[relacja] MIG-25 Foxbat

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

mores
Posty: 136
Rejestracja: ndz wrz 18 2005, 17:25
Lokalizacja: Kraków

[relacja] MIG-25 Foxbat

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mores »

Witam Wszystkich serdecznie w mojej nowej relacji.
Mig-25 PD "FOXBAT" , Hobby-Model, 1:33, Nr 40, rok wydania 1997.

Mig-25 Foxbat ...nazwa, która elektryzuje niejednego entuzjastę współczesnego lotnictwa wojskowego. Samolot legenda. Jedna z najbardziej przełomowych konstrukcji w dziejach techniki lotniczej. Dla jego potrzeb opracowano wiele nowych żarowytrzymałych, elastycznych gatunków stali, opanowano technikę spawania w osłonie gazowej całych integralnych zespołów konstrukcyjnych, w szerokim zakresie wprowadzono elementy tytanowe. Rozwiązano problem oporności konstrukcji samolotu na nagrzewanie występujące w lotach z dużymi prędkościami naddźwiękowymi, poradzono sobie z chłodzeniem kabiny i przedziałów wyposażenia. Również układ aerodynamiczny samolotu: nośny kadłub, zdwojone usterzenie pionowe, prostokątne boczne wloty powietrza były nowościami o dużym znaczeniu, oraz wiele innych ciekawych rozwiązań. Mig-25 napewno przejdzie do historii jako niezwykły i wyjątkowy.

Co do samego modelu, jest to jak narazie jedyne opracowanie (pomijając MM). Nie ma sensu się tu rozwodzić nad wycinanką. Poprostu jest i już :) I myślę, że to jest jego największą zaletą :)

Przed przystąpieniem do budowy zgromadziłem odpowiedni materiał:
Obrazek

Budowę zacząłem od głównego segmentu:
Obrazek
Obrazek
Ponieważ model wogóle nie posiada szkieletu (co uważam za zaletę w tym sensie, że można go samemu zrobić), powolutku robię go sobie sam, tak jak mi pasuje.

Postanowiłem, że zrobię całe kanały wlotowe powietrza do silników (silnik zaczynał się za wnęką podwozia głównego), oraz pierwszy stopień sprężarki:
ObrazekObrazek
Trochę było zabawy z przejściem z przekroju prostokątnego w okrągły.

Na zdjęciu poniżej oklejony pierwszy segment oraz szklelet następnego w budowie:
Obrazek

To narazie tyle.
tad
Posty: 868
Rejestracja: śr lut 16 2005, 0:45
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: tad »

CZeść,
jeszcze mniej szkieletu mają samoloty p. Sałapy wydane w GPM - oba F-15 i Tornado. Tam segmenty składają się z dwóch połówek łączonych wzdłuż osi modelu i do tego pojedyncze wręgi - takie pudełka.

Na marginesie - Mores - skończysz wreszcie jakiś model z tych na forach? Wiem, że się czepiam, ale na obu forach jest kilku ludzi stukających relacje jedna za drugą - dochodzą do etapu kadłuba/skrzydeł i dobranoc... A mnie to razi.
TAD
Awatar użytkownika
ukasso
Posty: 74
Rejestracja: sob gru 03 2005, 19:12
Lokalizacja: Mińsk Maz.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ukasso »

Ja szczerze powiedziawszy chętnie bym zobaczył ten model Twoim wykonaniu. Sam kiedyś go zrobiłem i bardzo mi się podobał. Co do szkieletu, to nie jest tak źle. Ja wykonałem go dokładnie według instrukcji i całość jest stosunkowo sztywna. Tylko samolot jest dosyć lekki, jak na swoje rozmiary. Zdjęcie gotowego, nieco przykurzonego i trąconego zębem czasu modelu można zobaczyć TUTAJ
mores
Posty: 136
Rejestracja: ndz wrz 18 2005, 17:25
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mores »

TAD- skończe, Mig-29 praktycznie już czeka na sesje zdjęciową... a przy B-24 też coś dłubię. Nie będę zostawiał niedokończonych relacji, prędzej czy później ale ukończę.

Ukasso, w tym modelu nie ma szkieletu :) tak jak napisał Tad, takie pudełko z samymi wręgami :)

Ukasso, jak to nie problem to prosiłbym o więcej zdjęć Twojego Foxbata na maila, z góry dziękuję.
Awatar użytkownika
hide
Posty: 256
Rejestracja: ndz lis 27 2005, 15:53
Lokalizacja: Łódź

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: hide »

To ja tu siadam i oglądam ;-) jak wszystkie relacje ze stajni Mikojana i Gurewicza.

