MAZ-543 (30-lat historii...)
Moderatorzy: kartonwork, kierownik
Nobel ...napisałem wcześniej że jeździli po asfaltowej drodze..... a że mieli ładunek... no to raczej normalne..... nie normalna była tylko brawura, i prędkość....
Wieczorem będzie kontynuacja opowieści o MAZ-ach......:-) dla zmniejszenia nasycenia wojskiem... tym razem nieco "cywili"....ale... nie uchronnie zbliżamy się do... SCUD-a.... :-)
Wieczorem będzie kontynuacja opowieści o MAZ-ach......:-) dla zmniejszenia nasycenia wojskiem... tym razem nieco "cywili"....ale... nie uchronnie zbliżamy się do... SCUD-a.... :-)
Pisząc o cywilnych zastosowaniach MAZ-543 ( i jego wielu wariantach....) nie sposób poruszyć nieco polityki i historii.... Najważniejszą sprawą, jaka mi się podoba w tym narodzie to ukierunkowanie na samodzielność....(pomijam mocarstwowość...wyniesiona jeszcze z czasów Carskich...i nacjonalizm wszechobecny... wśród mieszkańców tego wielkiego kraju....) Rosjanie od początku rozwijania swej motoryzacji stawiali na uniezależnianie się od dostaw techniki samochodowej z zachodu....jakakolwiek gałąź przemysłu .... chemicznego wydobywczego czy zwykła gospodarka leśna wymagała od nich posiadania szerokiej gamy ciężkich pojazdów specjalnych..... Ich podstawowe źródło dochodu SYBERIA ... i daleki wschód... z drogami rozciągniętymi do granic wytrzymałości człowieka..... Budowanie czegokolwiek w terenie praktycznie „ na końcu świata” wymuszało na decydentach wdrażanie do produkcji coraz to nowszych konstrukcji (adaptowanych najczęściej z seryjnych nośników kołowych i gąsienicowych....)
Fabryki i przedsiębiorstwa z ich potrzebami sięgały do sprawdzonych podwozi przeznaczonych pierwotnie dla armii....URAL...KAMAZ...KRAZ...ZIL.... MAZ... Te marki zasłynęły nie tylko z możliwości transportu wojskowego, ale i wytrzymałości, nośności...i uwaga ... bez awaryjności (z wysoką odpornością na niską kulturę techniczną obsługi...)
Syberia.... hm.... przemysł wydobywczy... używał ciągników balastowych. Ciągników siodłowych.... i wydłużonych "zestawów" do przewozu rur ciśnieniowych dla budowanych rurociągów do przesyłu ropy naftowej i gazu.....
1234
Przemysł kopalniany, ciężki stosował wywrotki, i ciągniki siodłowe do przewozu sprzętu gąsienicowego...
5678
Lasy państwowe potrzebowały dłużyc.....
9
Tam miedzy innymi posłano MAZ-a 8x8 typoszeregu 543 (tutaj drobna informacja.... numer 543 był zaszeregowany dla nośników militarnych...jego cywilna kopia miała już inną numerację zaczynającą się od 7410 w górę....choć nawet rosyjskie źródła podają czasami różne oznaczenia ja będę zawsze podawał dane wyrwane... hihihihi z archiwum fabryki.... dzięki przychylności inż. „Łotowienko”..... pokłony mu za to....)
Lotniska...i kosmodrom „BAJKONUR” sprzęt gaśniczy i to wysoce wyspecjalizowany.....
Ten omówię szerzej.....
APS-70.... Zbudowany w roku 1973... Na dachu zabudowy zamontowano specjalny pomost... z podnoszonym w razie potrzeby tunelem wykonanym z ognioochronnego materiału.....w skład wyposażenia wchodził specjalny zestaw przyrządów umożliwiający podjechanie i przypięcie się do drzwi palącego się samolotu... w roku 1980 pojazd pełnił stały dyżur na lotnisku Szeremietiewo ( był to okres XXII olimpiady... starsi pamiętają „miszke” ....hihihihi)
Obecnie pojazd wykonany tylko w dwóch egzemplarzach znajduje się w kosmodromie Bajkonur....
10
AA-60... wykonany w roku 1973.. wraz z specjalnie dla niego zaprojektowanym systemem gaśniczym o wydajności 60l/s...
1112
ATP-543(60)... pojazd wykonany z przeznaczeniem do gaszenia środkami pianowymi o dużej rozszerzalności samolotów objętych ogniem i zbiorników paliw napędowych....
13
I najnowszy nabytek lotniska "Żukowskowo"... MZKT typoszeregu 79091
14
Więcej danych o pojazdach P-POŻ następnym razem...
