FM-2 Card Army 1:33

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3232
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 101

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

może ktoś coś doradzi?
Zrób tego L12, będzie okazja poćwiczyć robienie płomieni :mrgreen:
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1264
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 40

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

Może wyważenie masowe lotek i grawitacja robi swoje?
Przy składaniu raczej były odłączone od sterowania, a nawet nie raczej, skoro obydwie są do góry.
Jakby były blokowane, to pewnie w neutralnej pozycji. Tu nie widzę takiej potrzeby, skoro nie ma ryzyka kolizji z kadłubem przy złożonym płacie.
Klapy dla ich bezpieczeństwa powinny być schowane przed składaniem, ogólnie wypuszczone klapy, jak nie są potrzebne do startu to jakieś kuriozum, sprzeczne z kulturą techniczną i poszanowaniem samolotu.
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Mateusz Skałecki
Posty: 470
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 97

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Sicore, masz zapewne co do lotek rację że nie ma żadnego mechanizmu tylko podczas składania są odłączane od sterowania i grawitacja robi swoje.
A co do klap to ja też tak uważam, ale bardzo chcę otworzyć klapy. To zdjęcie z tej kraksy dało mi nadzieję że można wykonać te klapy wychylone(pomyłka?, pośpiech - wiem że to trochę naciągane). Istotą jest czy w pozycji złożonego jednego skrzydła można było uruchomić kalpy i czy wtedy otworzyły by się obu skrzydłach czy tylko na rozłożonym, bo odłącznie lotek od sterowania odbywa się niezależnie w zależności od tego które skrzydło jest złożone.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Mateusz Skałecki
Posty: 470
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 97

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Przeryłem jeszcze Internet i bingo.
Mam zdjęcie gdzie widać lekko uchylone klapy podczas złożonych skrzydeł.
Obrazek

A tu ostateczne potwierdzenie że taka sytuacja jest możliwa. Numer 1 - ewidentnie otwarte kalpy.
Obrazek
Obszar z numerem 2 sugeruje że kalpy otwierały się zawsze razem na obu skrzydłach. Widać na tych zdjęciach obsługę techniczną, Cos tam na bieżąco sprawdzają i można było te klapy otworzyć przy złożonych skrzydłach.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1264
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 40

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

Takie wychylenie, to żadna pozycja. Pewnie też przy składaniu płatów były odpinane od napędu i jeśli miały więcej luzu, czy też lepiej posmarowane były, se opadały.
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Mateusz Skałecki
Posty: 470
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 97

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Nie zgodzę się z tym, oto opis działania klap z monografii:

"Klapy był uruchamiane pneumatycznie z wykorzystaniem instalacji podciśnieniowej (pompy ssącej) sterowanie było za pomocą dziwni w kabinie pilota, maksymalny kąt wychylania kap 43 stopnie w dół i było płynni regulowane. Powrót klap do położenia zamkniętego by samoczynny po wyłączni instalacji podciśnieniowej na skutek odziaływania sprężyn powrotnych normalnie utrzymujących klapy w położeniu zamkniętym.
Podciśnienie i siła odziaływania sprężyn była tak dobrane , że po wzroście prędkości samolotu do około 240km/h na skutek działania oporu powietrza klapy przemakały się samoczynnie do
ok 10 stopni wychylenia. Dalszy zrost prędkości powodował całkowite zamkniecie klap niezależnie od tego czy instalacja wypuszczania klap była włączona czy nie"

Wynika że były tam sprężyny mechaniczne które dociskały klapy, dlatego uważam że tylko podczas celowego załączenia instalacji podciśnieniowej się uchylały. Takie uchylenia na tym obszarze z numerem 1 nie wynika raczej z jakiegoś luzu. Natomiast te drobne wychylania klap na zdjęciu powyżej to już temat do dyskusji . Klapy nie mały żadnego luzu, i moim zdaniem jest to celowe działanie tych ludzi z obsługi.
Jak się przyjrzeć na tę dolną fotkę to pomiędzy obszarem 1 a 2 widać gościa który dotyka klapę a samolocie w obszarze 2 widać gościa w kabinie, co ewidentnie wskazuje na celowe działanie.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Mateusz Skałecki
Posty: 470
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 97

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Witam serdecznie w nowym roku. Czas na kolejne 2 kartki etapu budowy.
Obrazek
Obrazek

W tym modelu jest strasznie dużo takich małych stosunkowo długich rurek, średnica zewnętrza około 1,0mm.
Zwijam je po uprzednim maksymalnym zeszlifowaniu kartonu. Karton oczywiście przed szlifowaniem impregnuje rozcieńczonym klejem do modeli plastikowych.
Obrazek


Na gumce nożykiem zaczynam takie gięcie sekwencyjne a potem trochę śliny na pędzelku i dalej zwijam na rurce 0,8mm. Nie używam BCG tylko na pręciku trochę kleju do plastiku i się trzyma.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Kolejny etap po sklejeniu przedstawia się następująco.
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Dodatkowo poklejone nieruchome części stateczników
Obrazek
Ostatnio zmieniony śr maja 29 2024, 15:16 przez Mateusz Skałecki, łącznie zmieniany 1 raz.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Awatar użytkownika
gk
Posty: 2874
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 824

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

:spoko:

Mateusz,
jakich średnic kulek BGA realnie używasz?
Muszę sE kupić, a nie chcę brać wszystkich dostępnych rozmiarów "na próbę"
Mateusz Skałecki pisze: ndz sty 01 2023, 16:13 Nie używam BCG tylko na pręciku trochę kleju do plastiku i się trzyma.
;-)

No to to samo co z BCG tylko klej inny :zeby:
Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu.
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
Mateusz Skałecki
Posty: 470
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 97

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Używam tyko kulek 0,2 0,25 0,30 0,35 0,40 i 0,45. Jak już wcześniej o tym pisałem taką kulkę kleję do papieru najpierw ją spłaszając przyciskając czymś płaskim do maty do cięcia i wtedy mamy taki płasko wypukły nit. Trochę rozcieńczonym wikolem za pomocą pręcika nakładam kropkę kleju na papier a potem za pomocą pędzelka zwilżonego śliną biorę taką kulkę i płaską stroną przykładam na tę kropelkę kleju. Można też tym zwilżonym pędzelkiem robić odrobinę korekty położenia.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Mateusz Skałecki
Posty: 470
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 97

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Kolejna kartka z instrukcji zrobiona. dorobię jeszcze kilka przewodów instalacji. szkoda że z tego niewiele będzie widać bez odwracania modelu i lukania z lusterkiem dentystycznym do wnęki podwozia.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
ODPOWIEDZ