Witam wszystkich. To jest mój pierwszy post więc najpierw kilka słów o mnie
Mam na imię Jan (dowolna odmiana imienia mile widziana). Modelarstwem (głównie kartonowym) zainteresowałem się... No właśnie - kiedy? Myślę, że dobrze ponad 25 lat temu (wtedy zacząłem podbierać starszemu bratu 'Małe Modelarze', czego teraz bardzo się wstydzę i żałuję )
Na poważnie złapałem bakcyla w 1984, kiedy dorwałem 'Ślązaka' a pół roku później coś na owe czasy niesamowitego: 'Vittorio Veneto' Kleiłem praktycznie każdy numer MM jak leciał ale najbardziej 'leżały' mi okręty. Potem doszły JSC, Fly Model itd.
Z powodu braku czasu przestałem (prawie) kleić 8 lat temu ale ostatnio zacząłem odczuwać 'ssanie' - czyżbym jednak był uzależniony? - i zacząłem myśleć nad powrotem do 'stoczni'. Stwierdziłem jednak, że sklejanie 'gotowców' mam opanowane, więc zachciało mi się opracować model od podstaw. Ponieważ odczuwam dziwne ożywienie na słowo 'krążownik' - zwłaszcza z przymiotnikiem 'brytyjski' lub 'francuski' - zainteresowałem się 48 numerem 'Profili Morskich' z planami brytyjskiego krążownika przeciwlotniczego HMS Colombo.
Firmy nie muszę chyba nikomu przedstawiać ale potrzebuję pomocy. Porównałem plany Colombo z planami HMS Coventry z 59 n-ru 'PM' i okazało się, że pokład główny Coventry (od rufy aż do uskoku pokładu dziobowego) jest wypukły a Colombo - płaski. Na przekrojach poprzecznych obu okrętów tego nie widać - załączam przekroje Colombo:
ale jest to zauważalne na rysunkach nadbudówek Coventry (w widoku z przodu i z tyłu) - mają wypukłą dolną krawędź. Zakładam więc, że pokład główny Colombo też był wypukły.
Pytanie: co z pokładem górnym (dziobowym)? Czy też powinien być wypukły (dolne krawędzie nadbudówki dziobowej Coventry są płaskie więc chyba nie)? Jeśli tak to jak powinno wyglądać przejście pokład dziobowy->dach nadbudówki śródokręcia, który jest płaski wg rysunków?
Kolejny problem to kamuflaż jednostki. Jak widać na kolorowej planszy:
składa się on z 3 kolorów na burtach i jednego na pokładzie i powierzchniach poziomych. Są to kolory: 507 A Very dark grey, B 5 Dark blue grey, MS 2 Dark green grey i MS 4a Light grey. B 5 jest kolorem praktycznie ciemnofioletowym (!) a 507 A też go przypomina choć jest jeszcze ciemniejszy. Oto kolory jakie opracowałem wg 'Profili Morskich':
Opierając się na danych ze strony:
http://smmlonline.com/articles/royal_navy_paints.html
i różnych tabelach przeliczeniowych z Internetu doszedłem zaś do poniższych kolorów:
Pytanie: który zestaw kolorów jest, Waszym zdaniem, bardziej wiarygodny? Bo różnica między nimi jest znacząca I przy okazji: skąd wzięłoby się aż takie przekłamanie w 'Profilach Morskich'?...
Będę wdzięczny za pomoc
Krążownik HMS Colombo - kształt kadłuba i kolory kamuflażu
Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.
Krążownik HMS Colombo - kształt kadłuba i kolory kamuflażu
Ostatnio zmieniony śr paź 10 2007, 22:02 przez Jobox, łącznie zmieniany 1 raz.
Co do kształtu kadłuba się nie wypowiem, bo nie wiem.
