Dyskusja o Tatrach

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

Awatar użytkownika
wisa
Posty: 129
Rejestracja: czw kwie 15 2004, 16:49
Lokalizacja: Elbląg

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wisa »

To jest Tatra, którą do dzisiaj jeszcze można spotkać... Model 148
GCBA w montażowni :)
Awatar użytkownika
wisa
Posty: 129
Rejestracja: czw kwie 15 2004, 16:49
Lokalizacja: Elbląg

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wisa »

Duźgu, najprawdopodobniej były to Tatry 813 S1 8x8, rzeczywiście: potężne i piękne
GCBA w montażowni :)
uboottd
Posty: 267
Rejestracja: pn lut 16 2004, 0:57
x 3

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: uboottd »

No ja najbardziej pamietam jednak Tatre 813 6x6 w wersji ciagnik balastowy - jedna taka parkowala u mnie kolo domu (nie, nie wiem czemu nie na bazie ;) ). Dzwiek silnika byl nie do pomylenia z czymkolwiek innym... Skleilbym teraz sobie model 813, tylko skad go wziasc ?
Awatar użytkownika
alert
Posty: 43
Rejestracja: pt wrz 03 2004, 21:16
Lokalizacja: Stalowa Wola

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: alert »

Ciesze się że temat ruszył z miejsca. Może ktoś cos więcej napisze o tylnym zawieszeniu Tatry 815 - dosyć ciekawie to wygląda jak 815tka jest pusta. Frytek ok chciałem być przejmy no ale graba Bartek jestem :D
Pamiętajcie że w Stalowej Woli ogromna huta z żelaza stoi.
Duźgu

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Duźgu »

Gulusie. Pamiętaj, że im człowiek starszy tym więcej faktów z przeszłości idzie w niepamięć. A tak szczerze mówiąc to był właśnie jeden z przebłysków. Wisa możliwe, że to ten potwór, ktory jest na zdjęciu. Potwierdzić czy tak, czy nie, to za Chiny Ludowe ci nie powiem. Ale i tak od razu widać, że ta machina od razu wzbudza respekt. Te wszystkie Scanie i inne Many to się w krzaki schować mogą :razz:
Awatar użytkownika
alert
Posty: 43
Rejestracja: pt wrz 03 2004, 21:16
Lokalizacja: Stalowa Wola

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: alert »

A może taki stwór
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

Wtrącę swoje trzy grosze a propos TATRY. To jest rzeczywiście wyjątkowy samochód, a to z racji swojej budowy. TATRA jako jeden z niewielu samochodów ciężarowych produkowanych na świecie ma tzw. ramę rurową. To znaczy głównym elementem nośnym jest długa "rura", która też łączy obudowy mechanizmów różnicowych (które zresztą też są wyjątkowe, bo typu walcowego, ale nie będę się rozpisywał w szczegółach o co chodzi), stanowi osłonę dla wałów napędowych i stanowi podstawę do zabudowy na niej szkieletowej ramy z tradycyjnych podłużnic o przekroju ceownikowym, będących np. konstrukcją wsporczą skrzyni wywrotki. Taka budowa ramy powoduje, że TATRA nie ma tradycyjnych sztywnych mostów, tylko "łamane" półosie, które obracają się wokół środka tejże rury. Kolejna niezwykłość w TATRZE to zawieszenie przedniej osi. Każda z półosi jest mianowicie zawieszona na wzdłużnym drążku skrętnym (coś jak w zawieszeniu czołgów, tylko obrócone o 90 stopni). Poniżej rysunek, który pokazuje budowę ramy w TATRZE. Widać na nim szczątkową ramę, służącą do zamocowania kabiny, widać też drążek skrętny zawieszenia lewej półosi. Zawieszenie tylne jest w tym akurat przypadku realizowane za pomocą miechów powietrznych (co ma tą zaletę, że pozwala na utrzymanie stałej wysokości pojazdu nad drogą, niezależnie od obciążenia) ale tradycyjne TATRY miały, podobnie, jak w "normalnych" ciężarówkach z dwiema osiami z tyłu, zastosowany pojedynczy odwrócony resor piórowy.
Aha, ta 4-osiowa TATRA zwana jest KOLOS. Produkowana także w wersji skrzyniowej, głównie dla wojska.
A taką ramę jak TATRA z obecnie produkowanych aut ma chyba tylko STEYR PINZGAUER, większy brat STEYR'a HAFLINGER'a (już nie produkowanego). Oba to bardzo sympatyczne austriackie małe samochody terenowe, w necie można znaleźć niezliczoną ilość ich zdjęć.
Yacoob

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Yacoob »

Oto TATRA ASC-32, rok prod.: 1972, przebieg 20193 km,
wyposażenie: autopompa, dwa działka wodne, zbiornik wodny 6000 l, zbiornik na srodek pianotwórczy 100 l.
- cena wywoławcza 16.000,00
Autko do niedawna jezdzilo w OSP Koluszki, mojej rodzimej miejscowosci a w marcu tego roku zostalo wystawione na przetarg.
Obrazek
Obrazek
Duźgu

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Duźgu »

Na pierwszy rzut oka wygląda jak jakiś americki pickup z lat 50-tych(chodzi mi o przód) :)
Awatar użytkownika
alert
Posty: 43
Rejestracja: pt wrz 03 2004, 21:16
Lokalizacja: Stalowa Wola

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: alert »

Ja chce taki znaczek/napis TATRA ;) gdzie taki można kupić .. bo nie będe zdzierał z takiego cacka (taż to grzech).
Pamiętajcie że w Stalowej Woli ogromna huta z żelaza stoi.
ODPOWIEDZ