MAZ-543 (30-lat historii...)
Moderatorzy: kartonwork, kierownik
Huragan... Tajfun... W języku rosyjskim „SMIERCZ” ....
„rakietowy system ognia zalewowego” (dywanowego...) o kalibrze rakiety 300mm i kodowej nazwie BM-30 systemu 9M55...
To konstrukcja jak na warunki wschodnie przyjęta została na użytkowanie w linii w iście zawrotnym tempie... Prace nad nią i zbudowanie prototypu zakończono w 1986 roku... a w regularnej służbie i pierwsze poligony zaliczyła już w roku 1987...
System składa się z nośnika 12-sto rurowej wyrzutni posadowionej na nieco zmodernizowanym MAZ-543M (zwiększono prędkość do 70km/h i znacznie wydłużono zasięg jazdy bo aż do 850 km. ),i z pojazdu transportowo załadowczego MAZ-543 z dźwigiem służącym wraz z specjalnym chwytakiem do przeładowania rakiet na pojazd wyrzutnię....(rakiety przeładowywane są od tyłu wyrzutni...)
Po wcześniejszej wyrzutni BM-27 i stwierdzonych w rakietach wystrzeliwanych przez nią niedostatkach i kresu możliwości ich modernizacji...rosyjscy dowódcy otrzymali środek walki iście z „marzeń”
BM-27 ....
Ładunki bojowe rakiet kalibru 300mm to cały przekrój almanachu współczesnych środków walki...i tak:
· Głowice burząco – zapalające
· Głowice kasetowe z sub pociskami
· Miny narzutowe (przeciw pancerne, i przeciw piechotne...)
· Głowice kaseto we z sub pociskami samonaprowadzającymi , przeciwpancernymi i burzącymi
· Oczywiście również chemiczne i „gazowe” itp.
Przykładowy przekrój jednego z typów rakiet....
To wszystko przy pełnej automatyzacji strzału....wyrzutnia potrzebuje tylko 38s na rozwinięcie i oddanie pierwszej salwy..
Zasięg 20 do 70km bez ograniczania wagi głowic bojowych...
Obszar rażenia siły żywej to 672 tyś mkw. ...!!! (przy salwie 12 – sto rurowej)
Każda z stosowanych rakiet posiada system kierowania pozwalający na uzyskanie celności nie możliwej wcześniej do uzyskania....
Zakres niszczenia.... Hm... siła żywa , umocnienia , transportery opancerzone i czołgi....
Po oficjalnych testach bojowych przeprowadzonych nomen omen w 1995 roku w Kuwejcie... możliwości i różnorakość ładunków bojowych stosowanych w SMIERCZU wywołał nie małą konsternacje wśród obserwatorów.... w niektórych kręgach niezwykle wymagających klientów arabskich chciano nawet zrezygnować z zakupów Natowskich MRLS – ów ...( co na pewno wywoła wściekłość wuja Sama...hihihihi)
Po sukcesie eksportowym systemu S-300 i jego modernizacji jest to drugi przebój przemysłu zbrojeniowego Rosjan.... W roku 2005 zakupy SMIERSZA zaplanowały Indie.
SMIERCZ.....i pojazd transportowo załadowczy....
Dodatkowe rysunki kabiny MAZ-543....
Ciąg dalszy nastąpi ... :-)
„rakietowy system ognia zalewowego” (dywanowego...) o kalibrze rakiety 300mm i kodowej nazwie BM-30 systemu 9M55...
To konstrukcja jak na warunki wschodnie przyjęta została na użytkowanie w linii w iście zawrotnym tempie... Prace nad nią i zbudowanie prototypu zakończono w 1986 roku... a w regularnej służbie i pierwsze poligony zaliczyła już w roku 1987...
