Waloryzacja samolotów polskich*

technika, historia, dokumentacja, linki itp.

Moderatorzy: kartonwork, Aviator, Rafal N.

ODPOWIEDZ
Aviator
Posty: 477
Rejestracja: ndz mar 02 2003, 13:49
Lokalizacja: Warszawa,

Waloryzacja samolotów polskich*

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Aviator »

Czy ktoś z Was posiada zdjęcia lub wiedzę na temat śladów eksploatacji widocznych na P-37 "Łoś"? Niestety, w materiałach które posiadam to albo nie widać z powodu jakości zdjęcia albo samolot jest "jak spod igły". To samo pytanie dotyczy Lublina R-XIII.
Aviator
И смешно и вярно!!!
www.facebook.com/andrzej.maciejczak
Awatar użytkownika
bedrzich
Posty: 60
Rejestracja: pn mar 10 2003, 13:50
Lokalizacja: OTHH

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bedrzich »

Zdjęć niestety nie mam - kiedyś widziałem zdjęcia rumuńskich Łosi z francuskiego Le fana de l'aviation (czy jakoś tak) - ale nie jestem pewien czy gdzieś jeszcze były. Może w książce Cynka o Łosiu? Trzeba to wziąć na logikę - na pewno farba była zdarta w okolicach chodnika na prawym skrzydle (dobrze pamietam?), wejść do samolotu czy otwiranych luków i pokryw ułatwiających eksploatację. Trzeba pamiętać, że Łoś tankowany był pod ciśnieniem od dołu, stąd też mechanicy nie musięli biegać co chwila po samolocie :) . Silniki gwiazdowe, szczególnie wtedy zużywzły dość dużo oleju, a raczej go wypluwały, nie tylko przez wydech, dlatego też pewnie szczególni spody gondol silnikowych były po pewnym czasie pobrudzone zaciekami oleju no i śladami błota. Na zdjęciach widać że kadłub miał nity wypukłe, a z takich farba schodzi w pierwszej kolejności.
Co do Lublina sprawa jest trudniejsza. Na pewno podobnie jak w każdym innym samolocie ze zdejmowanych blaszanych części pokryw przodu kadłuba złaziła farba (przy krawędzich osłon, w okolicach zamków osłon). Reszta konstrukcji sklejkowo-płócienna była zapewne najpierw gruntowana cellonem, raczej na pewno z pyłem aluminiowym (i to pewnie kilkukrotnie) a następnie malowano na to kamuflaż. Z doświadczenia wiem że na tak pomalowanych powierzchniach kamuflarz trzyma się dobrze i najwcześniej o "starości" malowania świadczy jego... zmatowienie i blaknięcie, potem raczej ścieranie farby niż odchodzenie płatami, jak w przypadku blach. Najbardzie wrażliwe są znów: stopnie, uchwyty itp
Mam nadzieję że trochę pomogłem?
Pozdrawiam Aviatorku!
Aviator
Posty: 477
Rejestracja: ndz mar 02 2003, 13:49
Lokalizacja: Warszawa,

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Aviator »

Dzięki Bedrzich. Potwierdziłeś moje domysły i dużo pomogłeś. Sprawdzę jeszcze, moze coś jest w Air Intrnational. Niedługo pokażę fotkę Łosia i innych. Mój staruszek (który jeszcze żyje) był rusznikarzem i strzelcem w 1 Pułku na Okęciu, 222 eskadra szkolna ale takich szczegółów już nie pamięta.
Aviator
И смешно и вярно!!!
www.facebook.com/andrzej.maciejczak
Aviator
Posty: 477
Rejestracja: ndz mar 02 2003, 13:49
Lokalizacja: Warszawa,

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Aviator »

Już pierwszy efekt waloryzacji jest. Są to smugi pozostawione przez spaliny z silników Łosia wg zdjęcia Łosia rumuńskiego i egzemplarza wystawowego SP-BNL
Aviator
И смешно и вярно!!!
www.facebook.com/andrzej.maciejczak
Awatar użytkownika
bedrzich
Posty: 60
Rejestracja: pn mar 10 2003, 13:50
Lokalizacja: OTHH

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bedrzich »

Bardzo ładnie! Mało kto wie, że smugi po spalinach na ciemnym tle nie są czarne - chyba że z silnika turbinowego
Pozdrawiam!
-- --------------------------
PAPIERU!!!
Awatar użytkownika
Marcintosh
Posty: 1091
Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
Lokalizacja: Dorset, UK
x 8

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcintosh »

...albo diesla ;-)
Aviator
Posty: 477
Rejestracja: ndz mar 02 2003, 13:49
Lokalizacja: Warszawa,

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Aviator »

To modelik z VEB NRD skala 1:100 Tu-154M. Nie wiem, czy można uznać go za polski. W kazdym razie w polskim malowaniu. Nie miałem jeszcze wtedy uruchomionego aerografu więc okopcenie jest - jakie jest.
Aviator
И смешно и вярно!!!
www.facebook.com/andrzej.maciejczak
Aviator
Posty: 477
Rejestracja: ndz mar 02 2003, 13:49
Lokalizacja: Warszawa,

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Aviator »

Małe pytanko do tematu. Jaki kolor miały linki sterowe prowadzone na zewnątrz płatowca np. w RWD-8?
Aviator
И смешно и вярно!!!
www.facebook.com/andrzej.maciejczak
Awatar użytkownika
bedrzich
Posty: 60
Rejestracja: pn mar 10 2003, 13:50
Lokalizacja: OTHH

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bedrzich »

Jeżeli były to linki plecione (a takie stosuje się do napędów sterów) to raczej w kolorze naturalnym metalu, pewnie posmarowane jakimś mazidłem. Co innego cięgna usztywniające, które były z jednolitego pręta (np. baldachim w rzeczonym RWD) - te malowano w kolorze kamuflażu
Pozdrawiam!
-- --------------------------
PAPIERU!!!
Aviator
Posty: 477
Rejestracja: ndz mar 02 2003, 13:49
Lokalizacja: Warszawa,

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Aviator »

I znowu jesteś nieoceniony. Czyli plecionka koloru srebrzystego.
Aviator
И смешно и вярно!!!
www.facebook.com/andrzej.maciejczak
ODPOWIEDZ