Relacja z budowy - KUTER RAKIETOWY "RYŚ"

inne techniki modelarskie - plastik, żywica, drewno itd.

Moderatorzy: kartonwork, Tempest, Edmund_Nita

AWOT
Posty: 280
Rejestracja: sob mar 22 2003, 17:09
Lokalizacja: EPTO
x 2

Relacja z budowy - KUTER RAKIETOWY "RYŚ"

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AWOT »

Witam wszystkich.
Otwieram niecodzienny dla mnie wątek szkutniczy. Pracując w placówce zajmującej się osobami niepełnosprawnymi prowadzę pracownie stolarską. W ramach zajęć postanowiłem wraz z podopiecznymi spróbować wykonać na podstawie Planów Modelarskich model kutra rakietowego RYŚ. Jest to typowy model dla początkujących i nie przedstawia żadnej konkretnej jednostki. Model będzie wykonany ze sklejki. Jeśli dopiszą sponsorzy to mamy zamiar wyposażyć model w napęd i aparaturę do zdalnego sterowania. Od razu pragnę też zaznaczyć, że nie będziemy się kurczowo trzyma planów jednostki i dopuszczamy drobne zmiany w projekcie, jak chociażby zmiana napędu ze spalinowego na elektryczny. Oczywiście będę wdzięczny za wszelkie uwagi, gdyż jest to mój pierwszy tego typu projekt w życiu.
AWOT
Posty: 280
Rejestracja: sob mar 22 2003, 17:09
Lokalizacja: EPTO
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AWOT »

Oto plany modelu i początek budowy szkieletu kadłuba.
Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony czw cze 07 2007, 21:56 przez AWOT, łącznie zmieniany 5 razy.
irQ
Posty: 119
Rejestracja: czw gru 09 2004, 5:37
Lokalizacja: EPBC

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: irQ »

Tez sie kiedys przymierzalem do tej konstrukcji :)
ze 20 lat temu.... nawet w CSH kupilem ruski silnik 2,5cm2, ale ze nie udalo mi sie go odpalic. Z tego powodu i zniemoznosci dostania aparatury RC temat upadl :|
Z sentymentem bede obserwowal Twoje poczyniania. :)
--
AWOT
Posty: 280
Rejestracja: sob mar 22 2003, 17:09
Lokalizacja: EPTO
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AWOT »

Po sklejeniu i oszlifowaniu szkieletu oraz wklejeniu kilku wzmocnień przyszła pora na oklejanie burt sklejką 1mm. Do klejenia używam kleju DISTAL.

Obrazek Obrazek
AWOT
Posty: 280
Rejestracja: sob mar 22 2003, 17:09
Lokalizacja: EPTO
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AWOT »

Klejenie DISTALEM uczy cierpliwości. By rozpocząć kolejne prace trzeba odczekać minimum 24 godziny. Po zdjęciu ścisków przyszła kolej na zeszlifowanie fragmentów burty wystających poza linię pokładu. Na fotce jeden z uczestników zajęć. Obrazek
Ostatnio zmieniony wt cze 05 2007, 21:55 przez AWOT, łącznie zmieniany 1 raz.
AWOT
Posty: 280
Rejestracja: sob mar 22 2003, 17:09
Lokalizacja: EPTO
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AWOT »

Przyszła kolej na przyklejenie drugiej burty. Ponieważ nie wszędzie mogłem zastosować ściski czy klamry posłużyłem się metalową sztabką, którą zabezpieczyłem przed zsunięciem przy pomocy listewki przybitej do stołu.
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 393
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 27

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Zadziwiasz mnie, Rafale! :shock: Będę się tej relacji przyglądał z zainteresowaniem.

Powodzenia w dalszych pracach!

Zbyszek
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
AWOT
Posty: 280
Rejestracja: sob mar 22 2003, 17:09
Lokalizacja: EPTO
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AWOT »

Zbyszek - dzieki za słowa otuchy. Mam zamiar skończyć ten model razem z chłopakami z pracowni.
AWOT
Posty: 280
Rejestracja: sob mar 22 2003, 17:09
Lokalizacja: EPTO
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AWOT »

Klej na drugiej burcie już stwardniał, można więc było zdjąć ściski i klamry a następnie zeszlifować nadmiar poszycia wystający poza elementy szkieletu. Teraz nastąpił nieco trudniejszy etap budowy gdyż poszycie burty w części dziobowej jest bardziej obłe i trzeba je jakoś przymocować do szkieletu na czas schnięcia kleju. W tym celu posłużyłem się małymi gwoździkami, które zostaną później usunięte. Przy okazji oklejania części dziobowej przekonałem się na własnej skórze jak wielkie znaczenie ma kierunek słojów na sklejce.
Obrazek Obrazek
AWOT
Posty: 280
Rejestracja: sob mar 22 2003, 17:09
Lokalizacja: EPTO
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AWOT »

W celu zwiększenia powierzchni klejenia zukosowałem już przyklejony fragment poszycia oraz element do niego przyklejany (ten sam zabieg zastosowałem na drugiej burcie). W przyklejaniu tej części poszycia przydało się doświadczenie nabyte przy drobnych naprawach szybowców gdzie czasem trzeba było naprawić uszkodzone poszycie ze sklejki zastępując je nowym fragmentem.
Obrazek
ODPOWIEDZ