System składa się z nośnika 12-sto rurowej wyrzutni posadowionej na nieco zmodernizowanym MAZ-543M (zwiększono prędkość do 70km/h i znacznie wydłużono zasięg jazdy bo aż do 850 km. ),i z pojazdu transportowo załadowczego MAZ-543 z dźwigiem służącym wraz z specjalnym chwytakiem do przeładowania rakiet na pojazd wyrzutnię....(rakiety przeładowywane są od tyłu wyrzutni...)
Po wcześniejszej wyrzutni BM-27 i stwierdzonych w rakietach wystrzeliwanych przez nią niedostatkach i kresu możliwości ich modernizacji...rosyjscy dowódcy otrzymali środek walki iście z „marzeń”
BM-27 ....
Ładunki bojowe rakiet kalibru 300mm to cały przekrój almanachu współczesnych środków walki...i tak:
· Głowice burząco – zapalające
· Głowice kasetowe z sub pociskami
· Miny narzutowe (przeciw pancerne, i przeciw piechotne...)
· Głowice kaseto we z sub pociskami samonaprowadzającymi , przeciwpancernymi i burzącymi
· Oczywiście również chemiczne i „gazowe” itp.
Przykładowy przekrój jednego z typów rakiet....
To wszystko przy pełnej automatyzacji strzału....wyrzutnia potrzebuje tylko 38s na rozwinięcie i oddanie pierwszej salwy..
Zasięg 20 do 70km bez ograniczania wagi głowic bojowych...
Obszar rażenia siły żywej to 672 tyś mkw. ...!!! (przy salwie 12 – sto rurowej)
Każda z stosowanych rakiet posiada system kierowania pozwalający na uzyskanie celności nie możliwej wcześniej do uzyskania....
Zakres niszczenia.... Hm... siła żywa , umocnienia , transportery opancerzone i czołgi....
Po oficjalnych testach bojowych przeprowadzonych nomen omen w 1995 roku w Kuwejcie... możliwości i różnorakość ładunków bojowych stosowanych w SMIERCZU wywołał nie małą konsternacje wśród obserwatorów.... w niektórych kręgach niezwykle wymagających klientów arabskich chciano nawet zrezygnować z zakupów Natowskich MRLS – ów ...( co na pewno wywoła wściekłość wuja Sama...hihihihi)
Po sukcesie eksportowym systemu S-300 i jego modernizacji jest to drugi przebój przemysłu zbrojeniowego Rosjan.... W roku 2005 zakupy SMIERSZA zaplanowały Indie.
SMIERCZ.....i pojazd transportowo załadowczy....
Dodatkowe rysunki kabiny MAZ-543....
Ciąg dalszy nastąpi ... :-)
-
- Posty: 29
- Rejestracja: pt cze 10 2005, 20:15
- Lokalizacja: Wrocław
Pozdrawiam i podziwiam wiedze GRZEGORZA.Słuzylem 2 lata jako funkcyjny na wyrzutni SCUD-dów w Bolesławcu.Widząc fotki kabin MAZ-a przypominam sobie zimowe noce spedzone na pokrywie silnika.We dwoch wlazilo sie do tzw.pokrowca izolacji cieplnej glowicy i mozna bylo przez pare godzin pospac w ciepelku przy najwiekszych mrozach.To byl przywilej kierowcy wyrzutni ..ale gdy bylo sie juz ,,starym" tez mozna bylo dostapic do tego zaszczytu.Co do watku dotyczacego predkosci MAZ-a pare razy jechalem wlasnie ok 70km/h i mialem wtedy niezlego stracha.Ale naprawde ,,jazda" byla w czasie tzw.,,powtornego startu" gdy w czas wykonania zadania wliczal sie czas dojazdu do nastepnego stanowiska startowego.Jazda na ,,pelnej rurze" po lesnych drogach powodowala u mnie ,,szczekoscisk":))).
Pzdr.
Mariusz
Pzdr.
