MAZ-543 (30-lat historii...)

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Już wiem o jaką tablicę ci chodzi... w prawej kabinie , na przedniej półce są regulatory systemu ciśnieniowego opon...wraz z manometrami..... na moim zdjęciu jej nie ma (:-)) na tym w net P-POŻ jest :-)
Obrazek
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

no trudno, wyjdę na mega-upier...iwca :) ale zastanowiło mnie dlaczego to oparcie jest opuszczone. zdjęcia pokazują dwa różne auta i w obu jest tak samo. chyba, że to przypadek. choć w technice wojskowej zazwyczaj nic nie jest przypadkowe! :)
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Rado uśmiejesz się ale przyczyna jest prozaiczna...Położono oparcie aby mniej zasłaniało przy fotografowaniu... ( i tak czasami rodzą się legendy...) :-)
Obrazek
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

i tak Wielka Tajemnica Przedniego Fotela została rozwiązana! :)
a tak na poważnie to pomyślałem, że po prostu do tej kabiny pakuje się, mimo niewygody, trzech dżentelmenów. tym bardziej, że nie jest to raczej pojazd dalekobieżny i ta niewygoda nie trwa długo.

czekam na wtrącenie tu gdzieś obiecanego w "Pociągach..." opisu centralnego systemu pompowania kół. i milknę. ale tylko chwilowo. :)
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

rado pisze: nie jest to raczej pojazd dalekobieżny i ta niewygoda nie trwa długo.
Najdłuższa podróż jaką nim odbywano w naszej jednostce liczyła jakieś 200 kilosów(z małymi przerwami)
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

We wstępie na początku wątku wymieniłem, no powiedzmy protoplastę z fabryki MAZ...
Oto on MAZ-200 we własnej „postaci”..... od niego się zaczęło ......

Obrazek

:) :idea: :)

Kierownik napisze że to ; Bardzo Ładny Samochód Cywilny ... :)
Ostatnio zmieniony śr maja 25 2005, 17:40 przez grzegorz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

To na zdjęciu to jest BŁSC
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Zanim na dobre zacznę opisywać i pokazywać szczegóły MAZ-a jeszcze nieco faktów...
Jest to bezsprzecznie, co by nie mówić najdłużej produkowane podwozie specjalne w tej części świata (30-lat...!!!) żadna inna konstrukcja nie była tak długo wytwarzana praktycznie bez generalnych zmian... Wyeksportowano go w kilkunastu wersjach do wszystkich krajów satelitów byłego ZSRR....
Sprzedano licencję do Chin.... ( W Chinach dalej są rozwijane z dużym powodzeniem, łatwo poddają się modernizacji...)
Jest to konstrukcja która zadaje kłam potocznie przytaczanemu wszem i wobec brakoróbstwu Radzieckich fabryk... Naocznie się przekonałem ... i szczęka mi opadła....
Najbardziej popularne wersje zabudowy to:
· Ciągnik balastowy...( na tej wersji przyszli kierowcy tych pojazdów szkolą swe umiejętności....)
· Transporter rur do przesyłania ropy naftowej i gazu
· Transporter, wyrzutnia rakiet taktycznych
· Transporter , kontenerowej zabudowy ( w różnych wariantach... oto najbardziej niespotykane... kontener- mieszkalny, kuchnia polowa, hotel oficerski, autobus... no i oczywiście punkty dowodzenia, zabezpieczenia , łączności sztaby...itp., itd. ......)
· Stacje radarowe, i anteny łączności....
· Transporter , wyrzutnia rakiet P-LOT...
· System obrony wybrzeża ....
· Jako rozwojowe wersje ciągniki siodłowe do transportu specjalnego.......

Tak wyglądają chińskie wersje MAZ-a.....

