HMS Rodney - czyli zdrada mocno waloryzowana
Moderatorzy: kartonwork, Tempest, Edmund_Nita
Blaszkę traktuję jak karton.
DOKŁADNIE jak karton - do tego stopnia, że skalpelem trasuję sobie siatkę elementu którą potem wycinam nożyczkami (proste krawędzie nacinam mocniej i łamię poprzez kilkukrotne wygięcie tam-i-z-powrotem) a czasami wręcz naklejam fragment przeskalowanej kartonowej wycinanki na blachę i tne po oryginalnych liniach obrysowych.
Zaginam wzdłuż DELIKATNIE natrasowanej linii (tu, w odróżnieniu od kartonu NIE MA MIEJSCA na pomyłkę - lepiej nie dogiąć niż przegiąć, bo inaczej blaszka się zlamie)
Elementy na pokładzie sa wykonane z różnych materiałów. (najlepiej widać to na przykładzie wciągarki, gdzie oprócz blaszki zastosowałem koszulki elektrotechniczne, plastikowe denko od serka - łatwiej wycina się malutkie kółka szewskimi wycinakami, druciki i nawet karton nasączony cjanoakrylem). Staram się po prostu jak najmniej męczyć -czyli np tam, gdzie występują elementy walcowe korzystam z materiałów naturalnie okrągłych jak wykałaczki, koszulki od drucików czy wręcz igły lekarskie. Ale to, co jest "pudełkiem" wycinam z blaszki.
Na powyższych zdjęciach blaszane są np falochrony, włazy, skrzynki, magazyny przy pierwszym falochronie, wloty powietrza czy widoczna częściowo barbeta drugiej wieży. Jak dojdę do nadbudówek, to blaszek będzie duuużo więcej.
A jesli chodzi o sposób łączenia to tylko klej (cjanoakryl w płynie i w żelu - w zalezności od potrzeb). Mam za grube paluchy żeby próbowac lutować właz o wymiarach 1,5x1,5x1 mm.
DOKŁADNIE jak karton - do tego stopnia, że skalpelem trasuję sobie siatkę elementu którą potem wycinam nożyczkami (proste krawędzie nacinam mocniej i łamię poprzez kilkukrotne wygięcie tam-i-z-powrotem) a czasami wręcz naklejam fragment przeskalowanej kartonowej wycinanki na blachę i tne po oryginalnych liniach obrysowych.
Zaginam wzdłuż DELIKATNIE natrasowanej linii (tu, w odróżnieniu od kartonu NIE MA MIEJSCA na pomyłkę - lepiej nie dogiąć niż przegiąć, bo inaczej blaszka się zlamie)
Elementy na pokładzie sa wykonane z różnych materiałów. (najlepiej widać to na przykładzie wciągarki, gdzie oprócz blaszki zastosowałem koszulki elektrotechniczne, plastikowe denko od serka - łatwiej wycina się malutkie kółka szewskimi wycinakami, druciki i nawet karton nasączony cjanoakrylem). Staram się po prostu jak najmniej męczyć -czyli np tam, gdzie występują elementy walcowe korzystam z materiałów naturalnie okrągłych jak wykałaczki, koszulki od drucików czy wręcz igły lekarskie. Ale to, co jest "pudełkiem" wycinam z blaszki.
Na powyższych zdjęciach blaszane są np falochrony, włazy, skrzynki, magazyny przy pierwszym falochronie, wloty powietrza czy widoczna częściowo barbeta drugiej wieży. Jak dojdę do nadbudówek, to blaszek będzie duuużo więcej.
A jesli chodzi o sposób łączenia to tylko klej (cjanoakryl w płynie i w żelu - w zalezności od potrzeb). Mam za grube paluchy żeby próbowac lutować właz o wymiarach 1,5x1,5x1 mm.
Pozdrowionka
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.
Re: rodney
KłamiąJareK pisze:dlaczego to wszystok się tak błyszcy
cz to fotki kłamią
Fotki sa robione antyczną kamerą internetową stąd takie efekty. Moja stara Smiena miała lepszą optykę. Chociaz część rzeczy ma prawo się świecić bo to jeszcze nie pomalowana blaszka.
Negocjuję wypozyczenie cyfrówki - jak się uda to wstawię kilka fotek nieco lepszej jakości
Pozdrowionka
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.
Witam po urlopie, który udało mi się spędzić nie tykając Rodney’a.
Ale ponieważ już wcześniej pchnąłem to i owo do przodu to nadszedł czas na kolejny odcinek serialu.
