F14 TOMCAT MM moja pierwsza relacja z budowy

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
DonRycho
Posty: 130
Rejestracja: wt maja 03 2005, 12:10
Lokalizacja: Redło

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: DonRycho »

Moje turbinki będą napędzane sprężanym powietrzem (wydmuchiwanym z ust :D ). Sporo zabawy z nimi było. Kołpaki zrobiłem metodą laminowania chusteczki higienicznej cyjanopanem. Na wybrany wzorzec kształtu naciągnąłem folię, owinąłem paskiem papieru i nasączyłem klejem. Pod koniec zastygania kleju zamykałem wierzchołki (jakieś narzędzie z nierdzewki). Potem szlif, odcinanie, szpachla, przyklejanie do turbiny, farba.
Wygląda to tak:Obrazek Obrazek
Na zdjęciach widać również wycięte wsporniki łożysk turbiny.
Awatar użytkownika
Madolo
Posty: 45
Rejestracja: wt mar 08 2005, 10:22
Lokalizacja: Grecja obecnie Tripoli - na dluzej

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Madolo »

Uf.....trochę mnie"zamurowało" :wooow: na ten widok.....
Powoli "dochodzę" do siebie......mogę już pisać :jupi:
Widzę, że większość forum jest jeszcze w tym stanie: SZOKU i PODZIWU - brak reakcji ogółu........
Aż się boję myśleć co będzie dalej?
ŚWIETNA ROBOTA - PERFEKCJA!!!
Pozdrawiam z Grecji
Awatar użytkownika
yaa
Posty: 206
Rejestracja: pt paź 31 2003, 17:50
Lokalizacja: Radom

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: yaa »

Naprawde super. Jezeli moge cos zasugerowac (no chyba ze masz juz cos takiego w planach), to bym polaczyl turbine sprezajaca z napedowa jakas oska. Wtedy jak by sie dmuchalo, to by sie caly zespol krecil, tak jak w rzeczywistosci :)

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
DonRycho
Posty: 130
Rejestracja: wt maja 03 2005, 12:10
Lokalizacja: Redło

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: DonRycho »

Wykonanie silnika z turbinami połączonymi wspólnym wałem jest atrakcyjniejsze ale wymaga większego nakładu pracy. Trzeba wykonać korpus silnika w formie pobocznicy stożka ściętego, dlatego że średnica wlotu i wylotu są różne. Następnie poprawić współosiowość otworów we wręgach (co przy sklejonym szkielecie jest trochę uciążliwe). Kolejną zabawą jest uzyskanie współosiowości łożysk we wspornikach turbin tak aby wał kręcił się bardzo lekko.
Zajęło mi to trochę czasu stąd te chwile milczenia w relacji.
Obrazek Obrazek

Teraz zostało zaprojektowanie tuneli między wręgami J-K.
ESP
Posty: 136
Rejestracja: pt sty 14 2005, 12:20
Lokalizacja: Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ESP »

jako wierny fanatyk F-14 musze zwrocic ci uwage
w F14 (A A+/B D) nie ma tak duzych lopatek turbiny w czesci dopalacza - widac tam tylko szkielet oraz wtryskiwacze paliwa do dopalacza
Obrazek

widac wiecej w tym linku
http://www.anft.net/f-14/f14-detail-engine.htm
proponuje to poprawic :)
a tak wogole to model wychodzi ci slicznie!
Ostatnio zmieniony ndz lip 03 2005, 12:21 przez ESP, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
yaa
Posty: 206
Rejestracja: pt paź 31 2003, 17:50
Lokalizacja: Radom

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: yaa »

:wooow: No poprostu bomba :!: Prawde mowiac, jak pisalem o polaczonych walem turbinach, nie pomyslalem o wspolosiowosci wentylatorow i rownoleglosci plaszczyzn na ktorych sie obracaja. Niezle sie musiales natrudzic, zeby osiagnac taka precyzje wykonania. Gratuluje cierpliwosci i wytrwalosci. Tak jeszcze spytam, zeby uzupelnic swoja wiedze. Czy pierwszy stopien turbiny sprezajacej faktycznie jest tak gleboko? Na zdjeciach oryginalu wyglada to tak, jakby pierwszy wiatrak byl w miejscu, w ktorym tunel wlotu z prostokoatnego przechodzi w okragly, czyli w modelu chyba gdzies w okolicach drugiej wregi. BTW jak rozwiazesz sprawe zmiany ksztaltu przekroju tunelu?

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
DonRycho
Posty: 130
Rejestracja: wt maja 03 2005, 12:10
Lokalizacja: Redło

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: DonRycho »

No cóż obszukałem cały net, podpowiedziane linki i poza bocznymi fotografiami silnika ewentualnie szkicami przedstawiającymi zasadę działania silnika nie znalazłem nic. Na razie kształt jaki otrzymał silnik w tym modelu ma postać ostateczną. Aby wykonać model tego samolotu z silnikami należałoby zaprojektować szkielet od nowa. W tym modelu i tak trzeba było sporo się nagimnastykować aby włożyć rury silników w to co jest. Poza tym do modelu zostaną doklejone dysze wylotowe silników o długości ok 50mm. Jeżeli wstawię jeszcze tzw. "grila" to naprawdę będziesz musiał tam świecić aby coś zobaczyć. Jeżeli to uczynisz zobaczysz grila, stożek wylotowy i środkowy fragment łopat turbiny.
Większym problemem jest wlot do silników gdzie zostały pozostawione gołe żebra szkieletu, głęboko ale jednak widoczne.
Czy pierwszy stopien turbiny sprezajacej faktycznie jest tak gleboko? Na zdjeciach oryginalu wyglada to tak, jakby pierwszy wiatrak byl w miejscu, w ktorym tunel wlotu z prostokoatnego przechodzi w okragly, czyli w modelu chyba gdzies w okolicach drugiej wregi.
Z konstrukcji szkieletu wychodzi, że wlot turbiny będzie musiał być między wręgą K-J. Tutaj następuje zmiana przekroju z prostokąta na okrąg.
Kuba:)
Posty: 34
Rejestracja: ndz gru 21 2003, 21:05
Lokalizacja: Rzeszów/Lublin

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kuba:) »

Silnik jest tuż za podwoziem głównym, nie wiem jak to wypada jeśli chodz o wręgi.
http://www.anft.net/f-14/f14-detail-systems-03.gif
::Wszystko może trafić szlag. Jednocześnie.
Awatar użytkownika
DonRycho
Posty: 130
Rejestracja: wt maja 03 2005, 12:10
Lokalizacja: Redło

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: DonRycho »

BTW jak rozwiazesz sprawe zmiany ksztaltu przekroju tunelu?
Bryłę i rozwinięcie już mam. Wygląda to tak:
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
VEGETATHEPUPPET
Posty: 99
Rejestracja: pn cze 06 2005, 17:43
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: VEGETATHEPUPPET »

pardzo precyzyjna robota :usmiech: niesamowite wrecz...
oby wiecej takich zdjec....
ODPOWIEDZ