę za szeroki.
- nebucadneccar
- Posty: 74
- Rejestracja: ndz lip 24 2011, 18:12
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Jak masz na myśli wyciskanie przez formę w kształcie przekroju szyny to odradzam - próbowałem tego patentu, ale wychodzi kijowo i jest kłopotliwe.
Przeproś się do kartonu - sklejenie z kilku pasków i oszlifowanie jest znacznie wydajniejsze i daje lepszy efekt. Przy okazji - rozejrzyj się w np. castoramie za profilami aluminiowymi - parę takich kątowników czy ceowników bardzo pomaga jako forma/przymiar do klejenia profili z kartonu
Przeproś się do kartonu - sklejenie z kilku pasków i oszlifowanie jest znacznie wydajniejsze i daje lepszy efekt. Przy okazji - rozejrzyj się w np. castoramie za profilami aluminiowymi - parę takich kątowników czy ceowników bardzo pomaga jako forma/przymiar do klejenia profili z kartonu