Informuje także że znowu pojawiły się wszystkie zdjęcia w wątku o pociągach ...specjalnych... wojskowych...i pancernych... Tylko nie szalejcie bo znowu transfer na moim koncie siądzie ....
http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=5205
Fabryki i przedsiębiorstwa z ich potrzebami sięgały do sprawdzonych podwozi przeznaczonych pierwotnie dla armii....URAL...KAMAZ...KRAZ...ZIL.... MAZ... Te marki zasłynęły nie tylko z możliwości transportu wojskowego, ale i wytrzymałości, nośności...i uwaga ... bez awaryjności (z wysoką odpornością na niską kulturę techniczną obsługi...)
Syberia.... hm.... przemysł wydobywczy... używał ciągników balastowych. Ciągników siodłowych.... i wydłużonych "zestawów" do przewozu rur ciśnieniowych dla budowanych rurociągów do przesyłu ropy naftowej i gazu.....
1234
Przemysł kopalniany, ciężki stosował wywrotki, i ciągniki siodłowe do przewozu sprzętu gąsienicowego...
5678
Lasy państwowe potrzebowały dłużyc.....
9
Tam miedzy innymi posłano MAZ-a 8x8 typoszeregu 543 (tutaj drobna informacja.... numer 543 był zaszeregowany dla nośników militarnych...jego cywilna kopia miała już inną numerację zaczynającą się od 7410 w górę....choć nawet rosyjskie źródła podają czasami różne oznaczenia ja będę zawsze podawał dane wyrwane... hihihihi z archiwum fabryki.... dzięki przychylności inż. „Łotowienko”..... pokłony mu za to....)
Lotniska...i kosmodrom „BAJKONUR” sprzęt gaśniczy i to wysoce wyspecjalizowany.....
Ten omówię szerzej.....
APS-70.... Zbudowany w roku 1973... Na dachu zabudowy zamontowano specjalny pomost... z podnoszonym w razie potrzeby tunelem wykonanym z ognioochronnego materiału.....w skład wyposażenia wchodził specjalny zestaw przyrządów umożliwiający podjechanie i przypięcie się do drzwi palącego się samolotu... w roku 1980 pojazd pełnił stały dyżur na lotnisku Szeremietiewo ( był to okres XXII olimpiady... starsi pamiętają „miszke” ....hihihihi)
Obecnie pojazd wykonany tylko w dwóch egzemplarzach znajduje się w kosmodromie Bajkonur....
10
AA-60... wykonany w roku 1973.. wraz z specjalnie dla niego zaprojektowanym systemem gaśniczym o wydajności 60l/s...
1112
ATP-543(60)... pojazd wykonany z przeznaczeniem do gaszenia środkami pianowymi o dużej rozszerzalności samolotów objętych ogniem i zbiorników paliw napędowych....
13
I najnowszy nabytek lotniska "Żukowskowo"... MZKT typoszeregu 79091
14
Więcej danych o pojazdach P-POŻ następnym razem...
Informuje także że znowu pojawiły się wszystkie zdjęcia w wątku o pociągach ...specjalnych... wojskowych...i pancernych... Tylko nie szalejcie bo znowu transfer na moim koncie siądzie ....
http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=5205
Ostatnio zmieniony czw cze 02 2005, 8:03 przez grzegorz, łącznie zmieniany 2 razy.
fotki
Siema!!
Jesli chodzi o straż to mam fotke tego sprzetu w skali ( fotka pochodzi z Modell Truck Manii) : http://images8.fotki.com/v159/fileaeTo/ ... 840/83.jpg
Grzegorzu czy ten egzemplarz mozna zaliczyc do kategorii Cywilne??
Przepraszam za dwa posty, moderatorzy wyrzuca zbedny?? jeszcze raz sorki...
Jesli chodzi o straż to mam fotke tego sprzetu w skali ( fotka pochodzi z Modell Truck Manii) : http://images8.fotki.com/v159/fileaeTo/ ... 840/83.jpg
Grzegorzu czy ten egzemplarz mozna zaliczyc do kategorii Cywilne??
Przepraszam za dwa posty, moderatorzy wyrzuca zbedny?? jeszcze raz sorki...
Warsztat:
Broshuis Trailer - 73% - prace wstrzymane
MB Actros 6x4 - 60 %
Broshuis Trailer - 73% - prace wstrzymane
MB Actros 6x4 - 60 %
To jest MAZ-537 zarejestrowany w Tomsku-Rosja w zasadzie do czasów Gorbaczowa...(do pierestrojki państwo nie zezwalało na posiadanie przez prywatne firmy...(były takie w Rosji....” kooperatiwy” ) tego typy pojazdów specjalnych ...to zdjęcie znam... jest wykonane w latach 90... teraz armia praktycznie hurtem wyzbywa się takiego sprzętu ponieważ wprowadzają na stan pojazd – ciągnik siodłowy o nazwie własnej „RUSICZ”... teraz Nobel to na pewno jest pojazd cywilny......