25, 29 co będzie następne ? :D

21 albo 23 ? :)
Mama Just killed the man...
put the gun against his head...
push the triggle....
now he's dead...
Awatar użytkownika
ukasso
Posty: 74
Rejestracja: sob gru 03 2005, 19:12
Lokalizacja: Mińsk Maz.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ukasso »

Pisząc o szkielecie, miałem na myśli właśnie te wręgi. ;-) Szkieletu faktycznie nie ma, a dorobienie go na pewno usztywni konstrukcję i wpłynie pozytywnie na utrzymanie symetrii.
Zdjęć niestety nie posiadam, bo nie mam już tego modelu. Kleiłem go ładnych parę lat temu. Mam jeszcze jedną pamiątkową fotkę, jeśli Cię zainteresuje. MIG-25
Awatar użytkownika
Hasio Maszkietnik
Posty: 113
Rejestracja: czw cze 02 2005, 17:34
Lokalizacja: BOJSZOWY

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Hasio Maszkietnik »

:shock: Nie wiedziałem, że Foxbat był wydany w kartonie..
Będę podglądał z uwagą - jeden z najpotężniejszych myśliwców świata, a do tego mający w sobie całe litry spirytusu musi robić wrażenie :razz: - Zdaje się, że Rosjanie zwali go "spiritowos" (czy jakoś tak) i też byli wielkimi fanami tej konstrukcji :twisted:
Się skleja (z moja pomocą): Dassault Super Etendard
May the glue be with you.
mores
Posty: 136
Rejestracja: ndz wrz 18 2005, 17:25
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mores »

Mig-29 skończony więc w wolnych chwilach pracuję nad Foxbatem. Kolejny segment oklejony:
ObrazekObrazek
Dorabianie szkieletu do każdego segmentu, a następnie oklejanie go poszyciem okazało się dobrym rozwiązaniem. Niektóre wręgi okazują się za małe i w łatwy sposób można to korygować. Na drugim zdjęciu widać zachodzące na siebie końce poszycia (z napisem 8D).
Jak by ktoś dysponował zdjęciami komór podwozia i dysz wylotowych Miga-25 P (wersja rozpoznawcza R miała inne dysze niż myśliwska P/PD) to proszę o kontakt na priv.
Awatar użytkownika
Renzan
Posty: 81
Rejestracja: śr cze 01 2005, 10:26
Lokalizacja: Kraków, Dębica

Re: dysza MiGa-25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Renzan »

Może ten link pomoże. Konkretnie zdjęcie nr 14.

http://www.spaceadventures.com/media/photo/steps/mig-25

Pozdrawiam!

PS. Przepraszam,to miało pójść na priva.
W budowie: BAC Lightning
Laserożernym szkieletożercom mówimy twarde i stanowcze raczej nie.
mores
Posty: 136
Rejestracja: ndz wrz 18 2005, 17:25
Lokalizacja: Kraków

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mores »

Żeby nie razić niedokończoną relacją, aktualizuję temat MIGA-25 :)
Kadłub rośnie w siłę:
ObrazekObrazekObrazek
Na pierwszym zdjęciu można się dopatrzyć, że poszycie ostatniego segmentu zostało porozcinane na 4 części w miejscach które nie będą widoczne. Zmuszony byłem do tego, ponieważ w żaden sposób nie mogłem dopasować poszycia do szkieletu, który zrobiłem. A kształt szkieletu jest prawidłowy, wzorowałem się na bardzo dobrych rysunkach zamieszczonych w książeczce MIG-25 Stalowa Błyskawica (Oryginalne rosyjskie wersje ściągnąłem też kiedyś z sieci w dużej rozdzielczości) Więc mam podstawę, żeby się czepić wycinanaki :) Dzięki temu zabiegowi udało mi się w miarę dobrze dopasować poszycie, na spodzie powstały tylko szpary na łączeniu, ale załatałem i jakoś to wygląda.
Dalej zabrałem się za część przednią. Tu podobnie porozcinałem poszycie o oklejam fragmentami.
ObrazekObrazek
Na drugiej fotografii czerwoną linią zaznaczyłem kształt wręg jaki był w wycinance. Nijak miało to się do rzeczywistości, więc poprawiłem. Większa wręga (ta w której są otwory na wloty) spodnią krawędź miała prostą, a segmentu na styk przyklejonego do niej prostokątny, podobnie widoczna wręga 5a. A teraz jest git.
Ale się rozpisałem, jak mało kiedy haha.
ODPOWIEDZ