Kolej - co i jak?

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
Marek Sz
Posty: 8
Rejestracja: śr mar 30 2005, 18:01
Lokalizacja: katowice

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Sz »

rado pisze:Mam małe pytanko związane z koleją ale z zupełnie innej beczki niż dotychczas poruszane tematy w tym wątku. Chodzi mi mianowicie o architekturę stacji kolejowych. Zauważyłem, że wiele z nich - zbudowanych przed wojną ceglanych budynków ma charakterystyczny element: dach o małym kącie nachylenia. Z czego wynikało stosowanie takich dachów? Specyficzna moda, dedykowany budynkom stacyjnym styl architektoniczny czy jakieś inne względy powodowały, że takie je projektowano i realizowano?
Wydaje mi się, ze dlatego, ze tak wówczas budowano - lokomotywownie, magazyny, budynki niekolejowe, przemyslowe etc z tej epoki ( koniec XIX - pocz XXw ) też mają takie dachy.

pozdr
Marek
Marek Sz
Posty: 8
Rejestracja: śr mar 30 2005, 18:01
Lokalizacja: katowice

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Sz »

mr_tom pisze:Ja uważam podobnie jak Nikdo, że chodziło jakieś utrzymanie jednego stylu budynków zwłaszcza wzdłuż jednej linii kolejowej.
Raczej chodziło o obnizkę kosztów poprzez zastosowanie projektów typowych - np Kolej Doliny Zadrny czy kolej wąskotorowa Gliwice Trynek - Racibórz Plania

pozdr
Marek
Marek Sz
Posty: 8
Rejestracja: śr mar 30 2005, 18:01
Lokalizacja: katowice

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Sz »

Przy okazji małą zagadka kolejowo - motoryzacyjna
Na zdjęciach
http://www.wask.pieczatka.pl/wask/galer ... %20001.htm
http://www.wask.pieczatka.pl/wask/galer ... %20038.htm
są wagon motorowy i drezyna - pytanie brzmi - części z jakich samochodów wykorzystano do ich budowy.

pozdr
Marek
Awatar użytkownika
klaymen
Posty: 47
Rejestracja: czw wrz 30 2004, 21:10
Lokalizacja: Bytom

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: klaymen »

Pojazdy stoją w lokomotywowni "Bytom Karb". Kto był na "Kolei od kuchni" ten wie :).Nie będę podpowiadał, niech sobie inni pozgadują :)
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

grzegorz pisze:dokładnie o jaki region w Polsce pytasz....?
Z autopsji znam oczywiście najlepiej rejon Śląska ale myślę, że budynki w formie, o której piszemy były również budowane w pozostałych rejonach Polski. Z tego co widzę to budowane głównie właśnie pod koniec XIX i na początku XX w., jak napisał MarekSz powyżej. Bo w okolicach Wrocławia jest też wiele małych stacyjek z lat 20-tych i 30-tych, gdzie płaski dach nie występuje, wręcz przeciwnie - kąt jego nachylenia jest czasami dość duży. Przeszła mi też taka myśl przez głowę: czy te płaskie dachy nie były jakoś związane z używaniem parowozów na kolei? Płaski dach - wyższy ceglany mur (ściana budynku) - lepsza ochrona przed ewentualnym zaprószeniem ognia. Ale to chyba fałszywy trop.

Zagadka. Strzelam: wykorzystano części ze Stara (20, 25)?
Marek Sz
Posty: 8
Rejestracja: śr mar 30 2005, 18:01
Lokalizacja: katowice

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Sz »

Witam
Teamt nie jest stricte modelarski, ale moze ktoś będzie zainteresowany obejrzeniem czynnego parowozu.

"W dniach 13, 14, 15 sierpnia w Skansenie Kolejowym w Pyskowicach organizowana jest kolejna impreza z udziałem czynnego parowozu "Śląsk" . Oprócz parowozu pod parą będzie też można zobaczyć nowo sprowadzony tabor wraz ze sprawnym dźwigiem EKD300. Na terenie skansenu będzie też punkt małej gastronomii więc będzie można uzupełnić zapasy energii. Do skansenu będzie można przyjść od samego rana, jednak z doświadczenia wiem, że jeżeli komuś bardzo zależy na zobaczeniu parowozu w ruchu i ma mało czasu to lepiej przyjść nie wcześniej niż między godziną 11 a 12. Info na www.tozk.glt.pl. Serdecznie wszystkich zapraszamy!"
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

A to włąśnie Edzio 300 ;-)
Obrazek
Marek Sz
Posty: 8
Rejestracja: śr mar 30 2005, 18:01
Lokalizacja: katowice

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Sz »

kierownik pisze:A to włąśnie Edzio 300 ;-)
A przy okazji Kierowniku - znalazłes moze na sieci Peteków jakieś inne ciekawostki taborowe? Piaskówkę mam w sumie przejrzaną i mniej więcej wiem gdzie mają coś ciekawego, a Peteku jeszcze nie eksplorowałem.

pozdr
Marek

PS. Będziesz?
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

No, trochę już z PTKiGK macie ;-) Na imprezę chętnie bym przybył - o ile do tego czasu syn opuści mury szpitala :cry: . A u nas jeszcze coś takiego:
Obrazek
Marek Sz
Posty: 8
Rejestracja: śr mar 30 2005, 18:01
Lokalizacja: katowice

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Sz »

kierownik pisze:No, trochę już z PTKiGK macie ;-)
Od przybytku głowa nie boli :D Poza tym Peteki są 2 a jak dotychczas tylko jeden został względnie wyczyszczony :D
kierownik pisze: Na imprezę chętnie bym przybył - o ile do tego czasu syn opuści mury szpitala :cry: .
Życz mu szybkiego powrotu do zdrowia. Podobna impreza będzie za miesiąc - 17-18 września, dla odmiany na wąskim torze, w Bytomiu.
Szczegóły zarówno "Dni Kolejki" jak i konkursu fotograficznego podam wkrótce.
kierownik pisze: A u nas jeszcze coś takiego:
A już myslałem, że to Kotlarnia :D gdzie to stoi? Nie wiesz czy w petekach zachowały się jeszcze wagony osobowe, nawet jako magazynki i pługi? Statystyki z połowy lat 90 wykazywały trochę tego typu sprzetu na stanie

pozdr
Marek
ODPOWIEDZ