[Relacja/Galeria] Focke-Wulf Fw-190 A-8/R8, AH, 3/2014

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

Awatar użytkownika
laszlik
Posty: 2068
Rejestracja: pn cze 07 2004, 1:42
Lokalizacja: WAW
x 112

Re: [Relacja] Focke-Wulf Fw-190 A-8/R8, AH, 3/2014

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: laszlik »

Niestety chłopaki mają rację. Pod ten pierścień powinien iść dodatkowy pierścień z białego kartonu. W tej wycinance jest to część 31c którą pominąłeś. Mylący jest render instrukcji, bo nie ma tam wskazanej tej części. Jest o niej mowa natomiast w opisie budowy.
-Dziadku, ruskie w kosmos poleciały!
-Wszystkie?
-Nie, dwóch tylko.
-To co mi d... zawracasz!?

ZŁO SQUAD
rowin
Posty: 624
Rejestracja: wt kwie 13 2004, 16:33
Lokalizacja: Lublin/Waw
x 85

Re: [Relacja] Focke-Wulf Fw-190 A-8/R8, AH, 3/2014

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rowin »

Bez paska do podklejenia chlodnicy, ale uskok zachowales, wiec mozna powiedziec, ze jest ok.
Szkoda ze te klapy Ci sie nie zgraly, ale trudno sie mowi. Tak czy inaczej efekt jak do tej pory jest swietny i czekam na kolejna aktualizacje.
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 108

Re: [Relacja] Focke-Wulf Fw-190 A-8/R8, AH, 3/2014

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

ceva - Pierwszy pierścień jest naklejony na osłonę, co lepiej widać na poniższych zdjęciach.
Obrazek

Sicore, laszlik - Macie rację. Teraz widzę ten element który pominąłem. Podczas budowy głównie korzystam z rysunków, a mniejszym stopniu z opisu, stąd mój błąd.

rowin - dzięki
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 108

Re: [Relacja] Focke-Wulf Fw-190 A-8/R8, AH, 3/2014

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Witam ponownie.

Skrzydła są już gotowe. Mam do nich mieszane uczucia. Z jednej strony udało mi się uzyskać zadowalającą krawędź natarcia (choć nie idealną i parę załamań się pojawiło), niepofalowaną krawędź spływu, oraz nigdzie niezapadnięte poszycie. Z drugiej strony końcówki skrzydeł. Lewa wyszła w miarę dobrze, lecz prawa jest strasznie wymęczona. Od siebie dodałem wgłębienia pod światła pozycyjne, w które później je wkleję.
Obrazek
Obrazek

Wnęki podwozia i wyloty łusek. Jedyna uwaga dotyczy żeberek zaznaczonych żółtą strzałką. Są odrobinę za krótkie i nie dotykają poszycia skrzydeł.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Tak wyglądają poszczególne fragmenty złożone ze sobą na sucho.
Obrazek Obrazek

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 108

Re: [Relacja] Focke-Wulf Fw-190 A-8/R8, AH, 3/2014

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Witam ponownie,

Wykonanie silnika zacząłem od rozgrzewki na 7 cylindrach w drugim rzędzie - dzięki temu mogłem spróbować różnych technik sklejania ich w całość. Potem przyszedł czas na tą bardziej widoczną 7.
Obrazek Obrazek

Dodałem od siebie kawałek drutu cynowego z nawierconymi otworami, aby łatwiej było mi montować przewody zapłonowe. Nie do końca wygląda to tak jak w oryginalnym silniku, jednak będzie to praktycznie niewidoczne w ukończonym modelu.
Obrazek

Wzorując się na zdjęciach dodałem również poprzeczki pomiędzy popychaczami, parę przewodów, oraz namalowałem coś co ma imitować logo BMW. Na zdjęciu przewody wyszły wściekle żółte (przynajmniej tak wyglądają u mnie), pomalowane są jednak mieszaną farby żółtej i białej w proporcji 1:1 i w rzeczywistości kolor jest bardziej blady
Obrazek

