[RELACJA] HMB Endeavour - Shipyard
Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.
Pierwsza połowa kadłuba ukończona Przyznam, że jestem zadowolony Widać na fotce sfalowana balsę, jednak to efekt docisku i trzymania po szlifowaniu powinno być równo i gładko.
Oby tak samo wyszła druga połówka jak tu, ale zostało niewiele bo od linii wodnej w dół, wiec jutro będzie efekt końcowy i zabieram się za poprawkę pokładu.
Oby tak samo wyszła druga połówka jak tu, ale zostało niewiele bo od linii wodnej w dół, wiec jutro będzie efekt końcowy i zabieram się za poprawkę pokładu.
Podobnie jak Piterski dziękuję ci Tomku - dawno temu widziałem to gdzieś ale znikło z mej pamięci - wrzuciłem twój post do worka z technikami
- Do not try to make a model. Instead only try to realize the truth.
- What truth?
- There is no model. Then you will see that it's not the model that you make, it is only yourself.
- What truth?
- There is no model. Then you will see that it's not the model that you make, it is only yourself.
Witam ponownie
Skończyłem oklejać kadłub wczoraj i dziś okleiłem pierwszy poprawiony pokład. Tym razem fornir bukowy 0,6mm deseczki szer. 3mm. Malowane brzegi pisakiem czarnym, aby imitować szpary między deskami.
Z kadłuba jestem bardzo zadowolony, a pokład w porównaniu do tamtego myślę o niebo lepszy, zupełna różnica, czeka go potem jeszcze lekkie szlifowanie. Dzięki jakmiz za pokłady
Kadłub:
Pierwszy pokład-środkowy:
Teraz dokończę dwa następne pokłady i zabiorę sie za ich wykończenie oraz będę się szykować na szlif kadłuba, bejcowanie(mahoń) i podkład przed malowaniem. Chcę tez zrobić rufę z tyłu i też pod ornamentami (ta przestrzeń nieoklejona) wykonać całość w balsie - zobaczymy co z tego wyjdzie. Następne wejście relacji po wykonanych pracach w opisie. Pozdrawiam
Skończyłem oklejać kadłub wczoraj i dziś okleiłem pierwszy poprawiony pokład. Tym razem fornir bukowy 0,6mm deseczki szer. 3mm. Malowane brzegi pisakiem czarnym, aby imitować szpary między deskami.
Z kadłuba jestem bardzo zadowolony, a pokład w porównaniu do tamtego myślę o niebo lepszy, zupełna różnica, czeka go potem jeszcze lekkie szlifowanie. Dzięki jakmiz za pokłady
Kadłub:
Pierwszy pokład-środkowy:
Teraz dokończę dwa następne pokłady i zabiorę sie za ich wykończenie oraz będę się szykować na szlif kadłuba, bejcowanie(mahoń) i podkład przed malowaniem. Chcę tez zrobić rufę z tyłu i też pod ornamentami (ta przestrzeń nieoklejona) wykonać całość w balsie - zobaczymy co z tego wyjdzie. Następne wejście relacji po wykonanych pracach w opisie. Pozdrawiam
Witaj.
Kilka słów sprostowania. Czarny pisak na brzegach Twoich desek pokładu nie ma imitować szpar. Wręcz przeciwnie to uszczelnienie pokładu wykonywane z nasączanego sznura i zalane smołą. Pokład wygląda lepiej, ale nie wiem dlaczego pomiędzy otworami luku i zejściówki nie zachowałeś podziału desek, wygląda to dziwnie. Jeżeli już się zdecydowałeś na deskowanie to szkoda że nie sprawdziłeś jak je wykonać. Desek nie układano jak leci lecz w pewien określony wzór, miało to zapewnić dodatkową sztywność jednostce. Przestrzegano tego bardzo rygorystycznie, a wzór zmieniał się z czasem i rozwojem sztuki szkutniczej. Na swoim okręcie powinieneś wykonać "three plank shift" gdzie między połączeniem końców desek są trzy całe deski.
Poniżej zdjęcie z pokładu repliki Endeavour-a jak wygląda uszczelnienie.
Powodzenia w dalszej budowie
Kilka słów sprostowania. Czarny pisak na brzegach Twoich desek pokładu nie ma imitować szpar. Wręcz przeciwnie to uszczelnienie pokładu wykonywane z nasączanego sznura i zalane smołą. Pokład wygląda lepiej, ale nie wiem dlaczego pomiędzy otworami luku i zejściówki nie zachowałeś podziału desek, wygląda to dziwnie. Jeżeli już się zdecydowałeś na deskowanie to szkoda że nie sprawdziłeś jak je wykonać. Desek nie układano jak leci lecz w pewien określony wzór, miało to zapewnić dodatkową sztywność jednostce. Przestrzegano tego bardzo rygorystycznie, a wzór zmieniał się z czasem i rozwojem sztuki szkutniczej. Na swoim okręcie powinieneś wykonać "three plank shift" gdzie między połączeniem końców desek są trzy całe deski.
Poniżej zdjęcie z pokładu repliki Endeavour-a jak wygląda uszczelnienie.
Powodzenia w dalszej budowie
Zatem zrobię poprawkę Rozumiem, że ma to być tak, że są 3 deski wolno biegnące, a potem te krótsze? Najlepiej wykonać by to było na podstawie wycinanki. chyba przerysuje całość układu desek na te kartki. Dzięki za poradę i wyjaśnienie, bo nie wiedziałem, że jest to wykonywane według wzorów. Dzięki temu się uczę, bo to mój pierwszy żaglowiec i takie porady sa bardzo cenne.
Dziś przerysuje i zrobię tak jak to jest na arkuszach w zeszycie, bo jak patrzałem na relacjach to większość miała taką przekładankę
Dziś przerysuje i zrobię tak jak to jest na arkuszach w zeszycie, bo jak patrzałem na relacjach to większość miała taką przekładankę
Wszystkie deski są równej długości (oprócz tych przyciętych na końcówkach) - każda jest po prostu przesunięta do następnej o 1/4 - tak że pomiędzy dwoma łączeniami są trzy pełne deski - pod każdym łączeniem jest spinająca wręgi belka biegnąca w poprzek kadłuba, do której deski są przymocowane.
Unikanie jednej linii łączeń wzmacnia statek i utrudnia jego złamanie się wpół pod naprężeniami związanymi ze wspinaniem się i opadaniem na fale.
Unikanie jednej linii łączeń wzmacnia statek i utrudnia jego złamanie się wpół pod naprężeniami związanymi ze wspinaniem się i opadaniem na fale.
- Do not try to make a model. Instead only try to realize the truth.
- What truth?
- There is no model. Then you will see that it's not the model that you make, it is only yourself.
- What truth?
- There is no model. Then you will see that it's not the model that you make, it is only yourself.