ORP Wicher - 1:100 [relacja z budowy]
Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork
Część zasadnicza nadbudówki zrobiona, w okienkach siateczka od Visy. Teraz spróbuję zrobić wywietrzniki, fajki, włazy itp. Kominy zaglutowane i oszlifowane, w czasie gdy będą schnąć inne elementy i do kominków coś się doklei.
Generalnie nadbudówka jest z wycinanki ale pewne rzeczy poprawiłem zgodnie z planami (np.półokrągłe wcięcie na oś wyrzutni torpedowej) Problemem okazało się przewężenie nadbudówki pod środkowym kominem. Plany w rzucie bocznym sugerują, żę wokół rury komina (węższej niż reszta nad nadbudówką) jest wolna przestrzeń, ale rzut pionowy planów wskazuje, że przewężenia nadbudówki stykają się z rurą komina i to wcale nie węższą niż reszta wystająca nad nadbudówkę. Z planów wynika natomiast jednoznacznie, że to przewężenie nie idzie od samego pokładu(jak w wycinance) tylko od wyższego poziomu. Natomiast w przelotowej przerwie nadbudówki (z przodu) nie ma na dole żadnego łączenia(jak w wycinance) tylko sam gładki pokład.
Szojer! Ustawienie łopatek w śrubach zrobiłem według Planów Modelarskich. Czy czasem nie chodzi Ci o ustawienie łopatek nie na jednej śrubie ale pomiędzy obydwiema śrubami?(to samo lub przeciwstawne położenie) tego kurcze blade nie wiem a tej dyskusji na Knw nie mogłem znaleźć.
Generalnie nadbudówka jest z wycinanki ale pewne rzeczy poprawiłem zgodnie z planami (np.półokrągłe wcięcie na oś wyrzutni torpedowej) Problemem okazało się przewężenie nadbudówki pod środkowym kominem. Plany w rzucie bocznym sugerują, żę wokół rury komina (węższej niż reszta nad nadbudówką) jest wolna przestrzeń, ale rzut pionowy planów wskazuje, że przewężenia nadbudówki stykają się z rurą komina i to wcale nie węższą niż reszta wystająca nad nadbudówkę. Z planów wynika natomiast jednoznacznie, że to przewężenie nie idzie od samego pokładu(jak w wycinance) tylko od wyższego poziomu. Natomiast w przelotowej przerwie nadbudówki (z przodu) nie ma na dole żadnego łączenia(jak w wycinance) tylko sam gładki pokład.
Szojer! Ustawienie łopatek w śrubach zrobiłem według Planów Modelarskich. Czy czasem nie chodzi Ci o ustawienie łopatek nie na jednej śrubie ale pomiędzy obydwiema śrubami?(to samo lub przeciwstawne położenie) tego kurcze blade nie wiem a tej dyskusji na Knw nie mogłem znaleźć.
Ostatnio zmieniony ndz maja 29 2005, 12:08 przez jhradca, łącznie zmieniany 1 raz.
Temat ustawienia piór w śrubach okrętowych był poruszany prawdopodobnie tylko na forum u Konradusa - zobacz tamże tematy - "Śruby okrętowe - wiedza tajemna" oraz "Okrętowe układy napędowe". Wnioski wyciągniesz sam. Faktem jest, że w pewnym okresie (dawniej) szczegół ten był traktowany przez autorów opracowań dośc ... pobieżnie.
Cześć.
Cześć.
Historia II w.ś. na morzu
Czy to czasem nie chodzi o ksztalt i wymodelowanie samych lopatek?Jakos nigdzie na tym Konradusie nie moge sie tego doszukac.
Jhradco czy masz w tych poszukiwaniach jakies wyniki? A moze to kat odchylenia jest nie taki?Ja jeszcze przez jakis czas poszperam. A moze ktos sie nad nami zlituje ,albo szojer przestanie byc taki zagadkowy i cos wiecej nam podpowie.
Nadbudowka zapowiada sie bardzio fajnie ale kolor to chyba jeszcze nie koncowy?.Posciel w rybki pasuje jak najbardziej.
A jak zdrowie ?
