[Relacja - projekt własny] HMS "Athene"

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
strk
Posty: 1051
Rejestracja: śr sie 31 2005, 20:26
Lokalizacja: Gdańsk
x 20

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: strk »

Myślę, że trochę przekombinowany ten szkiet, zwłaszcza w tak małym moddelu (~75cm). Budując Nansena podobnej wielkości, poszycie opierałem na krawędziach wręg (tektura 1mm), obecnie buduję model w skali 1:100, gdzie do wręg wykorzystałem tekturę 1.5mm. W obu przypadkach poszycie papier 160g. Efekt można podejrzeć w mojej sygnaturce (a jestem przeciętnym modelarzem), drugi model jeszcze nie jest relacjonowany.

Słusznie ktoś napisał: doświadczony modelarz poradzi sobie bez 'tego', niedoświadczonemu to nie pomoże.

Osobiście nie miałbym ochoty na budowę jednak skomplikowanej (i/lub czasochłonnej) konstrukcji, a na lasery szkoda mi pieniędzy.
mr.jaro
Posty: 571
Rejestracja: wt lip 10 2007, 8:40
Lokalizacja: Hannover
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mr.jaro »

Szydercza Gała pisze:Moze lepiej ukierunkuj swoja energie w kierunku sklejenia czegos ;-) To jest forum MODELARSKIE ,a nie forum TEORETYKOW MODELARSTWA :haha:
Az tak powaznie? Teoretyk modelarstwa? Mysle, ze jednak nie - za malo wiem na temat modelarstwa kartonowego. Ale spokojna glowa. Kierunkuje. Ale to pierwsze proby po jakich 35 latach abstynencji (nie liczac plastikowych i RC), wiec zanim co tutaj na pozarcie wrzuce i zaczne Was pytaniami meczyc, troche jeszcze sobie pocwicze. Po co sie za pierwszym razem narazac?
Jarek M
___________________________________________
NIE OTWIERAM MINIATUREK!
Awatar użytkownika
SZKUTNIK
Posty: 82
Rejestracja: pn kwie 24 2006, 9:56
Lokalizacja: OLSZTYN
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: SZKUTNIK »

Ahoj!
mr.jaro: Męcz nas pytaniami. Przecież w wątku tym chodzi o to by zaprojektować ten model metodą nietradycyjną, a nie marnować siły na sklejanie modeli, które już zostały wydane :). Wszelkie pytania dotyczące konstrukcji jednostki są jak najbardziej wskazane.
Pozdrawiam SZKUTNIK


Na pochylni: HMT "OLYMPIC" (1:200)
Na desce kreślarskiej: SAR 3000 (1:50) - DAR POMORZA (1:100) - OCEANIA (1:100) - WILHELM GUSTLOFF (1:200)
mr.jaro
Posty: 571
Rejestracja: wt lip 10 2007, 8:40
Lokalizacja: Hannover
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mr.jaro »

O! Czlowiek z Olsztyna! Ja kiedys tez w Olsztynie mieszkalem, ale baaardzo dawno to bylo.
Jarek M
___________________________________________
NIE OTWIERAM MINIATUREK!
Awatar użytkownika
SZKUTNIK
Posty: 82
Rejestracja: pn kwie 24 2006, 9:56
Lokalizacja: OLSZTYN
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: SZKUTNIK »

Ahoj!
No proszę nie myślałem, że Olsztyn to wylęgarnia teoretyków modelarstwa.
Pozdrawiam SZKUTNIK


Na pochylni: HMT "OLYMPIC" (1:200)
Na desce kreślarskiej: SAR 3000 (1:50) - DAR POMORZA (1:100) - OCEANIA (1:100) - WILHELM GUSTLOFF (1:200)
jurgen
Posty: 321
Rejestracja: śr mar 31 2004, 1:06
Lokalizacja: Rzeszów
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jurgen »

Witam!

