BR52 KRIEGSLOK
Moderatorzy: kartonwork, kierownik
BR52 KRIEGSLOK
Drugim modelem kolejowym który ukaże się w tym roku jest właśnie ta lokomotywa. Na stronie "Modelika" na razie jej nie ma, bo lada chwila ruszy nowa strona o zupełnie innym wyglądzie.
Dla mniej siedzących w temacie krótka historia:
BR52 Kriegslok
Niemiecki parowóz towarowy budowany w latach 1942-1945 w wielu krajach Europy w liczbie przekraczającej 6000 sztuk. W Polsce m.in. w Poznaniu,Chrzanowie,Sosnowcu i Elblągu.Jego konstrukcja to przystosowana do celów produkcji wojennej konstrukcja parowozu BR50.Bez tych parowozów front wschodni nie mógł istnieć. Prowadzone przez bezkresne pustkowia Rosji pociągi były priorytetowym celem lotnictwa sprzymierzonych.W celu ograniczenia strat zastosowano kamuflaż. Stosowano również parowozy BR52 przygotowane do pracy z tendrami kondensacyjnymi, co zwiększało ich zasięg i eliminowało w dużym stopniu widoczny z daleka słup pary.
Po wojnie kontynuowano w Polsce ich produkcję jako Ty42, a pozostałe "poniemieckie" oznaczono serią Ty2. Po roku 1945 Ty2 prowadził również zestawione naprędce z resztek właściwego taboru pociągi pancerne SOK na terenie Bieszczad w celu ochrony składów z węglem przed rabunkiem.
Dzisiaj parowozy te są chętnie zamawiane do obsługi pociągów specjalnych przez turystów. Sporo znalazło miejsce za granicą jako pomniki lub maszyny czynne. Jednym z niewielu zakładów przywracających je do życia jest INTERLOK z Piły. Na zachodnie zlecenia przerabia się się je nawet z serii BR52 na serię Ty2 (drobne różnice wyposażenia , inny tender jak bardziej typowy dla tej serii beczkowy)jako znacznie ładniejsze. Oprócz tego montuje się w nich "Stockery" rodem z amerykańskich "Trumanów" i naszych Ty51.
Jedną z takich maszyn mam szczęście mieć w pracy,niestety
nieczynną.Pochodzi z kolei piaskowej będącej ewenementem na skalę Europejską.
Ciekawe linki :
http://www.interlok.info/Ty2.htm
http://www.panzer-modell.com/berichte/br52/br52.htm
http://www.tee-usa.com/lil105213.html
Dla ciekawości - na zdjęciu "beera" z tendrem kondensacyjnym
BR52 Kriegslok
Niemiecki parowóz towarowy budowany w latach 1942-1945 w wielu krajach Europy w liczbie przekraczającej 6000 sztuk. W Polsce m.in. w Poznaniu,Chrzanowie,Sosnowcu i Elblągu.Jego konstrukcja to przystosowana do celów produkcji wojennej konstrukcja parowozu BR50.Bez tych parowozów front wschodni nie mógł istnieć. Prowadzone przez bezkresne pustkowia Rosji pociągi były priorytetowym celem lotnictwa sprzymierzonych.W celu ograniczenia strat zastosowano kamuflaż. Stosowano również parowozy BR52 przygotowane do pracy z tendrami kondensacyjnymi, co zwiększało ich zasięg i eliminowało w dużym stopniu widoczny z daleka słup pary.
Po wojnie kontynuowano w Polsce ich produkcję jako Ty42, a pozostałe "poniemieckie" oznaczono serią Ty2. Po roku 1945 Ty2 prowadził również zestawione naprędce z resztek właściwego taboru pociągi pancerne SOK na terenie Bieszczad w celu ochrony składów z węglem przed rabunkiem.
Dzisiaj parowozy te są chętnie zamawiane do obsługi pociągów specjalnych przez turystów. Sporo znalazło miejsce za granicą jako pomniki lub maszyny czynne. Jednym z niewielu zakładów przywracających je do życia jest INTERLOK z Piły. Na zachodnie zlecenia przerabia się się je nawet z serii BR52 na serię Ty2 (drobne różnice wyposażenia , inny tender jak bardziej typowy dla tej serii beczkowy)jako znacznie ładniejsze. Oprócz tego montuje się w nich "Stockery" rodem z amerykańskich "Trumanów" i naszych Ty51.
Jedną z takich maszyn mam szczęście mieć w pracy,niestety
nieczynną.Pochodzi z kolei piaskowej będącej ewenementem na skalę Europejską.
Ciekawe linki :
http://www.interlok.info/Ty2.htm
http://www.panzer-modell.com/berichte/br52/br52.htm
http://www.tee-usa.com/lil105213.html
Dla ciekawości - na zdjęciu "beera" z tendrem kondensacyjnym
Dla zainteresowanych zrobiłem kilka fotek Ty2-3458.
Fotki duzej rozdzielczosci do pobrania tutaj:
www.kartonwork.pl/tmp/kolej.zip
Fotki duzej rozdzielczosci do pobrania tutaj:
www.kartonwork.pl/tmp/kolej.zip
Jeszcze zanim mnie Tadziu przywoła do porządku wytłumaczę:
"Truman" - najcięższy parowóz w Polsce, oznaczony jako Ty246, zakupiony w Stanach w ilości 100 sztuk.Wyprodukowany po wojnie na nasze specjalne zamówienie tak, aby mieścił się na naszych obrotnicach.
Prowadziły głównie ciężkie składy z węglem. Jeden zniszczono podczas zderzenia czołowego z innym pociągiem,w innym nastąpił wybuch kotła-poza tym wszystkie "chodziły".
Kiedy socjalistyczne władze wchodziły w kolejną pięciolatkę ktoś stwierdził, że głupio byłoby wjeżdżać w nią amerykańskimi parowozami, więc wydano decyzje o ich złomowaniu. Uratował sie jeden, odkupiony uprzednio przez przemysł jako grzejka, dziś ustawiony w Karsznicach.
"Stocker" to wstawione do tego parowozu urządzenie zasilane parą zastępujące łopatę w zasilaniu kotła węglem z tendra.
"Truman" - najcięższy parowóz w Polsce, oznaczony jako Ty246, zakupiony w Stanach w ilości 100 sztuk.Wyprodukowany po wojnie na nasze specjalne zamówienie tak, aby mieścił się na naszych obrotnicach.
Prowadziły głównie ciężkie składy z węglem. Jeden zniszczono podczas zderzenia czołowego z innym pociągiem,w innym nastąpił wybuch kotła-poza tym wszystkie "chodziły".
Kiedy socjalistyczne władze wchodziły w kolejną pięciolatkę ktoś stwierdził, że głupio byłoby wjeżdżać w nią amerykańskimi parowozami, więc wydano decyzje o ich złomowaniu. Uratował sie jeden, odkupiony uprzednio przez przemysł jako grzejka, dziś ustawiony w Karsznicach.
"Stocker" to wstawione do tego parowozu urządzenie zasilane parą zastępujące łopatę w zasilaniu kotła węglem z tendra.