Pozdrawiam
Piotr
![komp :komp:](./images/smilies/rozwalkompa2.gif)
![pomoc :pomoc:](./images/smilies/icon_pomocy.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pozdrawiam
Piotr
Niestety, ale tematów o śrubach, o których pisał Szojer nie mogę znaleźć, ani ręcznie ani przez wyszukiwarkę konradusa. Śruby zrobione są w oparciu o Plany Modelarskie. Nie są idealnie takie jak w planach bo w końcu z kartonu nie jest tak łatwo zrobić taki skoplikowany kształ ale moim zdaniem są bardziej podobne do tych w planach niż te na stronie z renderowanym Wichrem (za wąskie przy osi) Ułożenie łopatek może być nie takie jak trzeba bo na planach profil śruby(kształt, w przybliżeniu wycinek kuli) zasłania miejsce łączenia łopatki z osią. Innymi słowy nie widać dokładnie kąta po którym jest ustawiona, w związku z tym zrobiłem to w przybliżeniu.
Niżej moje jedyne zdjęcie śruby Wichra. Może ktoś ma inne (lepsze) zdjęcie śruby Wichra lub Burzy. A może ma ktoś zdjęcie śruby Burzy, które jest w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni?(O ile jest to oryginalna przedwojenna). Wtedy będę mial szanse coś poprawić
Odnośnie koloru, to maluję Pactrą A38. Na zdjęciach kolor ten wychodzi różnie w zależności od oświetlenia(w dzień, bez flesza, z fleszem). Kolor nie jest równomierny, bo lekko pościerany(szczególnie na dachu nadbudówki). Pomalowanie ujawnia wszelkie niewidoczne wcześniej nierówności, które usuwam. Na razie nic więcej nie mogłem zrobić bo musiałem się trochę odrobić z pracą.
Odnośnie zdrowia to niestety czeka mnie jeszcze 8 tygodni leżenia
, bo musi się zarosnąć lekko odstający odprysk kości i dlatego będziecie "zmuszeni" oglądać częściej wzorki mojej pościeli ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Niżej moje jedyne zdjęcie śruby Wichra. Może ktoś ma inne (lepsze) zdjęcie śruby Wichra lub Burzy. A może ma ktoś zdjęcie śruby Burzy, które jest w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni?(O ile jest to oryginalna przedwojenna). Wtedy będę mial szanse coś poprawić
Odnośnie koloru, to maluję Pactrą A38. Na zdjęciach kolor ten wychodzi różnie w zależności od oświetlenia(w dzień, bez flesza, z fleszem). Kolor nie jest równomierny, bo lekko pościerany(szczególnie na dachu nadbudówki). Pomalowanie ujawnia wszelkie niewidoczne wcześniej nierówności, które usuwam. Na razie nic więcej nie mogłem zrobić bo musiałem się trochę odrobić z pracą.
Odnośnie zdrowia to niestety czeka mnie jeszcze 8 tygodni leżenia
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mówisz i masz.jhradca pisze:A może ma ktoś zdjęcie śruby Burzy, które jest w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni?
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Obrazek](http://img.photobucket.com/albums/v141/Swinger1/srubaburzy.jpg)
Ostatnio zmieniony ndz cze 05 2005, 10:26 przez Łukasz K., łącznie zmieniany 1 raz.
Wielkie dzięki Swinger!
Wygląda na to, że uwagi Szojera dotyczyły ustawienia łopat. W rzeczywistości prawa część łopaty(patrząc od strony stożka) powinna być obrócona w kierunku stożka a lewa w kierunku wału a u mnie jest odwrotnie.
Ale popatrzcie na plany! Moim zdaniem na nich łopaty są odrotnie, prawa strona łopaty jest w kierunku wału a lewa w kierunku stożka.
![Obrazek](http://i7.photobucket.com/albums/y279/jhradca/ORP%20WICHER/Budowaruby.jpg)
Co jest właściwe? Wydaje się, że prawdziwa śruba, tyle że, niewiadomo czy Burza po wielokrotnych remontach nie miała wymienianych śrub.
Na moją logikę obie śruby by działały tyle tylko, że w przypadku śruby na zdjęciu, musiałaby ona się kręcić w lewo (patrząc od rufy) a ta na planach w prawo.
Jeszcze jedna myśl mi świta może jedna śruba miała łopaty w jedną a druga w drugą. Wówczas wały kręciłyby się w przeciwnych kierunkach. Przecież plany są zrobione na podstawie dokumentacji stoczniowej, znajdującej się w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni i trudno przypuszczać, że autor planów pomylił kierunki, może nie zwrócił uwagi, na to, że druga śruba ma łopaty w drugą stronę.