Obszar pomiędzy 1 a 2 wieżą sprawił mi sporo trudności, ponieważ... nie znalazłem żadnego zdjęcia, które by ten fragment pokładu pokazywało. Stąd całe wyposażenie to praktycznie fantastyka oparta na planach. Ale do rzeczy
1 - Wyciągarka. Widoczna w EOW str 23, str 26
2 - Właz. Widoczny w EOW szt 24
3 - Właz, na którym można było postawić brezentowy parawan. Widoczny w EOW str 24 i (chyba) w EOW str 59
4 - Pełna fantastyka oparta TYLKO na planach. Nawiewnik jest moim wymysłem (na planach widnieje prostokącik) opartym na zdjęciu Nelsona z EOW str 18 oraz Rodney'a z EOW str 59. Prawoburtowy wentylator widoczny jest jako niewyraźna plama w EOW str 64
Barbeta wieży nr 2 jest już dobrze udokumentowana na fotografiach. Jedyne problemy, na jakie natrafiłem to kolor frontowej i tylnej części. Ale o tym potem, ponieważ już po zrobieniu zdjęć odkryłem, że źle pomalowałem nawiewy z prawej strony barbety - pominąłem zielony pasek u samego szczytu (patrz EOW str 64). Najlepiej więc będzie, gdy na zakończenie relacji obfotografuję model jeszcze raz, tym razem już z nastawieniem na kolorystykę. Tak na marginesie - wygrzebałem w internecie kolorowe zdjęcie Rodney'a (http://www.voodoo.cz/battleships/pics/rodney.jpg)
Zastosowałem trzy szerokości nawiewników: wąskie - jak np 5 czy 18, szerokie - 7 i pośrednie jak 11 i 17. W oryginale każdy z nich miał pewnikiem inną szerokość, ale w tej skali różnice sięgałyby dziesiątych części milimetra, więc dałem sobie spokój.
Na początku próbowałem podpierać się planami, ale szybko stwierdziłem, że plany sobie a zdjęcia sobie. Ostatecznie nawiewniki wokół barbety drugiej wieży rozmieściłem wyłącznie w oparciu o zdjęcia
A więc kolejno od prawej burty:
5 - nawiewy wąskie umieszczone jako para. Widoczne w EOW str 25, 42, 43
7 - jedyny szeroki nawiew. Widoczny w EOW str 33, 42.
9 - wąski nawiew. Widoczny w EOW str 24
11 - średni nawiew. Widoczny w EOW str 24
12 - wąski nawiew. Widoczny w EOW str 24
14 - wąski nawiew. Widoczny w EOW str 24
16 - wąski nawiew. Widoczny w EOW str 24 (kawałek), 59
17 - średni nawiew. Widoczny w EOW str 59
18 - kolejna para wąskich nawiewów. Widoczne w EOW str 59 (prawy nawiew jest nieco niewyraźny, widać go lepiej w EOW str 61).
Oraz drobny osprzęt:
6 - kopułka wentylatora. Jest zaznaczona na planach, nie odnalazłem na żadnym zdjęciu
8 - wywietrznik rurowy. Widoczny fragmentarycznie w EOW str 24. i niewyraźnie w EOW str 64. Założyłem, że jest taki sam jak 15
10 - drabina umożliwiająca wejście na szczyt wieży nr 2. Na zdjęciu w EOW str 24 jest z przodu, na planach - z boku.
13 - wywietrznik rurowy duży. Widoczny w EOW str 24
15 - wywietrznik rurowy mały. Widoczny w EOW str 24
Malowanie przedniej części barbety wydedukowałem ze zdjęcia w EOW str 64. Nigdzie więcej nie jest to pokazane
Przez pewien czas, myślałem, że w lewej tylnej części barbety, pod wieżą, znajduje się plama koloru (widoczna w EOW 59 i 61 oraz MoW str 40), jednak w EOW str 60 tej plamy nie ma - stąd wywnioskowałem, że to po prostu ... cień. Prawą część tylnej strony barbety wydedukowałem z MoW str 40 i EOW str 60.
Kolorystyka nawiewników, jak wspomniałem na początku, będzie jeszcze korygowana
cdn ...
Ale ponieważ już wcześniej pchnąłem to i owo do przodu to nadszedł czas na kolejny odcinek serialu.