"Rusicz" ....
"Rusicz" ....
Szanowni Koledzy.... Odpowiem na forum ..Wobec wszystkich.... dostałem pytanie na pocztę (e-mail ) dotyczące możliwości poprawienia jakości rysunków .... no niestety ...mógłbym oczywiście przysiąść nad programem graficznym i nieco cos tam skorygować, ale po prostu nie mam na to czasu...... Ich jakość jest spowodowana np. tym że pierwsze egzemplarze np. „model bau heyte” czy „modelist konstruktor” są prawie w moim wieku, a że wtedy to ja nie wiedziałem że kiedyś będą komputery, najzwyczajniej w świecie są nieco podniszczone.....
Przepraszam za to..... i mam nadzieję że nie zmniejszy to „wartości” ( górnolotne słowo...hihihi) tego co w dużym skrócie wam przedstawiam.....(dobrze że chociaż bazgroły mojego małego syna udało mi się pousuwać....hihihi )
Miłego dnia ...Kontynuacja „skoro”
Przepraszam za to..... i mam nadzieję że nie zmniejszy to „wartości” ( górnolotne słowo...hihihi) tego co w dużym skrócie wam przedstawiam.....(dobrze że chociaż bazgroły mojego małego syna udało mi się pousuwać....hihihi )
Miłego dnia ...Kontynuacja „skoro”
Dla oczekujących dalszego ciągu...aby czytającym opowieść o MAZ-ach nie dłużyło się przedstawiam pełne rysunki jednego z wariantów P-POŻ.....
Skala 1/87 w sam raz na makietę rafinerii...hm.....:-)
Kontynuacja oczywiście będzie ...przepraszam, ale jestem tak zawalony pracą ...że nie mam możliwości przygotowywania dalszej opowieści tak szybko jak bym chciał.... hm......
Skala 1/87 w sam raz na makietę rafinerii...hm.....:-)
Kontynuacja oczywiście będzie ...przepraszam, ale jestem tak zawalony pracą ...że nie mam możliwości przygotowywania dalszej opowieści tak szybko jak bym chciał.... hm......
Dzień dobry wszystkim wielbicielom wschodniej techniki...( innej także....)
Dzisiaj obszernie o wariancie zabudowy P-POŻ typu AA-60....
Jego pełna nazwa to „lotniskowy samochód gaśniczy”... zbudowano go w „Priłukskiej Fabryce Techniki P-POŻ” w 1973 roku. Oczywiście na podwoziu bazowym typu MAZ-543.
Pojazd przeznaczony jest do gaszenia „statków powietrznych” na terenie i w obrębie lotnisk, innych pojazdów lotniskowych i likwidacji zagrożeń pożarowych...
Pojazd zabezpiecza transport grup strażaków wraz ze sprzetem gasniczym, środkami zabezpieczenia i środków gaśniczych (umożliwia podanie wody bezpośrednio z cysterny, lotniskowych rurociągów gaśniczych, lub otwartego zbiornika wodnego...)
Umożliwia gaszenie chemicznymi środkami gaśniczymi ( mechaniczno – powietrzna wytwornica piany gaszącej...) podawanymi z :
· Przedniego działka wodno – pianowego...
· Tylnych automatycznych dozowników piany...
· Indywidualnego systemu ogniowej samoobrony pojazdu......( jest to indywidualna instalacja zraszaczy ...montowanych na zewnątrz karoserii MAZ-a, pod jego podwoziem i przy kabinie silnikowej .... umożliwiająca przebywanie w bezpośredniej bliskości otwartego ognia, przejazd po palącym się paliwie, bądź bezpieczne wycofanie pojazdu w przypadku konieczności hm... ucieczki....)
· Załoga AA-60 posiada również indywidualne środki umożliwiające ewakuację i zabezpieczenie załóg i pasażerów zagrożonych i gaszonych statków powietrznych......
123
4
Na nośniku zabudowano cysternę o pojemności 11000L wody (w nowszym wariancie 12000L wody...) , w tylniej części 900 litrowy zbiornik z płynnymi środkami chemicznymi służącymi do wytwarzania pian gaśniczych.....
Sercem pojazdu gaśniczego jest systemowa pompa PN-60 zasilana silnikiem spalinowym ZIL-375 o mocy 180 koni mechanicznych....
Dla zabezpieczenia szybkiego startu systemów gaśniczych wszystkie newralgiczne urządzenia, zbiorniki i agregaty posiadają instalację grzewczą umożliwiającą bezawaryjne uruchamianie w temperaturach poniżej -35 stopni Celsjusza....
