BR52 KRIEGSLOK

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

BR52 KRIEGSLOK

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Drugim modelem kolejowym który ukaże się w tym roku jest właśnie ta lokomotywa. Na stronie "Modelika" na razie jej nie ma, bo lada chwila ruszy nowa strona o zupełnie innym wyglądzie.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Dla mniej siedzących w temacie krótka historia:

BR52 Kriegslok
Niemiecki parowóz towarowy budowany w latach 1942-1945 w wielu krajach Europy w liczbie przekraczającej 6000 sztuk. W Polsce m.in. w Poznaniu,Chrzanowie,Sosnowcu i Elblągu.Jego konstrukcja to przystosowana do celów produkcji wojennej konstrukcja parowozu BR50.Bez tych parowozów front wschodni nie mógł istnieć. Prowadzone przez bezkresne pustkowia Rosji pociągi były priorytetowym celem lotnictwa sprzymierzonych.W celu ograniczenia strat zastosowano kamuflaż. Stosowano również parowozy BR52 przygotowane do pracy z tendrami kondensacyjnymi, co zwiększało ich zasięg i eliminowało w dużym stopniu widoczny z daleka słup pary.
Po wojnie kontynuowano w Polsce ich produkcję jako Ty42, a pozostałe "poniemieckie" oznaczono serią Ty2. Po roku 1945 Ty2 prowadził również zestawione naprędce z resztek właściwego taboru pociągi pancerne SOK na terenie Bieszczad w celu ochrony składów z węglem przed rabunkiem.
Dzisiaj parowozy te są chętnie zamawiane do obsługi pociągów specjalnych przez turystów. Sporo znalazło miejsce za granicą jako pomniki lub maszyny czynne. Jednym z niewielu zakładów przywracających je do życia jest INTERLOK z Piły. Na zachodnie zlecenia przerabia się się je nawet z serii BR52 na serię Ty2 (drobne różnice wyposażenia , inny tender jak bardziej typowy dla tej serii beczkowy)jako znacznie ładniejsze. Oprócz tego montuje się w nich "Stockery" rodem z amerykańskich "Trumanów" i naszych Ty51.
Jedną z takich maszyn mam szczęście mieć w pracy,niestety
nieczynną.Pochodzi z kolei piaskowej będącej ewenementem na skalę Europejską.

Ciekawe linki :
http://www.interlok.info/Ty2.htm
http://www.panzer-modell.com/berichte/br52/br52.htm
http://www.tee-usa.com/lil105213.html

Dla ciekawości - na zdjęciu "beera" z tendrem kondensacyjnym
Bartek
Posty: 115
Rejestracja: pn lip 28 2003, 10:08

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Bartek »

czy ukaze sie i kiedy ewentualnie wersja w polskim malowaniui z bocznymi blachami regulujacymi wyrzut dymu)?
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Dla zainteresowanych zrobiłem kilka fotek Ty2-3458.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Fotki duzej rozdzielczosci do pobrania tutaj:

www.kartonwork.pl/tmp/kolej.zip
Bartek
Posty: 115
Rejestracja: pn lip 28 2003, 10:08

?

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Bartek »

Czy ukaze sie wersja przedstawiona na zdjeciach ?
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Jeszcze zanim mnie Tadziu przywoła do porządku wytłumaczę:
"Truman" - najcięższy parowóz w Polsce, oznaczony jako Ty246, zakupiony w Stanach w ilości 100 sztuk.Wyprodukowany po wojnie na nasze specjalne zamówienie tak, aby mieścił się na naszych obrotnicach.
Prowadziły głównie ciężkie składy z węglem. Jeden zniszczono podczas zderzenia czołowego z innym pociągiem,w innym nastąpił wybuch kotła-poza tym wszystkie "chodziły".
Kiedy socjalistyczne władze wchodziły w kolejną pięciolatkę ktoś stwierdził, że głupio byłoby wjeżdżać w nią amerykańskimi parowozami, więc wydano decyzje o ich złomowaniu. Uratował sie jeden, odkupiony uprzednio przez przemysł jako grzejka, dziś ustawiony w Karsznicach.
"Stocker" to wstawione do tego parowozu urządzenie zasilane parą zastępujące łopatę w zasilaniu kotła węglem z tendra.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

Re: ?

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

BARTEK pisze:Czy ukaze sie wersja przedstawiona na zdjeciach ?
Tego nie wiem.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Wcześniej pisałem o trumanach i stockerach - pokapowałem się, że nie wszyscy wiedzą co to jest i czym to konsumować. :idea:
Awatar użytkownika
Vivit
Posty: 1717
Rejestracja: wt mar 11 2003, 8:42
Lokalizacja: Koszalin

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Vivit »

Kierowniku a czy przewiduje się wydanie modelu w skali 1:45, bo ta wydana to trochę sporawa jest ???
Pozdrawiam okrętowiec Vivit
Obrazek
Awatar użytkownika
Seweryn
Posty: 240
Rejestracja: śr paź 15 2003, 13:42
Lokalizacja: Ustroń
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Seweryn »

Na czwartym zdjęciu oprócz ty2 jest ty37 czy mi sięzdaje jak tak to może masz jakieś fotki
Seweryn Obrazek
ODPOWIEDZ