Współczesne pociągi bojowe

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Informacja dla wszystkich... pomimo przyblokowania transferu udaje się podejrzeć zdjęcia ( chwilowo zablokowane) poprzez wpisanie ich adresu bezpośrednio w „pasek” adresu na górze otwartego okna wyszukiwarki ( jeśli nie działa to należy kilkakrotnie wzbudzić wyszukiwarkę poprzez naciśnięcie polecenia np. w Firefoxie obok paska z adresem „IDŹ”)powinno zadziałać... jeśli nie to proszę poczekać kilka dni... serwer zdejmie karencję na konto ze zdjęciami i znów będą widoczne....

Przepraszam za utrudnienia..... :-)
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Wczoraj omawiałem wagon platformę do transportu BTR-40 ...
Teraz zamieszczam rysunek...wyjaśni on chyba wszystkie wątpliwości (ramy z kołami kolejowymi są opuszczone dla odciążenia mechanizmów opuszczania ...)


Obrazek
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

i ta platforma może zostac jeszcze osłonięta płytami pancernymi naokoło?

nasunęły mi się jeszcze pytania "pociąg a reszta świata". to znaczy:
- czy jest on jakoś kamuflowany przed namierzeniem np. przez satelitę?
- czy po doświadczeniach z II WŚ istniały jakieś specjalne zabezpieczenia przed sabotażem (rozkręcenie szyn)? rozumiem, że umieszczenie loka w środku składu było jednym z takich zabezpieczeń
- czy w wypadku wojny isniałoby jakieś zewnętrzne centralne sterowanie ruchem takich pociagów?
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

· Ta platforma nie ma przewidzianego dodatkowego opancerzenia niż to jakie widać na rysunku.....
· Skład nie jest niczym kamuflowany (jedyne zabezpieczenie to standardowa zieleń zarezerwowana dla wagonów zarówno cywilnych jak i zmilitaryzowanych)...
· W obecnych czasach nie ma możliwości zakamuflowania tego typu obiektów przed rozpoznaniem satelitarnym....
· Istnieje centralne dowodzenie jako sztab Wojsk Kolejowych, jednak dowódcy takich pociągów wykonują zadania samodzielnie, z góry określone właśnie przez dowództwo w sztabie a na wypadek konfliktu militarnego jak to w trakcie wojny ... łączność działa lub nie.....
:-)
Rado... należy właściwie zrozumieć doktrynę militarną regulującą zasady użycia tego typu jednostek w konfliktach...
Nigdy nie będą walczyć z regularnymi wojskami bo są przeznaczone do zupełnie innych celów...
-Mają patrolować i zabezpieczać.. Nie ma wiec potrzeby jakiegoś specjalnego kamuflowania i maskowania....
:-)



PS.Ciąg dalszy na pewno nastąpi (i to nie długo...) jednak pojawił się znany problem z blokowaniem transferu... dostałem właśnie niusa od Image Shack że przesadziłem (hihihi).... no hm... to nieco spowolni ten wątek... jeśli macie jakieś informacje o stronach gdzie można wstawiać dla was zdjęcie to proszę o informacje ...na PW( proszę nie wpisujcie info. w wątku )
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Cztery identyczne pociągi pancerne jak omawiany tutaj przeze mnie znajdowały się w latach 90-tych rozśrodkowane w wojskowej bazie położonej 40km o miasta „CZITA”.
Powodem ich umiejscowienia w tym regionie były silne”, antypaństwowe wystąpienia w mieście„BAKU”. W tym samym czasie praktycznie runęła granica z Iranem i w republice zaczęło się bez żadnej kontroli rozprzestrzeniać uzbrojenie w ogromnej ilości i pod każdą postacią...W rękach miejscowego „Frontu Wyzwolenia” Azerbejdżanu znalazło się nie tylko lekkie uzbrojenie strzeleckie ale i ciężkie uzbrojenie przechwycone, odkupione (odkupione od skorumpowanych dowódców miejscowych jednostek regularnej armii...) od miejscowych garnizonów Rosyjskiej armii...Do tej sytuacji dołożyło się Rosyjskiej armii masowe dezercje... 75% stanu kadrowego było narodowości Azyrskiej.... Żołnierze dezerterowali razem z obsługiwanym przez nich uzbrojeniem...Wobec takiej sytuacji Sztab Generalny zaczął przerzucanie jednostek wojskowych z innych okręgów a dla ich wzmocnienia wysłano cztery pociągi pancerne bazujące w „Zabajkalu”.
Pociągi miały do przejechania ponad 6500 km... Poruszały się ze średnia prędkością 40km/h wiec ta podróż zajęła im około tygodnia... W tym czasie Baku było już zajęte siłami regularnej armii i oddziałów powietrzno desantowych 103 Gwardii.... W tej konkretnej potyczce składy nie wzięły udziału i je zawrócono do baz.


Wagon dowodzenia – sztabowy jest w całości opancerzony z miejscami pracy dla dowódcy i sztabu, środków łączności i dowodzenia....
Dla możliwości działania w terenach skażonych posiada pełną hermetyzację i instalację filtrów do uzdatniania i oczyszczania powietrza.....
Na otwartych „balkonach” umieszczono dwie ZU 23x4 takiego samego typu jak na ZSU 23x4 „SHILKA”.
Wagon dowodzenia..