Pod przednimi zderzakami znajduje się zestaw 4 piano – wytwornic typu GPS-600, z tyłu pojazdu w starszej wersji zabudowano 2 piano – wytwornice typu GPS-200... (obie wytwornice służą głównie do indywidualnej ochrony pojazdu....)
Pojazd oczywiście posiada przenośne urządzenia o dużej wydajności (pianowe i proszkowe...) służące do gaszenia pożarów wewnątrz powietrznych statków......
Ten model pojazdu gaśniczego produkowano do 1982 roku..(mogą występować nie wielkie różnice w wyglądzie zewnętrznym zabudowy...jest to wynikiem przeprowadzanych modernizacji przy okazji wymian starzejącego się wyposażenia P-POŻ....)
· Długość....14285mm
· Szerokość...3160mm
· Wysokość...3285mm
· Prześwit...400mm
Dodatkowo zamieszczam dla WAS rysunki MAZ-543 w wersji „burtowej”... ciągnika balastowego...(taka sama wersja służy w szkołach wojskowych do nauki jazdy tymi wspaniałymi pojazdami....)
Dzisiaj obszernie o wariancie zabudowy P-POŻ typu AA-60....
Jego pełna nazwa to „lotniskowy samochód gaśniczy”... zbudowano go w „Priłukskiej Fabryce Techniki P-POŻ” w 1973 roku. Oczywiście na podwoziu bazowym typu MAZ-543.
Pojazd przeznaczony jest do gaszenia „statków powietrznych” na terenie i w obrębie lotnisk, innych pojazdów lotniskowych i likwidacji zagrożeń pożarowych...
Pojazd zabezpiecza transport grup strażaków wraz ze sprzetem gasniczym, środkami zabezpieczenia i środków gaśniczych (umożliwia podanie wody bezpośrednio z cysterny, lotniskowych rurociągów gaśniczych, lub otwartego zbiornika wodnego...)
Umożliwia gaszenie chemicznymi środkami gaśniczymi ( mechaniczno – powietrzna wytwornica piany gaszącej...) podawanymi z :
· Przedniego działka wodno – pianowego...
· Tylnych automatycznych dozowników piany...
· Indywidualnego systemu ogniowej samoobrony pojazdu......( jest to indywidualna instalacja zraszaczy ...montowanych na zewnątrz karoserii MAZ-a, pod jego podwoziem i przy kabinie silnikowej .... umożliwiająca przebywanie w bezpośredniej bliskości otwartego ognia, przejazd po palącym się paliwie, bądź bezpieczne wycofanie pojazdu w przypadku konieczności hm... ucieczki....)
· Załoga AA-60 posiada również indywidualne środki umożliwiające ewakuację i zabezpieczenie załóg i pasażerów zagrożonych i gaszonych statków powietrznych......
123
4
Na nośniku zabudowano cysternę o pojemności 11000L wody (w nowszym wariancie 12000L wody...) , w tylniej części 900 litrowy zbiornik z płynnymi środkami chemicznymi służącymi do wytwarzania pian gaśniczych.....
Sercem pojazdu gaśniczego jest systemowa pompa PN-60 zasilana silnikiem spalinowym ZIL-375 o mocy 180 koni mechanicznych....
Dla zabezpieczenia szybkiego startu systemów gaśniczych wszystkie newralgiczne urządzenia, zbiorniki i agregaty posiadają instalację grzewczą umożliwiającą bezawaryjne uruchamianie w temperaturach poniżej -35 stopni Celsjusza....
Pod przednimi zderzakami znajduje się zestaw 4 piano – wytwornic typu GPS-600, z tyłu pojazdu w starszej wersji zabudowano 2 piano – wytwornice typu GPS-200... (obie wytwornice służą głównie do indywidualnej ochrony pojazdu....)
Pojazd oczywiście posiada przenośne urządzenia o dużej wydajności (pianowe i proszkowe...) służące do gaszenia pożarów wewnątrz powietrznych statków......
Ten model pojazdu gaśniczego produkowano do 1982 roku..(mogą występować nie wielkie różnice w wyglądzie zewnętrznym zabudowy...jest to wynikiem przeprowadzanych modernizacji przy okazji wymian starzejącego się wyposażenia P-POŻ....)
· Długość....14285mm
· Szerokość...3160mm
· Wysokość...3285mm
· Prześwit...400mm
Dodatkowo zamieszczam dla WAS rysunki MAZ-543 w wersji „burtowej”... ciągnika balastowego...(taka sama wersja służy w szkołach wojskowych do nauki jazdy tymi wspaniałymi pojazdami....)