Mariusz
-
- Posty: 29
- Rejestracja: pt cze 10 2005, 20:15
- Lokalizacja: Wrocław
Zgadaza sie.Dodam jeszcze ze było trzecie oznaczenie na pokrowcu osłaniajacym stół startowy-biały numer rejestracyjny o wysokości liter ok.50cm. Wyrzutnia z rakietą czy bez ZAWSZE miala łoże rakiety,kosz i stół startowy przykryte pokrowcami brezentowymi.Widoki jakie można zobaczyc na fotkach w watku o MAZ-ach były dostepne tylko po komendzie DO BOJU:)kierownik pisze:Niniejszym oświadczam, że Mazy 543 będące na wyposażeniu III Warszawskiej Brygady Artylerii Haubic Lekkich w Biedrusku w latach 1978-1980 na drzwiach szoferek miały wyłącznie numery rejestracyjne, jak np: UCY 1791
Powyższe dotyczy również wyrzutni wyjeżdżających do Kazachstanu
Mariusz_wro ... :-) masz fajne wspomnienia ... ale ZAWSZE to nie odpowiednie słowo... faktycznie w naszej armii z przyczyn hm... choroby postępującej, objawiającej się maniakalno – depresyjnym podejściem dowódców do pseudo tajemnicy wojskowej.... Starano się ukryć wszystko to, co od wielu lat było znane NATO... no chyba, że starano się ukryć technikę przed narodem.... Na zdjęciach przedstawiam nośniki w większości Rosyjskie... fakt przy opisywaniu poszczególnych zdjęć pomijam rok ich wykonania, ale chciałbym teraz przy okazji nadmienić, że w armii Rosyjskiej takie przykrywanie albo nie miało miejsca, albo było dowolnym wyborem dowódców brygad rakietowych...szczególnie w Północnej Grupie Wojsk...praktycznie zabraniano przykrywania pokrowcami takiego typu sprzętu, ponieważ formacje znajdujące się w tej części Europy były w tak zwanym Wojennym Pogotowiu...i czas wejścia w linie zależał między innymi od tego czy postawią łoże w określonym czasie czy nie...hm... Kolega służył w Skwierzynie...tam była nasza jednostka rakietowa ... no i fakt faktem jako operator dźwigu przeładowującego połowę służby ćwiczył zdjąć i założyć osłonę...hihihi tak jak by można było upodobnić cztero osiową wyrzutnię do UAZa...??? hihihi ( to oczywiście mój sarkazm....) Powtórzę też przy okazji jeszcze raz, że armia Radziecka, a później Rosyjska stacjonująca w zachodniej części układu Warszawskiego miała zakaz eksponowania znaków przynależności państwowej na wszelkich środkach transportowych i nośnikach uzbrojenia.....
No chyba że ktoś chce zrobić model z defilady...hm....to wtedy jak najbardziej gwiazdy, pasy na oponach...itp. itd. .... :-)
:-)
No chyba że ktoś chce zrobić model z defilady...hm....to wtedy jak najbardziej gwiazdy, pasy na oponach...itp. itd. .... :-)
:-)
-
- Posty: 29
- Rejestracja: pt cze 10 2005, 20:15
- Lokalizacja: Wrocław
Np może być np.numer rejestracyjny mojej ,,łajby"-UHO2039:).A wracając do pokrowców - przydawały się w czasie jazdy po leśnych przecinkach gdy wyrzutnia dosłownia miesciła sie prawie na styk między drzewami.Zawsze to mniej galęzi zbierało sie na wszelkich wystajacych czesciach MAZ-a.Zdjęcie pokrowców wyszkolonej obsłudze zajmowalo ok. 15 sekund co w stosunku do czasu wykonania zadania to prawie nic.Dla zainteresowanych czas przygotowania rakiety do startu to od 15 do ok 45 minut.45 minut to zadanie z nieprzygotowanego stanowisko startowego czyli tzw. ZADANIE Z MARSZU...prawda ze koszmarnie dlugo???:)))gulus pisze:Czyli klejac Scuda moge sobie pozwolic tylko na napisy rejestracyjne? Nie da sie wyszukac fotek jakiegos ewenementu z innymi znakami, polskimi?
gulus
Kto by się tego spodziewał.... MAZ-y znalazły zastosowanie w Marynarce Wojennej ZSSR a obecnie Rosji...hm...