Co do kolorów...także nie wiem i nie sądzę, żeby ktokolwiek wiedział jakie być powinny. Na swoim monitorze widzę kilka różnych kolorów jednego kwadratu w zależności od kąta patrzenia i z dużym prawdopodobieństwem nie są to kolory, które Ty widzisz u siebie. Ale zachęcam do przeczytania artykułu z linku poniżej, który już był prezentowany na tym forum:
http://www.plastikowe.pl/technika/abc/k ... o-kolorach
...oraz o tym jak ludzki mózg oszukuje:
http://web.mit.edu/persci/people/adelso ... proof.html
PS: Bardzo się cieszę, że jesteś kolejną osobą, która próbuje budować coś od podstaw. Życzę powodzenia i dotrwania do końca budowy.
Co do kolorów...także nie wiem i nie sądzę, żeby ktokolwiek wiedział jakie być powinny. Na swoim monitorze widzę kilka różnych kolorów jednego kwadratu w zależności od kąta patrzenia i z dużym prawdopodobieństwem nie są to kolory, które Ty widzisz u siebie. Ale zachęcam do przeczytania artykułu z linku poniżej, który już był prezentowany na tym forum:
http://www.plastikowe.pl/technika/abc/k ... o-kolorach
...oraz o tym jak ludzki mózg oszukuje:
http://web.mit.edu/persci/people/adelso ... proof.html
PS: Bardzo się cieszę, że jesteś kolejną osobą, która próbuje budować coś od podstaw. Życzę powodzenia i dotrwania do końca budowy.
Pozdrawiam,
Arek
Arek
- Sleepwalker
- Posty: 185
- Rejestracja: śr maja 19 2004, 18:25
- Lokalizacja: Singapore
Bardziej bym sie sklanial do pierwszego zestawu kolorow - moze nieco rozjasnionego bardzo-jasnoszara farba. W "profilach" powinno byc zdjecie okretu i powinno Ci dac podglad jak mniej wiecej wygladaly te kolory. Jak dla mnie 507A i Ms2 po przerobkach i zastosowaniu korekcji (zapewne rozjasnianie barw zgodnie ze skala) sa zdecydowanie za jasne (szczegolnie 507A).
Rzuc okiem tutaj: http://www.modelwarships.com/reviews/bo ... s-rn1.html, moze to byc jakis punkt startowy, plus male rozjasnienie barw.
Rzuc okiem tutaj: http://www.modelwarships.com/reviews/bo ... s-rn1.html, moze to byc jakis punkt startowy, plus male rozjasnienie barw.
And somewhere/There's someone who cares/With a heart of gold/To have and to hold
Witam
Co do kolorów to zgadzam się z Sleepwalkerem: kolory w twoim zestawieniu, szczególnie 507A, są wyraźnie za jasne. Polecam jeszcze stronę :
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... o+malowane
jest tam zestawienie kolorów według różnych źródeł, jak widać ten sam kolor z każdego źródła wygląda inaczej.
Za to kolor B5 wydaje mi się bardziej właściwy z twojego zestawienia, może jedynie trochę za jasny. Nazwa farby mówi, że to niebieski a nie fiolet. W Profilach być może w druku pojawiło sie zbyt dużo składowej magenty i tak zrobił się ciemny fiolet.
Co do wypukłości pokładu w Colombo, to jednak raczej powinien być. Jest on po to , aby woda łatwiej spływała z pokładu. To że nie ma tej wypukłości na rysunku linii teoretycznych kadłuba, to raczej styl rysowania. Może rysunek stałby się zbyt zamazany? Spójrz na oryginalne plany stoczniowe (akurat francuskie, angielskie dostępne są za grube funciaki ) ale zasada ta sama (rysunek sekcji kadłuba, trzeci od góry w pierwszej kolumnie):
http://www.servicehistorique.sga.defens ... php?id=319
Widać, że wypukłość była, do samego dziobu, tylko, że tam przechodziła właściwie już w płaski profil, więc jest to bez znaczenia.
