MAZ-543 (30-lat historii...)
Moderatorzy: kartonwork, kierownik
- Marcintosh
- Posty: 1091
- Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
- Lokalizacja: Dorset, UK
- x 8
- Paweł Dziubek
- Posty: 19
- Rejestracja: pn kwie 11 2005, 18:26
- Lokalizacja: Radom
Z tym „o jeden za dużo „ hm... To zawsze jest problem... Część materiałów chętnie udostępniam i się nimi dziele, jednak część nie podlega wymianie, chociaż skłonny jestem również je udostępniać.... Przepraszam, ale może ze względów sentymentalno emocjonalnych rarytasy trzymam pod szkłem ..... Co nie znaczy że będę je chomikował (całe roczniki różnych czasopism książki z wielu lat...itp...) w odpowiednim momencie jak wypatrzę Wątek lub relacje z klejenia modelu „made in Rosja” chętnie pomogę...Robiłem tak już nie raz.... forumowicze na świadków ....hihihihi zresztą sam zatęskniłem za nożyczkami i skalpelem, bo od wykreślania rysunków dostaje oczopląsu....hm......
Co prawda z dużą dozą ostrożności, ale można powiedzieć, że nie byłoby MAZ-543 gdyby nie było systemu rakietowego ELLBRUS...Hm....
Nie byłbym sobą gdybym czegoś nie wygrzebał... Nie mam, co prawda zbyt dużo informacji o tym, co chcę teraz przedstawić, ale co tam.... Pogrzebie i wygrzebie....hihihihi
ELLBRUS jest następcą LUNY, ale mało, kto wie, że były również latające, dosłownie, wersje wyrzutni tych rakiet... Rosyjska armia miała zawsze problem z przerzutem wyrzutni startowych na duże odległości, a już szczególnie nie posiadała odpowiednich środków lotniczych mogących transportować tak duże podwozia jak MAZ 8x8 o większych nie wspomnę.... Lotnictwo transportowe posiadało, co prawda AN-22 zdolny unieść MAZ-543, ale było to tylko na papierze, ponieważ gabaryty wyrzutni startowej wraz z nośnikiem uniemożliwiały swobodny załadunek w warunkach bojowych....(Dopiero AN-124 RUSLAN, z regulowanym kątem nachylenia ładowni i otwieranym przodem kadłuba zezwolił na transport tak dużych nośników uzbrojenia.....)
Rosyjscy inżynierowie najpierw zabrali się pod koniec lat 60-tych za LUNE, i skonstruowali samojezdne mini podwozie , właściwie mini wyrzutnie zdolną do postawienia rakiety, obsłużenia systemów startowych, a w skrajnych sytuacjach do samodzielnego przemieszczania się po drogach z prędkością do ok.20km/h
Niedługo potem armia zamówiła podobny nośnik dla rakiety systemu ELLBRUS... niestety przy zachowaniu zdolności startu, musiano zrezygnować z napędy samego podwozia (waga rakiety systemu ELLBRUS jest dużo większa niż LUNA, agregaty, i urządzenia startowe także mają inna masę....) Jedno z dostępnych mi źródeł, podaje że istniała możliwość montowania jednostki napędowej (podobnie jak w systemie holowanym typu SPRUT, gdzie normalnym środkiem przemieszczania się jest ciężarówka, w skrajnych sytuacjach obsługa działa mogła sama wyjechać z punktu rozstawienia i przemieścić się z niewielką prędkością np. na nowe pozycje...), jednak samo podwozie nie miało kierowanych osi skrętnych więc napęd ten służył raczej do załadowania i wyładowania z lotniczego środka transportowego.....
Obydwie wyrzutnie nazwano „Śmigłowcowa Wyrzutnie Startowa” i dodano do kodowych oznaczeń systemów lądowych literę V (od VIERTALOT.... śmigłowiec...)