Obrazek
Obrazek

ZSU 23x4 ...
W wariancie kolejowym zastosowano sprawdzona konstrukcję znaną z nośnika gąsienicowego. W tym typie wagonu pominięto opancerzoną (lekko) wieżę (są wagony w których zastosowano w pełni skopiowany system wraz z anteną systemu śledzenia i namierzania taką samą jak na lądowym odpowiedniku)

Obrazek

ZSU 23x4 Wariant lądowy „SHILKA”

Obrazek
Obrazek

No i coś dla modelarzy....

Obrazek


:) :idea: :)
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Uzbrojenie P-LOT (w zasadzie używane do zwalczania celów naziemnych...(Brak realnych celów w tym regionie świata)) dopełniał przebudowany z seryjnej platformy kolejowej wagon uzbrojony w ZU 23x4 i ZU23x2.
Platforma opancerzona płytami pancernymi posiadała w środkowej części zabudowane pomieszczenie służące jako drugi punkt dowodzenia. Z obu końców wagonu były wykonane odkryte „balkony” obudowane stalowymi (opuszczanymi w razie potrzeby prowadzenia ognia poniżej poziomu 0(stopni)) płytami.
W pomieszczeniu tym przechowywano również zapasy ręcznych wyrzutni rakiet P-LOT.....

Stanowisko ZU 32x2 ze zdjętym uzbrojeniem...

Obrazek

Wagon ......

Obrazek

I coś dla modelarzy.......

Obrazek

Obecnie w Czeczenii i republikach Kaukaskich stosuje się kilka , jak nie kilkanaście kombinacji łączenia wagonów opancerzonych i uzbrojonych platform w pociągi pancerne.
Pomimo wydawałoby się potęgi militarnej Rosjan pociągi te stały się najbardziej pożądanym celem dla wszelkiego autoramentu miejscowych „terrorystów” w mediach można zaobserwować (oczywiście rosyjskich mediach) swoiste polowanie na jednostki kolejowe. Nie ma tygodnia bez doniesień o podłożonej bombie lub uszkodzeniu takiego składu. Sytuacja taka wymusiła na Rosjanach przesuwanie w okresie bezczynności pociągów poza tereny zabudowane (na otwartej przestrzeni jest łatwiej je ochraniać...( parodia bo to one są ochraniane a nie ochraniają)) lub znajdują się w nieustannym ruchu co z kolei jest uciążliwe dla kolei cywilnej.... zresztą od późnego socjalizmu nie wiele się zmieniło w świadomości decydentów i jakiekolwiek eszelony armijne i tak mają absolutne pierwszeństwo , nawet jeśli to była tylko drezyna....hihihi)

Oto kilka zdjęć Wojsk Kolejowych w trakcie pełnienia swych codziennych zadań....

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

Obrazek

kontynuacja "skoro" ... hihihihi
:) :idea: :)
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

grzegorz pisze:należy właściwie zrozumieć doktrynę militarną regulującą zasady użycia tego typu jednostek w konfliktach...
to może słówko o tych zasadach (mam na myśli pociągi z wyrzutniami rakiet). bo skoro: te pociągi są dość łatwo namierzalne (satelitarnie czy w inny, "naziemny" sposób), nie mogą (chyba) za bardzo oddalić się od bazy z kontenerami rakietowymi, operują i tak daleko od frontu oraz mają ograniczone możliwości przemieszczania się (są zależne od sieci torów) to jaką przewidywano dla nich rolę w potencjalnym konflikcie? innymi słowy: po co odpalać rakiety z pociągu, który dla przeciwnika tak łatwy jest do unieszkodliwienia?
Awatar użytkownika
marcin
Posty: 72
Rejestracja: czw kwie 17 2003, 2:00
Lokalizacja: New York

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: marcin »

Temat miodzio. Dzieki Grzegorz.
Worowo Train Station
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

No to jest dobre pytanie... pewnie cała generalicja Rosyjska głowi się jak na to odpowiedzieć ( hihihihi) bo przecież wojna jest bez sensu...
Cała doktryna , no może z paroma wyjątkami jest w zasadzie dostępna w mediach... Siłą rzeczy będę ten wyrywek musiał mocno skrócić bo to tomy pisania...
Rado ... odpowiem wieczorem, po pracy...

PS. Marcin ..no dzięki robię co mogę ...osobiście uważam że modelarstwo kolejowe jest mocno zaniedbywane... a mało tego staje się elitarne... dlatego taki pomysł , na gorąco z pociągami specjalnymi.. ( prawdę mówiąc to i nieco dla swego syna to robię hihihi on także to czyta....)... No i to nie ostatni pomysł na kolej....
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

grzegorz, nie chodzi mi oczywiście o przedstawianie całej doktryny wojennej ZSRR czy też obecnej Rosji tylko o rolę jaką miałyby w niej pełnić pociągi z rakietami. argumenty przeciw ich użyciu, jakie sobie mogłem wyobrazić, opisałem powyżej. ale na pewno są poważne argumenty "za" skoro te pociągi istniały (istnieją). miłego dnia!
ODPOWIEDZ