W końcu lat 60-tych na wyposażeniu MW ZSRR znalazł się operacyjno – taktyczny kompleks obrony brzegowej RIEDUT ... zestaw posiadał silos startowy z ciężka rakietą dalekiego zasięgu.... Podobnie jak w przypadku omawianego wcześniej systemu SMIERCZ (jego poprzednika...) niedostatki tego systemu wymusiły na decydentach podjęcie decyzji o zamówieniu jego następcy...
Podwozie bazowe ZIL-BAZ ... nośnik RIEDUT i REJS.......
W roku 1970 Morskiemu Biuru Konstrukcyjnemu Raduga zlecono opracowanie z wykorzystaniem morskiej rakiety P15M następcy REDUT-y (systemu TERMIT...)... konstruktorzy i MW szybko doszli do porozumienia ( jak na ich realia to naprawdę ewenement, że mundurowi współpracowali z naukowcami....)... stwierdzono, że system RUBIEŻ powinien składać się z dwóch silosów startowych z możliwością ich powtórnego załadowania, kabiny dowodzenia i naprowadzania na jednym nośniku kołowym..... Marynarka Wojenna wybrała MAZ-543M...
Przetestowany system 4K51 o pełnej nazwie kodowej „rakietowy przeciw okrętowy kompleks RUBIEŻ” rozpoczął służbę w październiku1978 roku.
Na początku lat 80 przystąpiono do intensywnych prac modernizacyjnych (dwa lata po wprowadzeniu do służby... to w Rosji oznacza ze już następowały zmiany w sposobie myślenia decydentów ... wyścig zbrojeń jednak czegoś ich zaczął uczyć... dotarło do nich że w warunkach znikomej szansy zastosowania broni jądrowej należy posiadać broń i środki zdolne do niszczenia floty przeciwnika przy podejściach do portów ...) i już ze zmodernizowanymi rakietami przeciw okrętowymi oznaczonymi jako 3P51M (poprawiono celność, zwiększono odporność na elektroniczne środki zakłócające i walki elektronicznej, oraz usprawniono aerodynamikę samej konstrukcji rakiety... hm... no jednak nieco już przestarzałej..)... rozpoczęto eksport...ja bym to nazwał raczej podrzucaniem kukułczego jaja, bo dziwnym zbiegiem okoliczności kraje które zakupiły RUBIEŻ nie były nastawione do NATO chociażby wyrozumiale..... (no ale na tym polegała zimna wojna...hm.....)
RUBIEŻ dostarczono do:
· Ukrainy, Jugosławii, Bułgarii, NRD, Kuby, Algierii, Libii, Syrii, Jemenu i na dokładkę Rumunii
RUBIEŻ ... i jego rakieta......
W skład sytemu wchodzi pojazd wyrzutnia z dwoma rakietami, pojazd transportowo załadowczy z jedną rakietą zapasową (najczęściej na podwoziu KRAZ....), wariantowo RUBIEŻ może współpracować z wierzą zapożyczoną z systemu S-300 w sytuacji przewidującej wykrywanie celów z odległości większej niż pozwala na to własna antena radaru.....
Zasięg wykrywania własnego radaru to 40km, zasięg anteny radaru S-300 to 80km, zasięg bojowy rakiety 3P15M to 8-100km...czas niezbędny do rozwinięcia i oddania strzału to około 5 min ..
Jak zwykle szczegóły dla modelarzy ... przedział silnikowy ......
Pomimo dużego nasycenia tym systemem Marynarki Wojennej...obecnie wprowadza się już jego następcę ale o tym innym razem...
