Relacja z założenia ma być krótka i zwięzła, zamiar pewnie zweryfikuje życie i brak czasu, ale coś trzeba na początku założyć. Tak więc pod nóż pójdzie tym razem model spoczywający na dnie prywatnej biblioteczki - Ford T z 1908 roku, a więc 100 letni dziadunio.
Każdy kto ma choć trochę pojęcia o szeroko pojętej motoryzacji, z pewnością kojarzy tego poczciwego staruszka. Oszałamiająca moc 22 KM (60 lat później maluch miał nie wiele więcej), rozpędzała to 540 kg monstrum do zawrotnej prędkości 65 km/h. Jednak nie to zadecydowało o sukcesie konstrukcji. W tym czasie na rynku dostępne już były auta szybsze i mocniejsze, ale ich cena była nie do osiągnięcia nawet dla klasy średniej. Roczna pensja robotnika wynosiła wtedy ok 500 dolarów, cena forda to ok 850$ (najtańsze auta konkurencji klasyfikowały się na poziomie 1800-2000$). Wprawdzie do "auta dla ludu" droga jeszcze daleka, ale już został wyznaczony odpowiedni kierunek. Po raz pierwszy zastosowano produkcję "na masową skalę" tworząc coś na kształt pierwszej taśmy montażowej, pozwoliło to na znaczne zredukowanie kosztów i skrócenie czasu produkcji. Nastąpiła niespotykana dotychczas standaryzacja części, słynne stało się powiedzenie Forda :"Ford może być w każdym kolorze, pod warunkiem że będzie czarny."
Jednak sama cena to dalej nie wszystko. Popularyzacja nowego środka lokomocji polegała na organizowaniu szeregu wyścigów, co w tych pionierskich czasach wcale nie było takie łatwe. W wielu miejscach nie było nawet zalążków czegoś takiego jak drogi, a stacje benzynowe były rzadkością nawet w największych metropoliach i na pewno odbiegały nieco od naszego wyobrażenia o nich. Udana konstrukcja Forda pociągnęła za sobą lawinę nagród i wyróżnień a stąd już do sukcesu komercyjnego nie było daleko.
Mnogość wersji i odmian modelu była przeolbrzymia. Od fabryk po farmy, od wieloosobowych taksówek po karetki czy wersje strażackie. Co sobie kto zażyczył. Model z wycinanki jest jedną z najpopularniejszych, wczesnych wersji pojazdu. Relacja ma być przerywnikiem i raczej nie będę się nad nią rozwodził, postaram się żeby było ładnie i czysto ale cudów po mnie nie oczekujcie. Zapraszam do oglądania i wyrażania opinii, wszelka krytyka jest mile widziana.
![Obrazek](http://taron.md.w.interia.pl/fot/modele/FordT/ford001.jpg)
Więcej zdjęć nie ma sensu wstawiać z uwagi na popularność tego modelu w sieci, istną kopalnią zdjęć może okazać się amerykański ebay motoryzacyjny. Wystarczy wyszukać sobie najstarsze oferowane modele forda i już...