Nie byłbym sobą gdybym czegoś nie wygrzebał... Nie mam, co prawda zbyt dużo informacji o tym, co chcę teraz przedstawić, ale co tam.... Pogrzebie i wygrzebie....hihihihi
ELLBRUS jest następcą LUNY, ale mało, kto wie, że były również latające, dosłownie, wersje wyrzutni tych rakiet... Rosyjska armia miała zawsze problem z przerzutem wyrzutni startowych na duże odległości, a już szczególnie nie posiadała odpowiednich środków lotniczych mogących transportować tak duże podwozia jak MAZ 8x8 o większych nie wspomnę.... Lotnictwo transportowe posiadało, co prawda AN-22 zdolny unieść MAZ-543, ale było to tylko na papierze, ponieważ gabaryty wyrzutni startowej wraz z nośnikiem uniemożliwiały swobodny załadunek w warunkach bojowych....(Dopiero AN-124 RUSLAN, z regulowanym kątem nachylenia ładowni i otwieranym przodem kadłuba zezwolił na transport tak dużych nośników uzbrojenia.....)
Rosyjscy inżynierowie najpierw zabrali się pod koniec lat 60-tych za LUNE, i skonstruowali samojezdne mini podwozie , właściwie mini wyrzutnie zdolną do postawienia rakiety, obsłużenia systemów startowych, a w skrajnych sytuacjach do samodzielnego przemieszczania się po drogach z prędkością do ok.20km/h
Niedługo potem armia zamówiła podobny nośnik dla rakiety systemu ELLBRUS... niestety przy zachowaniu zdolności startu, musiano zrezygnować z napędy samego podwozia (waga rakiety systemu ELLBRUS jest dużo większa niż LUNA, agregaty, i urządzenia startowe także mają inna masę....) Jedno z dostępnych mi źródeł, podaje że istniała możliwość montowania jednostki napędowej (podobnie jak w systemie holowanym typu SPRUT, gdzie normalnym środkiem przemieszczania się jest ciężarówka, w skrajnych sytuacjach obsługa działa mogła sama wyjechać z punktu rozstawienia i przemieścić się z niewielką prędkością np. na nowe pozycje...), jednak samo podwozie nie miało kierowanych osi skrętnych więc napęd ten służył raczej do załadowania i wyładowania z lotniczego środka transportowego.....
Obydwie wyrzutnie nazwano „Śmigłowcowa Wyrzutnie Startowa” i dodano do kodowych oznaczeń systemów lądowych literę V (od VIERTALOT.... śmigłowiec...)
- Paweł Dziubek
- Posty: 19
- Rejestracja: pn kwie 11 2005, 18:26
- Lokalizacja: Radom
-
- Posty: 14
- Rejestracja: śr wrz 17 2003, 11:52
Pytanie...” historia MAZ-a się nie kończy; nad czym teraz pracują w fabryce MAZ”
Fabryka MAZ (Minskij Avtomobilnyj Zavod... czyli Mińska Fabryka Samochodów...) na przestrzeni kilkudziesięciu lat istnienia przekształciła się w, powiedzmy luźny związek kilku fabryk (o profilu produkcji samochody ciężarowe i specjalne....)
Główne z nich to
· MAZ – samochody ciężarowe cywilne, szosowe, miejskie i „magistralne’ (tzn. magistralne oznacza do transportu między miastami i pomiędzy krajami... Pamiętajmy, że odległości pomiędzy miastami są olbrzymie....), przyczepy i naczepy
· MZKT (Mińskij Zavod Kolesnych Tiagaczej...) – samochody wieloosiowe, ciężarowe terenowo szosowe, podwozia specjalne, przyczepy i naczepy, nośniki specjalne wieloosiowe i ponad gabarytowe
· KZKT (Kremenczugskij Zavod Kolesnych Tiagaczej...) – wieloosiowe podwozia samojezdne terenowo szosowe z przeznaczeniem właściwie tylko dla armii .
· W fabryce MZKT „wyodrębniono nową markę o marketingowej nazwie „VOLAT” (po Białorusku żubr....)
