*[Relacja/Kolej] Precyzyjny parowóz towarowy Ty2 -Dodatek

Zakończone relacje i galerie gotowych modeli.

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Widać kunszt i rękę mistrza - ostatnie zdjęcie tylko utwierdziło mnie w tym przekonaniu. Zaiste, zasługujesz mienić się Precyzyjnym!

Co do zaworu maszynisty to jego nazwa wynika z trojakiej funkcji: poza wielostopniową regulacją ciśnienia w cylindrach hamulcowych musi umożliwiać także zluzowanie hamulca (a więc połączenie cylindrów z atmosferą) oraz ponowne napełnienie zbiorników powietrznych do kolejnego hamowania.
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

Witam

Dziękuje wam za słowa uznania i za doping.

Trochę śmiesznie napisałem ten poprzedni wpis, wynika z niego, że dzbanek służył do kierowania parowozem. Ale dzbanek był faktycznie na wyposażeniu i był niezbędny do prawidłowego "nawadniania" obsługi parowozu. Bez picia przez kilka, czy nawet kilkanaście godzin, załoga przy tak ciężkiej pracy długo by nie wytrzymała. A bez załogi parowóz nie pojedzie. Wniosek - dzbanek był niezbędny do kierowania parowozem.

Czy ktoś ma pomysł jak zrobić taki słoik ?

Obrazek

Rękawiczki może wyglądają jak nie z tej epoki, ale podobne były na wyposażeniu. Może są bardziej brudne od dołu, a od góry mniej. Załóżmy, że moje leżą wierzchem do góry :-)

I tak ciekawostka co do wodowskazów - sprawdziłem widać przez "szybkę" rurkę z wodą. Tylko wskutek zamknięcia lub kontakt z klejem woda zrobiła mi się jakaś bura.

Obrazek
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
Awatar użytkownika
Marcintosh
Posty: 1091
Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
Lokalizacja: Dorset, UK
x 8

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcintosh »

Precyzyjny pisze:Czy ktoś ma pomysł jak zrobić taki słoik ?
Moglbys go odlac z przezroczystej zywicy, jezeli masz dostep do takiej.
Awatar użytkownika
lehcyfer
Posty: 485
Rejestracja: pt lis 11 2005, 18:19
Lokalizacja: Poznań

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: lehcyfer »

Albo wyszlifować z kawałka plexi a na koniec polakierować (lakier wypełni rysy na powierzchni i nada połysku szkła.
- Do not try to make a model. Instead only try to realize the truth.
- What truth?
- There is no model. Then you will see that it's not the model that you make, it is only yourself.
Awatar użytkownika
Rosynant
Posty: 132
Rejestracja: pn lip 17 2006, 18:43
Lokalizacja: Mysłowice
x 14

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Rosynant »

Witam!
Z tym dzbankiem to masz rację Precyzyjny. Jest on niezbędny ale do prawidłowej jazdy parowozu, a nie do kierowania. Już wyjaśniam dlaczego.
Jak wiemy parowóz ma bardzo dużo trących ze sobą części które trzeba smarować. Do smarowania poszczególnych części służyły różne oleje:
1) oleje cylindrowe- służą do smarowania cylindrów i wszystkich części pracujących w zetknięciu z parą. dzielą się one na oleje do pary nasyconej i przegrzanej,
2) oleje osiowe lub wagonowe- smaruje się nimi osie wagonów tendrów czopy korbowe, wiązarowe, itp.
3)oleje maszynowe- służące do smarowania elementów stokera, nastawnicy, itp
4) oleje specjalne: sprężarkowe i hamulcowe
5) smary stałe
Przed każdym wyjazdem drużyna parowozowa pobierało odpowiednią ilość danego oleju. Aby je odróżnić i nie pomylić (zastosowanie niewłaściwego oleju mogło doprowadzić do zatarcia danej części) przechowywano je w bańkach o odpowiednim kolorze. Do oleju sprężarkowego była bańka granatowa, do oleju cylindrowego do pary nasyconej- żółta, a do pary przegrzanej- czerwona. I to by było tyle na temat dzbanuszka, a co do wykonania to podpisuję się pod tym co napisał Adamowicz!
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

Witam wszystkich kibiców tej relacji, jeżeli jeszcze o niej pamiętają, bo od ostatniego wpisu trochę czasu minęło. Dziękuję za wasze komentarze i uwagi, zawsze można coś w nich "wyłowić' przydatnego.

Przez ostatni miesiąc zrobiłem następujące rzeczy:

Wykonałem siedzenia i oświetlenie sufitowe budki. Można było zrobić więcej przewodów do skrzynki elektrycznej, ale jak zobaczyłem ile widać sufitu, gdy model jest postawiony, to dałem sobie spokój.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dorobiłem zasuwy Friedmanna i odmulacz:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W dalszej kolejności wkleiłem podpory walczaka. Wyprowadziłem rury piasecznic i od zbiorników sprężonego powietrza tak, by wystawały dłuższe końce (później będzie mi łatwiej zamocować resztę). W końcu cały "kocioł" został na stałe przyklejony na swoje miejsce.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Następnie zrobiłem boczne okienka do budki maszynisty oraz pomalowałem i przykleiłem tabliczki z godłem, typem parowozu i numerem. Tabliczki zaprojektowałem od podstaw wzorując się na oryginale. Tabliczki są troszeczkę ubrudzone, wszak nie mogą odstawać od reszty parowozu. Po tych zabiegach budka została przyklejona na stałe do ostoi.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Potem zrobiłem dźwignie do nawrotnika i kurków odwadniających silniki:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zrobiłem pomosty boczne - na razie nie są jeszcze przyklejone na stałe:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

A tak prezentuje się cały model:

Obrazek

Obrazek

Mam nadzieję, że nie przynudzam wstawiając taką ilość zdjęć.

Będę wdzięczny za wasze komentarze, uwagi i sugestie dotyczące budowanego modelu.
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
Awatar użytkownika
Sławomir Dreszer
Posty: 42
Rejestracja: pn lis 21 2005, 13:11
Lokalizacja: warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sławomir Dreszer »

Witaj Precyzyjny niesamowity model i te detale to istna fantazja modelarska.Ja sam jestem poniekąd kolejarzem bo ukończyłem technikum kolejowe i widziałem lokomotywy z bliska.Model bardzo a bardzo realistyczny.Pozdrawiam Sławek
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1114
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 166

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

Nie przynudzasz :)

Kolejki to nie moja bajka, ale Twoje relacje oglądam z wielką przyjemnością. Bo wyprawiasz cuda z papierem.
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

Witam

Tym razem zdjęć niewiele, bo i przerwa niedługa. Zrobiłem zawory kotłowe. Są one zmienione na bardziej prawdziwe i jak w naturze są trochę skorodowane. Pewien problem był z ukształtowaniem rur, walczyłem z nimi chyba ze 3 godziny, zanim dały się odpowiednio dopasować.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Będę wdzięczny za wasze komentarze, uwagi i sugestie dotyczące budowanego modelu.
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Każda śrubka, każda zawleczka... :shock:
Jakby (nie daj Boże) zabrakło prawdziwych parowozów zawsze będą modele Precyzyjnego.

Mam pytanie odnośnie technologii wykonania tabliczek z poprzedniego postu - są "wydzięciolone" czy też cięte laserowo? Ciekaw też jestem jak powstała faktura odlewu tła tych tabliczek (tektura? wikol?).

Pozdrawiam i niecierpliwe czekam na dalsze postępy w budowie.
ODPOWIEDZ