W końcu lat 60-tych na wyposażeniu MW ZSRR znalazł się operacyjno – taktyczny kompleks obrony brzegowej RIEDUT ... zestaw posiadał silos startowy z ciężka rakietą dalekiego zasięgu.... Podobnie jak w przypadku omawianego wcześniej systemu SMIERCZ (jego poprzednika...) niedostatki tego systemu wymusiły na decydentach podjęcie decyzji o zamówieniu jego następcy...
Podwozie bazowe ZIL-BAZ ... nośnik RIEDUT i REJS.......
W roku 1970 Morskiemu Biuru Konstrukcyjnemu Raduga zlecono opracowanie z wykorzystaniem morskiej rakiety P15M następcy REDUT-y (systemu TERMIT...)... konstruktorzy i MW szybko doszli do porozumienia ( jak na ich realia to naprawdę ewenement, że mundurowi współpracowali z naukowcami....)... stwierdzono, że system RUBIEŻ powinien składać się z dwóch silosów startowych z możliwością ich powtórnego załadowania, kabiny dowodzenia i naprowadzania na jednym nośniku kołowym..... Marynarka Wojenna wybrała MAZ-543M...
Przetestowany system 4K51 o pełnej nazwie kodowej „rakietowy przeciw okrętowy kompleks RUBIEŻ” rozpoczął służbę w październiku1978 roku.
Na początku lat 80 przystąpiono do intensywnych prac modernizacyjnych (dwa lata po wprowadzeniu do służby... to w Rosji oznacza ze już następowały zmiany w sposobie myślenia decydentów ... wyścig zbrojeń jednak czegoś ich zaczął uczyć... dotarło do nich że w warunkach znikomej szansy zastosowania broni jądrowej należy posiadać broń i środki zdolne do niszczenia floty przeciwnika przy podejściach do portów ...) i już ze zmodernizowanymi rakietami przeciw okrętowymi oznaczonymi jako 3P51M (poprawiono celność, zwiększono odporność na elektroniczne środki zakłócające i walki elektronicznej, oraz usprawniono aerodynamikę samej konstrukcji rakiety... hm... no jednak nieco już przestarzałej..)... rozpoczęto eksport...ja bym to nazwał raczej podrzucaniem kukułczego jaja, bo dziwnym zbiegiem okoliczności kraje które zakupiły RUBIEŻ nie były nastawione do NATO chociażby wyrozumiale..... (no ale na tym polegała zimna wojna...hm.....)
RUBIEŻ dostarczono do:
· Ukrainy, Jugosławii, Bułgarii, NRD, Kuby, Algierii, Libii, Syrii, Jemenu i na dokładkę Rumunii
RUBIEŻ ... i jego rakieta......
W skład sytemu wchodzi pojazd wyrzutnia z dwoma rakietami, pojazd transportowo załadowczy z jedną rakietą zapasową (najczęściej na podwoziu KRAZ....), wariantowo RUBIEŻ może współpracować z wierzą zapożyczoną z systemu S-300 w sytuacji przewidującej wykrywanie celów z odległości większej niż pozwala na to własna antena radaru.....
Zasięg wykrywania własnego radaru to 40km, zasięg anteny radaru S-300 to 80km, zasięg bojowy rakiety 3P15M to 8-100km...czas niezbędny do rozwinięcia i oddania strzału to około 5 min ..
Jak zwykle szczegóły dla modelarzy ... przedział silnikowy ......
Pomimo dużego nasycenia tym systemem Marynarki Wojennej...obecnie wprowadza się już jego następcę ale o tym innym razem...
Po dłuższej przerwie ... hm.. Najpierw zaległości
Rado dopominał się o system regulacji ciśnienia w oponach... oto on.....
I legenda...(tłumaczenie dosłowne....)