Obszar pomiędzy 1 a 2 wieżą sprawił mi sporo trudności, ponieważ... nie znalazłem żadnego zdjęcia, które by ten fragment pokładu pokazywało. Stąd całe wyposażenie to praktycznie fantastyka oparta na planach. Ale do rzeczy
1 - Wyciągarka. Widoczna w EOW str 23, str 26
2 - Właz. Widoczny w EOW szt 24
3 - Właz, na którym można było postawić brezentowy parawan. Widoczny w EOW str 24 i (chyba) w EOW str 59
4 - Pełna fantastyka oparta TYLKO na planach. Nawiewnik jest moim wymysłem (na planach widnieje prostokącik) opartym na zdjęciu Nelsona z EOW str 18 oraz Rodney'a z EOW str 59. Prawoburtowy wentylator widoczny jest jako niewyraźna plama w EOW str 64
Barbeta wieży nr 2 jest już dobrze udokumentowana na fotografiach. Jedyne problemy, na jakie natrafiłem to kolor frontowej i tylnej części. Ale o tym potem, ponieważ już po zrobieniu zdjęć odkryłem, że źle pomalowałem nawiewy z prawej strony barbety - pominąłem zielony pasek u samego szczytu (patrz EOW str 64). Najlepiej więc będzie, gdy na zakończenie relacji obfotografuję model jeszcze raz, tym razem już z nastawieniem na kolorystykę. Tak na marginesie - wygrzebałem w internecie kolorowe zdjęcie Rodney'a (http://www.voodoo.cz/battleships/pics/rodney.jpg)
Zastosowałem trzy szerokości nawiewników: wąskie - jak np 5 czy 18, szerokie - 7 i pośrednie jak 11 i 17. W oryginale każdy z nich miał pewnikiem inną szerokość, ale w tej skali różnice sięgałyby dziesiątych części milimetra, więc dałem sobie spokój.
Na początku próbowałem podpierać się planami, ale szybko stwierdziłem, że plany sobie a zdjęcia sobie. Ostatecznie nawiewniki wokół barbety drugiej wieży rozmieściłem wyłącznie w oparciu o zdjęcia
A więc kolejno od prawej burty:
5 - nawiewy wąskie umieszczone jako para. Widoczne w EOW str 25, 42, 43
7 - jedyny szeroki nawiew. Widoczny w EOW str 33, 42.
9 - wąski nawiew. Widoczny w EOW str 24
11 - średni nawiew. Widoczny w EOW str 24
12 - wąski nawiew. Widoczny w EOW str 24
14 - wąski nawiew. Widoczny w EOW str 24
16 - wąski nawiew. Widoczny w EOW str 24 (kawałek), 59
17 - średni nawiew. Widoczny w EOW str 59
18 - kolejna para wąskich nawiewów. Widoczne w EOW str 59 (prawy nawiew jest nieco niewyraźny, widać go lepiej w EOW str 61).
Oraz drobny osprzęt:
6 - kopułka wentylatora. Jest zaznaczona na planach, nie odnalazłem na żadnym zdjęciu
8 - wywietrznik rurowy. Widoczny fragmentarycznie w EOW str 24. i niewyraźnie w EOW str 64. Założyłem, że jest taki sam jak 15
10 - drabina umożliwiająca wejście na szczyt wieży nr 2. Na zdjęciu w EOW str 24 jest z przodu, na planach - z boku.
13 - wywietrznik rurowy duży. Widoczny w EOW str 24
15 - wywietrznik rurowy mały. Widoczny w EOW str 24
Malowanie przedniej części barbety wydedukowałem ze zdjęcia w EOW str 64. Nigdzie więcej nie jest to pokazane
Przez pewien czas, myślałem, że w lewej tylnej części barbety, pod wieżą, znajduje się plama koloru (widoczna w EOW 59 i 61 oraz MoW str 40), jednak w EOW str 60 tej plamy nie ma - stąd wywnioskowałem, że to po prostu ... cień. Prawą część tylnej strony barbety wydedukowałem z MoW str 40 i EOW str 60.
Kolorystyka nawiewników, jak wspomniałem na początku, będzie jeszcze korygowana
cdn ...
Pozdrowionka
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.
...
Obszar między wieżami nr 2 i nr 3 jest chyba najlepiej obfotografowaną częścią pokładu.
Zacznę od falochronów
Budując prawy falochron (19) popełniłem błąd - liczba zastrzałów od skrzynki do przełazu powinna wynosić 4. Ja dałem 3 sugerując się zdjęciem lewej burty (EOW str 20). Założyłem symetrię co okazało się błędem
1 - maszt żurawika. I kolejny mój błąd - zasugerowany zdjęciem z drugiej burty (EOW str 25) wstawiłem maszt po trzecim zastrzale a powinien być po drugim (EOW str 20 i 21)
2 - mały wentylator. Widoczny w EOW str 21.