MAZ produkuje oprócz dwóch wariantów cywilnej ciężarówki z przeznaczeniem dla armii tj. MAZ 6317 i MAZ 5316 (6x6 i 4x4 ...) praktycznie tylko dla odbiorców sektora cywilnego i teraz pominę ten profil produkcji. Głównym przeznaczeniem wariantów wojskowych jest transport żołnierzy, wyposażenia oddziałów, logistyka i jak na razie jedyna nadbudowa wyrzutni rakiet niekierowanych znana nam z podwozia URAL-375 i URAL-4320 BM-21 GRAD
MZKT po reorganizacji i zmianie nazwy została głównym (nie jedynym, bo jest jeszcze KZKT i BZKT....) dostawcom podwozi specjalnych i terenowo szosowych dla wojska... Są to między innymi podwozia 4x4, 8x8, 12x12 i 14x14 w wielu wariantach zabudowy, jako ciągniki siodłowe i nośniki - transportery i wyrzutnie rakiet, nośniki wież anten radarowych, mostów zmechanizowanych, artylerii brzegowej (w tym rakietowej...) i całej gamy zabudów kontenerowych z wielorakim wyposażeniem...
Bez wątpienia można powiedzieć, że w przeciwieństwie do naszych fabryk samochodów ciężarowych, Rosjanie i Białorusini nie wykazali się krótkowzrocznością i brakiem instynktu ochronnego... (Gorycz....Hm...), wprowadzając tak zwaną konwersję do linii typowych modeli przeznaczonych dla wojska, przy zmniejszonych zamówieniach armii poprzez proste zabiegi kosmetyczne stworzyli wiele modeli MZKT na praktycznie dwóch sprawdzonych podwoziach z linii nośników militarnych (rozwinięcie MAZ-537 i MAZ-543....pozostawiając główne węzły i układ ramy podwozia....) (Oszczędności na ekonomii i logistyce...)
Priorytetem dla „zakładów podwozi wieloosiowych” jest zablokowanie importu analogicznych samochodów z europy zachodniej (głównie warianty ciężkich ciężarówek 8x8 przeznaczonych dla budownictwa i transporty materiałów ponad gabarytowych....)poprzez wypełnienie luki cywilnej własnymi produktami, i zwiększenie eksportu.
W strefie zainteresowania w dalszym ciągu są kraje z bliskiego wschodu i Azja....
MZKT sięgnęło tutaj po asa z rękawa oferując nową linię o nazwie VOLAT, oferując warianty w zasadzie głównie „pustynne” np. ciągniki balastowe, podwozia z zabudową tentową, ciągniki siodłowe, wozy ewakuacyjne, wozy zabezpieczenia technicznego swój największy, promowany od kilku lat produkt....Specjalnie zaprojektowany zestaw dla Emiratów Arabskich przeznaczony do przewożenia (2+1) transporterów gąsienicowych i czołgu. Aby zwiększyć swe szanse (podobnie jak przy sprzedaży BMP-3, w którym zastosowano zachodnie silniki....)
linia VOLAT jest oferowana z silnikami produkowanymi przez zachodnie fabryki motoryzacyjne.... Nie sądzę przy tym ażeby musieli się obawiać sytuacji analogicznej do naszego przemysłu, który został wyprzedany Niemieckim firmą a teraz jest sukcesywnie likwidowany.... Rosjanie są zbyt wielkimi nacjonalistami, aby pozwolili na utratę strategicznych fabryk...ot tak poflirtują z Niemcami i Amerykanami, wyciągną, co najlepsze, i w dogodnej dla siebie sytuacji pozostawią kontrahentów na lodzie..... (i chwała im za to...) Jednym słowem MZKT, MAZ, KZKT i wiele firm kooperujących ma się nad wyraz dobrze dostarczając dla wojska, sprzedając duże ilości odbiorcom cywilnym, i inwestując w eksport umacniają swą pozycje na rynkach....Jeśli polityka im nie nabruździ to przez wiele lat nie będą mieli dla swych podwozi konkurencji.....
