[Relacja/Kolej] Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz - FINAŁOWA GALERIA str. 41
Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork
- Precyzyjny
- Posty: 538
- Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
- Lokalizacja: Polska
- x 25
Witam
Nie sposób w każdym wpisie pokazywać same "cuda". Dzisiaj taka zwykła rzemieślnicza robótka, zamontowałem kolejne elementy mechanizmu stawidłowego, to ten wykrzywiony wał od którego odchodzi sprężyna wraz ze wspornikami i dźwigniami.
Okazało się, że gdyby ten wał był prosto, to zahaczałby o spód kotła, co uniemożliwiłoby jego późniejsze przyklejenie. Nie namyślając się długo wygiąłem ten wał na środku do dołu i teraz kocioł nad nim zamontuję bez problemu. Jak myślicie: czy to moja "skucha", czy tak powinno być ? Podpowiem, że ja w innych parowozach nie widziałem, żeby ten wał był wygięty.
Zrobiłem też boczne podpory pod pomostem...
...oraz dźwignię do sterowania zaworami przedmuchowymi silnika. To ten pionowy drut z tyłu, z lewej strony zdjęcia, na granicy kolorów czarnego i czerwonego.
Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
Nie sposób w każdym wpisie pokazywać same "cuda". Dzisiaj taka zwykła rzemieślnicza robótka, zamontowałem kolejne elementy mechanizmu stawidłowego, to ten wykrzywiony wał od którego odchodzi sprężyna wraz ze wspornikami i dźwigniami.
Okazało się, że gdyby ten wał był prosto, to zahaczałby o spód kotła, co uniemożliwiłoby jego późniejsze przyklejenie. Nie namyślając się długo wygiąłem ten wał na środku do dołu i teraz kocioł nad nim zamontuję bez problemu. Jak myślicie: czy to moja "skucha", czy tak powinno być ? Podpowiem, że ja w innych parowozach nie widziałem, żeby ten wał był wygięty.
Zrobiłem też boczne podpory pod pomostem...
...oraz dźwignię do sterowania zaworami przedmuchowymi silnika. To ten pionowy drut z tyłu, z lewej strony zdjęcia, na granicy kolorów czarnego i czerwonego.
Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
Ostatnio zmieniony wt cze 05 2018, 12:38 przez Precyzyjny, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *
Witaj Precyzyjny!
Problem z kształtem wału stawidlowego najpewniej rozwiąże ktoś, kto mieszka w Warszawie i może osobiście sprawdzić jak on naprawdę wygląda. Z tego dostępnego w internecie rysunku można wywnioskować, że wał koliduje z kotłem, tak jak u ciebie w modelu, więc, albo wycięto przejście, dziurę w otulinie kotła, albo zastosowano taki jak u Ciebie, wykrzywiony wał stawidłowy.
Wał takiego kształtu nie jest żadna nowością. Już w 1901 roku Karl Gölsdorf zastosował taki wał w parowozach serii 108
A co do Twojego modelu i Twojej pracy... obiema rękami podpisuje się pod tym co napisali inni forumowicze
Pozdrawiam!
Problem z kształtem wału stawidlowego najpewniej rozwiąże ktoś, kto mieszka w Warszawie i może osobiście sprawdzić jak on naprawdę wygląda. Z tego dostępnego w internecie rysunku można wywnioskować, że wał koliduje z kotłem, tak jak u ciebie w modelu, więc, albo wycięto przejście, dziurę w otulinie kotła, albo zastosowano taki jak u Ciebie, wykrzywiony wał stawidłowy.
Wał takiego kształtu nie jest żadna nowością. Już w 1901 roku Karl Gölsdorf zastosował taki wał w parowozach serii 108
A co do Twojego modelu i Twojej pracy... obiema rękami podpisuje się pod tym co napisali inni forumowicze
Pozdrawiam!
- Precyzyjny
- Posty: 538
- Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
- Lokalizacja: Polska
- x 25
Witam
Oczywiście, wał stawidłowy może być wygięty. Moje powątpiewanie i pytanie, czy zrobiłem skuchę, to taki mały żart. Staram się wykonywać model w oparciu i zrobione przez siebie zdjęcia prawdziwego parowozu Pu29.
Na następne zdjęcia modelu musicie poczekać jeszcze z tydzień, bo kończę brudzenie największego elementu (pod względem objętości i powierzchni) jakim jest kocioł parowozu wraz z popielnikiem, a właśnie z tym mam mały problem. Chciałbym na wierzchu zrobić pigmentami brudny nalot jak jest to widoczne na zdjęciach parowozu Pm2 zrobionych przez Roberta B.
Ale pigment ma to do siebie, że jak jest nieutrwalony, to łatwo się ściera i brudzi. Dotychczas utrwalałem pigmenty białym spirytusem, ale były to malutkie elementy i pigment był kładziony na mokro na całych elementach. W przypadku dachu jednak taka metoda nie może być zastosowana, bo byłaby za mocno widoczna granica pomiędzy częścią brudną i czystą. Będę robił napylenie pędzelkiem suchym pigmentem. Zrobiłem próbę utrwalenia fiksatywą, ale pigment prawie cały zniknął, a poza tym fiksatywa lekko połyskuje. Chyba najlepiej byłoby kilkakrotnie położyć pigment i utrwalić go lakierem bezbarwnym matowym. Ale lakier w sprayu, który posiadam - Deco Color - także po wyschnięciu lekko połyskuje.