Ale nawet jeżeli zdecydujesz się na uwzględnienie tej wypukłości, to ze swojego doświadczenia wiem, że i tak tego nie widać w gotowym modelu. Więc możesz zrobić jak ci się podoba (ja, mimo że tego nie widać i tak to uwzględniam )
Pozdrawiam
Co do kolorów to zgadzam się z Sleepwalkerem: kolory w twoim zestawieniu, szczególnie 507A, są wyraźnie za jasne. Polecam jeszcze stronę :
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... o+malowane
jest tam zestawienie kolorów według różnych źródeł, jak widać ten sam kolor z każdego źródła wygląda inaczej.
Za to kolor B5 wydaje mi się bardziej właściwy z twojego zestawienia, może jedynie trochę za jasny. Nazwa farby mówi, że to niebieski a nie fiolet. W Profilach być może w druku pojawiło sie zbyt dużo składowej magenty i tak zrobił się ciemny fiolet.
Co do wypukłości pokładu w Colombo, to jednak raczej powinien być. Jest on po to , aby woda łatwiej spływała z pokładu. To że nie ma tej wypukłości na rysunku linii teoretycznych kadłuba, to raczej styl rysowania. Może rysunek stałby się zbyt zamazany? Spójrz na oryginalne plany stoczniowe (akurat francuskie, angielskie dostępne są za grube funciaki ) ale zasada ta sama (rysunek sekcji kadłuba, trzeci od góry w pierwszej kolumnie):
http://www.servicehistorique.sga.defens ... php?id=319
Widać, że wypukłość była, do samego dziobu, tylko, że tam przechodziła właściwie już w płaski profil, więc jest to bez znaczenia.
Ale nawet jeżeli zdecydujesz się na uwzględnienie tej wypukłości, to ze swojego doświadczenia wiem, że i tak tego nie widać w gotowym modelu. Więc możesz zrobić jak ci się podoba (ja, mimo że tego nie widać i tak to uwzględniam )
Pozdrawiam
Dziękuję serdecznie za informacje i uwagi
Trochę lepszej jakości karty znalazłem na stronie:
http://home.att.net/~shipmodelfaq/smf-q046.html
Ale według nich nawet 'mój' szary Ms 4a jest za jasny
No cóż, pokombinuję jeszcze i wybiorę najbardziej zbliżone kolory 'na oko'
Oto stan na chwilę obecną:
Sleepwalker pisze: Rzuc okiem tutaj: http://www.modelwarships.com/reviews/bo ... s-rn1.html, moze to byc jakis punkt startowy, plus male rozjasnienie barw.
Trochę lepszej jakości karty znalazłem na stronie:
http://home.att.net/~shipmodelfaq/smf-q046.html
Ale według nich nawet 'mój' szary Ms 4a jest za jasny
No cóż, pokombinuję jeszcze i wybiorę najbardziej zbliżone kolory 'na oko'
Wydaje mi się, że jednak trochę widać wypukłość - chyba tak było przy Piorunie z 1988. W Colombo zrobię pokład wypukłyŻur pisze:
Ale nawet jeżeli zdecydujesz się na uwzględnienie tej wypukłości, to ze swojego doświadczenia wiem, że i tak tego nie widać w gotowym modelu. Więc możesz zrobić jak ci się podoba (ja, mimo że tego nie widać i tak to uwzględniam )
Pozdrawiam
Przyznam się ze wstydem, że już się wziąłem (trochę bez przemyślenia) za projektowanie Colombo i zacząłem robić 'surówkę'. Właśnie pomyślałem o rozpoczęciu równoczesnych prac nad budową wersji 'w kolorze' i wypłynął problem z kamuflażem. I zaraz potem olśniło mnie, że pokład raczej nie powinien być płaski. 'Surówka' ma więc płaski pokład.A&M pisze: PS: Bardzo się cieszę, że jesteś kolejną osobą, która próbuje budować coś od podstaw. Życzę powodzenia i dotrwania do końca budowy.
Oto stan na chwilę obecną:
- Sleepwalker
- Posty: 185
- Rejestracja: śr maja 19 2004, 18:25
- Lokalizacja: Singapore