*[Relacja/Czołg] Projekt własny - SU-101 rosyjskie działo samobieżne

Zakończone relacje i galerie gotowych modeli.

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

mrafalsk
Posty: 159
Rejestracja: pn mar 29 2004, 9:49
Lokalizacja: Kielce / Warszawa

*[Relacja/Czołg] Projekt własny - SU-101 rosyjskie działo samobieżne

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mrafalsk »

Witam,
Chciałbym dzisiaj rozpocząć relację z budowy rosyjskiego prototypowego działa samobieżnego SU-101.
Obrazek
Obrazek

Ponieważ pojazd ten jest nieco egzotyczny to zacznę od jego historii.
We wrześniu 1944 roku „Uralmaszzawod” przystąpił do produkcji działa SU-100, jednego z najlepszych średnich dział samobieżnych drugiej wojny światowej. Działo to, wyposażone w bardzo dobre 100-mm działo i charakteryzujące się nie najgorszą manewrowością i opancerzeniem, miało także swoje wady, charakterystyczne dla wszystkich dział samobieżnych z przednim przedziałem bojowym. Wyposażenie w długolufowe armaty zwiększyło długości pojazdów a co za tym idzie wydłużenie z przodu kadłuba pogorszyło manewrowość przy przejazdach po bezdrożach i w lesistym terenie a środek ciężkości przesunięty do przodu bardzo obciążał przednie zawieszenie. Ograniczone ilość miejsca z przodu ograniczało możliwość dalszego zwiększania mocy bojowej pojazdów. Dalsze zwiększanie zdolności bojowych dział samobieżnych wymagało stosowania coraz dłuższych i większych dział a instalowanie ich w działach samobieżnych na bazie T-34 okazało się niemożliwym. Dlatego też pojawiła się konieczność znalezienia nowej bazy dla dział z bardziej racjonalnym rozmieszczeniem przedziałów i agregatów.
Do rozwiązanie tego problemu „Uralmaszzawod” przystąpił latem 1944 roku. Do końca roku zespół konstruktora Kurina przygotował kilka projektów nowych dział samobieżnych z wykorzystaniem elementów wszystkich aktualnie dostępnych rosyjskich czołgów. W październiku 1944 roku przedstawił komisji wojskowej do rozpatrzenia pięć projektów.
- SU-122P, wyposażoną w 122mm armatę D-25 aktualnie dostępną i przechodzącą testy,
- ESU-100, wyposażoną w 100mm armatę D-10S z przedziałem bojowym umieszczonym z tyłu i z transmisją elektryczną,
- SU-100-M-1, wyposażoną w 100mm armatę D-10S z wykorzystaniem agregatów T-34 poukładanych na nowo w kadłubie z przedziałem bojowym umieszczonym z tyłu,
- SU-100-M-2, wyposażoną w 100mm armatę D-10S z wykorzystaniem silnika V-2-44 i nowych komponentów i agregatów czołgu T-44 w kadłubie z tylnym przedziałem bojowym umieszczonym z tyłu,
- SU-122-44, wyposażoną w 122mm armatę D-25 z wykorzystaniem nowych komponentów i agregatów czołgu T-44 w kadłubie z przednim przedziałem bojowym.
Komisja wojskowa wybrała projekt SU-100-M-2 i zleciła przygotowanie rysunków i prototypów SU-101-M-2 i SU-122-44. Jednakże w czasie prac, w grudniu 1944 roku, okazało się, że masa i długość SU-122-44 znacznie wzrosła. W tym samym czasie SU-101-M-2 z tylnym przedziałem bojowym okazał się bardzo zwięzła a długość i masa odpowiadała standardom dla maszyn średniego tonażu a opancerzenie znacznie wzrosło. W związku z tym zrezygnowano z prac nad SU-122-44 a pojazdowi SU-101-M-2 została nadana nazwa „Uralmasz-1”.
Prace prowadzona nad dwoma prototypami, SU-101 wyposażonym w działo 100mm D-10S i SU-102 z działem 122mm D-25S. Pojazd ten posiadał zamknięty przedział bojowy z tyłu i silnik z transmisją z przodu. Kadłub i wieża były zbudowane z płyt pancernych o grubościach od 40mm (tył) do 122mm z przodu nachylonych pod kątem 27° boki i 35° przód.
Działo D-10S zamontowane w tylnej nieruchomej wieży wystawało jedynie na 63cm z przodu kadłuba i mogło być obracane w pionie -2 +18° i 22.5° w poziomie. Jednostka ognia stanowiło 35 pocisków. Na włazie na górnej płycie wieży był zainstalowany karabin maszynowy 12.7mm DshK. Silnik V-2-44 został umieszczony w części środkowej kadłuba po prawej stronie. Na lewo od niego znajdowało się stanowisko mechanika-kierowcy. Przekładnia i inne agregaty pochodziły z czołgu T-34 i po modyfikacjach zostały umieszczone z przodu pojazdu. Napęd zapewniały koła napędowe z przodu. Wszystkie koła i gąsienice pochodziły z czołgi T-34 natomiast zawieszenie i wahacze z czołgu T-44. Przy masie 34.1t pojazd rozwijał prędkość do 54km/h. Załoga liczyła czterech ludzi.
W lecie i jesieni 1945 roku prowadzone były intensywne testy obu prototypów. Szybko okazało się, że ciasnota wnętrza i położenie silnika powodowało duże problemy z jego chłodzeniem a panująca temperatura w przedziale bojowym a szczególnie kierowcy praktycznie uniemożliwiała normalne użytkowanie pojazdów. Wysoka temperatura powodowała częste awarie silnika i innych agregatów pojazdu. Kolejną dotkliwą wadą była ciasnota przedziału bojowego jeszcze większa niż w SU-100. Zamocowanie działa do przedniej płyty przedziału bojowego powodowało bardzo duże naprężenia przy wystrzałach, co powodowało naruszenia niektórych spawów kadłuba. Mimo tych wad nowe działa charakteryzowały się dużą manewrowością a opancerzenie przewyższało wszystkie ówczesne czołgi i działa samobieżne nawet IS-2 i ISU-152. Osiągnięto również równomierne rozmieszczenie obciążenia, co wpłynęło bardzo na żywotność zawieszenia oraz dawało możliwość dalszego zwiększenia opancerzenia.
Koniec wojny, duża ilość nowych dział samobieżnych oraz wprowadzenie do uzbrojenia nowego czołgu T-54 wyposażonego w działo 100mm spowodowało, że podjęto decyzje o zaprzestaniu prac nad SU-101/102. Jedyny egzemplarz działa SU-101 znajduje się w muzeum broni pancernej na Kubince.

