*[Relacja/Samolot] Fokker E.III (Kartonowy Świat 1/04)

Zakończone relacje i galerie gotowych modeli.

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

Piotr D.
Posty: 133
Rejestracja: ndz lis 30 2003, 18:08
Lokalizacja: szczecin
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Piotr D. »

Wsadziłeś tam do tego dźwigara coś twardego? Ja chyba włożę patyczek szaszłykowy albo dwa, żeby było sztywniej.

Wsadziłem tam właśnie patyczek od szaszłyka, ale efekt wg mnie nie jest zadowalający. Skrzydła co prawda dzięki niemu nie mają dendencji "oklapywania", ale w zachowaniu odpowiedniego profilu płata wcale to nie pomaga... odpowiedni profil trzeba niestety nadać "na pałę" i mieć nadzieję że będzie dobrze... poprostu skala modelu jest zbyt mała żeby poradzić sobie z tym w inny sposób.
pozdrawiam
Piotr
Awatar użytkownika
Łukasz K.
Posty: 925
Rejestracja: wt paź 07 2003, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łukasz K. »

Hmmm, no to trzeba będzie pokombinować. Dzięki za pomoc, Hartmann.

A prace powoli posuwają się do przodu. Zacząłem się zastanawiać, ile metrów drutu już zużyłem do budowy tego modelu... ;-)

Obrazek

Jak zapewne zauważyli Ci, co znają model, wręga za kabiną została przesunięta do tyłu i odpowiednio zmniejszona (żeby wsadzić zbiornik paliwa). Na jej miejsce włożyłem prostokąt z drutu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony czw wrz 01 2005, 11:16 przez Łukasz K., łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Łukasz K.
Posty: 925
Rejestracja: wt paź 07 2003, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łukasz K. »

Nareszcie skończyłem tablicę rozdzielczą... Dobrej nocy... :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Te wystające zegary zalałem lakierem. Te wklęsłe są z szybkami z folii, a poza tym zaponalowałem tablicę, żeby miała lekki połysk, jak lakierowane drewno.
Ostatnio zmieniony czw wrz 01 2005, 11:13 przez Łukasz K., łącznie zmieniany 3 razy.
Peterator
Posty: 50
Rejestracja: czw gru 18 2003, 10:00
Lokalizacja: Aquis Grani (Aachen)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Peterator »

Szydercza Gała pisze:Ja w kwestii jeszcze poprzedniej. skoro te linie to cięgna a nie płaskowniki stanowiące "podłogę" kabiny, to wytłumacz mi po ki grzyb miałyby iść cięgna od orczyka do silnika?
bo jak nazwa mowi sa to ciegna - od ciagniecia. Probowales juz kiedys pchac sznurek? :D
Ciegna idace w kierunku silnika mozna na koncu kabiny pilota zalozyc na rolke i puscic w kierunku lotek i statecznikow - tym samym mozna tymi ostatnimi poruszac w obie strony...
Pozdrawiam, Peterator
Awatar użytkownika
Łukasz K.
Posty: 925
Rejestracja: wt paź 07 2003, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łukasz K. »

Dobrze, że wspomniałeś o cięgnach, Gało, bo zauważyłem, że jeszcze zapomniałem przykleić dwa (od steru wysokości). Co do tych, co idą do przodu (pod orczykiem), to dwa muszą być (idą do skrzydeł, nie do silnika - będzie widać na kolejnej fotce), a dwa pozostałe to nie wiem... ;-) Czymś trzeba było zakryć te kreski na "podłodze". :P Może cięgna do skrzydeł są podwójne? Albo dwie pozostałe linki to wzmocnienia kratownicy? Zresztą i tak w prawdziwym samolocie tych linek jest kilka razy więcej - nie leży jednak w moich zamiarach dokładne odwzorowanie układu wszystkich cięgien i linek konstrukcyjnych samolotu... Bez przesady... :) I tak cały ten układ będzie ledwo widoczny.

Do tyłu musi iść 6 linek (2 do steru kierunku i 4 do wysokości - 2 z lewej i 2 z prawej). Do sterowania płatami też musiały iść jakieś linki przecież. A rolki mają być po prostu do zawracania linki (zresztą i tak chyba żadnych tu nie było... :P ).