Maz-543 już praktycznie się nie produkuje... fabryka trzyma stany magazynowe dla napraw sprzętu znajdującego się na wyposażeniu armii, i na gwałt szuka odbiorców cywilnych chcąc się wyzbyć gotowych, lub odnowionych po remontach kapitalnych egzemplarzy w różnych wariantach podwozia i zabudowy. Praktycznie od ręki można kupić MAZ-543 na różnych giełdach aut ciężarowych lub wprost z parkingów zakładów remontowo naprawczych wcześniej obsługujących tylko zamówienia wojskowe.....
Oficjalnym następcą został MZKT-7930 (to jest podstawowa numeracja, bowiem nośnik ten już w tym roku doczekał się siedmiu modyfikacji....) o kodowej nazwie ASTROLOG.....To ASTROLOG przejmie zadania wcześniejszego samochodu, jak również będzie podwoziem pod nowe typy uzbrojenia i wyposażenie wprowadzane w armii Rosji...(I zapewne Białorusi....) Pokazywałem jego zdjęcia nieco wcześniej...
PS. Obiecałem nadrobić opóźnienie...hm... ale niestety „WINZGROZA” była lepsza ode mnie i padł mi serwer (a właściwie system....brrrrr....).... Naprawili, no i na szybkiego nieco okrojony tekst zamieszczam....Ku chwale MZKT......
Fabryka MAZ (Minskij Avtomobilnyj Zavod... czyli Mińska Fabryka Samochodów...) na przestrzeni kilkudziesięciu lat istnienia przekształciła się w, powiedzmy luźny związek kilku fabryk (o profilu produkcji samochody ciężarowe i specjalne....)
Główne z nich to
· MAZ – samochody ciężarowe cywilne, szosowe, miejskie i „magistralne’ (tzn. magistralne oznacza do transportu między miastami i pomiędzy krajami... Pamiętajmy, że odległości pomiędzy miastami są olbrzymie....), przyczepy i naczepy
· MZKT (Mińskij Zavod Kolesnych Tiagaczej...) – samochody wieloosiowe, ciężarowe terenowo szosowe, podwozia specjalne, przyczepy i naczepy, nośniki specjalne wieloosiowe i ponad gabarytowe
· KZKT (Kremenczugskij Zavod Kolesnych Tiagaczej...) – wieloosiowe podwozia samojezdne terenowo szosowe z przeznaczeniem właściwie tylko dla armii .
· W fabryce MZKT „wyodrębniono nową markę o marketingowej nazwie „VOLAT” (po Białorusku żubr....)
MAZ produkuje oprócz dwóch wariantów cywilnej ciężarówki z przeznaczeniem dla armii tj. MAZ 6317 i MAZ 5316 (6x6 i 4x4 ...) praktycznie tylko dla odbiorców sektora cywilnego i teraz pominę ten profil produkcji. Głównym przeznaczeniem wariantów wojskowych jest transport żołnierzy, wyposażenia oddziałów, logistyka i jak na razie jedyna nadbudowa wyrzutni rakiet niekierowanych znana nam z podwozia URAL-375 i URAL-4320 BM-21 GRAD
MZKT po reorganizacji i zmianie nazwy została głównym (nie jedynym, bo jest jeszcze KZKT i BZKT....) dostawcom podwozi specjalnych i terenowo szosowych dla wojska... Są to między innymi podwozia 4x4, 8x8, 12x12 i 14x14 w wielu wariantach zabudowy, jako ciągniki siodłowe i nośniki - transportery i wyrzutnie rakiet, nośniki wież anten radarowych, mostów zmechanizowanych, artylerii brzegowej (w tym rakietowej...) i całej gamy zabudów kontenerowych z wielorakim wyposażeniem...