3 - duży wentylator. Widoczny w EOW str 21
16 - mały wentylator. Widoczny w EOW str 25. Powinien być przy ostatnim zastrzale przed przełazem (patrz uwaga do 19)
17 - maszt podobny do 1. Na zdjęciu w EOW str 25 widac, ze na szczycie ma przelotkę. Powinien być po pierwszym zastrzale od skrzynki 18 (patrz uwaga do 19)
18 - skrzynka wbudowana w falochron. Widoczna w EOW str 25
32 - duży wentylator widoczny w EOW str 25. Wg zdjęcia między wentylatorem a przełazem powinien byc jeszcze jeden zastrzał. Mi już nie wszedł. Pewnie wentylator zrobiłem za duży.
No i sama barbeta wieży nr 2.
4 - nawiew średni. Widoczny na MoW str 11
5 - śmieszny, dwukierunkowy nawiew. Niższa część ma otwieraną zasłonę.
6 - drabina. Nie jest zaznaczona na planach, które lokalizują ją po bokach barbety
7 - wielka szpula okryta brezentem. Widoczna w EOW str 20, 21 (na lewym zdjęciu usunięta, żeby nie zasłaniała tego, co jest za nią)
8 - skrzynka. Widoczna w EOW str 20, 21 (uwaga j.w.)
9 - mniejsza szpula okryta brezentem. Widoczna w EOW str 20, 21 (uwaga j.w.)
10 - grupa trzech wentylatorów. Widoczna w MoW str 11. (uwaga j.w.)
11 - nawiew podobny do 5
12 - wywietrznik rurowy. Widoczny w EOW str 27
13 - nawiew średni. Widoczny w MoW str 11
14 - wywietrznik. Widoczny w EOW str 27
15 - wywietrznik. Widoczny w EOW str 27
20 - grupa trzech wentylatorów. Widoczne w EOW str 27
21 - skrzynka. Widoczna w EOW str 27 (uwaga jak do 7)
22 - duża szpula okryta brezentem. Widoczna w EOW str 27. (uwaga jak do 7)
23 - grupa trzech wentylatorów. Widoczne w EOW str 20, MoW str 11. Wg MoW str 22, 48 - powinny być cztery
24 - wyciągarka. Widoczna w EOW str 21
25 - właz z brezentowym parawanem, podobny do 3 z poprzedniego zdjęcia. Widoczny w EOW str 21
26 - nawiewniki. Widoczne są w EOW 21, 43. W EOW str. 22 widać, że mają opuszczane osłony, których nawet nie próbowałem wykonać.
27 - właz podobny do 25. Widoczny w EOW str 22, 43
28 - wentylatory. Widoczne w EOW str 21, MoW str 11
29 - właz. Widoczny w EOW str 20, MoW str 22
30 - właz. Widoczny w EOW str 22, MoW str 11
31 - wentylator. Widoczny w EOW str 22, MoW str 11
33 - grupa trzech wentylatorów. Widoczna w EOW str 27
34 - grupa pięciu wentylatorów. W całości nie widoczna nigdzie. W kawałkach - MoW str 11, EOW str 27
35 - właz. Widoczny w MoW str 11
36 - właz. Widoczny tylko na planach. Niestety - żadne ze zdjęć nie pokazuje tego kawałka pokładu
Ogólnie wentylatory pomiędzy wieżami 2 i 3 mają znacznie wyższe trzony niż na reszcie pokładu. Ciekawe dlaczego ??
Oprócz tego, przy wieży, pomiędzy nawiewami 5 i 11 a przed włazem 30 złożono w stos trzy pontony, które wykonam w późniejszym czasie.
Uff... tyle na dziś.
Do następnego spotkania
Obszar między wieżami nr 2 i nr 3 jest chyba najlepiej obfotografowaną częścią pokładu.
Zacznę od falochronów
Budując prawy falochron (19) popełniłem błąd - liczba zastrzałów od skrzynki do przełazu powinna wynosić 4. Ja dałem 3 sugerując się zdjęciem lewej burty (EOW str 20). Założyłem symetrię co okazało się błędem
1 - maszt żurawika. I kolejny mój błąd - zasugerowany zdjęciem z drugiej burty (EOW str 25) wstawiłem maszt po trzecim zastrzale a powinien być po drugim (EOW str 20 i 21)
2 - mały wentylator. Widoczny w EOW str 21.
