Kolejna propozycja dla modelarzy kolejowych wykonujących modele kartonowe w skali 1:25 to mały wąskotorowy niemiecki parowóz z początku XX wieku Linke-Hofmann Bt. Był to parowóz bezpaleniskowy. Nie posiadał on paleniska i nie wytwarzały pary samodzielnie. Pobierał gotową parę do swojego zbiornika ciśnieniowego i uzupełniał co jakiś czas z zewnątrz, stąd potoczna nazwa „pasożyt”. Tego typu parowozy, zarówno wąsko jak i normalnotorowe, były używane na bocznicach zakładów przemysłowych gdzie występowało duże ryzyko pożaru czy wybuchu, a więc np. gazownie, zakłady zbrojeniowe, rafinerie, fabryki i składy materiałów łatwopalnych.
Model kartonowy wydano jako zeszyt formatu A4. Pomimo niewielkich wymiarów tego modelu zeszyt zawiera aż 6 sztywnych arkuszy z częściami do wycinania (bardzo szczegółowe opracowanie), 3 strony z rysunkami montażowymi i 1 stronę opisu (historia + instrukcja budowy). Autor: Piotr Dakowski. Druk cyfrowy. Cena detaliczna: 35,00 zł. Do modelu dostępny jest zestaw wycinanych laserowo wręgi, kół, detali i grawerowanych tabliczek w cenie detal. 20,00 zł.
Model i zestaw laserowocięty są już dostępne w sprzedaży wysyłkowej w naszym sklepie internetowym www.modelik.pl , tam też można obejrzeć arkusze z częściami, rysunki montażowe, zdjęcia sklejonego modelu i zestaw wycięty laserem. Zapraszam.
![Obrazek](http://www.modelik.pl/okladki/201523.jpg)
![Obrazek](http://www.modelik.pl/okladki/201523L.jpg)
MODELIK 24/15 – polski parowóz HCP 1-6-2 „Bułgar“
Najnowszy model Jana „Kierownika” Kołodzieja to chyba jeden z najpiękniejszych parowozów jakie kiedykolwiek zbudowano. Jest to tendrzak z 1931 roku, skonstruowany i zbudowany w liczbie 12 sztuk na zamówienie kolei bułgarskich. Był on dostosowany nie tylko do specyfiki tamtejszych linii kolejowych (duże spadki w terenach górzystych, łuki o promieniu do 250 m i opalanie niskokalorycznym, miejscowym węglem brunatnym), ale też do stawianych przed nim zadań. Na terenie Polski nie zaistniała potrzeba stosowania takiej konstrukcji, zatem dla układu osi 1-6-2 nie ma w zasadzie typowego polskiego oznaczenia. Przyjęte przez nas w wycinance HCP to skrót od producenta (Hipolit Cegielski Poznań), a „Bułgar” to potoczny przydomek tego parowozu. BYŁ TO NAJDŁUŻSZY TENDRZAK JAKI KIEDYKOLWIEK ZBUDOWANO W EUROPIE! Parowozy te były normalnie użytkowane aż do 1975 roku, po czym skasowano je zachowując jeden egzemplarz muzealny. Po tegorocznym remoncie (2015), znowu wyruszył na kolejowe bułgarskie szlaki stanowiąc niewątpliwie dużą turystyczną atrakcję.
Model wydany w formie klejonego bloku A3 zawiera: 29 arkuszy z częściami do wycinania (więcej niż TY-23!), 5 stron z rysunkami montażowymi, 1,5 strony opisu budowy, kolorowy rzut boczny oraz zdjęcia sklejonego przez autora modelu. Druk cyfrowy.
Cena detaliczna: 150,00 zł. Do modelu dostępny jest bogaty zestaw wycinany laserowo zawierający wręgi, ostoję, koła, detale, grawerowane tabliczki i pomosty: łącznie aż 11 arkuszy A3! Cena detal. 100,00 zł.
Model i zestaw laserowocięty są już dostępne w sprzedaży wysyłkowej w naszym sklepie internetowym www.modelik.pl , tam też można obejrzeć arkusze z częściami, rysunki montażowe, zdjęcia sklejonego modelu i zestaw wycięty laserem. Zapraszam do zakupu i sklejenia tego pięknego parowozu.
![Obrazek](http://www.modelik.pl/okladki/201524.jpg)
![Obrazek](http://www.modelik.pl/okladki/201524L.jpg)