[R] Sylwester w remizie - strazacy proszą do poloneza

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Hurragan76
Posty: 188
Rejestracja: sob wrz 12 2009, 10:44
Lokalizacja: Bemowo

[R] Sylwester w remizie - strazacy proszą do poloneza

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Hurragan76 »

Sylwester w remizie - strazacy proszą do poloneza
Obrazek
Historia Poloneza rozpoczyna się wraz z końcem 1972 roku, kiedy to zaplanowano wprowadzenie następcy dla modelu 125p. Pierwsze prototypy samochodu zostały stworzone już w 1975 roku. W latach 1975–1977 trwały prace konstrukcyjne i testowe nad prototypami oraz przygotowujące fabrykę do rozpoczęcia produkcji nowego auta. W 1976 roku sprowadzono do Polski egzemplarz w srebrnym kolorze. Pierwsza seria informacyjna Polonezów zaprezentowana została publicznie w listopadzie 1977 roku. Produkcję seryjną nowego modelu rozpoczęto 3 maja 1978 roku.

Prace nad nadwoziem pick-up (wersją „Truck”) ruszyły na początku lat 80. Modelem wyjściowym do konstrukcji pick-upa, ze względu na szerokość drzwi stał się polonez-cupe.
Obrazek
Ponieważ konstrukcja tyłu - skrzyni ładunkowej była ramowa, problemem konstrukcyjnym pick-upa stało się samonośne nadwozie. Rozwiązano ten problem "wsuwając" ramę skrzyni w progi samonośnego nadwozia.
Wadą tego typu rozwiązania było to, że przy dużych obciążeniach polonez potrafił się złamać.
ObrazekObrazek
W roku 1992 nastąpiło rozszerzenie oferty modeli, LB (Long Bad) oraz DC (Double Cab). Pierwszy z nich miał o pół metra dłuższą przestrzeń ładunkową, drugi pięcioosobową kabinę pasażerską. W późniejszym czasie uruchomiono produkcję wersji ROY, była to odpowiedź na duże zainteresowanie Truckiem DC. ROY posiadał czterodrzwiową kabinę pasażerską przejętą w całości z osobowego Poloneza.


Polskie straże pożarne niemal cały czas borykały się z brakiem oraz starzejącym się sprzętem i wozami pożarniczymi.
Obrazek Kolega Marcin boryka się z brakiem gaci. :diabel:

Dodatkowo w latach 80 doszły zagrożenia związane z lawinowym rozwojem motoryzacji. W odpowiedzi na zapotrzebowanie straży pożarnych na wozy strażackie w tym wozy ratownictwa technicznego wraz z powstaniem Poloneza Tracka powstała wersja dedykowana specjalnie dla ratownictwa drogowego – SLRt (wóz pożarniczy Specjalny Lekki Ratownictwa technicznego).
Obrazek
Za kabiną znajdował się obszerny przedział na sprzęt hydrauliczny i pneumatyczny, piła do stali i drewna, gaśnice (początkowo halonowe a później pianowe i śniegowe), zestaw pierwszej pomocy i agregat prądotwórczy z najaśnicą. Wóz SLRt na bazie Poloneza ewoluował wraz z wersją cywilną.

Samochód nie posiadał zbiornika na wodę i środek pianotwórczy, dodatkowo po obciążeniu sprzętem znacznie pogorszyły się jego własności trakcyjne.
Obrazek
Obecnie większość polonezów SLRt została zastąpiona nowocześniejszym sprzętem.
Zdobycie zdjęć i informacji jest bardzo trudne.
Cały zebrany przeze mnie materiał jest mikroskopijny. W związku z powyższym wszystkich modelarzy śledczych serdecznie proszę o pomoc.

Może ktoś zna e-adres fanklubu trucka, lub stronę z historią "poldka" w straży?

Swój model zamierzam zbudować na bazie modelu Jana Kołodzieja z Modelika 7/04 w skali 1:25, a przeszukując sieć zauważyłem, że poprzeczka została zawieszona wysoko.
Postawiłem sobie następujące cele:
* będzie to mój pierwszy model malowany aerografem;
* zamierzam także wprowadzić parę zmian w modelu:
- otwierana pokrywa silnika,
- wyposażyć model w silnik z osprzętem,
- otwierane drzwi kabiny,
- bieżnikowane koła ze "stalowymi" felgami,
- niewielkie zmiany we wnętrzu pojazdu,
- zmiany w części specjalnej,
- wyposażenie części specjalnej.

:arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
Umieszczenie silnika pod maską wymaga pewnej przebudowy. Aby nie zmieniać całej konstrukcji modelu, rozsunąłem przednią część szkieletu, dodałem błotniki oraz zrobiłem miejsce na chłodnicę. Z powodu trudności wnętrze komory silnika jak i jego osprzęt będą zawierać sporo uproszczeń.
ObrazekObrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony pn sty 02 2012, 12:13 przez Hurragan76, łącznie zmieniany 1 raz.
Hator
Posty: 98
Rejestracja: sob maja 01 2010, 18:36
Lokalizacja: Bielsk Podlaski
Kontakt:

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Hator »

Super temat!
Jak wiesz, ta wersja Poltrucka jest jedyną taką wersją jaka powstała. Żółte trucki do Straży zabudowywała czy też przebudowywała prywatna firma. Nazwy nie pamiętam. Podobieństwo do zabudowy może i niej jest przypadkowe. W końcu ten Poltruck był wersją testową, a OSP potrzebowała sprzętu od zaraz.
Niektóre OSP dostały Poltrucki przebudowane z wersji Cargo przez Bocar (np. OSP Chłapowo). Tutaj jednak zabudowa jest nieco inna.
Obrazek
Jak się uprzesz, to skleisz każdy, nawet źle opracowany model :)))
Kartonowy Tur Bielska Majówka Modelarska 2022
Awatar użytkownika
Hurragan76
Posty: 188
Rejestracja: sob wrz 12 2009, 10:44
Lokalizacja: Bemowo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Hurragan76 »

Zimowe kapcie dla strażaka
Obrazek :arrow: Obrazek
Pierwszym krokiem jest nacięcie kartonu w równoległe linie tak aby pozostały marginesy, a następnie naklejenie go na cienką kartkę. Tak przygotowany protektor tniemy w paski. Resztę przedstawia poniższa historyjka. Ostatnia fotka to próba malowania napisów.
ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Przed chwilą obejrzałem opony jakie "wydłubał" Niki68 i tak sobie myślę, że też powinienem coś podłubać ...najlepiej w nosie, bo to zawsze wychodzi (no chyba, że się wcześniej paznokci nie przytnie)
ODPOWIEDZ