ObrazekObrazek

Teraz Kompleks Obrony Wybrzeża „ Brzeg”
(dla chcących nieco więcej.... http://legion.wplus.net/guide/army/ar/a222.shtml )
Na uzbrojenie marynarki wojennej został przyjęty w 2003r.
Jego przeznaczenie to prowadzenie ognia do okrętów wszystkich klas, zwalczanie desantów morskich i prowadzenie ognia do celów naziemnych. (prace nad kompleksem... o zgrozo trwały 26 lat, rozpoczęto je w 1976 roku....Polityka i przepychanki generalicji....)(to tak jak z naszą Irydą...!!! niestety....)
Oficjalnie wojsko zachłystuje się z zachwytu nad tym systemem ( nie oficjalnie klnie na czym ten świat stoi...hihihi) zacytuję wam parę wypowiedzi zaczerpniętych z wywiadu opublikowanego w „Niezależnym Wojskowym Przeglądzie” i zrobionym z inż. A.A.Pierczunem pracującym przy powstaniu tego systemu.....

130 mm-wy system zestarzał się zanim wszedł na uzbrojenie.... W jego skład wchodzą: stacja namierzania, pojazd zabezpieczenia dyżuru bojowego i działo samobieżne...... wszystko to na podwoziu MAZ-543M.pojazdy mogą ze sobą współdziałać w promieniu do 1000m i do różnicy wysokości terenu ok. 300m. Zasięg wykrywania 35km... (NATO rozstawia się min. 50 km...wojsko żąda zasięgu minimum 60 km lub dodatkowego systemu namierzania...), Interesującym pomysłem jest zamontowanie na dachu stacji namierzania wieżyczki z karabinem kalibru 7,62 (wojskowi chcą 12,7mm...)... Następny kwas.... hihihi ale to standard w Rosyjskiej technice... to ...no ... uwaga... brak toalet... załoga musi biegać w krzaki... co w sytuacji zagrożenia i walki jest totalnym absurdem....( mają to zmodernizować...), wreszcie sam kaliber... Decydenci w latach 70-80 argumentowali że dla usprawnienia logistyki powinien to być morski kaliber 130 mm... jednak po latach okazało się że w NATO zasięg skuteczny armaty MK-45 to min 27km, natomiast zasięg skuteczny 130mm-trowej armaty Rosyjskiej to 20 km...... no cóż ...efekty takiego pojedynku można sobie łatwo wyobrazić ....( chyba że hihihihi załoga akurat będzie na siku....hahahahah )( wojsko postuluje zamianę kalibru na 152 lub 155 mm)
Ocena...??? Zrobili duży krok no nie jest to system 21 wieku.....
Obecnie system znajduje się na wyposażeniu lądowych oddziałów obrony wybrzeża floty bałtyckiej pod dowództwem Generała-Lejtnanta W.Bakina....

ObrazekObrazek

Coś dla modelarzy......

Obrazek

:) :idea: :)
Awatar użytkownika
NobelEXC
Posty: 178
Rejestracja: czw wrz 30 2004, 20:02
Lokalizacja: Syców

MAZ

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: NobelEXC »

Siema!!!

Niezły numer z tym kiblem :lol:

1) Na rys. technicznym jest działo złozne i ustawione do strzału, jak odbywała zmiana ustawienia działa, wieza sie obraca?? z zdjec wnioskuje, ze troche ciezko jest to obrocic...
2) Na kolejne fotc jest zabudowa "hotelowa", ile ludiz moze pomiescic?? i czy sa tam dwa poziomy??

Pozdr. Nobel
Warsztat:
Broshuis Trailer - 73% - prace wstrzymane
MB Actros 6x4 - 60 %
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Tak ...obraca się, a to nie jest "zabudowa hotelowa" tylko pojazd zabezpieczenia dyżuru bojowego"jednopodłogowy, załoga 4 , 7 w jednostce namierzania i 8 w pojeździe altyleryjskim ... :-) http://legion.wplus.net/guide/army/ar/a222.shtml
ODPOWIEDZ