[Relacja] Holenderski torpedowiec Z 5 (Answer 1:200)

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

Awatar użytkownika
lehcyfer
Posty: 485
Rejestracja: pt lis 11 2005, 18:19
Lokalizacja: Poznań

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: lehcyfer »

Też tak uważam Piterski :D

Dziś niewielki postęp ale zawsze coś. Zacząłem nadbudówkę, a raczej występ z dwoma kominami i masztem za mostkiem. Podkleiłem część do grubości oklejki, samą oklejkę ścieniłem do bibułki (impregnacja SG bardzo w tym pomaga) po czym okleiłem ją dookoła.
Obrazek
Obrazek

Przeryłem mój pokój w poszukiwaniu moich wiertełek 0,5mm ale ich nie zlokalizowałem. Za to znalazłem całą masę rzeczy które kiedyś szukałem :P.

Nic to, jutro je znajdę...
- Do not try to make a model. Instead only try to realize the truth.
- What truth?
- There is no model. Then you will see that it's not the model that you make, it is only yourself.
Awatar użytkownika
lehcyfer
Posty: 485
Rejestracja: pt lis 11 2005, 18:19
Lokalizacja: Poznań

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: lehcyfer »

Zgodnie z przysłowiem "najciemniej pod latarnią" wiertełka odnalazły się na biurku :) Przewierciłem podwyższenie czy jak to się tam nazywa i zabrałem się za otwory w kominach. Z rysunku wynika że mają one być rozmieszczone "na krzyż", czyli co równą odległość od siebie nawzajem. Miejsc na otworki na częściach nie ma - z obliczeń wyszło mi że trzeba je przekłuć na odległości 2,5, 7, 12 i 16,5mm od krawędzi części. Przy przekłuwaniu oczywiście pomyliłem końce komina w jednej części - nadmiarowe dziury zaszpachlowałem cyjanoakrylem (po uprzednim zagruntowaniu dziurek BCG)
Obrazek Obrazek

Następnie zwinąłem kominy - specjalnie do tego do odpowiedniej średnicy pogrubiłem patyczek nawijając na niego taśmę samoprzylepną. Wnętrze kominów pomalowałem na czarno i wkleiłem w nie krążki (czarny zamiast zakleić końcówkę wkleiłem dość blisko dolnego - lubię otwarte kominy). W otworki wkleiłem odcinki żyłki, ich końcówki przyciąłem cążkami do paznokci i znów wyretuszowałem na czarno.
Obrazek Obrazek Obrazek

Przykleiłem kominy do podwyższenia, do jednego z kominów przykleiłem pomalowany na szaro kawałek drutu, po czym po kolei naciągnąłem i przykleiłem wszystkie naciągi, odtłuściłem je benzyną ekstrakcyjną i pomalowałem na szaro.
Obrazek Obrazek
Obrazek

Maszt zrobię jak wszystko będzie przyklejone do pokładu - będę mógł złapać pion.
- Do not try to make a model. Instead only try to realize the truth.
- What truth?
- There is no model. Then you will see that it's not the model that you make, it is only yourself.
Awatar użytkownika
lehcyfer
Posty: 485
Rejestracja: pt lis 11 2005, 18:19
Lokalizacja: Poznań

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: lehcyfer »

Zabrałem się za drugi występ, z trzecim kominem. Tym razem jest on trochę wyższy i ma bulaje więc trzeba wyciąć dziurki żeby wstawić obręcze z drutu. Ściąłem na płasko igłę 0,9mm, naostrzyłem od środka wiertełkiem 1mm osadzonym w obsadce nożyka Olfy,i oszlifowałem zadry papierem ściernym. Następnie włożyłem igłę w strzykawkę, wcelowałem dokładnie w bulaj, wcisnąłem lekko i zacząłem kręcić jak śrubokrętem aż przeszła na wylot. Po wyjęciu dziurka jak ta lala :)
Obrazek Obrazek Obrazek

W trakcie robienia kolejnych dziurek wygięła mi się igła i musiałem ją skrócić - najlepiej zrobić to od razu - wystarczy 1cm. Po wykonaniu nowego dziurkacza dokończyłem wycinanie dziurek.
Obrazek Obrazek

Ponieważ wklejanie bulajów w bibułkę byłoby bez sensu, pocieniając oklejkę musiałem zostawić okolice bulajów nietknięte. Podkleiłem podstawę i wierzch występu kartonem 1mm i wkleiłem jeszcze jedną warstwę pomiędzy, z wyciętym miejscem na bulaje aby uniknąć garbu po oklejeniu części.
Obrazek Obrazek

Igłę 0,5mm okręciłem drucikiem emaliowanym (tym samym z którego wcześniej robiłem obręcze relingu na pomostach działowych) o średnicy ~0,1mm. Następnie uzyskaną sprężynkę rozciąłem nożykiem Olfy uzyskując kółeczka które po spłaszczeniu i złączeniu końcówek wcisnąłem do bulajów i zakleiłem od tyłu kroplami BCG. Po wysuszeniu suszarką bulaje zyskały oszklenie (jeśli ktoś ma taki wzrok żeby to dojrzeć) :)
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Po zamocowaniu bulajów okleiłem podstawę dookoła - jak widać należy się przyłożyć przy wyrównywaniu powierzchni oklejanej taką cienką jak bibułka oklejką ponieważ widać potem wyraźnie każdą nierówność. Druga kwestia to stopień ścieniania - lepiej nie przesadzać bo kiedy jest za cienka (od tyłu widać nadruk), w zbyt cienkich miejscach pojawiają się przebarwienia - tutaj udało mi się ich pozbyć retuszując powierzchnię mocno rozcieńczoną farbką, ale lepiej uniknąć takiej wpadki.
Na wierzch podstawy nakleiłem podklejone tekturą i brystolem zaokrąglone prostokąciki klap z wyretuszowanymi krawędziami.
Obrazek

Ciąg dalszy nastąpi.
- Do not try to make a model. Instead only try to realize the truth.
- What truth?
- There is no model. Then you will see that it's not the model that you make, it is only yourself.
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 512
Rejestracja: śr lut 06 2008, 0:46
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ramm »

Czy ja dobrze widze ale wiertło wsadziłeś zamiast nożyka do skalpela olfy? Jest to dla mnie bardzo pomysłowe.. he he
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Awatar użytkownika
MatiHP
Posty: 7
Rejestracja: wt lis 25 2008, 16:37
Lokalizacja: Sulejowek

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MatiHP »

Jeżeli chodzi o bulaje to odpowiednia mogła być tez struna A5 od gitary akustycznej (bo owijka jest z brązu), wówczas zdjąć owijkę ze struny a efekt mógłby być podobny.

tak na przyszłość, jakby kto szukał inspiracji na takie maleństwa
,,Demokracja. Też mi coś. Nigdy nie ufaj niczemu, co wynaleźli Grecy." J. Clarkson
ODPOWIEDZ