Na początku dziękuję Wszystkim za uwagi. Przeczytałem je kilkakronie, przemyślałem zaproponowaną przeze mnie konstrukcję i wprowadziłem kilka istotnych zmian. Ale po kolei:

Podoba mi się bardzo pomysł dzielenia szkieletu na wodnicy. Faktycznie, taki sposób montażu znacznie ułatwia budowę szkieletu i maksymalnie pozwala zachować jego symetryczność.
Przerobiłem zatem cały szkielet. Obecnie planuję rozmieścić cały projekt na arkuszach formatu A4. Żaden z pokładów nie jest dłuższy niż długość kartki A4, wiec dzielenie części nastąpi
tylko w szkielecie.

Zatem jako pierwszy etap proponuję zbudowanie części nawodnej szkieletu (elementy jak w wersji pierwszej, więc komentarz jest zbędny):

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Następnie budujemy część podwodną szkieletu. Tak, potwierdzam, szkielet składa się z dwóch wodnic. Zdecydowałem się na takie rozwiązanie z dwóch powodów: szybki i bardzo dokładny montaż
części nawodnej i podwodnej oraz późniejsze szybkie i dokładne połączenie tych dwóch elementów, ale o tym później. Poszczególne etapy pudowy szkieletu części podwodnej:

Obrazek Obrazek Obrazek

W częsci podwodnej wklejamy w oznaczone miejsca, między wręgami specjalne wypustki - "pasery":

Obrazek Obrazek Obrazek

Elementy te znajdują się naprzemiennie przyklejone do wzdłużnicy - element nr 1 i 3 po lewej stronie, a 2 i 4 po prawej. Całość montujemy jak niżej:

Obrazek Obrazek

Pytanie tylko czy takie rozwiązanie ma sens. Wydaje mi się że tak - inaczej trudno byłoby idealnie dopasować dwie połówki szkieletu.

Dopiero teraz, mając sklejony cały szkielet, wklejamy OPCJONALNIE międzywręgi. Nie chcę rezygnować z tego pomysłu. W projekcie wprowadzę specjalne oznaczenia sugerujące możliwość wycięcia na poszczególnych podłużnicach wcięć pod międzywręgi i wklejenia miedzywręg.
Jeśli z nich rezygnujemy, sklejamy poszycie tradycyjnie, wraz ze sklejką.

Obrazek

Mając gotowy szkielet, przyklejamy po obu bokach dodatkowe wzdłużnice. Zapomniałem wyrenderować tego rysunku, ale będzie on identyczny, jak poprzedni:

Obrazek

A teraz o samych sklejkach. Jest to oczywiscie jeden pasek. Z jednej strony jednolita powierzchnia, z drugiej ząbkowane - tak, aby po zgięciu jedna część ładnie ułożyła się w dwóch płaszczyznach.
Mój błąd, że nie oznaczyłem tego na poprzednich renderach, poniżej się poprawiam:

Obrazek

Oraz przykładowo naklejone poszycie:

Obrazek

Od poniedziałku, jeśli już nie będę modyfikował projektu, rozpocznę wycicnanie szkieletu. Zdecydowałem się na ręczne wycinanie :) więc potrwa to 2-3 dni.
Ale wcześniej pokażę jeszcze oklejenie poczycia kałuba i pokładów.
Pozdrawiam,
Jerzy Janukowicz
------------------------------------
http://jerzyjanukowicz.pl
http://sklej-model.pl Autorskie wydawnictwo
Awatar użytkownika
Szydercza Gała
Posty: 2308
Rejestracja: pt mar 05 2004, 14:48
Lokalizacja: ZIELONA WYSPA PEŁNA OWIEC
x 161

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Szydercza Gała »