Aby ułatwić sobie poprawne osadzenie silnika w osłonie wykorzystałem krążek z tektury i patyczek higieniczny. Dzięki temu po przyklejeniu osłony do kadłuba mogłem ustawić silnik w osi symetrii osłony, oraz miałem pewność, że silnik i osłona będą współśrodkowe. Silnik przykleiłem wstrzykując wikol przez patyczek.
Obrazek

Zamknięty silnik:
Obrazek
Obrazek

Zabierając się za wykończenie osłony silnika zauważyłem błąd w opracowaniu wgłębienie pod prawy KM jest zielone, zamiast szarego. Na tym etapie miałem już przyklejone skrzydła do kadłuba więc nie mogłem już użyć zapasu koloru dostępnego w zielonym obszarze. Na szczęście element ten był na tyle mały, że udało mi się wyciąć potrzebny fragment z obszaru zaznaczonego na pomarańczowo:
Obrazek
Obrazek

Niestety fragment ten był po prostu szary, bez żadnych śladów weatheringu, przez co się odznaczał. Nałożyłem więc na niego brązowe oraz czarne filtry, aby zróżnicować powierzchnię.
Obrazek

Gotowe osłony KM'ów:
Obrazek
Obrazek

Oprofilowanie kadłub skrzydło - bałem się, że przez wycięcie ww. kawałka poszycia może mi się ono zapadać podczas oklejania oprofilowaniem, jednak tak się nie stało. Górna część wyszła w miarę dobrze, na spodzie musiałem trochę więcej wyretuszować, ale też jest znośnie.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Natomiast z przodem już sobie tak dobrze nie poradziłem. Ciężko mi było tak przykleić oprofilowanie, aby zakryło wszystkie czarne linie oraz nie zostawiło nigdzie szczelin. Postanowiłem przykleić je tak, aby nie powstały szczeliny, a wszelkie niepotrzebne linie retuszowałem. Nie wygląda to przepięknie, lecz po lakierowaniu powierzchnia powinna się trochę wyrównać i nie będzie się to tak rzucać w oczy.
Obrazek
Obrazek

Teraz mając skrzydła za punkt odniesienia mogę zabrać się za budowę stateczników.
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 108

Re: [Relacja] Focke-Wulf Fw-190 A-8/R8, AH, 3/2014

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Witam w kolejnej aktualizacji.

Wykonałem statecznik pionowy. Retusz oprofilowania jeszcze trochę poprawie po polakierowaniu.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Statecznik poziomy, oraz stery sklejały się bez problemu.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tym razem szlifowanie krawędzi spływu wyszło mi lepiej niż w przypadku skrzydeł. W otwór widoczny w steru kierunku wkleję później imitację żarówki.
Obrazek

Wykonałem również osłony działek na skrzydłach. Tym samym przykleiłem praktycznie wszystkie elementy na górnej powierzchni i pomału mogę zabierać się za dół.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Rzut oka na całość:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1266
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 41

Re: [Relacja] Focke-Wulf Fw-190 A-8/R8, AH, 3/2014

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

Retusz popraw przed lakierowaniem. Inaczej będzie wyglądał, jakby wisiał nad poszyciem, lakier jakąś tam warstwę zrobi.
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 108

Re: [Relacja] Focke-Wulf Fw-190 A-8/R8, AH, 3/2014

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Zapraszam na kolejny etap relacji.

Zbiornik paliwa wraz z jego mocowaniem - czubek nie wyszedł najlepiej i musiałem sporo retuszować. W rzeczywistości ten ciemnoszary kolor nie odznacza się tak bardzo jak na tych zdjęciach, jego kolor lepiej oddają późniejsze zdjęcia.
Osobne komponenty:
ObrazekObrazek
Oraz w całości:
ObrazekObrazekObrazek
A także zamontowany pod kadłubem:
ObrazekObrazek

Lotki - tu występuje problem wspomniany już w kilku poprzednich relacjach - zaznaczone miejsca przyklejenia zawiasów nie są poprawne. Ja przesunąłem je o grubość zawiasu i było OK, białe pola wyretuszowałem. Krawędź spływu lotek jest na tym samym poziomie jak krawędź spływu skrzydła, wystają one delikatnie poza obrys skrzydła, stąd na zdjęciu wyglądają jakby opadały.
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Golenie - aby ułatwić sobie ich przyklejenie w goleniach oraz mechanizmie składania wykonałem otwory, w które włożyłem kawałek cienkiego drutu:
Obrazek
Póki co podwozie jest gołe, planuję jeszcze dodać przewody hamulcowe.
ObrazekObrazek

