Jak narysować deskowany pokład?*
Moderatorzy: kartonwork, Rafal N.
Jak narysować deskowany pokład?*
Witam szanowne Grono po dluzszej przerwie...
Siedze przed komputerem i mysle jak zrobic deskowany poklad projektowanego w wolnych chwilach modelu.
Najprosciej jest poklad á la wczesny Maly Modelarz: wypelnienie obrysu pokladu zolta farba i narysowanie linii ukladu desek, ale to jakos nie to.
Jak rysowane sa poklady w modelach GPM &co. - te gdzie poszczegolne deski roznia sie nieco kolorem od swoich sasiadow?
Jesli zaczne programem do grafiki wektorowej robic prostokaciki wielkosci deski i barwic je na kilka roznych odcieni po czym zaczne skladac z tego poklad to pewnie zsiwieje doszczetnie...
jak zas wezme jakas teksturke (tylko jaka?) to deski moga zmieniac kolor w nieoczekiwanych/niepozadanych miejscach...
druga sprawa to wybor koloru: uzywany, ceglowany poklad z czestym kontaktem z woda i sloncem powinien chyba byc bardzo wyplowialym i znacznie odbiegac od koloru drewna mebloscianki
Czy ktos z Was wymyslil juz jakies rozwiazanie tych kwestii?
Jak rozwiazuja ten problem autorzy modeli? Moze zechca uchylic szczerbka ich warsztatu?
Prosi bardzo, Peterator
Siedze przed komputerem i mysle jak zrobic deskowany poklad projektowanego w wolnych chwilach modelu.
Najprosciej jest poklad á la wczesny Maly Modelarz: wypelnienie obrysu pokladu zolta farba i narysowanie linii ukladu desek, ale to jakos nie to.
Jak rysowane sa poklady w modelach GPM &co. - te gdzie poszczegolne deski roznia sie nieco kolorem od swoich sasiadow?
Jesli zaczne programem do grafiki wektorowej robic prostokaciki wielkosci deski i barwic je na kilka roznych odcieni po czym zaczne skladac z tego poklad to pewnie zsiwieje doszczetnie...
jak zas wezme jakas teksturke (tylko jaka?) to deski moga zmieniac kolor w nieoczekiwanych/niepozadanych miejscach...
druga sprawa to wybor koloru: uzywany, ceglowany poklad z czestym kontaktem z woda i sloncem powinien chyba byc bardzo wyplowialym i znacznie odbiegac od koloru drewna mebloscianki
Czy ktos z Was wymyslil juz jakies rozwiazanie tych kwestii?
Jak rozwiazuja ten problem autorzy modeli? Moze zechca uchylic szczerbka ich warsztatu?
Prosi bardzo, Peterator
Witaj Peterator
Na niemieckim forum modelarskim Kartonbau.de omawiano podobny problem. Być może to okaże się pomocne.
http://kartonbau-aktiv.de/wbb2/thread.p ... e+holzdeck
Pozdrawiam mietek_ow
Na niemieckim forum modelarskim Kartonbau.de omawiano podobny problem. Być może to okaże się pomocne.
http://kartonbau-aktiv.de/wbb2/thread.p ... e+holzdeck
Pozdrawiam mietek_ow
ja pokład projektuje w Corelu tworze najpierw prostokąty a następnie wchodzę w wypełnienia/wypełnienie deseniem tam masz dostępną mapę wybierasz ją i tam znajdziesz pare odwzorowań drewna...(musisz zmienić rozmiar bo inaczej "słoje" będą za duże potem możesz jeszcze obrócić)
mój pokład wygląda tak:
http://jungu1985.w.interia.pl/pokladzbliska.JPG
mój pokład wygląda tak:
http://jungu1985.w.interia.pl/pokladzbliska.JPG
- Marcintosh
- Posty: 1091
- Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
- Lokalizacja: Dorset, UK
- x 8
Ja opisze moze stary jak wegiel patent na teksture drewna do zrobienia w Photoshopie. Moze sie przyda...
1. Tworzymy obrazek o odpowiedniej wielkosci. Ja wybralem 800x400 px. Wypelniamy go kolorem drewna, jakie chcemy uzyskac. Generalnie nalezy celowac w brudny zolty. Ja wybralem C12:M8:Y20:K0.
2. Z menu Filter wybieramy Noise->Add Noise. W oknie wybieramy nastepujace opcje: Amount: 10%, Distribution: Guassian, Monochromatic: On. Klikamy OK.
3. Poprawiamy poprzez ponowne wybranie tego samego filtra: Command(apple)/CTRL + F
4. Z menu Filter wybieramy Blur->Motion Blur i wybieramy nastepujace wartosci: Angle: 0, Distance: 50. Klikamy OK.
5. Z menu Filter wybieramy Sharpen->Unsharp Mask i wpisujemu wartosci: Amount: 500%, Radius: 1, Threshold: 0. Klikamy OK.
No i gotowe! Wystarczy dodac deseczki, wyembosowac je, albo pociac na kawalki i masz piekny poklad w 10 minut.
1. Tworzymy obrazek o odpowiedniej wielkosci. Ja wybralem 800x400 px. Wypelniamy go kolorem drewna, jakie chcemy uzyskac. Generalnie nalezy celowac w brudny zolty. Ja wybralem C12:M8:Y20:K0.
2. Z menu Filter wybieramy Noise->Add Noise. W oknie wybieramy nastepujace opcje: Amount: 10%, Distribution: Guassian, Monochromatic: On. Klikamy OK.
3. Poprawiamy poprzez ponowne wybranie tego samego filtra: Command(apple)/CTRL + F
4. Z menu Filter wybieramy Blur->Motion Blur i wybieramy nastepujace wartosci: Angle: 0, Distance: 50. Klikamy OK.
5. Z menu Filter wybieramy Sharpen->Unsharp Mask i wpisujemu wartosci: Amount: 500%, Radius: 1, Threshold: 0. Klikamy OK.