3 - duży wentylator. Widoczny w EOW str 21
16 - mały wentylator. Widoczny w EOW str 25. Powinien być przy ostatnim zastrzale przed przełazem (patrz uwaga do 19)
17 - maszt podobny do 1. Na zdjęciu w EOW str 25 widac, ze na szczycie ma przelotkę. Powinien być po pierwszym zastrzale od skrzynki 18 (patrz uwaga do 19)
18 - skrzynka wbudowana w falochron. Widoczna w EOW str 25
32 - duży wentylator widoczny w EOW str 25. Wg zdjęcia między wentylatorem a przełazem powinien byc jeszcze jeden zastrzał. Mi już nie wszedł. Pewnie wentylator zrobiłem za duży.
No i sama barbeta wieży nr 2.
4 - nawiew średni. Widoczny na MoW str 11
5 - śmieszny, dwukierunkowy nawiew. Niższa część ma otwieraną zasłonę.
6 - drabina. Nie jest zaznaczona na planach, które lokalizują ją po bokach barbety
7 - wielka szpula okryta brezentem. Widoczna w EOW str 20, 21 (na lewym zdjęciu usunięta, żeby nie zasłaniała tego, co jest za nią)
8 - skrzynka. Widoczna w EOW str 20, 21 (uwaga j.w.)
9 - mniejsza szpula okryta brezentem. Widoczna w EOW str 20, 21 (uwaga j.w.)
10 - grupa trzech wentylatorów. Widoczna w MoW str 11. (uwaga j.w.)
11 - nawiew podobny do 5
12 - wywietrznik rurowy. Widoczny w EOW str 27
13 - nawiew średni. Widoczny w MoW str 11
14 - wywietrznik. Widoczny w EOW str 27
15 - wywietrznik. Widoczny w EOW str 27
20 - grupa trzech wentylatorów. Widoczne w EOW str 27
21 - skrzynka. Widoczna w EOW str 27 (uwaga jak do 7)
22 - duża szpula okryta brezentem. Widoczna w EOW str 27. (uwaga jak do 7)
23 - grupa trzech wentylatorów. Widoczne w EOW str 20, MoW str 11. Wg MoW str 22, 48 - powinny być cztery
24 - wyciągarka. Widoczna w EOW str 21
25 - właz z brezentowym parawanem, podobny do 3 z poprzedniego zdjęcia. Widoczny w EOW str 21
26 - nawiewniki. Widoczne są w EOW 21, 43. W EOW str. 22 widać, że mają opuszczane osłony, których nawet nie próbowałem wykonać.
27 - właz podobny do 25. Widoczny w EOW str 22, 43
28 - wentylatory. Widoczne w EOW str 21, MoW str 11
29 - właz. Widoczny w EOW str 20, MoW str 22
30 - właz. Widoczny w EOW str 22, MoW str 11
31 - wentylator. Widoczny w EOW str 22, MoW str 11
33 - grupa trzech wentylatorów. Widoczna w EOW str 27
34 - grupa pięciu wentylatorów. W całości nie widoczna nigdzie. W kawałkach - MoW str 11, EOW str 27
35 - właz. Widoczny w MoW str 11
36 - właz. Widoczny tylko na planach. Niestety - żadne ze zdjęć nie pokazuje tego kawałka pokładu
Ogólnie wentylatory pomiędzy wieżami 2 i 3 mają znacznie wyższe trzony niż na reszcie pokładu. Ciekawe dlaczego ??
Oprócz tego, przy wieży, pomiędzy nawiewami 5 i 11 a przed włazem 30 złożono w stos trzy pontony, które wykonam w późniejszym czasie.
Uff... tyle na dziś.
Do następnego spotkania
Pozdrowionka
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.
Witam
"... Tych numerków jest tak dużo, że prawie nie widać modelu..."
To specjalnie tak, żeby nie było widac baboli i niedokładności ;P
"...jak bede w kraju to podskocze...... W koncu z Wejherowa to nie bedzie problem "
Zapraszam. Większość urlopu już wykorzystałem więc raczej nie powinno być problemu z dogadaniem terminow
"... Tych numerków jest tak dużo, że prawie nie widać modelu..."
To specjalnie tak, żeby nie było widac baboli i niedokładności ;P
"...jak bede w kraju to podskocze...... W koncu z Wejherowa to nie bedzie problem "
Zapraszam. Większość urlopu już wykorzystałem więc raczej nie powinno być problemu z dogadaniem terminow
Pozdrowionka
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.
ZzB
..no bo skończyłem zamiatać pierwszą połowę pierwszej płyty...odsapnę nieco... i skończę drugą połowę pierwszej.