No i teraz jest już bardziej życiowo (mówię o wersji bez tych wynalazków ) :haha: Szkoda tylko że sie uparłeś na te sklejki. Sklejki to ZŁO w kadłubie o takiej konstrukcji z podwójna wodnicą zupełnie niepotrzebne, ale nie będę się upierał w końcu i ze sklejkami dam sobie radę :haha: . Trochę tylko niewygodnie będzie oszlifować tą podwójną wodnicę już po sklejeniu ( przed sklejeniam nie ma to sensu ), ale nie takie problemy się juz przezwyciężało ;-) . Oczywiście jak mniemam dno i burta na styk bez żadnych dziadowskich zakładek?
NUR FüR MASON!!!!! :haha:
ZŁO SQUAD
WSPÓŁZAWODNICTWO RACJONALIZATORSKIE- DŹWIGNIĄ POSTĘPU TECHNICZNEGO!
NIE OTWIERAM MINIATUREK !!!
mr.jaro
Posty: 571
Rejestracja: wt lip 10 2007, 8:40
Lokalizacja: Hannover
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mr.jaro »

Szydercza Gała pisze:No i teraz jest już bardziej życiowo (mówię o wersji bez tych wynalazków )
Nie jestem pewien, czy z nich zrezygnował. Na ostatnich screenshotach są one nadal widoczne. Jedynie paski otrzymały nacięcia. Ale ja tylko teoretykiem jestem, więc mogę się mylić. Poczekajmy, jak to w praktyce będzie wyglądało. :cool:
No i odzywać też się już nie miałem...
Jarek M
___________________________________________
NIE OTWIERAM MINIATUREK!
jurgen
Posty: 321
Rejestracja: śr mar 31 2004, 1:06
Lokalizacja: Rzeszów
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jurgen »

Witam w kolejnej odsłonie relacji.

Przez ostatnie pare miesięcy nie miałem niestety wiele czasu, aby popracować nad modelem. W międzyczasie realizowanych projektów, podłubałem sobie przy okręcie.
Wprowadziłem kilka drobnych zmian kosmetycznych w projekcie. Pora, aby relacja nabrała charakteru bardziej kartonowego. Poniżej przedstawiam zdjęcia składania szkieletu:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

Poniżej zdjęcia sklejonego szkietu części podwodnej. Widoczne międzywręgi oraz sklejki poszczególnych elementów wzdłużnicy i podłużnicy:

Obrazek Obrazek

Oraz częśc nawodna. Sklejone wręgi, podłużnica i wzdłużnica ze sklejkami. Brakuje międzywręg dla burt oraz poszycia pokładów - uzupełnię niedługo.

Obrazek Obrazek

W szkielecie części nawodnej wklejamy pasery. Pozwolą one na dokładniejsze sklejenie dwóch połówek szkieletu. Elementy są umieszczone naprzemiennie względem wzdłużnicy:

Obrazek

Oraz cały szkielet przypasowany na sucho:

Obrazek

Obecnie prace nad modelem nabierają zdecydowanego tempa. Mam już przygotowane siatki poszycia dennego i burt wraz z kamuflażem oraz detale części podwodnej - stępka, ster i śruba napędowa. Ale to już w następnej odsłonie relacji.
Pozdrawiam,
Jerzy Janukowicz
------------------------------------
http://jerzyjanukowicz.pl
http://sklej-model.pl Autorskie wydawnictwo
jurgen
Posty: 321
Rejestracja: śr mar 31 2004, 1:06
Lokalizacja: Rzeszów
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jurgen »

Prace stoczniowe idą już pełną parą. Postanowiłem do końca tego tygodnia zająć się maksymalnie projektem HMS Athene.
Relacja nabiera już charakteru typowo kartonowego. Skleiłem szkielet wraz z pokładami - są one wypukłe. Aby uzyskac ową wypukłość... użyłem wałka kuchennego. Sprawdził się idealnie :)
Za tło do zdjęć posłużyły oryginalne plany z pisma MODELARSTWO OKRĘTOWE.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

A tutaj przygotowane części poszycia kadłuba:

Obrazek
Pozdrawiam,
Jerzy Janukowicz
------------------------------------
http://jerzyjanukowicz.pl
http://sklej-model.pl Autorskie wydawnictwo
ODPOWIEDZ