Bez wątpienia można powiedzieć, że w przeciwieństwie do naszych fabryk samochodów ciężarowych, Rosjanie i Białorusini nie wykazali się krótkowzrocznością i brakiem instynktu ochronnego... (Gorycz....Hm...), wprowadzając tak zwaną konwersję do linii typowych modeli przeznaczonych dla wojska, przy zmniejszonych zamówieniach armii poprzez proste zabiegi kosmetyczne stworzyli wiele modeli MZKT na praktycznie dwóch sprawdzonych podwoziach z linii nośników militarnych (rozwinięcie MAZ-537 i MAZ-543....pozostawiając główne węzły i układ ramy podwozia....) (Oszczędności na ekonomii i logistyce...)
Priorytetem dla „zakładów podwozi wieloosiowych” jest zablokowanie importu analogicznych samochodów z europy zachodniej (głównie warianty ciężkich ciężarówek 8x8 przeznaczonych dla budownictwa i transporty materiałów ponad gabarytowych....)poprzez wypełnienie luki cywilnej własnymi produktami, i zwiększenie eksportu.
W strefie zainteresowania w dalszym ciągu są kraje z bliskiego wschodu i Azja....
MZKT sięgnęło tutaj po asa z rękawa oferując nową linię o nazwie VOLAT, oferując warianty w zasadzie głównie „pustynne” np. ciągniki balastowe, podwozia z zabudową tentową, ciągniki siodłowe, wozy ewakuacyjne, wozy zabezpieczenia technicznego swój największy, promowany od kilku lat produkt....Specjalnie zaprojektowany zestaw dla Emiratów Arabskich przeznaczony do przewożenia (2+1) transporterów gąsienicowych i czołgu. Aby zwiększyć swe szanse (podobnie jak przy sprzedaży BMP-3, w którym zastosowano zachodnie silniki....)
linia VOLAT jest oferowana z silnikami produkowanymi przez zachodnie fabryki motoryzacyjne.... Nie sądzę przy tym ażeby musieli się obawiać sytuacji analogicznej do naszego przemysłu, który został wyprzedany Niemieckim firmą a teraz jest sukcesywnie likwidowany.... Rosjanie są zbyt wielkimi nacjonalistami, aby pozwolili na utratę strategicznych fabryk...ot tak poflirtują z Niemcami i Amerykanami, wyciągną, co najlepsze, i w dogodnej dla siebie sytuacji pozostawią kontrahentów na lodzie..... (i chwała im za to...) Jednym słowem MZKT, MAZ, KZKT i wiele firm kooperujących ma się nad wyraz dobrze dostarczając dla wojska, sprzedając duże ilości odbiorcom cywilnym, i inwestując w eksport umacniają swą pozycje na rynkach....Jeśli polityka im nie nabruździ to przez wiele lat nie będą mieli dla swych podwozi konkurencji.....
Maz-543 już praktycznie się nie produkuje... fabryka trzyma stany magazynowe dla napraw sprzętu znajdującego się na wyposażeniu armii, i na gwałt szuka odbiorców cywilnych chcąc się wyzbyć gotowych, lub odnowionych po remontach kapitalnych egzemplarzy w różnych wariantach podwozia i zabudowy. Praktycznie od ręki można kupić MAZ-543 na różnych giełdach aut ciężarowych lub wprost z parkingów zakładów remontowo naprawczych wcześniej obsługujących tylko zamówienia wojskowe.....
Oficjalnym następcą został MZKT-7930 (to jest podstawowa numeracja, bowiem nośnik ten już w tym roku doczekał się siedmiu modyfikacji....) o kodowej nazwie ASTROLOG.....To ASTROLOG przejmie zadania wcześniejszego samochodu, jak również będzie podwoziem pod nowe typy uzbrojenia i wyposażenie wprowadzane w armii Rosji...(I zapewne Białorusi....) Pokazywałem jego zdjęcia nieco wcześniej...
PS. Obiecałem nadrobić opóźnienie...hm... ale niestety „WINZGROZA” była lepsza ode mnie i padł mi serwer (a właściwie system....brrrrr....).... Naprawili, no i na szybkiego nieco okrojony tekst zamieszczam....Ku chwale MZKT......