![Obrazek](http://i932.photobucket.com/albums/ad166/Hurragan76/polonez%20truck/o-19-00-impreza-zapraszam-do-remizy.jpg)
Historia Poloneza rozpoczyna się wraz z końcem 1972 roku, kiedy to zaplanowano wprowadzenie następcy dla modelu 125p. Pierwsze prototypy samochodu zostały stworzone już w 1975 roku. W latach 1975–1977 trwały prace konstrukcyjne i testowe nad prototypami oraz przygotowujące fabrykę do rozpoczęcia produkcji nowego auta. W 1976 roku sprowadzono do Polski egzemplarz w srebrnym kolorze. Pierwsza seria informacyjna Polonezów zaprezentowana została publicznie w listopadzie 1977 roku. Produkcję seryjną nowego modelu rozpoczęto 3 maja 1978 roku.
Prace nad nadwoziem pick-up (wersją „Truck”) ruszyły na początku lat 80. Modelem wyjściowym do konstrukcji pick-upa, ze względu na szerokość drzwi stał się polonez-cupe.
![Obrazek](http://i932.photobucket.com/albums/ad166/Hurragan76/polonez%20truck/th_polonez_3d.jpg)
Ponieważ konstrukcja tyłu - skrzyni ładunkowej była ramowa, problemem konstrukcyjnym pick-upa stało się samonośne nadwozie. Rozwiązano ten problem "wsuwając" ramę skrzyni w progi samonośnego nadwozia.
Wadą tego typu rozwiązania było to, że przy dużych obciążeniach polonez potrafił się złamać.
![Obrazek](http://i932.photobucket.com/albums/ad166/Hurragan76/polonez%20truck/th_Polonez_truck_2411928.jpg)
![Obrazek](http://i932.photobucket.com/albums/ad166/Hurragan76/polonez%20truck/th_DSCN8080.jpg)
W roku 1992 nastąpiło rozszerzenie oferty modeli, LB (Long Bad) oraz DC (Double Cab). Pierwszy z nich miał o pół metra dłuższą przestrzeń ładunkową, drugi pięcioosobową kabinę pasażerską. W późniejszym czasie uruchomiono produkcję wersji ROY, była to odpowiedź na duże zainteresowanie Truckiem DC. ROY posiadał czterodrzwiową kabinę pasażerską przejętą w całości z osobowego Poloneza.
Polskie straże pożarne niemal cały czas borykały się z brakiem oraz starzejącym się sprzętem i wozami pożarniczymi.
![Obrazek](http://i932.photobucket.com/albums/ad166/Hurragan76/polonez%20truck/dsc3540-440059.jpg)
![diabel :diabel:](./images/smilies/aa05.gif)
Dodatkowo w latach 80 doszły zagrożenia związane z lawinowym rozwojem motoryzacji. W odpowiedzi na zapotrzebowanie straży pożarnych na wozy strażackie w tym wozy ratownictwa technicznego wraz z powstaniem Poloneza Tracka powstała wersja dedykowana specjalnie dla ratownictwa drogowego – SLRt (wóz pożarniczy Specjalny Lekki Ratownictwa technicznego).
![Obrazek](http://i932.photobucket.com/albums/ad166/Hurragan76/polonez%20truck/poldekprzodemzogrodzinca.jpg)
Za kabiną znajdował się obszerny przedział na sprzęt hydrauliczny i pneumatyczny, piła do stali i drewna, gaśnice (początkowo halonowe a później pianowe i śniegowe), zestaw pierwszej pomocy i agregat prądotwórczy z najaśnicą. Wóz SLRt na bazie Poloneza ewoluował wraz z wersją cywilną.
Samochód nie posiadał zbiornika na wodę i środek pianotwórczy, dodatkowo po obciążeniu sprzętem znacznie pogorszyły się jego własności trakcyjne.
![Obrazek](http://i932.photobucket.com/albums/ad166/Hurragan76/polonez%20truck/3b1e3c557851ba30.jpg)
Obecnie większość polonezów SLRt została zastąpiona nowocześniejszym sprzętem.
Zdobycie zdjęć i informacji jest bardzo trudne.
Cały zebrany przeze mnie materiał jest mikroskopijny. W związku z powyższym wszystkich modelarzy śledczych serdecznie proszę o pomoc.
Może ktoś zna e-adres fanklubu trucka, lub stronę z historią "poldka" w straży?
Swój model zamierzam zbudować na bazie modelu Jana Kołodzieja z Modelika 7/04 w skali 1:25, a przeszukując sieć zauważyłem, że poprzeczka została zawieszona wysoko.
Postawiłem sobie następujące cele:
* będzie to mój pierwszy model malowany aerografem;
* zamierzam także wprowadzić parę zmian w modelu:
- otwierana pokrywa silnika,
- wyposażyć model w silnik z osprzętem,
- otwierane drzwi kabiny,
- bieżnikowane koła ze "stalowymi" felgami,
- niewielkie zmiany we wnętrzu pojazdu,
- zmiany w części specjalnej,
- wyposażenie części specjalnej.
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
Umieszczenie silnika pod maską wymaga pewnej przebudowy. Aby nie zmieniać całej konstrukcji modelu, rozsunąłem przednią część szkieletu, dodałem błotniki oraz zrobiłem miejsce na chłodnicę. Z powodu trudności wnętrze komory silnika jak i jego osprzęt będą zawierać sporo uproszczeń.
![Obrazek](http://i932.photobucket.com/albums/ad166/Hurragan76/polonez%20truck/th_013aa.jpg)
![Obrazek](http://i932.photobucket.com/albums/ad166/Hurragan76/polonez%20truck/th_010.jpg)
![Obrazek](http://i932.photobucket.com/albums/ad166/Hurragan76/polonez%20truck/komora_silnZ.jpg)