Poniżej zdjęcie, które wyjaśnia, że:
1. Nie było płaskowników.
2. Do tyłu szło 6 linek.

Obrazek

Nie wyjaśnia jednoznacznie, co szło do przodu, bo z przodu widać mętlik. :D Ale 2 na pewno są. Ja zrobiłem 4, bo 4 były narysowane, więc czymś wypadało to zakryć. :P

Ten mój schemat jest mocno hipotetyczny, bo też te samoloty chyba były takie "nieseryjne" - jak patrzę na zdjęcia, to każdy był inny. :) To utrudnia ustalenie wyglądu tego konkretnego egzemplarza.

Oto zdjęcie ostatniego stanu przed wklejeniem tablicy, dźwigara i poszycia:

Obrazek
Ostatnio zmieniony czw wrz 01 2005, 11:13 przez Łukasz K., łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
Łukasz K.
Posty: 925
Rejestracja: wt paź 07 2003, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łukasz K. »

Bajer bajerem, a dziś też coś dodałem. Na pierwszym zdjęciu kadłub, trochę popaprany budasiem. Drugie zdjęcie pokazuje natomiast bardzo ciekawą blachę, z jakiej zrobiona jest osłona przedniej części kadłuba. Jaki z tego wniosek? O tym dalej.

Obrazek

Obrazek

Otóż okazało się, iż nieomal identyczną fakturę mają wieczka od jogurtów, kefirów itp. z folii aluminiowej... Tzn. wieczka z folii, nie jogurty. ;-) Sytuację tę odpowiednio wykorzystałem.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony czw wrz 01 2005, 11:14 przez Łukasz K., łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Łukasz K.
Posty: 925
Rejestracja: wt paź 07 2003, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łukasz K. »

Skórzaną obwódkę krawędzi kabiny wykonałem z cienkiego papieru w tylnej części, a w przedniej (tam, gdzie jest zaokrąglona) z rozwodnionego pattexu (ponalu) zmieszanego z czarnym tuszem.

Obrazek
Ostatnio zmieniony czw wrz 01 2005, 11:15 przez Łukasz K., łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Łukasz K.
Posty: 925
Rejestracja: wt paź 07 2003, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łukasz K. »

No cóż, mocno poczułem smród egzaminów i nie mam czasu na nadzorowanie krasnoludów, którzy są wyjątkowo niesforni. Teraz chłopaki chleją piwo i robią różne głupie rzeczy zamiast kleić. Zresztą widać na zdjęciu, że się nieco rozluźnili... Porzucili uniformy i imprezują na biurku... :devil1:

Obrazek
Ostatnio zmieniony czw wrz 01 2005, 11:15 przez Łukasz K., łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Łukasz K.
Posty: 925
Rejestracja: wt paź 07 2003, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łukasz K. »

Trzeba sobie czasem zrobić przerwę w nauce. :) Oto wiązanie poszycia kadłuba, zrobione z cienkiego drutu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony czw wrz 01 2005, 11:16 przez Łukasz K., łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Łukasz K.
Posty: 925
Rejestracja: wt paź 07 2003, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łukasz K. »

Jak widać, skrzydła są oparte tylko na takim dźwigarze.

Obrazek

Polecam jednak dodać co najmniej jedno żeberko (przy kadłubie by się przydało). Ja tego nie zrobiłem i miałem pewne problemy z odpowiednim ukształtowaniem skrzydeł. Obecnie wygląda to tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Poza tym trzeba zaznaczyć, że krawędź skrzydła, która przylega do kadłuba jest i ma być prosta. Kadłub zwęża się za kabiną, więc będzie szpara, ale nie należy się tym przejmować, bo w tym samolocie tak było. :haha: Tak przynajmniej wskazuje "In Action" z Eindeckerami. Ja natomiast mam inaczej, bo zasugerowałem się fotkami, na których skrzydło przylegało ściśle. No cóż, albo to zależało od egzemplarza, albo te fotki były niedobre (z jakiegoś muzeum, może źle go zmontowali). Jednak jeżeli skrzydło nie ma być przyklejone do kadłuba, to tym bardziej przyda się żeberko.

U mnie skrzydła przycięte są tak, że przylegają do kadłuba:

Obrazek
Ostatnio zmieniony czw wrz 01 2005, 13:38 przez Łukasz K., łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