1. króciec obwodu powietrza
2. zawór bezpieczeństwa
3. kran zlewowy – skraplacz
4. regulator ciśnienia
5. zabezpieczenie przed zamarzaniem
6. zbiornik powietrza – ciśnieniowy
7. sprężarka
8. rura zlewajaca wodę z kompresora
9. trójnik
10. kołowy zawór powietrza
11. rura odprowadzenia powietrza
12. zawór odprowadzenia powietrza
13. króciec odbioru powietrza
14. panel zaworów kołowych
15. reduktor powietrza
16. zawór ograniczenia ciśnienia powietrza
17. zawór hamowania
18. manometr cisnienia powietrza
19. manometr ciśnienia powietrza w oponach
Schemat jest odzwierciedleniem systemu zamontowanego w BTR-80 , ale identyczne systemy pracują w innych pojazdach kołowych Rosyjskiej armii. Jeśli będziecie mieć takie życzenie to szerzej opisze budowę i zasadę działania....hm...?
Po trzydziesto letnim królowaniu MAZ-543 i jego wersji rozwojowych ... Rosyjska armia wybrała jego następcę... Będzie to MZKT-7930... oznacza to mniej więcej tyle że coraz więcej egzemplarzy MAZ-543 (umownie...) będzie przesuwanych do sektora cywilnego...Na dzień dzisiejszy w Mińskiej fabryce stoi kilkaset wycofanych podwozi bazowych oczekując na remont kapitalny i klienta.... A w internecie jak w moto giełdzie można kupić praktycznie od ręki kilkanaście wariantów zabudowy MAZ-543 (oczywiście ze zdemontowanym oprzyrządowaniem wojskowym...)
MZKT-7930 (marketingowa nazwa ASTROLOG...???)
1234
Ministerstwo obrony w oficjalnych wywiadach podaje że dla nowego nośnika ma znaleźć się około 100 zastosowań...!!! No pożyjemy zobaczymy...jak mówią Słowianie... (zapowiada się chyba rewolucja w wyposażeniu armii lądowej.....)
Zdjęcia kabiny MAZ-543-543M
Rado dopominał się o system regulacji ciśnienia w oponach... oto on.....
I legenda...(tłumaczenie dosłowne....)
1. króciec obwodu powietrza
2. zawór bezpieczeństwa
3. kran zlewowy – skraplacz
4. regulator ciśnienia
5. zabezpieczenie przed zamarzaniem
6. zbiornik powietrza – ciśnieniowy
7. sprężarka
8. rura zlewajaca wodę z kompresora
9. trójnik
10. kołowy zawór powietrza
11. rura odprowadzenia powietrza
12. zawór odprowadzenia powietrza
13. króciec odbioru powietrza
14. panel zaworów kołowych
15. reduktor powietrza
16. zawór ograniczenia ciśnienia powietrza
17. zawór hamowania
18. manometr cisnienia powietrza
19. manometr ciśnienia powietrza w oponach
Schemat jest odzwierciedleniem systemu zamontowanego w BTR-80 , ale identyczne systemy pracują w innych pojazdach kołowych Rosyjskiej armii. Jeśli będziecie mieć takie życzenie to szerzej opisze budowę i zasadę działania....hm...?
Po trzydziesto letnim królowaniu MAZ-543 i jego wersji rozwojowych ... Rosyjska armia wybrała jego następcę... Będzie to MZKT-7930... oznacza to mniej więcej tyle że coraz więcej egzemplarzy MAZ-543 (umownie...) będzie przesuwanych do sektora cywilnego...Na dzień dzisiejszy w Mińskiej fabryce stoi kilkaset wycofanych podwozi bazowych oczekując na remont kapitalny i klienta.... A w internecie jak w moto giełdzie można kupić praktycznie od ręki kilkanaście wariantów zabudowy MAZ-543 (oczywiście ze zdemontowanym oprzyrządowaniem wojskowym...)
MZKT-7930 (marketingowa nazwa ASTROLOG...???)
1234
Ministerstwo obrony w oficjalnych wywiadach podaje że dla nowego nośnika ma znaleźć się około 100 zastosowań...!!! No pożyjemy zobaczymy...jak mówią Słowianie... (zapowiada się chyba rewolucja w wyposażeniu armii lądowej.....)
Zdjęcia kabiny MAZ-543-543M