No i gotowe! Wystarczy dodac deseczki, wyembosowac je, albo pociac na kawalki i masz piekny poklad w 10 minut.
To może ja dorzucę sposób na deski w Illustratorze 10:
Korzystając z narzędzie "Pióro" - skrót klawiszowy "P" rysuję cos takiego:
Następnie zaznaczam to coś i definiuję jako nowy symbol w palecie symboli.
Teraz używając narzędzia do rozpylania symboli - skrót klawiszowy "Shift+S" rozpylam symbole obok siebie:
Teraz zaznaczam zbiór symboli i w zakładce "Obiekt" wybieram komendę "rozwinięcie"
Teraz rysuję kształt deski i nakładam mniej więcej na obszar symboli:
Zaznaczam wszystko i kombinacja klawiszy "Ctrl+7" robię coś takiego:
Początkowo deska nie ma wypełnienia ale samo wypełnienie jest już sprawą prostą.
Zaletą tego sposobu jest to, że cały czas operuję grafiką wektorową.
Korzystając z narzędzie "Pióro" - skrót klawiszowy "P" rysuję cos takiego:
Następnie zaznaczam to coś i definiuję jako nowy symbol w palecie symboli.
Teraz używając narzędzia do rozpylania symboli - skrót klawiszowy "Shift+S" rozpylam symbole obok siebie:
Teraz zaznaczam zbiór symboli i w zakładce "Obiekt" wybieram komendę "rozwinięcie"
Teraz rysuję kształt deski i nakładam mniej więcej na obszar symboli:
Zaznaczam wszystko i kombinacja klawiszy "Ctrl+7" robię coś takiego:
Początkowo deska nie ma wypełnienia ale samo wypełnienie jest już sprawą prostą.
Zaletą tego sposobu jest to, że cały czas operuję grafiką wektorową.
Próbując odpowiedzieć na dalszy ciąg pytania Peteratora postanowiłem zrobić małe badania naukowe. Oto ich efekt:
W dalszym ciągu jestem w moim ulubionym Illustratorze. Mam już gotowy szablon deski. Dodaję do niego cienkie paski na brzegach, które dodadzą desce nieco przestrzenności:
Teraz z powrotem robię z tego symbol przy użyciu palety symboli, następnie już jako symbol ściągam sobie jedną deskę z powrotem na pulpit roboczy, po czym zwielokrotniam:
Teraz korzystając z palety do obsługi rozpylacza symboli wybieram opcję "narzędzie wyszarzanie symboli" i odręcznie "jadę" po pokładzie. Efekt poniżej:
Mogę również korzystając z innego narzędzia palety zmieniać kolor pokładu:
Metoda bardzo prosta, ma jednak dwie wady:
1. Illustrator nie jest tani - choć jest wart swojej ceny
2. Płynna praca programu wymaga dość mocnego komputera mimo, iż pliki w rzeczywistości nie "ważą" tak dużo.
Peterator, mam nadzieję, iż jest to już w miarę pełna odpowiedź na Twoje pytanie.
W dalszym ciągu jestem w moim ulubionym Illustratorze. Mam już gotowy szablon deski. Dodaję do niego cienkie paski na brzegach, które dodadzą desce nieco przestrzenności:
Teraz z powrotem robię z tego symbol przy użyciu palety symboli, następnie już jako symbol ściągam sobie jedną deskę z powrotem na pulpit roboczy, po czym zwielokrotniam:
Teraz korzystając z palety do obsługi rozpylacza symboli wybieram opcję "narzędzie wyszarzanie symboli" i odręcznie "jadę" po pokładzie. Efekt poniżej:
Mogę również korzystając z innego narzędzia palety zmieniać kolor pokładu:
Metoda bardzo prosta, ma jednak dwie wady:
1. Illustrator nie jest tani - choć jest wart swojej ceny
2. Płynna praca programu wymaga dość mocnego komputera mimo, iż pliki w rzeczywistości nie "ważą" tak dużo.
Peterator, mam nadzieję, iż jest to już w miarę pełna odpowiedź na Twoje pytanie.
- Marcintosh
- Posty: 1091
- Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
- Lokalizacja: Dorset, UK
- x 8
Sposob mi sie bardzo podoba, bardzo oryginalny. Mam jednak podobne obawy. W koncu jezeli wszystkie te deseczki skladaja sie z obiektow, to sa ich miliony na przecietnej wielkosci pokladzie. Jakiekolwiek przetwarzanie takiego pliku moze przyprawic nawet szybka maszyne o zadyszkeorigami pisze:Płynna praca programu wymaga dość mocnego komputera mimo, iż pliki w rzeczywistości nie "ważą" tak dużo.
Wiesz, to rozwiązanie faktycznie można zaliczyć do tzw. "sukcesów laboratoryjnych"
Zastosowałem metodę na moim pokładzie i komputer dostał odczuwalnej zadyszki. Poza tym słojów w tej skali i tak praktycznie nie widać (deska u mnie ma 0,7 mm średnicy).
Po odjęciu słojów komputer odzyskał werwę i zaczął pracować płynnie.
Wniosek: A może darować sobie słoje i pozostać jedynie przy cieniowaniu?
Zastosowałem metodę na moim pokładzie i komputer dostał odczuwalnej zadyszki. Poza tym słojów w tej skali i tak praktycznie nie widać (deska u mnie ma 0,7 mm średnicy).
Po odjęciu słojów komputer odzyskał werwę i zaczął pracować płynnie.
Wniosek: A może darować sobie słoje i pozostać jedynie przy cieniowaniu?