rado pisze:Mam małe pytanko związane z koleją ale z zupełnie innej beczki niż dotychczas poruszane tematy w tym wątku. Chodzi mi mianowicie o architekturę stacji kolejowych. Zauważyłem, że wiele z nich - zbudowanych przed wojną ceglanych budynków ma charakterystyczny element: dach o małym kącie nachylenia. Z czego wynikało stosowanie takich dachów? Specyficzna moda, dedykowany budynkom stacyjnym styl architektoniczny czy jakieś inne względy powodowały, że takie je projektowano i realizowano?
Wydaje mi się, ze dlatego, ze tak wówczas budowano - lokomotywownie, magazyny, budynki niekolejowe, przemyslowe etc z tej epoki ( koniec XIX - pocz XXw ) też mają takie dachy.
mr_tom pisze:Ja uważam podobnie jak Nikdo, że chodziło jakieś utrzymanie jednego stylu budynków zwłaszcza wzdłuż jednej linii kolejowej.
Raczej chodziło o obnizkę kosztów poprzez zastosowanie projektów typowych - np Kolej Doliny Zadrny czy kolej wąskotorowa Gliwice Trynek - Racibórz Plania
grzegorz pisze:dokładnie o jaki region w Polsce pytasz....?
Z autopsji znam oczywiście najlepiej rejon Śląska ale myślę, że budynki w formie, o której piszemy były również budowane w pozostałych rejonach Polski. Z tego co widzę to budowane głównie właśnie pod koniec XIX i na początku XX w., jak napisał MarekSz powyżej. Bo w okolicach Wrocławia jest też wiele małych stacyjek z lat 20-tych i 30-tych, gdzie płaski dach nie występuje, wręcz przeciwnie - kąt jego nachylenia jest czasami dość duży. Przeszła mi też taka myśl przez głowę: czy te płaskie dachy nie były jakoś związane z używaniem parowozów na kolei? Płaski dach - wyższy ceglany mur (ściana budynku) - lepsza ochrona przed ewentualnym zaprószeniem ognia. Ale to chyba fałszywy trop.
Zagadka. Strzelam: wykorzystano części ze Stara (20, 25)?
Witam
Teamt nie jest stricte modelarski, ale moze ktoś będzie zainteresowany obejrzeniem czynnego parowozu.
"W dniach 13, 14, 15 sierpnia w Skansenie Kolejowym w Pyskowicach organizowana jest kolejna impreza z udziałem czynnego parowozu "Śląsk" . Oprócz parowozu pod parą będzie też można zobaczyć nowo sprowadzony tabor wraz ze sprawnym dźwigiem EKD300. Na terenie skansenu będzie też punkt małej gastronomii więc będzie można uzupełnić zapasy energii. Do skansenu będzie można przyjść od samego rana, jednak z doświadczenia wiem, że jeżeli komuś bardzo zależy na zobaczeniu parowozu w ruchu i ma mało czasu to lepiej przyjść nie wcześniej niż między godziną 11 a 12. Info na www.tozk.glt.pl. Serdecznie wszystkich zapraszamy!"
A przy okazji Kierowniku - znalazłes moze na sieci Peteków jakieś inne ciekawostki taborowe? Piaskówkę mam w sumie przejrzaną i mniej więcej wiem gdzie mają coś ciekawego, a Peteku jeszcze nie eksplorowałem.
Od przybytku głowa nie boli Poza tym Peteki są 2 a jak dotychczas tylko jeden został względnie wyczyszczony
kierownik pisze:
Na imprezę chętnie bym przybył - o ile do tego czasu syn opuści mury szpitala .
Życz mu szybkiego powrotu do zdrowia. Podobna impreza będzie za miesiąc - 17-18 września, dla odmiany na wąskim torze, w Bytomiu.
Szczegóły zarówno "Dni Kolejki" jak i konkursu fotograficznego podam wkrótce.
kierownik pisze:
A u nas jeszcze coś takiego:
A już myslałem, że to Kotlarnia gdzie to stoi? Nie wiesz czy w petekach zachowały się jeszcze wagony osobowe, nawet jako magazynki i pługi? Statystyki z połowy lat 90 wykazywały trochę tego typu sprzetu na stanie