Nowy rok i nowa relacja. A właściwie to dwie relacje! Nauczony doświadczeniem z budowy kilku Spitów w tym samym czasie, postanowiłem wrzucić na warsztat dwa szwabskie wynalazki. Niby to inne samoloty, jednak konstrukcyjnie w wielu miejscach takie same, także idea budowania ich jednocześnie wydaje się słuszna.
Mam rozpoczęte dwie inne relacje. Pierwsza to P.11c, oczywiście będzie kontynuowana równocześnie, po prostu chciało mi się odskoczni od dość skomplikowanego modelu naszej jedenastki. Druga to plastikowy Corsair, póki co zawieszony ze względu na brak możliwości smrodzenia chemikaliami w domu oraz tęsknotę za kartonem po niemal rocznej rozłące.
Ale wróćmy do tematu. Ten wątek będzie traktował o FW-190D-9 popularnie zwanym Dorą. Model graficznie od razu przypadł mi do gustu, dodatkowym elementem motywującym była relacja Laszlika. Ogólnie od dłuższego czasu mam wewnętrzne opory do klejenia szwabskich maszyn, ale ta Dora jest bardzo atrakcyjna graficznie i w sumie jest symbolem schyłku Luftwaffe, który nastąpił niestety o 6 lat za późno. Pierwowzór modelu był dość dobrze sfotografowany przez amerykańskich fotografów późną wiosną 1945 roku w Monachium, jednak była to maszyna niekompletna i strawiona częściowo przez ogień.
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/Rowin/Fw190d9/b4d2a15a4f4e9fac.jpg)
Model budowany z dwóch wycinanek ze względu na brak zapasu koloru, który był mi niezbędny do waloryzacji kokpitu. Sama waloryzacja opiera się obecnie na uwypukleniu dość płaskich paneli bocznych i tablicy przyrządów, oraz na dodaniu tego co udało mi się znaleźć w materiałach źródłowych, a zostało pominięte w modelu. Ramki zegarów to gotowy produkt firmy Airscale, natomiast szkło to Bondic. Retusz za pomocą mieszanki Tempery. Całość będzie jeszcze lakierowana i troszkę wash’owana, ale o tym w kolejnej aktualizacji. Zdjęcia niestety robione telefonem, ponieważ nie mam obecnie innej możliwości. Jednak przed zamknięciem gotowego kokpitu, postaram się zrobić zdjęcia aparatem w namiocie.
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/Rowin/Fw190d9/bd2dab1f13cf2b56.jpg)
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/Rowin/Fw190d9/bbe40671de331841.jpg)
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/Rowin/Fw190d9/e25925215e425d03.jpg)
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/Rowin/Fw190d9/e7268545aa221bb9.jpg)
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/Rowin/Fw190d9/b5e2d7eb9d3c745d.jpg)
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/Rowin/Fw190d9/8356a51ca8e90cab.jpg)
A na koniec porównanie kokpitów wersji A4 i D9.
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/Rowin/Fw190d9/058edbf6c47b0b8f.jpg)
![Obrazek](http://kartonwork.pl/ftp/zdjecia/makulatura/Rowin/Fw190d9/13fbf0723f501f0d.jpg)
To tyle na dziś. Życzę wszystkim Szczęśliwego Nowego Roku.
Dziękuję i pozdrawiam