MAZ-543 (30-lat historii...)

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

Poste, dokładnie o to mi chodziło! Tuleja przekazująca sprężone powietrze położona jest między łożyskami. Masz może lepszy skan, większy (żeby było widać konstrukcję tej tulei, głównie uszczelnienie) i z widocznym całym rysunkiem? BTW: jeśli zawór regulujący ciśnienie powietrza znajduje się na kole to prąd sterujący też musi być dostarczony do niego przez jakiś komutator.
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

CA oczywiście Poste jest oznaczeniem Rosyjskich wojsk i częściej było spotykane na środkach transportu niż na pojazdach opancerzonych... znak ten zaprzestano stosować po wycofaniu oddziałów AR z NRD...

Oznaczenie CA (malowane w okręgu podzielonym linią poziomą na dwa pola, górne kolor biały dolne kolor czerwony.... na białym tle mała stylizowana gwiazda, na czerwonym tle białe litery CA) symbol ten nie jest znakiem przynależności państwowej w formie znaku oficjalnego ( oczywiście po gwiazdce można się sugerować bo przecież w Europie nie było Chińskich oddziałów.....) i był używany przez „Samodzielny Berliński Pułk Pancerny” 6 Dywizji Zmechanizowanej Gwardii.
Obrazek
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Shere_Khan... te urządzenie to wirujący oddzielacz oleju od powietrza...
Ale żeby jasno określić gdzie się ono znajduje musiałbyś napisać z jakiego jest pojazdu... mam kilka książek serwisowych i może przypadkiem trafimy w typ...i wariant...
Obrazek
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Rado zapytałeś o system zmiany ciśnienia powietrza w oponach, a potem o element znajdujący się pomiędzy 9 i 10 ... i to jest właśnie te urządzenie znajdujące się bezpośrednio przy kole, nie powiedziałeś ze chciałbyś całą dokumentacje... Poste pokazał ci przekrój...a tak swoja drogą to ciekawi mnie do czego w modelu ( jakimkolwiek .... czyżby replika 1/8...hm... :-) ) to potrzebujesz.... omawianie takich szczegółów technicznych wymaga kopiowanie książek.... a to chyba nie to forum..... :-)
Obrazek
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

Grzegorz, zawsze mnie ciekawiło jak to jest technicznie rozwiązane po prostu. Myślę, że takie rzeczy, choć dość szczegółowe, mieszczą się w zakresie tego podforum a tego wątku tym bardziej. :) Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

NobelEXC pisze:Ten MZKT-7930 to mi Fauna przypomina, jak w morde strzelił...
Nic dziwnego - od dobrych paru już lat w fabryce Mazów siedzi MAN ...
Ich ostatnie eksportowe przeboje, w tym montowane w Polsce Mazy skrzyniowe i ciągniki siodłowe powstały dzieki współpracy z Manem.
Awatar użytkownika
alert
Posty: 43
Rejestracja: pt wrz 03 2004, 21:16
Lokalizacja: Stalowa Wola

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: alert »

Grzesku ponowie propozycje ... zloz to w jedna calosc i wydaj :>
Pamiętajcie że w Stalowej Woli ogromna huta z żelaza stoi.
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

I Kierownik ma jak zwykle rację.... to są wpływy MAN-a...:-)
Niemcy znowu los na loterii wygrali... :-( .. :-)
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Nieco opisów...
Znane mi są cztery monografie zagraniczne i jedna Polska opisujące MAZ-543 w wariancie SCUD.... w zasadzie tylko dwie są godne uwagi Słowacka i Rosyjska....
· Wydanie opracowane przez Militarverlag der DDR jest perfekcyjne pod względem „karoserii” ale narobili strasznych błędów przy rysowaniu podwozia.... nie wiedzieć czemu praktycznie do MAZ-a wstawili zawieszenie i wannę podwozia od ZIL-135, za to co do reszty nie mam zastrzeżeń. Przedstawili nawet sposób przeładowywania rakiety....
· Opracowanie CONCORD – a z autorstwem Załogi jest porostu kopią Rosyjskiego wydania z dodanymi paroma zdjęciami wykonanymi przez autora... poskąpili na dokumentację i rysunki skopiowali z błędami podwozia.....Chociaż ujęli przekrój wyrzutni samobieżnych od gąsienicowych do SS-12
· Wydanie rosyjskie no.. niczego sobie...rysunki nie dość szczegółowe , ale dla zainteresowanych przedstawiają dużą wartość bo chociaż ich nie wiele są bez błędów, co ciekawe zamieścili dużo zdjęć Polskich wyrzutni..... Karol... informacja dla Ciebie ...są zdjęcia z orłami na burtach Łun w wariancie A (na podwoziu zmodyfikowanych PT-76...) z manewrów przyjaźń ileś tam....
· Wydanie Polskie ...niestety po łebkach ...wydawca zaliczył kasę dobrym tytułem nie wiele się wysilając skopiował rysunki z wydania CONCORD.... zrobili misz masz ...jeśli ktoś robi modele w 1:87 to się nadają... tylko kilka zdjęć...i to z netu...hm....
· No i na koniec wydanie opracowane przez Słowackie AEROMEDIA... perfekcyjne... we wszystkim... zamieścili nawet grafikę 3D bezwzględnie rewelacyjny materiał dla modelarzy i dla pasjonatów tego typu pojazdów... po prostu pomierzyli wszystko sami...( maja kilka egzemplarzy w muzeach...) porobili zdjęcia , i zrobili rysunki.... Jak to Okonek zwykł mawiać... no miodzio......

Większość tych rysunków i grafik wraz ze zdjęciami będę tutaj sukcesywnie zamieszczał omawiając MAZ-y dochodząc do „SCUD – a” ( no parę już wstawiłem....)

Aby Polska rosła w siłę a modelarzom żyło się dostatniej...hihihihi
Awatar użytkownika
Poste
Posty: 113
Rejestracja: sob sty 31 2004, 1:13
Lokalizacja: Radom City

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Poste »

Nie chce za bardzo śmiecić Grzegorzowi w poscie ,wiec tylko wrzucę jeszcze jeden skan tylnej piast , który jest trochę lepszy od poprzedniego.
A co do układu ,to całość jest zasilana kompresorem który jest połączony z silnikiem. Sprzężone powietrze jest kierowane poprzez przewody do zbiorników wyrównawczych następnie na zawory rozdzielacza, układ hamulcowy, układ sterowania ciśnieniem powietrza w ogumieniu, który sterowany jest z kabiny kierowcy oraz wycieraczki przednich szyb.
Ponad to każde koło jest wyposażone w zawór którym ustawia się ciśnienie w ogumieniu.
Obrazek

Dzięki Grzegorz za wyjaśnienie oznaczenia, - rysunek podpisze CCCP (CA).

Pozdrawiam
ODPOWIEDZ