Wklejone podwozie:
ObrazekObrazek

Po przymierzeniu podwozia zorientowałem się, że jego geometria nie jest prawidłowa. Niestety cześć 19s, w której było ono osadzone była wcześniej wklejona i zalana klejem CA, wiec nie miałem już możliwości jej poprawienia. Podejrzewam, że wynika to z błędnej interpretacji zdania "19s łączeniem w kierunku przodu". Jak zaznaczyłem poniżej w komorze podwozia, w miejscu przyklejania wspomnianej części narysowana jest linia. Z racji tego, że szew na części 19s określa kierunek pochylenia goleni, a goleń w Fw-190 pochylona jest zarówno do przodu, jak i 'do środka' samolotu sensownym wydało mi się przyklejenie tej część pod kątem ok 45 stopni, zgodnie z zaznaczoną osią. Nie jestem jednak pewien czy błąd pojawił się na tym etapie, czy gdzieś wcześniej, ponieważ kąt podwozia patrząc od strony nosa był prawie prawidłowy - musiałem jedynie delikatnie odciągnąć golenie podczas klejenia, natomiast patrząc od boku opona powinna być dużo bliżej nosa.
ObrazekObrazekObrazek

Dokleiłem również ster kierunku oraz wysokości, oraz poprawiłem retusz statecznika pionowego. Na zdjęciach nadal nie wygląda to najlepiej, jednak na żywo nie rzuca się tak w oczy.
ObrazekObrazek

Wykonałem również owiewki na osłonie silnika.
Obrazek
Obrazek

Tak wygląda model gotowy na lakierownie.
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
laszlik
Posty: 2068
Rejestracja: pn cze 07 2004, 1:42
Lokalizacja: WAW
x 112

Re: [Relacja] Focke-Wulf Fw-190 A-8/R8, AH, 3/2014

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: laszlik »

Dziwne że tak to wyszło. Patrząc na tą tulejkę nie widzę innej możliwości, jak tylko zamontowanie jej tak jak to pokazałeś. Powinno dać to właśnie wychylenie goleni do przodu i do wewnątrz. Chyba że spadek sufitu wnęki podwozia w miejscu jej mocowania jest tak duży, że niweluje kąt wychylenia tulejki do przodu. Jeżeli jest tak, to jest to bląd projektowy. Wielka szkoda, bo model bardzo dużo straci, gdy golenie zostaną tak jak są, czyli prostopadle do osi podłużnej samolotu. Nic tak nie kładzie modelu jak niezachowanie właściwej geometrii płatowca wliczając podwozie. W tym samolocie jest ono bardzo charaktsrystyczne. Sam zobaczysz jak bedzie wyglądał jak dokleisz mu osłony. Ja bym jednak coś powalczył żeby to poprawić.
Powodzenia.
-Dziadku, ruskie w kosmos poleciały!
-Wszystkie?
-Nie, dwóch tylko.
-To co mi d... zawracasz!?

ZŁO SQUAD
rowin
Posty: 624
Rejestracja: wt kwie 13 2004, 16:33
Lokalizacja: Lublin/Waw
x 85

Re: [Relacja] Focke-Wulf Fw-190 A-8/R8, AH, 3/2014

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rowin »

Tez bym tego tak nie zostawil, bo w chwili obecnej wyglada to kiepsko. A jak dojda Ci oslony i kola, to model bedzie wygladal jak na szczudlach.
Zbin w swoim modelu zrobil chyba podobny blad, zwroc uwage jak to u niego wyglada. Moze sam dojdziesz do wniosku, ze tak nie mozesz tego zostawic.
https://papermodels.pl/showthread.php?tid=9804
Ogolnie z tymi szwabskimi samolotami zawsze jest problem z katami w podwoziu. Autorzy modeli powinni myslec o jakis szablonach, ktore ulatwiaja montaz.
ODPOWIEDZ