POTRZEBNA POMOC
Czy znacie jakiś sprawdzony lakier bezbarwny w sprayu, który po wyschnięciu jest idealnie matowy ?
Oczywiście, wał stawidłowy może być wygięty. Moje powątpiewanie i pytanie, czy zrobiłem skuchę, to taki mały żart. Staram się wykonywać model w oparciu i zrobione przez siebie zdjęcia prawdziwego parowozu Pu29.
Na następne zdjęcia modelu musicie poczekać jeszcze z tydzień, bo kończę brudzenie największego elementu (pod względem objętości i powierzchni) jakim jest kocioł parowozu wraz z popielnikiem, a właśnie z tym mam mały problem. Chciałbym na wierzchu zrobić pigmentami brudny nalot jak jest to widoczne na zdjęciach parowozu Pm2 zrobionych przez Roberta B.
Ale pigment ma to do siebie, że jak jest nieutrwalony, to łatwo się ściera i brudzi. Dotychczas utrwalałem pigmenty białym spirytusem, ale były to malutkie elementy i pigment był kładziony na mokro na całych elementach. W przypadku dachu jednak taka metoda nie może być zastosowana, bo byłaby za mocno widoczna granica pomiędzy częścią brudną i czystą. Będę robił napylenie pędzelkiem suchym pigmentem. Zrobiłem próbę utrwalenia fiksatywą, ale pigment prawie cały zniknął, a poza tym fiksatywa lekko połyskuje. Chyba najlepiej byłoby kilkakrotnie położyć pigment i utrwalić go lakierem bezbarwnym matowym. Ale lakier w sprayu, który posiadam - Deco Color - także po wyschnięciu lekko połyskuje.
POTRZEBNA POMOC
Czy znacie jakiś sprawdzony lakier bezbarwny w sprayu, który po wyschnięciu jest idealnie matowy ?
Ostatnio zmieniony wt cze 05 2018, 11:55 przez Precyzyjny, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *
Istnieja zmatowiacze do lakieru bezbarwnego. Mozna nimi dosyc dokladnie dobrac stopien polysku lakieru, od blyszczacej satyny do zupelnego matu. Problem w tym, ze nadaja sie tylko do uzycia z aerografem, bo do lakieru w sprayu raczej nie da sie tego domieszac.
Ja uzywam produktu Tamiya do farb akrylowych o nazwie X-21 Flat Base. Podobne produkty mozna tez dostac w sklepach zaopatrzenia plastykow.
Swoja droga opisany przez Ciebie problem z pigmentami jest stosunkowo znany w modelarstwie plastikowym. Najlatwiej go zlagodzic stosujac wyprobowane systemy mozliwie drobno zmielonych pigmentow i pasujacej do nich fiksatywy. Jako znany przyklad przytocze produkty MIG'a, choc z pewnoscia na rynku istnieje jeszcze inne.
Ja uzywam produktu Tamiya do farb akrylowych o nazwie X-21 Flat Base. Podobne produkty mozna tez dostac w sklepach zaopatrzenia plastykow.
Swoja droga opisany przez Ciebie problem z pigmentami jest stosunkowo znany w modelarstwie plastikowym. Najlatwiej go zlagodzic stosujac wyprobowane systemy mozliwie drobno zmielonych pigmentow i pasujacej do nich fiksatywy. Jako znany przyklad przytocze produkty MIG'a, choc z pewnoscia na rynku istnieje jeszcze inne.
Jarek M
___________________________________________
NIE OTWIERAM MINIATUREK!
___________________________________________
NIE OTWIERAM MINIATUREK!
- Precyzyjny
- Posty: 538
- Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
- Lokalizacja: Polska
- x 25
Witam
Dzisiaj skromnie tylko cztery zdjęcia. Zrobiłem drzwi dymnicy wraz z całym osprzętem. Na drzwiach będzie później jeszcze dołożone na środku pokrętło oraz domalowany szablonem napis Pu29-1. Próbowałem użyć kalkomanii, ale efekt nie był dobry, ponieważ nie posiadam aerografu i wszystkie warstwy lakieru ( 2 z połyskiem i 3 matowe ) musiałem kłaść ze spraya. A ten niestety nie robi tak cieniutkiej warstewki jak aerograf, wynikiem czego była dosyć gruba powłoka, która zalewała mi detale. Próbowałem różnymi lakierami, drzwi były dwukrotnie zmywane rozpuszczalnikiem do gołego papieru, ale dzięki nasączeniu ich wcześniej klejem cyjanoakrylowym, nic się nie uszkodziło w trakcie zmywania. Reszty kotła na razie nie prezentuję, bo nie jest jeszcze skończone nanoszenie śladów eksploatacji.
Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
Dzisiaj skromnie tylko cztery zdjęcia. Zrobiłem drzwi dymnicy wraz z całym osprzętem. Na drzwiach będzie później jeszcze dołożone na środku pokrętło oraz domalowany szablonem napis Pu29-1. Próbowałem użyć kalkomanii, ale efekt nie był dobry, ponieważ nie posiadam aerografu i wszystkie warstwy lakieru ( 2 z połyskiem i 3 matowe ) musiałem kłaść ze spraya. A ten niestety nie robi tak cieniutkiej warstewki jak aerograf, wynikiem czego była dosyć gruba powłoka, która zalewała mi detale. Próbowałem różnymi lakierami, drzwi były dwukrotnie zmywane rozpuszczalnikiem do gołego papieru, ale dzięki nasączeniu ich wcześniej klejem cyjanoakrylowym, nic się nie uszkodziło w trakcie zmywania. Reszty kotła na razie nie prezentuję, bo nie jest jeszcze skończone nanoszenie śladów eksploatacji.
Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
Ostatnio zmieniony wt cze 05 2018, 12:40 przez Precyzyjny, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *
- Precyzyjny
- Posty: 538
- Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
- Lokalizacja: Polska
- x 25
Witam
Nanoszenie ogólnych śladów eksploatacji na kocioł skończone. Piszę ogólnych, bo po doklejeniu następnych detali do kotła, będą robione jeszcze miejscowo różne zacieki, skorodowania itp. Dzisiaj głównie prezentuję detale, które będą po zamontowaniu przysłonięte ostoją, więc nie będą tak widoczne jak na zdjęciach. Cały kocioł, poza popielnikiem, jest przybrudzony minimalnie, aparat ledwo chwyta różnice w kolorach. To bardziej gra odcieni, struktury powierzchni, połysku lub matowości. Popielnik jest mocniej przybrudzony, bo w oryginale ten element jest często lekko skorodowany, to samo dotyczy zasuw odmulaczy.
Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
Januszmk, nie trzeba wiele dać, żeby móc dorównać. Wystarczy pasja, cierpliwość, dokładność i dużo pracy.
Nanoszenie ogólnych śladów eksploatacji na kocioł skończone. Piszę ogólnych, bo po doklejeniu następnych detali do kotła, będą robione jeszcze miejscowo różne zacieki, skorodowania itp. Dzisiaj głównie prezentuję detale, które będą po zamontowaniu przysłonięte ostoją, więc nie będą tak widoczne jak na zdjęciach. Cały kocioł, poza popielnikiem, jest przybrudzony minimalnie, aparat ledwo chwyta różnice w kolorach. To bardziej gra odcieni, struktury powierzchni, połysku lub matowości. Popielnik jest mocniej przybrudzony, bo w oryginale ten element jest często lekko skorodowany, to samo dotyczy zasuw odmulaczy.
Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
Januszmk, nie trzeba wiele dać, żeby móc dorównać. Wystarczy pasja, cierpliwość, dokładność i dużo pracy.
Ostatnio zmieniony wt cze 05 2018, 12:42 przez Precyzyjny, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *
- Precyzyjny
- Posty: 538
- Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
- Lokalizacja: Polska
- x 25
Witam
Musiałem powrócić do umieszczania zdjęć na Photobucket, bo Imageshack nie umożliwia już wstawiania zdjęć za darmo, niestety zrobili się pazerni i chcą kasę. Dobrze, że chociaż na darmowych kontach pozostawili na razie zamieszczone zdjęcia, ale pewnie i to zlikwidują.
Kocioł jest już przyklejony do ostoi, ale całkowite zachmurzenie i opady deszczu uniemożliwiają mi robienie zdjęć na tarasie. A tak długi element ( 60 cm ) w całości jestem w stanie tylko fotografować na zewnątrz, więc dzisiaj na zachętę kilka marnych fotek w domowym oświetleniu.
Przed przyklejeniem kotła zrobiłem rurę doprowadzającą parę do inżektora.
[/URL]
A tutaj popielnik i inżektor od dołu, inżektor jest na razie przyczepiony tymczasowo (maskolem), na stałe będzie wklejony po zrobieniu budki maszynisty.
[/URL]
Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
Musiałem powrócić do umieszczania zdjęć na Photobucket, bo Imageshack nie umożliwia już wstawiania zdjęć za darmo, niestety zrobili się pazerni i chcą kasę. Dobrze, że chociaż na darmowych kontach pozostawili na razie zamieszczone zdjęcia, ale pewnie i to zlikwidują.
Kocioł jest już przyklejony do ostoi, ale całkowite zachmurzenie i opady deszczu uniemożliwiają mi robienie zdjęć na tarasie. A tak długi element ( 60 cm ) w całości jestem w stanie tylko fotografować na zewnątrz, więc dzisiaj na zachętę kilka marnych fotek w domowym oświetleniu.
Przed przyklejeniem kotła zrobiłem rurę doprowadzającą parę do inżektora.
[/URL]
A tutaj popielnik i inżektor od dołu, inżektor jest na razie przyczepiony tymczasowo (maskolem), na stałe będzie wklejony po zrobieniu budki maszynisty.
[/URL]
Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
Pozdrawiam
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *