Czas coś pociąć i rozruszać paluszki...Tym razem nie będzie to pojazd komunikacji zbiorowej (do czego Was przyzwyczaiłem) ale ciężarówka bardzo popularna w latach PRL. Chyba większość miast wojewódzkich miało SKODY 706 w zakładach komunalnych. Popularne BOBERY - pękate śmieciarki, czy tzw. "polewaczki" spłukujące ulice były częstym widokiem w dużych miastach. Zawsze te samochody mi się podobały i mam do nich sentyment.
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/FDV440539_DSC03247_zpshggiw7ff.jpg)
(mam nadzieję, że autor zdjęcia nie będzie miał mi za złe, że je wykorzystuję
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zatem, tematem relacji będzie SKODA 706 RTH AKV 8 w skali 1:32 i wydana u naszych południowych sąsiadów przez AK MODELY. Druk ofsetowy.
Model postaram się wykonać w standardzie.
Już na pierwszy rzut oka widać, że jest to projekt dosyć dokładny i raczej wymagający. Sklejona surówka wygląda nader obiecująco...
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/th_P1014711_zpsfavygr1p.jpg)
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/th_P1014712_zpsf5s1pifq.jpg)
http://www.papirove-modely.cz/velkynahled/284046
Zatem do dzieła:
Budowę rozpocząłem od złożenia kół. Od siebie, dla usztywnienia dołożyłem wręgi , których autor nie przewidywał. Z racji złożoności konstrukcji felg/piast myślę, że to był dobry pomysł. Części A15 czyli dystanse między felgą, a zewnętrzną tarczą przednich kół pominąłem, bo wszystkiego bym nie pomieścił...a dla usztywnienia konstrukcji standardowo zastosowałem CA.
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/th_P1014872_zpsa5ujpjuh.jpg)
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/th_P1014878_zpsr7u74fv5.jpg)
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/th_P1014874_zpsxxmbhxbv.jpg)
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/th_P1014876_zpsyamzcuek.jpg)
Koła tylne proponuję wykonać równocześnie z bębnami i piastami. Trzeba kontrolować by swobodnie można było je na siebie nasunąć.
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/th_P1014873_zpswnkdawnu.jpg)
Uformowane przednie resory należy zamontować w kierunku przeciwnym niż ten wskazany w instrukcji.
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/th_P1014879_zpsw1jjq2ih.jpg)
W opracowaniu napotkałem gdzieś jakąś nieścisłość z numeracją części ale nie był to jakiś większy problem.
Przedni belka jest opracowana dosyć szczegółowo i mimo mechanizacji zachowuje sztywność.
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/P1014880_zpsflfbceld.jpg)
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/P1014882_zpscluoe7od.jpg)
Przez nieuwagę podłużnice ramy uformowałem na kształt ceownika. W efekcie musiałem odciąć górne paski ramy i zrobić je od nowa, po właściwej stronie. Moim zdaniem w opracowaniu jest zbyt mało szczegółowych rysunków. W wielu miejscach trzeba się domyślać i kombinować.
Wyzwaniem jest silnik i mnogość orurowania. Autor nie przewidział możliwości wykonania rur wydechu, czy instalacji chłodzące z innych materiałów niż karton. Stąd brak szablonów. Niektóre zawijasy wprawiają w osłupienie, co gorsza nie ma możliwości skontrolowania czy uzyskujemy właściwy kształt “węża”.
Budowę silnika proponuję wykonać etapami i nie doklejać rur doprowadzających i odprowadzających wodę. Ja jedynie dokleiłem kolektor spalin.
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/DSC_0004_zpsvesbansb.jpg)
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/DSC_0003_zpseofjtp87.jpg)
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/DSC_0001_zpsltcgfvem.jpg)
Osadzanie silnika proponuję zacząć od zainstalowania w ramie pomp wody( cz.D74-D82).
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/DSC_0005_zpsakgqcxyz.jpg)
Następnie osadzić na ramie chłodnicę z wentylatorem.
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/DSC_0007_zpssrbmvwsa.jpg)
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/DSC_0006_zpsminzgvxz.jpg)
Kolejnym etapem było osadzenie bloku silnika na łożach (cz.D64). Dopiero teraz można zamocować niebieską rurę doprowadzającą wodę. Ja najpierw dokleiłem ją do silnika, widziałem bowiem, że nie zgrywa mi się z otworem, do którego miała wejść (przy pompach) i będę musiał kombinować.
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/DSC_0008_zpso8ha90mt.jpg)
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/DSC_0013_zpsca8sebus.jpg)
Kolejną atrakcją było wklejenie łamanej rury wychodzącej spod chłodnicy, biegnącą za wentylator. Do montażu podzieliłem ją na dwa elementy. Ostatni człon osadziłem w chłodnicy (jeszcze przed zamontowaniem chłodnicy na ramie), a resztę dołączyłem po doklejeniu silnika.
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/DSC_0012_zpsm20volvh.jpg)
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/DSC_0011_zpsdjseghpa.jpg)
Na końcu zamontowałem długą, prostą rurę na wierzchu silnika.
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/P1014885_zpsn83p1eq1.jpg)
Tak to teraz wygląda "z grubsza". Belkę przednią i tylne koła zamontuję później, po zamontowaniu kabiny.
![Obrazek](http://i1163.photobucket.com/albums/q544/pawelelka/skoda%20706%20rth%20akv8/P1014883_zpsao8aaqme.jpg)
Kolejnym etapem będzie doklejanie drobnicy do ramy i budowa kabiny.
Wszelkie uwagi i sugestie będą mile widziane....
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tymczasem pozdrawiam i do zobaczenia w kolejnej odsłonie...
Paweł