Kolej - co i jak?

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
mr_tom
Posty: 125
Rejestracja: ndz wrz 19 2004, 14:05
Lokalizacja: Lesko

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mr_tom »

Co do zdjęcia to podejrzewam że chodzi o uzupełnianie czegoś w lokomotywie. Tylko nie wiem czego.

Co do zdalnego sterowania to mam pytanko. Czy z serii SM42 wszystkie mogą być tak sterowane. Wydaje mi się że tyczy się to tylko zmodernizowanej SM42-2000 ale moge się mylić.

A skoro został poruszony temat lokomotyw spalinowych to mam jeszcze jedno pytanko. Wiem że lokomotych spalinowych (tych większych) układ jest taki że silnik spalinowy napędza prądnice, a ta wytwarza prąd dla właściwych silników trakcyjnych. Czy może zatem mi ktoś powiedzieć, które z lokomotyw jeżdżacych w Polsce ma taki układ, a które mają układ "normalny" (czyli silnik spalinowa bezpośrednio napędza koła).

A na koniec pozwole sobie też o ciekawostke.
W okresie międzywojennym powstała w Polsce (w Fabloku) Luxtorpeda. Był to wagon silnikowy (coś ala szynobus), który miał przewozić zamożnych na trasie Kraków - Zakopane. A jako ciekawostke podam, że pojazd ten w czasie jazdy był narażony na złapanie......gumy.
Obrazek
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Wszystkie SM42 (inne loki też) mogą być sterowane radiem, nawet najstarsze. To zależy tylko od tego czy odpowiednie moduły sa na swoich miejscach.

Układ napędzania silnikiem kół jest w lokomotywach nienormalny. Posiada go chyba tylko LS40 (czyli taki maluch) i maszyny torowe(starsze. Mniej nienormalne są układy z przekładnią hydrauliczną.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

mr_tom pisze:Co do zdjęcia to podejrzewam że chodzi o uzupełnianie czegoś w lokomotywie. Tylko nie wiem czego
Testujemy paliwo jadrowe :lol:
Awatar użytkownika
Nemo
Posty: 66
Rejestracja: śr lis 26 2003, 22:26

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Nemo »

kierownik pisze:Wszystkie SM42 (inne loki też) mogą być sterowane radiem, nawet najstarsze. To zależy tylko od tego czy odpowiednie moduły sa na swoich miejscach.

Układ napędzania silnikiem kół jest w lokomotywach nienormalny. Posiada go chyba tylko LS40 (czyli taki maluch) i maszyny torowe(starsze. Mniej nienormalne są układy z przekładnią hydrauliczną.
Ls 60 i SM03 też mają skrzynię biegów a obroty są wyprowadzone na ślepy wał z którego wiązarami przenoszony napęd jest na koła.
Awatar użytkownika
Nemo
Posty: 66
Rejestracja: śr lis 26 2003, 22:26

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Nemo »

kierownik pisze:
mr_tom pisze:Co do zdjęcia to podejrzewam że chodzi o uzupełnianie czegoś w lokomotywie. Tylko nie wiem czego
Testujemy paliwo jadrowe :lol:
A tak bez przysłowiowych jaj , bo jest to intrygujące ponad stan. :(
Awatar użytkownika
Nemo
Posty: 66
Rejestracja: śr lis 26 2003, 22:26

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Nemo »

mr_tom pisze: W okresie międzywojennym powstała w Polsce (w Fabloku) Luxtorpeda. Był to wagon silnikowy (coś ala szynobus), który miał przewozić zamożnych na trasie Kraków - Zakopane. A jako ciekawostke podam, że pojazd ten w czasie jazdy był narażony na złapanie......gumy.
Obrazek
Bo oprócz kół stalowych posiadał też gumiane, które stanowiły część układu jezdnego.
uboottd
Posty: 267
Rejestracja: pn lut 16 2004, 0:57
x 3

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: uboottd »

hmm... morska woda wiec pewnie chodzi o dodatek jakiejs soli... tylko po co na kolei slona woda... moze cos zwiazanego z zima ?
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

To ja mam coś a propos sterowania radiem. Miałem zawodowo kontakt z czeską firmą, którą przerabia ich stare lokomotywy (nie pamiętam w tej chwili oznaczenia ale znajdę) na takie oto, sterowane właśnie zdalnie, urządzenia przetokowe. Przeniesienie napędu: diesel - elektr.
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

I może jeszcze jedno zdjęcie kolejowe. W jednej z niemieckich elektrowni spotkałem taką lokomotywę. Napęd ma oczywiście parowy ale trochę niekonwencjonalny bo to co było kiedyś kotłem zostało przerobione na... zbiornik pary, której w elektrowni pod dostatkiem. Według zapewnień użytkowników zapas pary w zbiorniku wystarcza na kilka godzin pracy.
Awatar użytkownika
mr_tom
Posty: 125
Rejestracja: ndz wrz 19 2004, 14:05
Lokalizacja: Lesko

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mr_tom »

rado pisze:I może jeszcze jedno zdjęcie kolejowe. W jednej z niemieckich elektrowni spotkałem taką lokomotywę. Napęd ma oczywiście parowy ale trochę niekonwencjonalny bo to co było kiedyś kotłem zostało przerobione na... zbiornik pary, której w elektrowni pod dostatkiem. Według zapewnień użytkowników zapas pary w zbiorniku wystarcza na kilka godzin pracy.
Jest to najzwyklejszy w świecie parowóz bezogniowy. Takie konstrukcje są już dość stare, ale teraz po raz pierwszy widze racje bytu takiej jednostki (ze względu na dostępność pary)
ODPOWIEDZ