Współczesne pociągi bojowe

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Współczesne pociągi bojowe

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Dzięki uprzejmości Kierownika ... WSPÓŁCZESNE POCIĄGI BOJOWE (SPECJALNE, MILITARNY TRANSPORT KOLEJOWY...)

A to jest mój związek z koleją, wiąże się to z wieloletnim kolekcjonowaniem i zbieraniem materiałów o wschodnim uzbrojeniu lądowym......

Współczesne pociągi pancerne Rosji.....
Temat draże od wielu lat (widziałem taki z bliska w Harkowskich zakładach remontowych na bocznicy... wagony artyleryjskie uzbrojone w zdemontowane wieże od T-72 i T-10M ..), jednak jest to ze względów wiadomych tylko Rosji objęte do tej pory tajemnicą i bardzo nie wiele materiałów przecieka do prasy fachowej....

Kilka zdjęć...

Obrazek
Podstawa pod ZU 23x2
Obrazek
Obrazek
Obrazek

W rosji oczywiście są nawet wydzielone jednostki zaszeregowane jako Wojska Kolejowe........ bojowe i inzynieryjne ....
Ostatnio zmieniony czw maja 12 2005, 10:13 przez grzegorz, łącznie zmieniany 2 razy.
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

kierowniku, dzięki za wyjaśnienie!

grzegorz, to istnieją jeszcze na świecie pociągi pancerne? myślałem, że ten pomysł skończył się razem z II WŚ. Polska też posiada jakieś obecnie?
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Nie ... Polska na całe szczęście takich ambicji nie posiada..... udokumentowane są pociągi pancerne Rosji i Chin....przy czym Rosja ma nawet kolejową wersję nośnika rakiet TOPOL......
Spotyka się również pociągi specjalne innych krajów... opancerzone ale nie uzbrojone.....

To jest element historii zbrojeń gdzie zazębia się kolej i armia... na pewno nie wszyscy wiedzą że lokomotywa M-62 popularny Gagarin powstała właśnie na podstawie wytycznych określonych przez armię.....
Mam nadzieję że Kierownik mnie nie opierdzieli... ( dane z fabryki lokomotyw)... M-62 powstała jako „ciągnik” składów wojskowych i przeznaczonych dla wojska... dopiero przy odwilży w czasie zimnej wojny znaczną ich część przesunięto do usług cywilnych... (oczywiście to drastyczny skrót z mojej strony ale chodzi mi o ideę....)
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

grzegorz pisze: Mam nadzieję że Kierownik mnie nie opierdzieli...
Ano nie... :lol:
To jest ciekawe !
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Dotarłem kiedyś do artykułu w rosyjskiej gazecie opisującego w okresie sekretarza Gorbaczowa politykę Rosji wobec państw satelitów... (oczywiście trąci to nieco spiskową teoria dziejów ale ma sens...) i tak ... w zasadzie dlatego tak chętnie obdarowywano Gagarinem bądź jego licencją ze względu na planowany konflikt zbrojny z NATO... byłoby to ogromne ułatwienie logistyczne dla armii Radzieckiej bo ich maszyniści po prostu poprze siadaliby się na zarekwirowane lokomotywy M-62 na terenach państw ościennych ... jak wiemy lokomotywy te posiadały wszystkie państwa układu warszawskiego......z torowiskami jak wiedza pasjonaci kolei także sobie nieźle radzili wymieniając wózki i rozbudowując cała sieć stacji przeładunkowych.....
Ps. Zamieszczę dzisiaj zdjęcia składu "atomowego" z rakietą balistyczną (i lokomotywą M-62 w wariańcie militarnym)......
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Zestaw pięciowagonowy nośnik rakiety + 1 lub 2 wagony obsługi i ochrony składu, wagony dwu-wózkowe 2x4 osie, lokomotywa 2xM-62 lub wariantowo 2M-62 (spotyka się także na trasie Bajkalsko -Amurskiej Magistrali 3M-62...)...zawsze tylko spalinowe...

Lokomotywy "zatrudnione " w armii mają z przodu pudła herb Wojsk Kolejowych...
Obrazek
Obrazek

Skład w hali w trakcie przeglądu rakiety... (tylko w pionie jest możliwy przegląd...)
Obrazek

Wagony "towarowe"......
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Podniesiony silos rakiety w hali przegladów i konserwacji......
Obrazek

"Bunkier" ... jako schron dla składu ale tylko przed i po przegladach....W trakcie pełnienia słuzby składy są w nieustannym ruchu przerywanym tylko przegladami i konserwacją (dotkryna obronna...)
Obrazek

System rakiety to RS-22 "dokładnie" taki sam jak w samojezdnym,kołowym 12x12 nosniku MAZ+RS-12 TOPOL
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

bardzo ciekawe rzeczy, grzegorz! czy to właśnie w związku z militarnym przeznaczeniem "Gagarina" zastosowano w nim silnik dwusuwowy? o ile dobrze pamiętam jest on mniej wymagający jeśli chodzi o rodzaj i jakość paliwa.
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Tutaj muszę poprosić o wspomożenie przez Kierownika.... chociaż napewno prostota w serwisowaniu i obsłudze tych silników była brana pod rozwagę przez projektantów.... Kierownik zna szczegóły budowy na wylot... :-)
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Wydzieliłem osobny temat - tylko Twój. Bardzo ciekawy. Co do pytania o dwusuw - istotnie, rzeczy najprostsze są najbardziej pożądane w przypadku wojny (choćby przysłowiowa kufajka, rękawica jednopalcowa, pepesza itd)
na pewno zatem wybór takiego silnika miał aspekt militarny w świetle tego co mówi Grzegorz.
Paliwo - tutaj jednak powiem , że silnik gagara w przeciwieństwie do czołgowego nie jest zbyt tolerancyjny.

Podróżując w roku 1979 przez Kazachstan widziałem też ciekawą rzecz - setki parowozów odstawionych na bocznicach w zapas długotrwały (poznać to po np. zaczopowanych kominach). Na moje pytanie :po co? usłyszałem, że "nigdy nie wiadomo!"
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Dziękuję... no ten tego... zaskoczyłeś mnie Kierowniku (to tyjesteś guru w kolejnictwie.... :-) )
Nigdy nie wiadomo.... Hm... Kierowniku ..to całkowita racja.. Rosyjska armia trzyma zapasy T-55, T-62 ,.. w okolicach Harkowa (no teraz to nie podległa Ukraina)są hektary zakonserwowanych T-64, ale najlepsze pozostawiłem na koniec... dotarłem aż za Ural... a tam na byłych lotniskach..stoją równiutko T-10M.. nigdy nie eksportowany........ci co interesują się wschodnia bronia pancerną napewno widzieli... ci co nie widzieli zobaczą bo zamieszczę fotkę......
ODPOWIEDZ