![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_001.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_002.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_003.jpg)
Chciałem pokazać synom konkurs modelarski i generalnie im się podobało. Pooglądałem sobie niektóre waloryzowane modele i postanowiłem wykonać następny waloryzowany model FW-190 A-8 z wydawnictwa Halińskiego.
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_004.jpg)
Model będzie miał w całości wnętrze wykonane od podstaw, otwartą komorę silnika, otwarte działko skrzydłowe, i takie tam inne drobiazgi.
Model z wydawnictwa przedstawia Czerwoną 13 z Staffel-II.JG1Heinza Bara z 1944. Zrobiłem „research” i pojawiły się pierwsze zgrzyty. Otóż ten konkretny egzemplarz o numerze seryjnym 431007 to był FW w wersji A-7. Dodatkowo wg materiałów źródłowych miał zdemontowane zewnętrze działka MG 151 w celu lepszej zwrotności do walk z myśliwcami. Największą różnicą pomiędzy wersją A-7 a A-8 to przesunięcie zaczepu wyrzutnika oraz w wersji A-8 instalacja MW-50.
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_005.jpg)
Teoretycznie znalazłem też to malowanie jako wersję A-8 z czterema działkami. Generalnie pozostanę przy wersji A-8 bo to przesunięcie wyrzutnika spowoduję że będę musiał domalowywać białe pola. Co wy o tym sądzicie?
Przepraszam za słabej jakości zdjęcia. Obecnie planuję zakup dobrego aparatu i namiot bezcieniowy.
Nazwałem ten projekt eksperymentem bo dużo elementów będzie wykonanych z plastiku, chociaż chwileczkę
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_006.jpg)
Napisane że to papier, ha, ha. Generalnie przyjąłem zasadę że wykonam od podstaw wszystko co mogę zrobić , ale niektóre elementy jak lufy działek, kalki tablic to elementy gotowe. Będę też pokazywał czasami takie moje patenty na drobne części.
Prace zacząłem od centralnej części kadłuba.
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_007.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_008.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_009.jpg)
Pedały orczyka, to naprawdę jestem bardzo zadowolony z tego detalu. ( wklejam jak to wykonałem bo potem powiedzą że to blaszka Edwarda)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_010.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_011.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_012.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_013.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_014.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_015.jpg)
Fotel i inne detale.
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_016.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_017.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_018.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_019.jpg)
Pasy będą zrobione z siatki nierdzewnej z drutu 0,07mm.
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_021.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_022.jpg)
Taki patent z zastosowanie drutu cynowego. Otóż taki drut jest bardzo miękki i można go spłaszczać dzięki temu wykonywać różne drobiazgi. Oczywiście klamry, ale jak chcemy mieć coś płaskiego to robimy tak. Nawijamy drucik ( ja mam kupione o średnicy 0,25, 0,38,0,5 i 0,7mm) na jakiś szablon np. wiertło, potem przecinamy żyletką, i wkładamy między np. dwa ostrza noża do tapet i ściskamy. Wychodzą naprawdę faje detale.
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_023.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_024.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_025.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_026.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_027.jpg)
Instrumenty pokładowe.
Chciałem aby były bardziej realistyczne, więc użyję kalek Airscale, z tym ze że każdy zegar będzie wklejany osobno , a przed nim będzie taka szybka. Mniejsze zegary będą już wykonane w prostszy sposób. Widać tu także różnice w wymiarach pomiędzy prawidłowym wymiarem i gotowej blaszki z zestawu Eduarda. Często te gotowe elementy są dużo mniejsze ze względu na grubość plastiku modelu do którego są dedykowane..
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_028.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_029.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_030.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_031.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_032.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_033.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_034.jpg)
Na tym etapie muszę już wykonać wnęki skrzydeł i cały szkielet płata. Chodzi o dokładne pasowanie przedniej części z dźwigarem skrzydła. Część kadłuba wypełniłem taką pianką o nazwie handlowej SCULPTURE BLOCK i jest to moim zdaniem materiał lepszy od styroduru. Chodzi o łatwość obróbki zwykłym papierem ściernym. Jest to materiał troszkę cięższy o styropianu XPS ale naprawdę polecam. Tam gdzie będzie otwarte działko skrzydłowe będzie dziura, która osłabi skrzydło, więc płat też będzie wypełniany SCULPTURE BLOCK.
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_035.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_036.jpg)
Mocowanie goleni podwozia. Nie wiem czemu w tym modelu projektanci nie zrobili mocowania goleni w dźwigarze tylko goleń jest przyklejona do spodu wnęki. Ja wykonałem takie tulejki mocujące golenie, a same golenie są wzmocnione rurkami stalowymi. Trzeba też dokładnie dobrać kąty wygięcia, tak aby uzyskać właściwe dla tej maszyny pochylenie goleni podwozia.
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_037.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_038.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_039.jpg)
![Obrazek](http://www.if242.webd.pro/FW/thumbnails/tn_040.jpg)