Jeśli ustawienie łopat na zdjęciu jest właściwe, to na szczęscie nie jest to poważny problem i na pewno go poprawię.
Wygląda na to, że uwagi Szojera dotyczyły ustawienia łopat. W rzeczywistości prawa część łopaty(patrząc od strony stożka) powinna być obrócona w kierunku stożka a lewa w kierunku wału a u mnie jest odwrotnie.
Ale popatrzcie na plany! Moim zdaniem na nich łopaty są odrotnie, prawa strona łopaty jest w kierunku wału a lewa w kierunku stożka.
![Obrazek](http://i7.photobucket.com/albums/y279/jhradca/ORP%20WICHER/Budowaruby.jpg)
Co jest właściwe? Wydaje się, że prawdziwa śruba, tyle że, niewiadomo czy Burza po wielokrotnych remontach nie miała wymienianych śrub.
Na moją logikę obie śruby by działały tyle tylko, że w przypadku śruby na zdjęciu, musiałaby ona się kręcić w lewo (patrząc od rufy) a ta na planach w prawo.
Jeszcze jedna myśl mi świta może jedna śruba miała łopaty w jedną a druga w drugą. Wówczas wały kręciłyby się w przeciwnych kierunkach. Przecież plany są zrobione na podstawie dokumentacji stoczniowej, znajdującej się w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni i trudno przypuszczać, że autor planów pomylił kierunki, może nie zwrócił uwagi, na to, że druga śruba ma łopaty w drugą stronę.
Jeśli ustawienie łopat na zdjęciu jest właściwe, to na szczęscie nie jest to poważny problem i na pewno go poprawię.
Ostatnio zmieniony czw cze 16 2005, 23:29 przez jhradca, łącznie zmieniany 1 raz.
Już wyjasniam o co mi chodzi. Pisząc tamte tajemnicze wpisy miałem na myśli fakt, że zamiast opisywać słowami jak wygląda np. kolor pomarańczowy
lepiej go zobaczyć i już.
Otóż na zdjęciu które zamieściłeś kilka wpisów wcześniej (7 listopad g.20.21) są jako żywo dwie śruby prawoskrętne. Natomast ze względu na to, że w jednostkach pływających z napędem na dwie śruby - śruby te wirują w kierunku do osi symetrii jednostki (wiadomo - równoważenie momentów obrotowych - albo czasem nie- hehe). W związku z tym łopaty na śrubie od strony backburty - tak jak masz, natomiast dla śruby od strony sterburty łopaty powinny być hmmm... w prawo.
Próbuję wstawić link do tematu u Konradusa http://www.konradus.com/forum/read.php? ... reply_2492.
Gdyby nie zadziałał to tam w dziale OKRĘTY wpisz w szukaj "Śruby".
Powinny znaleźć się oba wcześniej podawane przeze mnie tematy. Są ciekawe. Szkoda tylko, że brak jest zdjęć.
powodzenia.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Otóż na zdjęciu które zamieściłeś kilka wpisów wcześniej (7 listopad g.20.21) są jako żywo dwie śruby prawoskrętne. Natomast ze względu na to, że w jednostkach pływających z napędem na dwie śruby - śruby te wirują w kierunku do osi symetrii jednostki (wiadomo - równoważenie momentów obrotowych - albo czasem nie- hehe). W związku z tym łopaty na śrubie od strony backburty - tak jak masz, natomiast dla śruby od strony sterburty łopaty powinny być hmmm... w prawo.
Próbuję wstawić link do tematu u Konradusa http://www.konradus.com/forum/read.php? ... reply_2492.
Gdyby nie zadziałał to tam w dziale OKRĘTY wpisz w szukaj "Śruby".
Powinny znaleźć się oba wcześniej podawane przeze mnie tematy. Są ciekawe. Szkoda tylko, że brak jest zdjęć.
powodzenia.
Historia II w.ś. na morzu
Jeszcze jeden "wesoły" , ale merytorycznie uzasadniony link http://www.konradus.com/forum/read.php? ... reply_2891
Historia II w.ś. na morzu
TUTAJ widać śruby mojego "Dzika". Widać, o co biega. Zrobiłem je jako "różnoskrętne", bo wydało mi się to po prostu logiczne. ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)