Model opracowałem w skali 1:25 na podstawie materiałów zamieszczonych w „Моделист-Конструктор” 2/2001 i na stronie http://www.battlefield.ru.

Dane techniczne działa samobieżnego SU-101
Załoga 4
Masa bojowa 34.1t
Długość - 6.1m, szerokość - 3m, wysokość - 2.1m, prześwit - 0.4m
Grubość pancerza: przód kadłuba - 90mm, przód wieży - 122mm, boki - 75mm, tył 40mm
Uzbrojenie działo 100 mm D-10S, Km DshK 12.7 mm
Nacisk na grunt 0.85kg/cm2
Silnik V-2-44, 500 KM diesel
Zasięg 350 km
Maksymalna szybkość 54 km/h po szosie, 25 km/h w terenie

Po tym długim wstępie kilka rysunków z projektu i to, co chcę osiągnąć na końcu.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Więcej rysunków mam tutaj: http://img.photobucket.com/albums/v471/mrafalsk/SU-101.
Jak widać podwozie (koła i gąsienice) są z T-34. Najtrudniejszymi elementami chyba będą jarzmo działa i KM a najbardziej pracochłonne będą gąsienice i koła nośne.

W następnym odcinku będę już pokazywał postępy w sklejaniu tego modelu.

Michał
Na warsztacie: chwilowo nic.
Gotowe: ASU 85, Ka-Mi, Ho-Ki, Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1
mrafalsk
Posty: 159
Rejestracja: pn mar 29 2004, 9:49
Lokalizacja: Kielce / Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mrafalsk »

To po teorii czas na praktykę. Na pierwszy ogień, jak to zwykle bywa, poszedł kadłub. Oczywiście nie obeszło się bez drobnych problemów. Zapomniałem uwzględnić w wymiarach płyt bocznych że karton podklejony na 1mm tekturkę ma grubość ok 1.2mm. Ja o tym zapomniałem. Po docięciu było już ok. Model posiada sporo wręg gdyż taka jest uroda spodu i one przydadzą się później. Troszkę poprawiłem szkielet ponieważ był troszkę za wiotki i musiałem dokleić dwie podłużnice co usztywniło całość.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Model mam już częściowo sklejony więc początek relacji będzie dość szybki aż z relacją "dogonię" model.
Uprzedzając pytania co do koloru modelu to wszedłem w posiadanie dobrej jakości kartonu właśnie w kolorze jasno żółtym i z niego sklejam model. A smugi to wina firmy serwisującej drukarki w firmie.

Michał
Na warsztacie: chwilowo nic.
Gotowe: ASU 85, Ka-Mi, Ho-Ki, Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1
mrafalsk
Posty: 159
Rejestracja: pn mar 29 2004, 9:49
Lokalizacja: Kielce / Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mrafalsk »

Witam,

Po oklejeniu kadłuba poszyciem przyszła kolej na błotniki i różne wzmocnienia, zawiasy i prawa rura wydechowa.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Michał
Na warsztacie: chwilowo nic.
Gotowe: ASU 85, Ka-Mi, Ho-Ki, Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1
jaxon1987
Posty: 54
Rejestracja: śr paź 08 2008, 15:22
Lokalizacja: Pępowo

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jaxon1987 »

Świetny pomysł i wykonanie :) Tylko co z tym kolorem?? Mam nadzieję, że jednak model zostanie ładnie pomalowany :) Siadam, oglądam i czekam na dalsze postępy robót :) Powodzenia życzę
Avia S-199, USS Los Angeles
Akhenaton
Posty: 20
Rejestracja: pt wrz 08 2006, 11:22
Lokalizacja: Baczyn / Rzeszów

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Akhenaton »

A ja mam taką cicha nadzieję, żę ten model zostanie wydany ;-)
mrafalsk
Posty: 159
Rejestracja: pn mar 29 2004, 9:49
Lokalizacja: Kielce / Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mrafalsk »

Witam,
Dzisiaj zawieszenie. Mechanizm napinający to część stała i ruchoma – do której mocowane jest koło.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wahacze, ograniczniki ugięcia wahaczy i inne drobiazgi:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Mocowanie koła napędowego w projekcie i w modelu:
Obrazek
Obrazek

I wszystko to zamocowane do kadłuba.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Mocowanie kół napinających i wahacze nie są jeszcze przyklejone. Czekają na koła i gąsienice.

Michał
Na warsztacie: chwilowo nic.
Gotowe: ASU 85, Ka-Mi, Ho-Ki, Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1
mrafalsk
Posty: 159
Rejestracja: pn mar 29 2004, 9:49
Lokalizacja: Kielce / Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mrafalsk »

Witam,

Bohaterami dzisiejszego odcinka są koła nośne. Po wycięciu i ukształtowaniu powstało 10 kół nośnych. Poszczególne połówki kół przed połączeniem oszlifowałem na dremelku. Po sklejeniu w całość dokleiłem nakrętki.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozostały do doklejenia kopułki ale zrobię je razem z kopułkami od kół napędowych i napinających.

Michał
Na warsztacie: chwilowo nic.
Gotowe: ASU 85, Ka-Mi, Ho-Ki, Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1
mrafalsk
Posty: 159
Rejestracja: pn mar 29 2004, 9:49
Lokalizacja: Kielce / Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mrafalsk »

Witam,

Aby odpocząć od kółek zabrałem się za skrzynki i inne drobiazgi z płyty górnej kadłuba, czyli:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na początek osłony wlotów powietrza:
Obrazek
Obrazek

Zatrzaski i zawiasy skrzynek z błotników i same skrzynki:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wlot powietrza do chłodnicy z żaluzją:
Obrazek

Peryskopy:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I na koniec klakson:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Michał
Na warsztacie: chwilowo nic.
Gotowe: ASU 85, Ka-Mi, Ho-Ki, Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1
mrafalsk
Posty: 159
Rejestracja: pn mar 29 2004, 9:49
Lokalizacja: Kielce / Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mrafalsk »

Witam,

I kolejna porcja zdjęć. Tylni właz ze stopniem:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Elementy, które powstały do tej pory plus małe dodatki (uchwyty, śruby, siatka na wlocie powietrza) dokleiłem do płyty górnej kadłuba:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Włazy na wieży:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I na koniec przedni hak oraz piła:
Obrazek
Obrazek

Michał
Na warsztacie: chwilowo nic.
Gotowe: ASU 85, Ka-Mi, Ho-Ki, Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1
mrafalsk
Posty: 159
Rejestracja: pn mar 29 2004, 9:49
Lokalizacja: Kielce / Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mrafalsk »

Witam,

Bohaterem dzisiejszego odcinka jest właz kierowcy. Jest jeden z trudniejszych moim zdaniem elementów ze względu na kształt "wieżyczki”. Ale po kolei. Do podstawy dokleiłem mały szkielet z wnękami na wizjery i górną płytę. Poszycie boczne składa się z trzech elementów, które są "powyginane" w różne strony.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Oklejona wieżyczka i pozostałe jej elementy. Udało się ją okleić bez konieczności szpachlowania, glutowania i szlifowania.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I cała wieżyczka z włazem i peryskopem:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Michał
Na warsztacie: chwilowo nic.
Gotowe: ASU 85, Ka-Mi, Ho-Ki, Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1
ODPOWIEDZ